Gå til innhold

Installere Win XP over nettverk

Anbefalte innlegg

Lurte bare på om det er mulig å installere Win Xp over nettverk og hvordan man gjør det.

Jeg har 2 datamaskiner, som er koplet sammen med help av en router. Har XP på den ene og Win 98 på den andre. Maskinen med Win 98 har ikke cd-rom, og jeg får ikke anledning til å kjøpe en på en stund. Denne pc'en er litt gammel, så den kan ikke boote fra en usb cd-rom. Går det an å bare kopiere inholdet til Win XP cd over til harddisken og bruke xp boot disketter for å installere XP???

venter i spenning på forslag...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan kopiere installasjonefiler på en katalog på xp-maskinen og dele den. Det holder med /i386 katalogen.

Så må du ha en boot-diskett med nettverksdrivere, et søk eller to på google burde hjelpe deg med det. Så installerer du over nettverket. Disken må da ha en partisjonen formatert med FAT og kan ikke formateres under installasjonen. Det samme gjelder hvis du kopierer instalalsjonsfiler over på lokal disk og starter installasjonen lokalt.

Det var sånn grovt fortalt. Det er mulig men lagt ifra gunstig. Man tager hva man haver. :)

Lenke til kommentar

Har selv gjort det. Du setter cd'en i den maskinen med cd-rom, del cd-rom'en, gå innpå fra den andre maskinen over nettverket, start installasjonsprogrammet, og installer det! Det fungerte helt greit sånn for meg, men pass på at det er en versjon av xp som kan oppgradere fra 98.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...