Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal 6-7-8-9 maskiner slite samtidig?

Det må jo være noe annet som foregår, det du beskriver er jo nesten ikke mulig samtidig på 9 maskiner. Hos meg kjører alt normalt på alle plan. En og annen 690x kommer ned men slik har det alltid vært. TPF og PPD er som tidligere. Jeg hadde riktignok en "EARLY_UNIT_END" på SR-2 riggen i går kveld på 94% som var litt slitsom å takle, men antar det kanskje skyldes en noe høy klokk, så jeg slapp BLCK ned fra 206 til 203 så får jeg se. Det er bedre med en stabil maskin enn en som feiler hver 5te WU. Og den kjører likevel med samme TPF selv om frekvensen gikk ned fra 3708MHz til 3654.

[21:03:29] Completed 232500 out of 250000 steps (93%)

[21:14:24] - Autosending finished units... [February 14 21:14:24 UTC]

[21:14:24] Trying to send all finished work units

[21:14:24] + No unsent completed units remaining.

[21:14:24] - Autosend completed

[21:29:13] Completed 235000 out of 250000 steps (94%)

[21:54:16] mdrun returned 255

[21:54:16] Going to send back what have done -- stepsTotalG=250000

[21:54:16] Work fraction=35.8011 steps=250000.

[21:54:20] logfile size=232482 infoLength=232482 edr=25 trr=1

[21:54:20] logfile size: 232482 info=232482 bed=25 hdr=1

[21:54:20] - Writing 233020 bytes of core data to disk...

[21:54:20] Done: 232508 -> 23578 (compressed to 10.1 percent)

[21:54:20] ... Done.

[21:54:29]

[21:54:29] Folding@home Core Shutdown: EARLY_UNIT_END

[21:54:30] CoreStatus = 72 (114)

[21:54:30] Sending work to server

[21:54:30] Project: 6903 (Run 11, Clone 21, Gen 34)

Har du sjekket alle loggene dine?

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette ser jo ikke veldig bra ut:

2 x Xeon E5645 (3.7GHz 24 treads)

P8101 (4, 2,0): TPF 24:24 PPD 62.6K

P6903 (4,26,3): TPF 25:23 PPD 207.3K

De har endret basepoints til 22706, som gir 144k ppd. Det er et skritt i riktig retning, men det er fortsatt vel 60k opp til 6903. Det kan fort komme flere endringer. 8101 er forøvrig ikke lenger å få i Windows.

Jeg leverte en 6901 her om dagen og syntes at betalingen var vel god. Tenkte ikke noe mer over det, men ser at basepoints har økt der også.

Lenke til kommentar

Jeg merket meg det og det er jo en forbedring, men fortsatt langt under det den burde være i forhold til bigadv-8 og 12.

War

Jeg har fått en rekke P6903 og P6904 som har hatt steps omkring 10mill og helt opp i 13mill. Det normale er 250000 steps. Kanskje det er slike du har vært plaget med? De første jeg fikk rapporterte jeg inn til forumet hos SF, men for de 3 - 4 siste har jeg bare slettet work-mappa og startet på nytt.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Da var kortet mitt testet med CPUer til OK og går i posten i morgen, og jeg har det forhåpentligvis her på tirsdag i neste uke. Gleder meg litt til å fyre i gang 4 x 16 cores og se hvor fort den tygger i seg en P6309.:dribble:

Jeg kan jo legge til at Iwill som leverer hovedkort og CPUer har gitt meg en fantastisk service, hvis det er lov å skrive slik her, så de anbefales varmt.

