Lugmeister Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Bare sjekk på komponenter her så kan du regne selv. prisene er oppgitt eks. mva Har vurdert å sette sammen en slik maskin selv men er litt for stiv pris foreløbig. Endret 24. februar 2012 av Lugmeister Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Alias: Har du lyst å fortelle meg/oss hva du betalte for din siste maskin? Den så herlige ut, men tror den kostet en del. Jeg har ikke finregnet etter at jeg ble ferdig, men vi snakker nok slik den står omkring 33 høvdinger. Ser at en viser til Nextron, men de er så dyre så jeg handlet ingen ting der. Nå trenger man ganske sikkert ikke 64GB minne, men prisen jeg fikk var så god at det kun ble noen få hundrelapper i forskjell mellom 16 x 2GB og 16 x 4GB. Og hvis jeg sammenligner med SR-2 riggen jeg nylig bygget så vil denne være mer "lønnsom" med hensyn til PPD/Watt. Hvis du er interessert så kan jeg sende deg listen over komponenter og hvor de er kjøpt i PM? Endret 24. februar 2012 av -alias- Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Med 64GB ram så er den riggen der den perfekte ESXi server. Riktignok trenger den da også tilgang til god del og rask Raid lagring i tillegg men hm, nydelig. Jeg får se når jeg vinner 1. premien i Lotto. Endret 24. februar 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Takk Theo343, og denne var veldig morsom å bygge siden det ble så vanvittig god plass i kassa. Et spørsmål, du som jobber med disse sakene! Hvordan enabler jeg Turbo Boost +500MHz som jeg må forstå til at vil skje på samtlige 16 core på Opteron 6272? Link til en artikkel om emnet: http://www.techopsguys.com/tag/amd/ Endret 24. februar 2012 av -alias- Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Hvis du er interessert så kan jeg sende deg listen over komponenter og hvor de er kjøpt i PM? kan du sende meg listen og hvor det er kjøpt. vurderer å bygge en opteron maskin om det blir dual elelr quad cpu er jeg usikker på. Så finnes det noen som er billigere enn nextron så er det bra. Lenke til kommentar
War Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Kabinettet skulle hatt 2-3cm mer plass overst så du fikk på fler vifter under. Når alt er oppe og PPD på den er stabil så savner jeg liste med deler/ pris. Siden kravene øker hele tiden + ppd/w så kanskje få slike maskiner er veien å gå fremover. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Et spørsmål, du som jobber med disse sakene! Hvordan enabler jeg Turbo Boost +500MHz som jeg må forstå til at vil skje på samtlige 16 core på Opteron 6272? Link til en artikkel om emnet: http://www.techopsguys.com/tag/amd/ Flaut nok må jeg innrømme at jeg ikke har vært særlig borti AMD baserte servere i jobbsituasjon, dvs. i den grad at man har satt opp hardwaren og hatt ansvar for den delen av driftsiden. Da har det kun vært Intel og annet. Desverre! Jeg har dog mange ganger siste 7 år vurdert å bygge meg noe lignende hjemme, som du driver med her, dog aldri turt å ta kostnaden ift. om jeg vil bruke det godt nok (tid for det meste). Dette er noe av det råeste jeg har sett hjemme hos en "hobby amatør" (tolk det rett). Endret 24. februar 2012 av Theo343 1 Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Kabinettet skulle hatt 2-3cm mer plass overst så du fikk på fler vifter under. Når alt er oppe og PPD på den er stabil så savner jeg liste med deler/ pris. Siden kravene øker hele tiden + ppd/w så kanskje få slike maskiner er veien å gå fremover. Med disse nye effektgjerrige prosessorene så trenge man ikke flere vifter. Hvis du ser godt etter så er det montert 4 radiatorer med vifte i kabinettet, 3 oppe og den 4 bak. Temperaturer på samtlige CPUer (les kjerner) er bare omkring 30Celsius og under ved 100% load. Det er ufattelig, men det går an. Jeg trodde først at sensorene viste feil så jeg brukte et digitalt eksternt termometer som jeg vet viser korrekt temperatur, og leser av 23 til 25 grader på pumpene som står på CPU(ene). Jeg tapet fast sensoren til termometeret til pumpa så det skulle bli rimelig nøyaktig målt. Kjernetemperaturene ligger 6 - 7 grader over dette. Målingene gjorde jeg med Windows7 kjørende og folding på 100%. Nå krever foldingen under Ubuntu noe mer så det er mulig tempereaturene på kjernene er en eller to grader over dette igjen, men uansett så er det kjølige saker. Og den er nokså stille av seg, selv med 7 vifter totalt gående. Må kanskje legge til at det var ganske kjølig i rommet da dette pågikk, 16 - 17 grader. Nå ser jeg at TPF har vært helt nede i 16min18sek på P6903 (ca. 400K PPD) så det er mulig at turbo boost har vært aktiv en stund. Jeg har eksperimentert litt for å finne ut av hva man kan justere på i bios, men det er ikke enkelt å forstå alt som står der uten å kjenne / vite hva alle tekniske termer og utrykk betyr. Har 1600MHz minne, men det kjører bare på 1333MHz, og jeg finner ingen steder å justere frekvensen på det. Men siden Tyan S8812 skal støtte inntil 1800MHz (mener jeg å huske) så må det jo være mulig å finne ut av. Med mer fart på minnet så går også foldingen ikke ubetydelig raskere