Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes nå en HFM:Client Tool http://hfm-net.googlecode.com/files/HFM.Client%200.7.0.372.zip Hva den gjør vet jeg ikke, men sannsynligvis til å sjekke PPD mot HFM:NET i nettverket.

ARRGH! :mad: :mad:

[08:35:59] Folding@home Core Shutdown: UNSTABLE_MACHINE

[08:36:00] CoreStatus = 7A (122) [08:36:00] Sending work to server

[08:36:00] Project: 6904 (Run 2, Clone 0, Gen 44)

Skikkelig ergelig det der, jeg var litt utsatt for disse og klokket meg noe ned og siden har jeg ikke sett dem.

Ellers så har jeg testet egenskapene til Xigmatek Elysium kabinettet og de er veldig gode med hensyn til å holde komponenter kjølige under ekstrem load. Se nøye på bildet nedenfor hvor jeg har listet opp temperaturer for 3 X GTS250, ett GTS450 og en Amd X4 9950 OC til 2,8GHz som alle folder på 99 - 100%:

post-53451-0-72269100-1326381621_thumb.jpg

Når jeg alt var i gang testet jeg også på forskjellene mellom kombinert folding og bare GPU-folding. Det viser seg at jeg fikk meg en solid overraskelse fordi PPD på GTS250 skjermkortene stiger straks jeg starter CPU-folding. Eneste kort som får noe redusert PPD er Fermi-kortet GTS450, men det er ikke noe stor nedgang. I sum lønner det seg altså å folde kombinert hvis man ser bort fra strømforbruket. Riggen med fire skjermkort + CPU i folding trekker 670 Watt fra veggen. Stopper jeg folding på CPU trekker den 600 Watt, så CPUen alene bruker 70 Watt til folding. Hvert skjermkort bruker 72 Watt via PCI-E kabelen regnet jeg meg fram til. Stopper jeg all folding trekker riggen 384 Watt alene. Dette er mye men skyldes nok litt at riggen har 2 strømforsyninger.

post-53451-0-65348400-1326382114_thumb.jpg

Lot det stå helt uforstyrret ca. 25 minutter og da kom CPU og Fermikortet også opp i PPD. Kanskje Amd CPUer er mer gunstige i kombinert folding enn Intel.

post-53451-0-47007500-1326383472_thumb.jpg

Må si jeg er imponert over at kabinettet klarer å holde så mange kort og CPU så kjølige, og det er enda plass til enda et kort. Kommer GPU-folding med bonusordningen så blir dette bra.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Hei alle!

Jeg må bare snike meg inn og fortelle at jeg har fulgt denne tråden med stor interesse en stund. Ikke fordi jeg er så umåtelig interessert i prosjektet, men mer på grunn av de syke maskinene mange av dere kjører!

Jeg er der at jeg gjerne vil ha en kraftig maskin, men den skal bråke minst mulig. Jeg spiller ikke, men nå på vinteren kan jeg godt folde litt isteden for å fyre :)

Jeg kjører Linux, og har foldet på en i920 siden nyttår. Har ikke lagt så mye tid i å justere parametre, men fikk en stor oppgang etter jeg la inn passkey. Jeg har testet så smått med å kjøre klienten på GPUer under Windooze, og så bra fart der, så for å prøve å dra denne posten litt on-topic: GPU-folding under Linux, er det bare å glemme, eller må jeg søke mer? Jeg har et par vifteløse NVIDIA-kort i maskinen min. Det kraftigste er et GTS450.

Jeg folder som oyoy, og kjørte en i920 på ca 4,2GHz til jeg herpa vannkjølingen (Corsair H100) for noen dager siden.

Fortsett alle de sinnsyke prosjektene deres, jeg sitter her og leser! :p

-ØYØY-

Lenke til kommentar

Gpu-folding under Linux er ikke enkelt etter det jeg har lest, men noen har klart å folde i Wine under Linux. Hvor effektivt det er vet jeg ikke, men det skal visstnok fungere for noen.

Ellers så lar det seg fint gjøre å folde SMP Linux under WMvare, og evt. GPU-folding samtidig i Windows. Nå er det en stund siden jeg gjorde akkurat det, så jeg vet ikke om SMP under WMVare støttes lenger.