Har fundert litt på om Antec Kühler H2O 620 som jeg på øyemål valgte til kjøling av CPU vil passe i festene uten en større tilpassing. For å finne det ut (uten å ha hovedkortet her) skalerte jeg opp et bilde av hovedkortet til sann størrelse, og bank i bordet, det ser ut som at festene vil passe perfekt, samt at minnebrikkene i lav profil vil passe fint inntil festet, men mulig jeg må klippe bort det festet som peker inn mot brikkene.

post-53451-0-36667900-1329506634_thumb.jpg

Det er litt spennende å forsøke denne kombinasjonen av G34 parret med de nye 16-core Interlagos CPUene fra AMD, og ikke minst, å få leke med 64 kjerner i samme maskin er som en drøm som går i oppfyllelse. Såvidt jeg har kunnet se har ingen testet disse tidligere i en Quad socket rigg. Flere har rådet meg til å heller velge Magny-Cours og ment disse yter bedre ved ellers lik modell, men jeg er litt sta av natur og.

Vi får se hvordan dette går til slutt, enten fungerer det jo, (godt i folding) eller så er det mislykket. Selv tror jeg det skal yte omtrent 2.5 ganger bedre enn SR-2 riggen jeg bygget i januar som var. SR-2 med 2 x E5645 gir ca. 200K+ PPD med P6903, og jeg håper at G34 med 4 x 6272 vil ligge omkring 500K PPD. E5645 (stock 2.4GHz) hos meg er klokket til 3.654GHz og har på ett par WUer vært oppe i 213 - 214K PPD. Jeg vet ikke hvorfor det varierer med 6 - 7% for ellers like WUer, men det gjør det.

Opteron 6272 kjører med 2.1GHz og lar seg ikke klokke i kombinasjon med Tyan S8812 hovedkortet men har en boost turbofunksjon som øker hastigheten på alle kjerner ved behov med +500MHz. Hvordan dette vil fungere under folding har jeg ingen peiling på, men det er noe av det spennende som gjenstår å se i praksis. Dette er hovedkortet for de spesielt interesserte: http://www.tyan.com/product_SKU_spec.aspx?ProductType=MB&pid=670&SKU=600000180

Strømforbruket for SR-2 riggen er temmelig nøyaktig 400Watt fra veggen etter at jeg klokket ned fra 3.7GHz som jeg kjørte med til og begynne med. Det viste seg at den feilet på hver 4 - 5 WU, men etter å ha klokket ned til 3.654GHz har den vært stabil. For G34 riggen håper jeg på mellom 500 - 600Watt, helst nærmere 500, men jeg blir ikke veldig overrasket om den drar nærmere 700Watt.

2 x E5645 = 24 tråder og 4 x 6272 = 64 kjerner (noen kaller også disse kjernene for tråder på grunn av måten processoren er bygget opp på, som såvidt jeg forstår, er samme teknikk som Bulldozer er basert på). Begge nevnte processorer er forholdsvis rimelige, bruker lite strøm og har relativ god ytelse i forhold til prisen. Håper noen retter meg hvis jeg skriver mye tull nå.:hmm:

Jeg fant 2 artikler på nett, og stemmer dette så ser det bra ut.

Fra Eexploria

AMD has launched its first ever 16-core Opteron server processors with improved efficiency and performance. This latest server chip presents an advanced 25 per cent more cores compared to the Opteron 6100 CPUs. On the performance side, it is 25-30 per cent faster than its predecessor.

Link: http://www.eexploria...ver-processors/

Fra PCWorld

The new Opteron 6200 chips, code-named Interlagos, are 25 percent to 30 percent faster than their predecessors, the 12-core Opteron 6100 chips, said John Fruehe, director of product marketing at AMD. Link: http://www.pcworld.c...after_wait.html

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Grunnen til at MC anbefales forran Interlagos cpuer er at en 12 kjerners MC har 12 FP mens en 16 kjerners Interlagos har kun 8 FP.

Måten disse er bygd opp på er at de deler noen resurser bl.a 1 FP pr modul (2 kjerner). Dette får konsekvenser på noen områder og er en av flere grunner til at Bulldozer har slitt litt med å prestere ift Intel cpu.

Hvis jeg ikke husker helt feil så er f@h tunge på bruk av FP, så det er slik det henger sammen.

