Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dessuten må jeg antageligvis dremle i toppen på raddiskassa mi for å få på plass thermochillradiatorene, de er en drøy cm høyere enn den jeg har i nå, og det var ca 3mm for mye.

 

Hvilken kasse har du tenkt å bruke?

 

Update: Ok..Dangerden...beklager men den hadde jeg ikke hørt om før jeg tilfeldigvis fikk se den i dag!

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fjerna toppen, enkelt og greit. Kassa står enda, hehe. Skal dremle i den senere.

 

KGPE-D16 med 2x Bulldozer er oppe, med vannkjøling og hele pakka. Viste 1.2 og 2c i BIOS :p Det er feil, men mener det var 17-18 på luftkjøling, så en forskjell er der definitivt. Forhåpentligvis nok til å få meg opp til 4GHz, evt over. Neste stopp er klokketest i server 2k8 r2, og så er det ubuntu. Mulig jeg tar ubuntu i morra, kan bli litt småseint å ta det i dag.

Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1217312&view=findpost&p=19679466

 

Skal dog nevnes at jeg tror faktisk at HKet slokna i går kveld. En firewire chip som tok kvelden ser det ut til, og antageligvis tok med seg HK på veien. mao må jeg vente til jeg får 4P-kort i hus... Temperaturene så veldig lovende ut, rett nok :) Må sende inn dette kortet til RMA, men det tar vel sin tid.

Lenke til kommentar

Hmm.. Cpu kjører nå som "normalt". Det vil si - det er fremgang, men jeg får bare 2k PPD på cpu og 8k PPD på GPU.

 

Jeg vurderer å la gui-klienten kun kjøre gpu og kjøre på cpu via cmd. I utgangspunktet hadde jeg ca 15K ppd på å kjøre bare cpu, uten å kjøre klienten, men bare cmd.

 

Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor jeg har 100 % belastning på cpu og en total nedgang fra 15k til 12k ppd ved å bruke gpu.

 

Etter min beregning skulle jeg hatt en nedgang på PPD på cpu på 20 %, altså fra 15K til 12K på cpu og et tillegg på 8K ppd fra gpu-kjøring. Dette henger ikke på greip for meg.

 

Har noen tips til hva jeg kan gjøre nå?

 

Begge klientene er satt opp med client-type advanced, kan jeg gjøre noe mer?

Lenke til kommentar

Det skal ikke være så store utslag hvis vi snakker om samme type WU! Er det forskjellige type WUer på CPU så kan det forklare noe av årsaken. Er dette en maskin som folder 24/7 og ingen ting annet?

 

Update: Jeg ser også at du har både CPU og GPU fra amd. Dessverre så er det slik at amd baserte GPUer belaster CPU veldig mye mer enn om de hadde vært fra Nvidia. Likeså er amd baserte CPUer vesentlig dårligere på folding enn Intel sine. De nye Bulldozer og Opteron fra amd folder likevel veldig mye bedre.

 

Jeg antar at du har levert 10 x WU med passkey? Og husk at du skal bruke passkey på alt du folder.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Jepp, jeg har levert et par hundre WU med passkey. (Antakeligvis enda fler.)

 

Jeg har gått over til å folde 8049-prosjektet, så det er mulig at dette prosjektet er så radikalt annerledes på AMD-cpu at det kræsjer fullstendig. Ut fra task manager ser jeg at cpu-folding skjer med 80 % belastning og gpu-folding skjer med 20 % cpu-belastning. Totalt 100 % belastning på cpu. GPU-foldingen gir da en reduksjon i cpu-folding på 20 % noe som ikke burde gi så store utslag med mindre bonus per WU synker kraftig om man bruker 20 % lenger tid.

 

Jeg satser på at jeg får et annet prosjekt neste gang. 8049-prosjektet er sånt sett en dødare på min rigg.

 

Riggen står med folding ca 15/7, men har stått på de siste 36-ish timene fordi jeg har vært bortreist. Den blir slått av i natt og skrudd på før jeg drar på jobb i morgen tidlig. Den brukes til spill (men ikke den siste uken) og random internett-virksomhet. Spill bremser foldingen betraktelig, men jeg har ikke spilt siden jeg installerte v7-klienten. Ingenting derfra som vil synes på resultatet, da jeg har godt med minne også.