Ekspertene sier at blandet folding er lite effektivt fordi PPD på GPU-siden faller så mye at det ikke er lønnsomt. Hvis du leste over her hvor jeg testet dette så ser det ut til å variere med hvilken maskinvare man kjører på, og i mitt tilfelle var det lønnsomt, og PPD økte faktisk både på GPU og CPU i forhold til separat folding. Må jo legge til at min erfaring er ingen sannhet, men et eksempel på at man kan være heldig med sammensetningen av maskinvare.

Velkommen i laget skal du være, og stå på som du gjør. :thumbup:

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

GPU-folding i linux kan være veldig enkelt, du finner ferdige oppsett for det flere steder, men det varierer fra distribusjon til distribusjon. For Arch finnes det ferdigpakket i AUR,for Ubuntu vil jeg tro det finnes et utall oppskrifter.

Lenke til kommentar

NgZ

Har du linker?

Jeg klarte ikke å vente lenger så da var SR-2 og Xeon CPUer bestillt, alt fra nettbutikker i Norge så jeg burde ha tingene i hus senest i slutten av neste uke, til en pris av 14350,70 inkl frakt. Fra før har jeg 24GB RAM liggende, samt nødvendig PSU og tilbehør, som burde holde. Totalt vil dette, inkludert det jeg har på lager, beløpe seg til temmelig nøyaktig rundt 20.000, og da regner jeg ikke skjerm, tastatur og slikt som man låner fra andre maskiner.

Kan tenke meg at det blir en lang uke dette. Siden kabinettet Xigmatek Elysium fungerte så bra som det gjorde fant jeg ikke lenger noen grunn til å vente med resten, og at jeg nesten må klare 200 mill før War tar meg igjen. :)

Det jeg lurer litt på nå er hvilke kjølere jeg skal bruke til CPUene? Ville H80 eller H100 være for mye, eller/og holder det med H60 som jeg har god erfaring med på i7 2600K http://ark.intel.com/products/52214/Intel-Core-i7-2600K-Processor-%288M-Cache-3_40-GHz%29 , samt på i7 980X som har en høyere TDP på henholdsvis 95 og 130Watt? Og overklokket til 4.6GHz bruker vel 2600K nærmere 110Watt vil jeg tippe på, og 980X http://ark.intel.com/products/47932/Intel-Core-i7-980X-Processor-Extreme-Edition-%2812M-Cache-3_33-GHz-6_40-GTs-Intel-QPI%29 overklokket til 4.2GHz vil nok bruke opp mot 130Watt.

CPUene jeg valgte er Xeon 5645 http://ark.intel.com/products/48768/Intel-Xeon-Processor-E5645-%2812M-Cache-2_40-GHz-5_86-GTs-Intel-QPI%29 som har en TDP på bare 80Watt, så varmeutviklingen burde ikke bli all verden, og jeg har egnede luftkjølere liggende som jeg kan teste med først. Nå håper jeg at disse CPUene kan overklokkes til opp mot 4GHz, og strømforbruket blir vel da/likevel betydelig lavere enn for I7 2600K og særdeles lavere enn for 980X.

Jeg trenger altså noen gode råd fra dere som kan Xeon CPUer og SR-2?

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Det er egentlig bare særdeles hyggelig å kunne motivere noen til å fortsette med foldingen. Jeg antar at NgZ hoster opp noen linker siden jeg ikke har noen egen erfaring med GPU-folding under Linux. Jeg folder alt jeg har under Ubuntu, men det er kun SMP bigadv folding jeg bedriver der. Det har vært antydet fra guruene hos Stanford at det vil komme et bonusprogram for GPU, men det gjenstår ennå å se om dette blir virkelighet. Skjer dette så kan jo GPU-folding under Linux bli svært aktuelt og interessant.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Har ingen linker til Ubuntu eller Debian dessverre. Det er en relativt komplisert prosess å sette opp manuelt, da du bruker windows-klienten, men brukern en symlink for å få den til å snakke med native linux-varianten av CUDA. I tillegg er denn 32-bits, så du må ha en del tilleggsbiblioteker. :p

Men jeg er helt sikker på at litt google-fu, eller en tur i ubuntuforums eller et debianforum vil gi deg en guide eller tre.

Lenke til kommentar

NgZ

Har du linker?