Uansett så får du jo straks sammenlignbare resultater ift 4p systemene med MC. Det vil uansett rive skinnet av pølsa :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg har målt rett på det skalerte bildet så dekkes alt untatt noe av hjørnene på CPU. Disse Interlagos processorene er jo avlange og området som skal dekkes er omtrent 50 x 30 mm etter mine beregninger, og basen på kjøleren er 50 x 45 mm.

Skulle det bli for lite kjøling har jeg disse på veg inn fra amazon.com som jeg tenkte å fjerne vifta fra, og så sette selve kobberblokken mellom CPU og basen på Antec Kühler H2O 620 kjøleren. Dette er kjølere beregnet for 1 u kabinetter som bråker noe infernalsk når de sykler med 6000 RPM og avgir 55 dBA. http://www.newegg.co...82E16835114117R

Lenke til kommentar

Har solgt det meste av skjermkortene mine nå, kun beholdt de jeg trenger til riggene. Framover vil jeg nok bare satse på hovedkort med GPU integrert. Ellers så var det vel War og Mydog som startet powerfolding kjøret som gjorde at dette tok litt av. Nå er imidlertid budsjettet mitt for denne hobbyen brukt opp for i år så det blir nok en stund til neste prosjekt.

Hadde det kommet et Quad socket hovedkort for 1155 plattformen så hadde jeg nok slått til siden jeg har fire 2600K kjørende i hver sin rigg, men det skjer nok garantert ikke, så de blir nok snart demontert og solgt som deler. Hvis ikke noen er interessert i rimelige 2600K komplette folderigger da, men det tar vi evt. i PM.

Dessuten så synes jeg SF foretar seg ganske mye rart med hensyn til disse nye bigadv-16 prosjektene, bonuser, poeng og fandens oldemor. Man vet jo ikke hvor dette ender, og jeg ser på EVGA forumet at mange med dagens en og to-socket 6 og 8-kjernerigger er nokså frusterte og vurderer å flytte maskinparkene sine til andre formål. http://www.evga.com/forums/tm.aspx?high=&m=1453161&mpage=3#1459077

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Mye av det er jo bare tull. Vi får raskere hardware, dermed blir det gjort mer arbeid, og dermed skal det deles ut flere poeng. Case closed.

Det BØR også være en forskjell mellom hva en average Joe kan kjøre, og bigadv - en forskjell som gjør det verdt å investere i quadsocket-systemer for de som folder seriøst. Det er jo ingen med vettet i behold som hadde svidd av det det koster for en SR2-rigg eller G34 hvis man i realiteten hadde fått samme ppd pr kjerne som med et tilsavrende singlesocket-system.

Hvis de skal ha et opplegg med virkelig tunge work units som trenger MEGET kraftig hardware for å greie fristene må disse belønnes. Det skapes et klasseskille mellom en gjennomsnittlig folder og en som gjør det seriøst, men det er da ikke noe unaturlig skille heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo mulig at det er dit SF vil, men at de ikke får det til i praksis. Jeg sikter til din første setning.

Men de bruker etter mitt syn feil framgangsmåte ved å skvise alle som i dag sitter med til dels kraftig maskinvare og som etter at bigadv-16 er gjennomført kun vil kunne folde vanlig smp og prosjekter med lavere poeng. Etter mitt syn burde de heller latt bigadv-8 og 12 være slik de er og gitt de nye 16 enda bedre betingelser poengmessig. Samtidig burde de belønnet alle som GPU-folder bonus slik at også disse følte at de var verdt det samme som smp-foldere. En viss forskjell mellom de forskjellige prosjektene må det være slik at de som investerer noe i avanserte folderigger føler at de får litt igjen for det, så jeg er helt enig med deg der.:thumbup:

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Bigadv 8 kunne hatt livets rett om de hadde strammet inn fristene noe, slik at man i det minste må kjøre en overklokket 2600k for å greie den. Bigadv på i7 920 etc i 2012 blir feil, disse CPUene var mainstream i årsskiftet 08/09. Hvis ikke får en jo et tilfelle hvor alle som folder CPU vil få bonus i neste generasjon, og da blir det ikke noen skikkelig bonus heller - hvis du skjønte den.