Lenke til kommentar

Siden du får 15K PPD med bare CPU og dette reduseres til 12K ved en kombinasjon av begge, vil jeg anbefale deg å sløyfe GPU foldingen. Det har jo liten hensikt til annet enn å støtte kraftleverandøren for å se litt humoristisk på det.

 

Jeg antar du har maskinen på rommet der du sover siden du slår den av om natta?

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Jeg får re-levert et DOA hovedkort fra Komplett før helgen håper jeg (ASUS Z9PE-D8 WS, sendt i dag)

Hva slags ytelse tror dere jeg kan håpe på når jeg går fra 1x i7-920@ca4GHz til 2x E5-2660@ca stock som vel er 2,3GHz?

Fire ganger antall kjerner, og ca halv hastighet burde tilsi sånn ca en dobling i PPD, eller er det noe jeg ikke har regnet med her? Hvor mye har båndbredde mot minne å si - jeg går fra tripple-channel til 2xquad-channel, og minst samme hastighet på minnet...

jeje, det er sikkert ikke så lett å svare på, men jeg gleder meg, så jeg lurer... :)

Lenke til kommentar

For 8101 vil jeg tro at du under Ubuntu vil ligge mellom 150 - 200K PPD, kanskje nærmere 150 enn 200. Jeg sammenligner litt med mine 2 x E5645 som klarer 144K på 3.5GHz med 8101. Med 8102 ligger den på over 200K.

 

 

Edit: Ellers så er det ikke umulig at vi som lag kan passere 2.000.000.000 poeng innen måneden er omme. Et snitt på 3.7Mill PPD resten av måneden burde være innen rekkevidde. Holder 8102 seg på 2 av riggene mine så leverer de alene over 2mill PPD.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Siden du får 15K PPD med bare CPU og dette reduseres til 12K ved en kombinasjon av begge, vil jeg anbefale deg å sløyfe GPU foldingen. Det har jo liten hensikt til annet enn å støtte kraftleverandøren for å se litt humoristisk på det.

 

Jeg antar du har maskinen på rommet der du sover siden du slår den av om natta?

 

Korrekt antatt, i et par uker til. Etter det blir det flytting til en leilighet hvor jeg får et eget kontor. Der vil jeg kanskje etterhvert utvide med filserver/foldemaskin i kjelleren som skal lage "grunnvarme" i huset. Det blir i alle fall argumentet jeg vil bruke overfor min kjære. Kommer til å kjøre med PLC-basert nettverk.

 

Da vil skipper jeg gpu-foldingen inntil videre. Jeg kommer sikkert til å forske litt mer på det da jeg personlig tror det er snakk om en feil i programvaren som gjør at jeg går ned i poeng på foldingen når gpu blir tatt med. Alternativet er selvfølgelig et nytt og mer foldevennlig skjermkort. Det blir sikkert noe jeg kommer til å sjekke opp.

Lenke til kommentar

Jeg maser kanskje litt nå, men jeg vil gjerne få opp mitt bidrag på en god måte.

 

Jeg har altså skjermkortet ATI HD5870. Dette gjør en kurant jobb på spill slik jeg ser det, men det fungerer altså ikke spesielt godt til folding.

 

Jeg har to muligheter her, slik jeg ser det:

 

1. Kjøpe nytt skjermkort som er FAH-vennlig. Antar dette blir et nVidia-basert skjermkort, og jeg ser for meg at kan strekke meg til GTX 660 eller 670. Da selger jeg antakeligvis mitt gamle skjermkort.

 

2. Kjøpe nytt HK og ny Intel-basert cpu (eller ny AM3-basert cpu, finnes det noen gode der?). Kjøper jeg nytt HK og ny cpu kommer jeg til å bruke det gamle til filserver/foldemaskin i kjelleren. Kjellermaskinen vil da gi meg 15k PPD.

 

Hva tror dere blir den beste løsningen her?

Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg at et 670-kort vil kunne dra et sted mellom 20K-30K ppd, alt etter WU og clock når de er ferdig i beta-testing hos f@h.

 

Jeg har en intel-maskin som står å gnager 24/7 her nå.

HW i den er i7 3770K og et Nvidia 460GTX

 

Den riggen yter alt mellom 25K og 55K.