Jeg klarte ikke å vente lenger så da var SR-2 og Xeon CPUer bestillt, alt fra nettbutikker i Norge så jeg burde ha tingene i hus senest i slutten av neste uke, til en pris av 14350,70 inkl frakt. Fra før har jeg 24GB RAM liggende, samt nødvendig PSU og tilbehør, som burde holde. Totalt vil dette, inkludert det jeg har på lager, beløpe seg til temmelig nøyaktig rundt 20.000, og da regner jeg ikke skjerm, tastatur og slikt som man låner fra andre maskiner.

Kan tenke meg at det blir en lang uke dette. Siden kabinettet Xigmatek Elysium fungerte så bra som det gjorde fant jeg ikke lenger noen grunn til å vente med resten, og at jeg nesten må klare 200 mill før War tar meg igjen. :)

Det jeg lurer litt på nå er hvilke kjølere jeg skal bruke til CPUene? Ville H80 eller H100 være for mye, eller/og holder det med H60 som jeg har god erfaring med på i7 2600K http://ark.intel.com/products/52214/Intel-Core-i7-2600K-Processor-%288M-Cache-3_40-GHz%29 , samt på i7 980X som har en høyere TDP på henholdsvis 95 og 130Watt? Og overklokket til 4.6GHz bruker vel 2600K nærmere 110Watt vil jeg tippe på, og 980X http://ark.intel.com/products/47932/Intel-Core-i7-980X-Processor-Extreme-Edition-%2812M-Cache-3_33-GHz-6_40-GTs-Intel-QPI%29 overklokket til 4.2GHz vil nok bruke opp mot 130Watt.

CPUene jeg valgte er Xeon 5645 http://ark.intel.com/products/48768/Intel-Xeon-Processor-E5645-%2812M-Cache-2_40-GHz-5_86-GTs-Intel-QPI%29 som har en TDP på bare 80Watt, så varmeutviklingen burde ikke bli all verden, og jeg har egnede luftkjølere liggende som jeg kan teste med først. Nå håper jeg at disse CPUene kan overklokkes til opp mot 4GHz, og strømforbruket blir vel da/likevel betydelig lavere enn for I7 2600K og særdeles lavere enn for 980X.

Jeg trenger altså noen gode råd fra dere som kan Xeon CPUer og SR-2?

Ift bang for buck er Cprsair A70 et hett valg. Har to av den selv og syns den gjør en god jobb.

Lenke til kommentar

Siden vi har en del klokkere, systembyggere og hardware entusiaster her slenger jeg inn et spørsmål på siden.

Er det noen Z68 hovedkort dere vil spesielt anbefale som er god på pris, kvalitet, layout, bios, klokking, kjøling og funksjonalitet? Jeg skal ikke kjøre SLI/CF men skal ha inn et lydkort.

Dette blir nok et bygg basert på 2500K da jeg ikke vil trenge 4c/8t på hovedbruksriggen. For meg skal dette være et billig men godt bygg. Ønsker meg kanskje mest Z68 siden den vel har disse SSD cache tingene men om det finnes ekstremt gode P67 kort til "Løp og kjøp" pris så vurderes det.

Tar også i mot tips på gode PSUer.

Ellers er vel 1600Mhz minnekit (16GB) optimalt for CPUen? Evt. andre hastigheter jeg bør vurdere? 1866 eller 2133MHz?

Ønsker å få til en god 24/7 klokk (4.5GHz) på maskinen med speedstep og annet idle-strømsparende aktivt. Hovedsaklig er det standard ATX jeg ser etter men MiniITX kan også vurderes om jeg får plass til HD7950 + PCIe Lydkort som vel utelukker miniITX. Alle gode tips verdsettes :thumbup:

EDIT:

Det er vel "Asus P8Z68-V Pro/GEN3" som har pekt seg litt ut men jeg er ikke spesielt fornøyd med bios oppgraderinger fra Asus på mine 5 andre Asus kort siste årene. Asus spyr ut produkter men er ikke spesielt gode på å følge dem opp. RMA på et hovedkort i 2010 tok meg også nesten 3mnd.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Gigabyte har en del billigere Z68-kort som har fått gode testresultater og en del bang for the buck-priser for noen måneder tilbake. I tillegg har de om jeg husker rett UEFI, så man slipper denne forjævlige BIOSen. :p

Hvis jeg ikke tar helt feil, er det også de billigste z68-kortene du finner på prisjakt. Men det er et par måneder siden jeg sjekket sist.

