-alias- Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) Da ser det endelig ut til at posten har klart å frakte G34 hovedkortet mitt til Tromsø, og jeg kan hente det ut omkring kl. 18.00 i dag hvis systemet deres fungerer. At de vil bruke over 4 dager på å frakte det fra Sarpsborg til min lokale PIB i Tromsø, må vel være ny rekord tror jeg. Kan nesten lure på om de har brukt eselfrakt nordover. Normalt så hadde det vært her på litt over 2 døgn, men det er vel kanskje påsken som har skylden. I hvertfall så vil jeg tro at jeg skal ha det montert og startet en eller annen gang i kveld. Endret 30. mars 2012 av -alias- 1 Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Nå som HK'et (snart) bestykkes og settes i boks, venter vi spent på resultatet! Lenke til kommentar
War Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Regner med at noe post går med tog så langt det kan. Så er alle sporene ukjørbare pga regn og ras så blir det kø med lastebil ol. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Nå som HK'et (snart) bestykkes og settes i boks, venter vi spent på resultatet! Monterte i går kveld, men kortet nektet å starte. Dvs. alt starter men kortet booter ikke, men går rett i suspend mode i følge en langsomt blinkende LED på kortet. Jeg antar at det er satt opp default for montering i en eller annen form for Un rack kabinett så jeg må lese meg litt opp. For å sjekke feilen ikke ligger på CPUene satte jeg dem i Tyan kortet, og de fyrte opp uten videre. Jeg har vakt i båthavna denne uka og nå har det lavet ned med snø en stund så jeg må ut å måke. Hvis noen har gode forslag til at kortet kan boote så tar jeg i mot med takk. PSU som brukes er testet i den andre riggen og fungerer som den skal. Det kan selvsagt være minnet som ikke er kompatibelt, så jeg skal bytte om med den andre riggen senere i dag for å få den evt. feilkilden ut av verden. Det er dette kortet H8QGi-F manual her http://www.supermicro.com/manuals/motherboard/SR56x0/MNL-H8QG%286%29%28i%29-F.pdf Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Av de PC'ene jeg har bygd, er det kun et minnesett som har voldt problem og måtte RMA'es for å oppnå start hver gang. Du bør absolutt teste et annet sett. Lenke til kommentar
War Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 (endret) I strøm er det snakk om 3kw pr dag Det er vel 1kr ca i strøm nå. Si en 50lapp i mnd da. Kjører du -smp så har du lange tidsfrister og kan slå av pcen som du ønsker. Har du en 2000w panelovn eller lignenede på er det 13 ganger dyrere i timen. Endret 31. mars 2012 av War Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 4 X 6176 SE 48 cores yter 425K PPD på Tyan S8812 ser det ut som foreløpig. Regner med farta øker noe når den får ny WU om ett par timer. Nå kjører den ferdig en som startet med 4 X 6272. Hovedkortet i den nye riggen er jeg ikke helt venner med. Har forsøkt 3 forskjellige minnetyper, som alle fungerer på Tyan kortet. Det må være en annen banal feil som gjør at kortet ikke vil boote. Kortet gir heller ikke fra seg noen lyd så det er ikke lett å gjette seg til hva som er galt. Må nok kanskje lufte problemstillingen på forumet hos Stanford hvor flere har dette kortet. Kortes fulle benevnelse er Supermicro H8QGi-F-O-P Jeg antar at O betyr OEM eller Bulk, men hva P står for har jeg ingen anelse om. Lenke til kommentar
War Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Det er like mye som 3x SR2 yter. Her er noen ukers folding kun med de 3. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 @ alias Dette blir et noob- spørsmål, men jeg har sett det skje før, så: Du har ikke tilfeldigvis vært uheldig å få kontakt med et eller annet på kortet og godset i kabinettet? Jeg vet at du sannsynligvis har koll på det der siden du har satt sammen mange rigger før, men det går an å være uheldig. En skjev skrue, mistet skrue mellom HK og kabinett etc. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Fikk samme hint fra en på forumet hos Stanford og skal i dag testet det utenfor kabinettet for å se hva som skjer. Det de sier er at dette kortet er spesielt utsatt ved kontakt med kassa i kantene og en av dem jeg har korrespondanse med har selv opplevd akkurat det, takk. Lenke til kommentar
Gingus Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Krysser fingrene for at du finner ut av det Alias. Spennende med disse superriggene dine. Ellers kan det være verdt å nevne at vi har en ny måned med over 100 millioner poeng. Ikke værst, og en klapp på skulderen til alle som bidrar. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 som vi nevnte før er det lurt å teste å fjerne en og en skrue fra hovedkortet også. