Gå til innhold

Antivirus i Linux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilket gratis Antivirus-program kan anbefales i Linux (Mandrake 10)?

Jeg har søkt litt i Google men jeg finner ikke et bestemt program som skiller seg ut som et bra program.

Virus i Linux?!?!

Som jeg har hørt er det VELDIG sjeldent at man får virus med linux kjørende...

Så med det i hodet tror jeg ikke du trenger antivirus.

Lenke til kommentar

Selv om det ikke finnes spesielt mange virus for Linux, så er det greit å kjøre et antivirusprogram slik at man ikke uforvarende sprer virus til wintel maskiner. I tillegg er det snedig å kunne informere venner og kjente som infiseres og sender ut virusmail om at de har det... ;) Jeg kjører Norton AntiVirus selv på min Mac, selv om at det ikke finnes virus til OS X. Rett som det er dumper det inn noe per mail som stoppes. :)

-KJ

Lenke til kommentar
Selv om det ikke finnes spesielt mange virus for Linux, så er det greit å kjøre et antivirusprogram slik at man ikke uforvarende sprer virus til wintel maskiner. I tillegg er det snedig å kunne informere venner og kjente som infiseres og sender ut virusmail om at de har det... ;) Jeg kjører Norton AntiVirus selv på min Mac, selv om at det ikke finnes virus til OS X. Rett som det er dumper det inn noe per mail som stoppes. :)

-KJ

Det er vel ikke mulig å kjøre Norton Antivirus 2004 på en Linux, selv om det går på en Mac? :hmm::nei:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV
Hvilket gratis Antivirus-program kan anbefales i Linux (Mandrake 10)?

Jeg har søkt litt i Google men jeg finner ikke et bestemt program som skiller seg ut som et bra program.

Hei

Du trenger ikke å ha et antivirus program til Linux, siden det ikke er noe særlig mange viruser til linux. :thumbup: Der imot så kan du installere et antivirus progragram som finner windows virus for windows brukerene (selv om du ikke trenger dette heller :p ).

Lenke til kommentar

Det er ikke mange virus til *nix nei. Men som folka her sier, det kan være lurt å legge det inn så du ikke sprer virus videre.

Dessuten hadde det jo vært litt surt hvis PCen din ble infisert med det ene viruset som infiserer *nix da :) Vet ikke om det er noen som "herjer" ute der nå, men hvis det kommer så...

Fint at flere ser etter antivirus-løsninger. Det er så mange gratis/billige antivirus-applikasjoner der ute. Hvis folk bare installerte de hadde verden vært en mye bedre plass å leve i.

Lenke til kommentar
Du trenger ikke antivirus, ferdig med saken.

dette gjelder vel alle databrukere, uansett operativsystem.

en ikke ha antivirus men jeg synes at de fleste ha antivirus. dette fordi en (kanskje ubevisst) lett kan smitte winbrukere med virus og at en da sitter med skjegget fullt av postkasser når en først blir rammet av et a de få virusene som er til *nix.

Lenke til kommentar

Åssen kan man smitte windowsbrukere med virus?

Virus må vel først infisere en pc før den kan smitte videre, og windows kode kjører som kjent ikke på linux.

Hvis ikke noen lager et virus som infiserer linux bare for å smitte windowsbrukere :p

Anyway, de virusene som finnes til linux er utformet helt annerledes enn virus til windows, man kan liksom ikke infisere et linuxsystem på samme måte som et windowssystem.

Lenke til kommentar
Åssen kan man smitte windowsbrukere med virus?

et eksempel:

du laster ned programmer og har disse på maskinen. du har venner som ikke har bredbånd og laster ned Windows-programmer. noen av disse er infisert av virus men da du ikke har antivirus finner du ikke disse maskinene. du brenner programmer til vennen din på en cd og gir han virus...

(dette er bare en hypotese, men jeg har her forsøkt her å vise hvordan en kan gi virus til Windows-brukere uten å være klar over det).

Hvis du får en office-fil med makrovuris og sender dette videre kan du også gi virus videre uten at du vet om det......

selv om svært mange av dagens virus går over mail finnes det andre måter dette skjer på...

Lenke til kommentar
selv om svært mange av dagens virus går over mail finnes det andre måter dette skjer på...

Så å si alt av det som folk kalle «virus» i dag er ormer, som ikke er virus i det hele tatt. Virus har ikke vært vanlig på flerfoldige år.

Navnet virus er vel en terminologi som har blitt navnet på trusselen, om det nå er virus eller orm.

Endret av Foxtrot
Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde hatt behov for å sette opp en mail server hadde den kjørt GNU/Linux og den hadde garantert hatt noe antivirus installert. Dette for å fjerne virus i mailene til windowsbrukere. Mailservere og filservere som jobber for windowsmaskiner bør absolutt ha antivirus installert - for windows maskinene sin skyld.

Bare tanken av at "windows pcene økte spredningen av viruset, mens *nix serverene reduserte det" er grunn nok i seg selv. ;)

Lenke til kommentar
Man bruker da ikke penger på å scanne virus for windowsbrukere?

hvis en er administrator på et nettverk hvor det er både m$-baserte systemer og *nix-baserte systemer gjør en seg en bjørnetjeneste ved ikke å bruke penger på å scanne etter virus.

Lenke til kommentar
hvis en er administrator på et nettverk hvor det er både m$-baserte systemer og *nix-baserte systemer gjør en seg en bjørnetjeneste ved ikke å bruke penger på å scanne etter virus.

Hør Hør!

At vanlige virus ikke har florert den siste tiden stemmer, men det er fremdeles noen av de. Jeg f.eks vet med sikkerhet at en (eller flere) av mine CDer inneholder CIH-viruset. Har ikke orket å lete etter det siden jeg har alt for mange CDer. Ingen som bør tyvlåne CDer fra meg iallefall :green:

Vet at CIH ikke akkurat er nytt (fikk det vell i 99), men det er bitchy vanskelig å bli kvitt hvis du ikke har antivirus. Det infiserer alle .exe-filer det kommer borti.

Ingenting har skapt meg så mye bry som det viruset. Hvis jeg treffer på han som lagde det så :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...