GTX 460-en yter konstant 13K ppd.

i7-en yter alt mellom 10K og 40K. Alt etter WU. Noen som har noen triks til dette? Er jo litt dumt at den varierer såpass kraftig ..

Den kjører forøvrig på 4GHz clock.

 

Har prøvd å kjøre den med bare cpu, men da var det knapt noen forskjell i ppd. Så taper egentlig ingenting på å kjøre begge (Bortsett fra litt mer penger i kæssan til strømleverandøren).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar at du folder under Windows, så et tips er å bruke Ubuntu 10.10 eller 11.10 som gir opptil 40% bedre PPD hvis man benytter seg av en del utils. Dette gjelder standard smp WUer og man kan da oppnå opp mot 50K PPD hvis man klarer å klokke til 4.5 - 5GHz +.

 

Tidligere benyttet vi også oss av muligheten til å lure BA serveren til å tro at vi hadde 12 kjerner, og fikk da ned hele serien av bigadv 690x som kunne gi helt opp i 72 - 75K PPD for de beste prosjektene, som var 6903 og 6904. i7 9xx CPUer klarte en eventyrlig PPD helt opp mot, og faktisk over 100K med god klokking.

 

Dette ble det slutt på ved at SF hevet minste antall kjerner fra 12 til 16 for tidligere BA 12 prosjekter. Samtidig kom det noen nye benevnt BA 16 som heter 8101 og 8102, og flere nye i 690x serien som heter 6905 og 6906. Disse siste har jeg aldri fått ned.

 

Dette medførte at i7 4/8 og 6/12 core/treads CPUer ikke lenger fikk tilgang på 690x serien automatisk som de fint klarte innen deadline. Ved å øke antall kjerner i "jukse scriptet" fra 12 til 16 kom det nå kun ned 810x som ingen av i7 CPUene klarer å folde innen deadline. Dvs. de som klarer å få en stabil klokk på 5GHz + vil klare 810x såvidt det er, men det er et sjansespill siden spesielt 8101 er en ekte djevel WU som kan variere i PPD fra prosjekt til prosjekt.

 

Jeg har lest at det er utviklet et nytt script som klarer å skille disse fra hverandre slik at bare 690x kommer ned, men jeg har ikke brydd meg om å forske på det siden jeg valgte å legge om foldeparken min til 48/64 core rigger. For meg handler det litt om strømforbruket også siden jeg folder litt over det som er normalt. Det jeg forsøker å si er at muligheten til å få bra PPD på i7 maskiner ennå er til stede, og det gjelder bare å google litt så finner man det ut vil jeg tro. Jeg må vel legge til at det ryktes at SF har iverksatt overvåkning på serverene som skal plukke ut de som benytter seg av slike script som lurer seg til BA WUer de ikke egentlig skal ha. Dette er kun rykter som jeg ikke har sett har blitt bekreftet av SF eller andre.

 

Under Ubuntu (les Linux) kan man kun bedrive smp-folding, og ikke folding med gpu, og folding under Linux egner seg vel best for de som enten bruker Linux i det daglige, eller de som folder 24/7. Det er også mulig å oppnå bedre PPD ved å bruke Linux i et virtuelt OS som foreks. VMVare http://www.vmware.com/uk/ Da kan man bruke maskinen til Windows ting mens foldingen foregår virtuelt under Linux. Disse virtuelle mulighetene er omtalt her http://www.diskusjon...pic=254688&st=0 hvis man leter litt.

Endret av -alias-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil jeg tro vil fungere, men jeg vet jo ikke. Hele folding@home systemet er jo nærmest som en type cluster å regne. Vitenskapsmiljøer bruker gjerne Data Clustering for å simulere større systemer. Jeg vil anta at det må tilrettelegges på en måte for at den foldingen vi kjenner skal fungere, og vil tro at det neppe lar seg gjøre direkte.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Hvis man regner om til US $ så er det dyrere pr. enhet enn mine E5-4650, men sikkert et bra kjøp likevel. Det man skal være klar over er at Interlagos 62xx ES kan ha potensiale til å bli verdens raskeste 4P prosessor, link: http://hardforum.com...d.php?t=1715566

 

Fikk også ned en tredje 8102 og da økte samlet PPD til over 2200K PPD herfra for en stund.

post-53451-0-58301600-1348209377_thumb.jpg

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...