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 (endret) Fant feilen som er i sokkelen på CPU2, se bilde nedenfor. Demonterte og satte kortet på et underlag av tre, med alt minne og alle CPUene montert. Koblet til PSU med kun 24p kontakt og 2 X 12V til CPUene og startet, ingen reaksjon. Fjernet så alt etter råd fra en på forumet og startet igjen, fremdeles ingen reaksjon annet ann at viftene på chipsettene går, samt det samme blinkende lyset, men ingen bip. Satte i CPU1 og ditto minne, og da startet kortet og jeg kunnegå i setup. Stoppet og satte i CPU2 + minne der også, ingen reaksjon. Hentet lupen og en hodelykt og da ser jeg dette: Uten lupe klarer jeg ikke å se skadene på pinnene i sokkelen. Jeg satte så mest for moro skyld i CPU3 + minne der også, og jaggu startet den ikke da også. Gjentok det med CPU4 + minne og den kjører fint med 3 X CPU som er 1, 3 og 4. Det skal jo etter boka ikke være mulig, men det går likevel. Jeg vet ikke hvordan ulykken har skjedd, jeg hadde ingen problemer da jeg satte i chippene første gangen, men jeg må innrømme at jeg sjekket ikke hvordan det så ut i soklene heller. Ingen av CPUene (totalt 8 stykker) har noen skader og fungerer alle 100% i Tyan riggen. Til tross for det, jeg antar jeg stiller veldig svakt med hensyn til RMA så det tror jeg er liten vits i å prøve. Det blir bare ord mot ord. For meg ser det ut som at en eller annen form for fremmedlegeme har vært nede i sokkelen og forårsaket deformeringen av pinnene. Det er selvsagt en mulighet for at jeg har forårsaket det selv ved at noe fra klærne mine eller fra nærliggende sted over eller ved siden har falt ned i sokkelen i tiden fra da jeg fjernet beskyttelsesdekslet og satte i CPUen, men det får jeg aldri vite sikkert. Skaden har skjedd og ved en RMA vil jeg garantert få all skyld, så jeg glemmer det, thats life anyway. Men kortet kjører altså fint med 3 aktive CPUer, slik, og flaks at jeg hadde kjøpt inn (for testing) U1 Dynatron G34 CPU-kjølere: Det er jo mulig det lar seg rette opp med riktig utstyr. Slik det ser ut for mitt dårlige syn så er det 3 eller fire pinner som er delvis deformert og ute av posisjon. Noen som har erfaring med om dette overhode lar seg korrigere? Endret 1. april 2012 av -alias- Lenke til kommentar
War Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Deformert? Bare de ikke treffer kontaktflater rundt seg skal vel ikke det ha noe å si. Jeg hadde bøyd de tilbake selv med en flat skrutrekker , men 2-3 ganger frem og tilbaket detter de nok av så har ikke mange forsøk. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 (endret) Du er ung og har gode øyne da. Kanskje jeg bør kjøpe meg en megastor lupe med lys og et mikrosett med pinsetter og gjøre et forsøk. Evt la en urmaker se på sakene, de er vel bra på mikroskopiske reparasjoner. Endret 1. april 2012 av -alias- Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Jeg har ved flere tilfeller vært borte i at pinner kan komme deformert fra fabrikk, eller hvis vare har vært til test, og i stedet for å rote med RMA og alt det greiene om hvem som har skylda, har jeg pirket de på plass og det har virket hver gang. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Jepp, har vært ute for det samme selv, og som de andre her sier, det går normalt sett bra å rette de opp igjen, men du bør belage deg på at du får kun èn sjanse. Må ikke bli noe rugging frem og tilbake, da brekker eller løsner de. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 (endret) Alias: Jeg hadde samme skade på et X58 kort jeg kjøpte og det førte til 2-3 mnd. RMA prosess med butikken hvor jeg til slutt fikk et nytt hovedkort etter å ha snakket med øverste sjef. Butikken måtte selv ta dette tapet og fikk ingen erstatning fra produsent. Dette var kun 1 sokkel og det var 2 fjærer i sokkelen som var bøyd feil vei. På X58 CPUen er det ikke noen ting som lar seg bøye slik. Jeg tok ikke sjangsen på å røre disse fjærene og var rimelig sikker på at jeg ikke hadde forårsaket det selv. På de gamle CPUene med pinner har jeg dog rettet opp en del da disse er litt mer solide. Jeg fikk dog startet maskinen med denne skaden i sokkelen (uoppdaget den gang) og oppdaget det ikke før etter en stund med ustabilitet og problemer med å registrere minne. Jeg er også overbevist om at det skjer uhell på fabrikkene som tester utstyr før det pakkes, derfor ga jeg meg ikke på denne saken og var villig til å ta den til FTU om nødvendig. Endret 1. april 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Ja husker det kortet du fikk RMA på. Jeg tror skaden var der da jeg monterte CPUene, men jeg merket ikke noe galt før kortet nektet å boote. Problemet videre er at kortet er er kjøpt hos en nettbutikk i USA og jeg har ikke store forhåpninger når det gjelder denne type feil. Jeg kan selvsagt forsøke, kanskje treffer jeg en serviceinnstilt kundebehandler som ordner opp. Skal først forsøke å skaffe meg bedre utstyr slik at jeg ser bedre hva som er eksakt galt. For meg ser det ut som at noe har falt ned og truffet i sokkelen slik at 3 eller fire pinner har blitt deformert. Ergelig er det, men jeg får vente til jeg får sett nærmere på det før jeg bestemmer meg for hva jeg gjør. Kortet booter med CPU 1, 3 og 4 men får minnefeil (ute av sync) hvis jeg forsøker å folde med det. Med bare CPU1 går greit, men vitsen er liksom borte. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Hvis kortet ellers fungerer, og det samme med cpuene, tror jeg ikke det har skjedd noen irreversibel skade - men det kan være at pinnene er defekt. har du prøvd å kjøre med .fke.s bare en minnebrikke? Når jeg ødelegger pinner på mine gamle K8-prosessorer er det ofte at de funker, men bare i single channel (jeg ødelegger ikke ting SÅ ofte ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå