Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bare lurer, er F@H likt som World Community Grid?

Ja, bare en smule mer spisset.

Slik tallknusing kan man gjøre med vær , vann og mye annet.

 

En optimal løsning hadde vært at labben fikk 40 milliarder dollar og satte opp sin egen serverpark, noe de ikke får. Nå er vi som folder serverparken og de slipper å betale for maskinvaren, oppsett og strøm , kun ha ansvar for å utvikle systemet som tilater dette samt serverene de kjører på.

 

Tenk hvor langt bak forskningen ville ligge om man måtte ha ventet på penger fra staten.

Lenke til kommentar

Ja, bare en smule mer spisset.

Slik tallknusing kan man gjøre med vær , vann og mye annet.

 

En optimal løsning hadde vært at labben fikk 40 milliarder dollar og satte opp sin egen serverpark, noe de ikke får. Nå er vi som folder serverparken og de slipper å betale for maskinvaren, oppsett og strøm , kun ha ansvar for å utvikle systemet som tilater dette samt serverene de kjører på.

 

Tenk hvor langt bak forskningen ville ligge om man måtte ha ventet på penger fra staten.

 

Er løsningen dems open source?

Lenke til kommentar

Deler av det er open source og resultatene av forskingen er fritt tilgjengelig. Koden for prosjektene er ikke open source, men det er kun for at de skal kunne validere datene som kommer fra folderne på en korrekt måte. Ellers ville de risikert at folk lagde sine egne klienter og jukset seg til høy score og dermed ødela forskningsresultatene.

Lenke til kommentar

Du kan legge inn unik nøkkel selv om prosjektet er open source.

Uansett om man krypter dataene, så vil jo open-source kode si at hvem som helst kan manipulere koden for å få raskere retur av data. Dette kan selvsagt oppdages av Stanford, men vil kreve masse merarbeid.

Hvis du mener å kryptere koden, så er det jo ikke lengre open-source og det er jo nettopp det de har gjort av nevnte grunn.

Lenke til kommentar

Postmannen var snill med meg i dag :) Nå må jeg bare få flashet nok brikker så jeg kan begynne foldingen...

Du har en snillere postmann enn meg! Ser ut til at du har en travel helg foran deg. :) Når du sier at du skal flashe brikker, mener du å få RAMen til å kjøre på 1600MHz i Supermicro hovedkortene? Fant du noen "oppskrift" på dette?

Lenke til kommentar

Postmannen var snill med meg i dag :) Nå må jeg bare få flashet nok brikker så jeg kan begynne foldingen...

 

Herregud, skal du vannkjøle alle sammen? Se på alle RAM-brikkene da! Hvorfor kjøper du ikke bare en type RAM egentlig?

 

Dritkult, gleder meg til å se PPD data!

Lenke til kommentar
Uansett om man krypter dataene, så vil jo open-source kode si at hvem som helst kan manipulere koden for å få raskere retur av data. Dette kan selvsagt oppdages av Stanford, men vil kreve masse merarbeid. Hvis du mener å kryptere koden, så er det jo ikke lengre open-source og det er jo nettopp det de har gjort av nevnte grunn.

 

Selv om den er open soruce kan du legge inn unike salt/nøkler for mottaker og sender når programmet blir kompilert og open soruce versjonen kan ligge der uten eller med andre nøkler for å bruke hele prosjektet i en annen setting.

Lenke til kommentar

Jeg er en gammel programmerer (+30 års erfaring med spesialfelt innen parallell distribuert prosessering) og er kanskje blitt for gammel. :confused: Til tross for det du sier klarer jeg allikevel ikke å forstå noe annet enn at ved å publisere disse delene av koden (som vel og merke er veldig spesialiserte og så og si rene matematiske utregninger) så vil de øke risikoen for manipulering av data ganske kraftig. En risiko de ikke kan ta. Man trenger ikke være geni for å ekstrahere disse nøklene med en disassembler og legge de inn i sin egen manipulerte kode.

 

Jeg tar gjerne diskusjonen videre som en PM. Er alltid interessert i å lære noe nytt. :) For resten av gjengen her er det kanskje ikke så interessant...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...