Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må dog si at jeg ikke synes 15-20k ppd er mye å vise til når folk i laget klarer mange 100k/dagen.

Kanskje jeg med litt sparing kan bygge en liten folding rig vedisdenav. Ville det vært stor forskjell/økning med en 2600k siden den har HT?

 

Snittet i teamet er jo for øyeblikket på 26k, så du ligger ikke akkurat dårlig ann med ditt bidrag :thumbup: Legg til at ifølge FAQ til prosjektet er systemkravet: "A Pentium 3 450 MHz or newer equivalent computer (with SSE)" så liker jeg å tro du bidrar godt :)spesielt mtp jeg bare gir 1200 ppd for tiden.... Så velkommen skal du være! :)

 

Jeg trodde ikke HT hjalp for Foldingen sin del, da den bruker stort sett bare FPU delen av kjernen (noe som også gjør at Magny-Cours er bedre per kjerne i forhold til Interlagos hvor to kjerner=en modul deler en FPU). Har jeg forstått det riktig så vil HT være ypperlig når man kjører programmer som bruker både FPU og ALU delen samtidig:

 

 

 

Although being advertised as a virtual second CPU, a Hyper-Threading (HT) enabled CPU is not equivalent to a dual-CPU setup with regard to Folding@home.

 

In simple terms Hyper-Threading allows unused instruction units of the CPU to be utilized in parallel. Whilst this can be very effective for certain application classes, for Folding@home it is not especially helpful.

SMP aware OSes see a Hyper-Threaded CPU as two CPUs, when in actual fact there is one complete CPU + its "spare" instruction units.

 

Folding@home Molecular Dynamics (MD) calculations use, almost exclusively, 1 type of instruction unit, which differs depending on the core. FPU/SSE for Gromacs & QMD and the FPU for Tinker & Amber. A few parts of the calculations are performed using the other instruction units, but they are minor compared with main SSE/FPU code.

 

If 1 instance of Folding@home is running, there will be large segments of the CPU that are not being used, like the ALU etc. This provides the OS, and most other programs with the ability to run along-side Folding@home with little performance impact, since most "everyday" programs don't require the segments of the CPU that Folding@home is using.

 

However, if you try and run two instances of Folding@home on the same Hyper-Threaded CPU, they will both be competing for the same instruction units. This essentially means that each Folding@home instance shares its access to those instruction units. Overall a small performance gain is achieved due to the few calculations that can be run on the "spare" instruction units. However the end result is that the two WUs you are running complete in just under twice the length of time as a single WU would because of the afore mentioned instruction unit sharing.

The recommended procedure is to run a single instance of the Folding@home client per physical CPU, because this will finish a Work Unit (WU) in the shortest time. This is more valuable to the science of Folding@home, since the data from processed WUs is used to generate new ones.

 

If you have an HT capable CPU, the best way of running Folding@home is to install 1 instance of Folding@home, and leave HT enabled. This way you will gain a slight performance advantage over disabling HT, since Folding@home will be affected to a lesser degree by other programs running.

 

A significant disadvantage of enabling Hyper-Threading is it draws almost as much power as a complete second CPU.

From CustomPC: Hyper-Threading also comes with a power consumption cost, allegedly drawing as many watts as a full second core when at full tilt. We've certainly seen the heat production increase considerably when pummeling a Hyper-Threaded processor with two Folding@home work units, and this is probably why the technology is currently relegated to performance enthusiast parts, such as the Pentium Extreme Edition 840, now that dual-core processors are becoming the norm.

Source article: Processors Explained, Page 4

 

Note: Windows task manager will show the CPU usage whilst running 1 instance of Folding@home on a HT enabled CPU to be only 50%. This is wrong. The single instance of Folding@home is working at full capacity on the portions of the CPU that it utilizes.

 

 

 

 

-alias-, jeg hadde inntrykket av at eneste måten å få tak i bigadv fremover var å ha minst et 2P system med tilsynelatende 16 kjerner? Både mtp på deadline og krav til antall kjerner?