Bonus til GPU burde vært der, med SLi-støtte syns jeg det er greit med bonus på maskiner med 2 eller flere GTX680 f.eks, når disse slippes. Da må det selvsagt komme noen workunits som passer også, som tar et par dager å fullføre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man må jo nesten overklokke uansett for å få bonus, det være seg bigadv 8, 12 eller 16. Hvis jeg ikke overklokker SR-2 med 2 x 5645 så klarer den ikke deadline med P8101, og dette er pr. definisjon en 24 core rigg selv om 5645 teknisk sett betegnes som 6 kjerne / 12 tråder, og det finnes svakere 6 kjerne / 12 tråder Xeon enn dette. Dette forteller meg at SF har bommet med deadline for P8101, og hvis de ikke endrer denne så vil det nærmest være for skandale å regne. Utgangspunktet for deadline på bigadv-16 må jo være de svakeste 16 kjerne riggene, og den bør være litt romslig.

Da jeg antydet dette på forumet hos SF ble mitt innlegg sensuret (les flyttet til PM) og jeg fikk en nokså krass kommentar om at denslags kritiske innlegg ville de ha seg frabedt. Jeg tar forbehold om at de kanskje har endret den de siste dagene, den er jo ennå i beta så positive ting kan jo skje. Nå ser jeg at de har oppdaget diskusjonene på EVGA forumet som er nokså kritisk til hva som foregår, så kanskje de tar kritikken til seg.

To av mine i7 920 og en 950 klarer P6903 med god margin ved hjelp av langouste, men jeg folder ikke lenger med dem på grunn høyt strømforbruk i forhold til foreks. 2600K. Alt er selvsagt overklokket opp mot max. Det rare er at før 2600K kom så syntes jeg strømforbruket hos 920 og 950 var relativt lavt, da sammenlignet med GPU folding. Mange har jo disse maskinene ennå, så jeg synes vel de er litt snare til å fase ut P900x hvis det er det de vil gjøre. 2684, 2685, 2686, 2690 og 2692 (hvis det var det de het) er jo allerede tatt vekk i all stillhet. Men, systemet skal jo fornyes så det er vel nødvendig å fase ut noen prosjekter slik at nye kan komme til. Det er jo da litt rart at de minste cpu prosjektene lever betraktelig lenger enn de store, eller tar jeg feil her?

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Nå kan det jo alltids argumenteres med at de var litt for snille med 2684 og den gjengen der, det var jo det at disse ble tilgjengelig for hvermannsen som tilslutt ble problemet - dersom man i realiteten MÅTTE ha en dual-CPU-rigg for å kunne kjøre den typen WU fra starten av hadde det ikke vært et problem for den jevne folder at det ble omveltninger i systemet av den sorten vi ser nå. Da hadde big vært forbeholdt de få med slike rigger, mens vi nå ser hva som skjer om vanlige folk mister bonus osv.

Men sånn for å ha det avklart, en 3930k @ 4.5GHz f.eks., ville den greid deadline på 8101?

Lenke til kommentar

En 3930K har ikke 16 kjerner og skal i utgangspunktet ikke få ned P8101, men ved å bruke langouste går det å lure SF så den kommer nok ned. Nå har jeg kun sett 2600K på 4.9GHz i tabellen nedenfor, og den klarte deadline såvidt det er. Ut fra det så vil jeg tro at 3930 har en sjanse. Etter at denne tabellen ble laget er vel bonus for P8101 endret til det bedre, det samme for P6901.

https://docs.google....BnRklERFE#gid=0

Lenke til kommentar

Ikke rart jeg har 300k PPD nå, alle maskinene kjører, men deadlinen er ferdig 17 feb, mens den står på 90% nå osv.

Så ser man bort i fra disse tulleoppgavene så er det 04 og 03 på 2600K maskinene enda så ingen grunn til å bare kjøre smp på de?

Om man klarer å slette tullepakkene.

Og når jeg skal kjøre smp på de, hva må jeg endre på? Vi har jo juksecore osv på de , men en ny config er vel nok?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...