Lenke til kommentar

Hei alle!

Jeg folder som oyoy, og kjørte en i920 på ca 4,2GHz til jeg herpa vannkjølingen (Corsair H100) for noen dager siden.

Fortsett alle de sinnsyke prosjektene deres, jeg sitter her og leser! :p

-ØYØY-

Hei,

du som har sust opp +390 plasseringer på hardware siste uken ja. :thumbup:

Prøver å følge etter men har slitt med å få noe som har gitt meg særlig med poeng... Og startet igjen for bare en uke siden)

Kjører også ci7 920, i går la jeg inn en snill overklokking fra 2,8GhZ til 3,4GHz, klarer ikke få til en stabil klokk på 4GHz, og den blir for varm... (71*c ved f@h)

Vil jeg få høyere poeng ved big WU en med small WU?, har opplevd det motsatte men trolig pga passkey på 10 stk WU skillet + den lille overklokkingen...

Man leser jo at Big skal gi mest poeng, får prøvde det også fom i morgen..

Er så seigt å finne ut ting når man må la noe gå i 2dager før man ser om det fungerer... Utolmodig! :blush:

Ser egentlig ikke noe poeng i å kjøre PS3 på folding mtp poengsystemet, håpløst lite poeng pr dag, og ingen mulighet for passkey, enda de sa de jobbet med det i 2008(?)...

Lenke til kommentar

71 Celsius på en i7 920 er ikke "varmt" i CPU-folding forstand. Da jeg foldet på 920 - 950 var temperaturene ofte over 80C og sågar opp mot 90 i perioder. Alt under 75C er trygt på lang sikt, men de tåler godt å ligge omkring 80 i perioder på flere dager om gangen. Det er selvsagt en fordel å holde temperaturene så lave som mulig. Blir CPU for varm så stenger den ned maskinen, evt. så krasjer f@h før det skjer. De av mine 920 - 950 som hadde høyest klokk foldet greit på 4.1 - 4.2GHz. Man klarer deadline for 6900 - 6901 selv på 3.5GHz med bra margin.

Forøvrig så er det for høy spenning som kan ta livet av CPU, ikke temperaturen direkte, men de 2 verdiene henger jo ofte samme. Og så er det viktig at du har god kjøling. Du kan sikkert ha nytte av å følge med i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1407789&p=18830688&st=0entry18830688

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Ble litt upresist skrevet ja, ligger på 70*c nå med 3,4GHz, å det føler jeg meg komfortabel med, 3,6 går helt sikkert helt fint også (prøves i helgen)...

Kjørte en stund på 3,8 men da gikk temp langt over 85*c bare på minutter...

Jeg må i alle tilfeller finne meg en heatpipe kjøler, har nå den lille stock kjøleren, derfor også temp.-betenkeligheter.. :yes:

556 plass akk nå, først i dag at poengene virkelig har skutt opp, begynte jo å lure på hvordan dere fikk til de poengsummene, måtte jo være juks! :tease:

Viser seg jo at det er jo passkey som utgjør all forskjell, uten passkey er det bare å glemme poengsystemet... :thumbup:

http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=277974

Nå går det rette veien, selv om jeg har bare sørpe treige pcer som jobber utenom 920'n.

Edit: så din edit :o) : ja jeg har lest å sett litt om OC rundtomkring på nettet siste dagene, men mitt HK/BIOS viser helt andre instillingsmuligheter en det jeg ser på nettet så må prøve meg frem litt.. Der guider viser x__ multiplikatorer viser mitt kort Hz, som endrer seg etter stilling av Buss speed osv... Men, im getting there, im learning... :thumbup:

Endret av Xkraft
Lenke til kommentar

Når jeg CPU foldet i måneder i strekk lå den vel aldri under 80C og den lever i beste velgående med full klokk i daglig bruk over 1 år etter den ble pensjonert fra folding. Foldet også en 2-3 dager med samme klokk her før nyttår uten problemer. Var ikke uvanlig at den hadde lekt seg oppe i 90C innimellom.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...