Lenke til kommentar

Enn så lenge så har de ikke innført det nye 16 kjerners regimet, så inntil det skjer kjører jeg alt jeg har av 6-kjerne maskiner med bigadv. Til og med 4-kjerner som 920 til og med 960 kjører bigadv glatt ved hjelp av Langouste under Linux.

 

Samtidig bygger jeg opp nye G34 rigger som skal overta etterhvert som de kommer i drift, og når det nye 16-kjerne regimet kommer.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Ser det har kommet en ny WU for FahCore x15 (GPU, Fermi(?))

P7643 - 7718 points.

 

Den er hvertfall ny for meg, fikk den ned på det ene 460 GTX-kortet mitt. Men ser den kan være i det tyngste laget for 460. TPF på 14 min og en PPD på 7,9K. Mitt andre 460 ligger på 10,4K PPD med WU-8033.

Endret av Snytefant
Lenke til kommentar

Jaja, får se hva fremtiden bringer.

Får følge litt med på bruktmarked/demovarer fremover.

 

edit: vil en amd 8core (da tenker jeg på 3.1Ghz versjonen) yte ca likt med en 2600k? Prisen på den er jo en god del rimeligere, og med like mange cores.

Har forsåvidt et kabinett og en 430w psu liggende, trenger vel ikke allverdens ram/hdd/hk for å drive med folding?

Endret av wampster
Lenke til kommentar

En 2500k @ 4,9GHz er rask nok til å kjøre bigadv, men da må du lure klienten til å tro at du har 8 tråder. Har nada peiling på Linux så vet ikke hvordan dette gjøres, men finnes nok guides rundt om kring på nettet.

 

Skal gi en ganske grei boost i PPD, men er vel ganske uaktuellt hvis du bruker PCen til andre ting.

 

AMD FX CPUene er ikke spesielt gode for fah, da det i praksis er en 4 core CPU for FAH.

 

I tilegg bruker de en del mer strøm, spesielt når de er overklokket, så driftskostnaden er høyere.

 

En 2600k/2700k rigg uten skjermkort til 24/7 bigadv under Linux er så mye PPD / krone og PPD / watt du får uten å bruke et femsifret beløp (+++) og da snakker du G34 Opteron. Forskjellen er såpass stor at det ikke er spesielt mye vits i å se på noe annet hvis du tenker en dedikert rigg.

Lenke til kommentar

4, 8 og 12 kjerner / tråder prosessorer vil kunne kjøre vanlig smp også etter at 16 tråders regimet er gjennomført, så de gamle i7 9xx og 2600 / 2700 vil fremdeles kunne gi en betydelig ytelse i folding. Det som skjer er at disse ikke lenger vil kunne kjøre bigadv fordi disse WUene rett og slett forsvinner eller blir konvertert til 16 kjerners / tråders WUer slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar

Om en ikke har planer om å kjøre igang en rigg før sommeren, kan det være like godt å vente på IB. Den bør by på høyere OC og lavere effektforbruk til omtrent samme pris.

 

Har slitt litt med blåskjermer på bruks-PC'en, en 2600k, stort sett helt fra den var ny. Klokk over 4.4 GHz liker den dårlig og selv @4.4 kommer blåskjemene gjerne en gang i uka, spesielt når rambruken er høy. Det sørger ie8 for automatisk etter noen dager med flittig surfing.

 

Fikk et par nye sett med ram idag, 4/8 GB Patriot 2000 MHz, 9-11-9 og har satt inn 2*4 GB @1866 MHz med nevnte timings. Prøvde først med 9-9-9 og 1T, men det fikk foldingen til å feile, pluss at PC'en fikk blåskjerm når jeg skulle ta en restart. Med ny timing og 2T, ser den ut til å folde normalt, pluss at tpf er redusert fra 7+ min til 7- på en 609x når den får stå i fred. Så gjenstår det å se om blåskjermene blir borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...