er min erfaring. Ja, jeg tror dette er vegen å gå, legge seg på de litt midlere prosessorene med lite effektforbruk, men likevel med noe ytelse. Det ville nok lønnet seg med hensyn til strømforbruk å brukt Magny-Cours 6176, men de koster fort 10 - 12K pr. stk, og en plass går altså grensen. Min går ca. ved 5K pr. enhet. Ting er stabile ser det ut for, holder på med det tredje prosjektet, riktig nok 2 mindre og nå en P6903, og siden flere spør etter liste med priser kan jeg vel likeså godt legge den her. Hvis det er på grensen til reklame så får heller de ansvarlige slette den, her er ihvertfall listen. Kabinett, Antec CPU veskekjølere og kjølepasta kjøpt hos cdon.no Arctic Cooling MX-4 Thermal C 4g 1 x 39 = kr 39 kr Antec Kühler H2O 620 4 x 465 = kr 1860 Xigmatek Elysium Original - Fulltower - Black 1 1 x 1495 = kr 1495 Fragt/Porto CDON 1 x 49 = kr 49 Totalt CDON kr. 3.443 Hovedkort og CPUer kjøpt hos iwill.no 1 x TYAN S8812 SR5690+SP5100 DDR3 MEB Socket-G34 NOK 7,375.00 4 x AMD Opteron 6272 16MB 16-Core Socket-G34 2.1GHz 115W NOK 17,160.00 Frakt kr. 160,00 Totalt Iwill Norge AS Kr. 24.695,00 Minne hos deal.no CML16GX3M4A1600C9B 4 x Corsair Vengeance Dual C DDR3 16GB Kit, 1600MHz, 4x4GB, LP B Kr. 3.088,00 Frakt og fakturagebyr Kr. 144,25 Total deal.no Kr. 3.232,25 PSU og SSD hos ps.no CHIEFTEC 950W PSU Nitro Series with ATX-12V V.2.3/EPS-12V PS-2 type with 14cm Fan 85 plus Bronze Cable Management Kr. 1.096,00 (Dette er en Silver klassifisert PSU, men den er merket feil) 2.5" FlashDisc/SSD 60GB Agility 3 SATA3 RW:525/475 MB/sec Max IOPS:50000 MLC TRIM Kr. 660,00 Frakt kr. Kr. 147,00 Total ps.no Kr. 1.903,00 Denne PSU har 2 x 8p strøm til CPU som trenges til Tyan S8812. Total pris inkl. Mva. G34-rigg Kr. 33.273,00 ==================================== Endret 24. februar 2012 av -alias- Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 -alias-: Vi må jo nesten få et slikt bilde av maskinen din hehe. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Kan forøvrig påpeke at disse Silver Power-PSUene ikke er allverden, hverfall sålangt. En av de to jeg kjøpte døde, og tok med seg GPU og HK. Ingen foldingrigg som døde, men fortsatt. Den andre kjører stødig enn sålenge, i en foldingmaskin. Spent på om jeg får kreditert noe for det HKet PSUen drepte, det er noe jeg har handlet på ebay. Vet ikke hvordan reglene er for "collateral damage", egentlig. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Bra å få tilbakemelding på. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) -alias-: Vi må jo nesten få et slikt bilde av maskinen din hehe. Windows viser bare 2 x CPU og dermed kun 32 core i Taskmanager, og det samme gjør Ubuntu 11.10. Men begge OS folder med 64 core. For Windows måtte jeg til med "-smp 64" mens Ubuntu gjør det selv. Windows viste 64 core/tråder under kontrollpanel/system/enhetsbehandling, så jeg skal se om jeg finner noe lignende i Ubuntu som kan vise aktiviteten på alle prosessorene. Endret 24. februar 2012 av -alias- Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 smp -64 - det er drøyt Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Ubuntu viser alle fire prosessorene , men kun med 8 core på hver. Jeg vet ikke hvorfor, kanskje 16 core pr. CPU er for nytt ennå slik at det må en oppdatering til i Ubuntu? Ser at alle kjerner ikke er belastet fullt ut. Jeg har installert Kraken så det burde de vært. I går når jeg sjekket så var det 100% på samtlige, men mulig det har noe med Turbo boost å gjøre. Når denne slår inn så vil enkelte kjerner idle hvis jeg forsto det rett. Endret 24. februar 2012 av -alias- Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 ASUS Z9PE-D8-WS Motherboard Up For Pre-Order Lenke til kommentar
oyoygard Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Morro -alias- Det kan du si, Theo. Jeg sitter her med en halvfeit en og sikler. Kan ikke huske å ha hatt akkurat denne følelesen når jeg har vært alene før... Stå på, -alias-, denne tråden følger jeg med på! Jeg skal bare selge leiligheten, så kommer jeg etter!!! (passer det å nevne at jeg har kloret meg opp til topp-150 i teamet, siden jeg startet rundt nyttår her, tro? Nah, tenkte det... ) Endret 24. februar 2012 av oyoygard Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 ASUS Z9PE-D8-WS Motherboard Up For Pre-Order Kjøper aldri ASUS flere ganger, man er aldri garantert at du får opp alle brikkene på Hovedkortene deres og at minnebrikkene fungerer optimalt. De er sære på minnekompabilitet Lenke til kommentar
wampster Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Fulgt med litt på tråden. Lyst til å henge meg på, må bare vente litt til økonomien tillater det. @-alias- Den ene cpu'en på riggen du listet koster mer enn det jeg har gitt for alt av hw på setupet mitt (i signaturen). Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 (endret) Du er veldig velkommen og kan jo starte med den CPUen du har. Selv startet jeg i november 2008 med ett XFX 8800 Ultra og 2 stk. 8800GS som tilsammen ga omkring 13K PPD. Endret 25. februar 2012 av -alias- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå