Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er ikke noe problem å kjøle det ned med stille vannkjøling. Bare hiv på litt fler radiatorer :p
Må vel likevel til med en form for vifter på disse radiatorene, og overklokker man så blir det varmt og viftene vil støye. Det samme vil vel pumpen(e) til en viss grad når man øker "mengden/volum" av radiatorer.

En annen sak, vil samtlige av disse passe i et EVGA SR2?

post-53451-0-21207300-1325686305_thumb.jpg

Hvis foreks den rimeligste her kan brukes så blir jo prisen på en slik rigg ikke helt avskrekkende med omlag 17000 i nye deler for min del. Jeg har RAM, PSU, SSD og skjermkort liggende. Har ikke avskrevet SR3 helt ennå men den tror jeg blir over det dobbelte i pris av SR2 for min del.

Det var vel også noen rykter om at Asus ville komme med et dual CPU hovedkort som ville konkurrere med SRX vil jeg huske?

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn her mener jeg at vi ønsker oss.

Kutt vekk alle PCIe slottene og annet unødvendig dilldall samtg gi meg en integrert DVI/DP ut så er jeg enig :p

Problemet med quadsocket kort er at de nok blir svindyre pga. komplisert PCB struktur. Man får vel kjøpt det løst til bygg fra leverandører som Supermicro og Tyan med fler men da uten de fantastiske klokkemulighetene og biosene vi ønsker.

Om vi dog hadde fått det så spørs det om prisen av HK hadde spist opp fordelen mot 2 stk. dualsockets som er et produkt som lenge har vært spisset mot workstation markedet og dermed ikke helvilt på pris.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det er ikke noe problem å kjøle det ned med stille vannkjøling. Bare hiv på litt fler radiatorer :p
Må vel likevel til med en form for vifter på disse radiatorene, og overklokker man så blir det varmt og viftene vil støye. Det samme vil vel pumpen(e) til en viss grad når man øker "mengden/volum" av radiatorer.

Hvis foreks den rimeligste her kan brukes så blir jo prisen på en slik rigg ikke helt avskrekkende med omlag 17000 i nye deler for min del. Jeg har RAM, PSU, SSD og skjermkort liggende. Har ikke avskrevet SR3 helt ennå men den tror jeg blir over det dobbelte i pris av SR2 for min del.

Det var vel også noen rykter om at Asus ville komme med et dual CPU hovedkort som ville konkurrere med SRX vil jeg huske?

Yupp :thumbup:

SR-2 CPU support list

5520 Series Motherboards (Dual-QPI LGA 1366)

Gainestown

Xeon W5590 - 3.33 GHz

Xeon W5580 - 3.20 GHz

Xeon L5530 - 2.40 GHz

Xeon E5507 - 2.27 GHz

Xeon E5503 - 2.00 GHz

Nehalem

Xeon X5550 - 2.66 GHz

Xeon L5520 - 2.26 GHz

Xeon L5506 - 2.13 GHz

Xeon E5540 - 2.53 GHz

Xeon E5530 - 2.40 GHz

Xeon E5520 - 2.26 GHz

Xeon E5506 - 2.13 GHz

Xeon E5504 - 2.00 GHz

Westmere

Xeon X5690 - 3.46 GHz

Xeon X5680 - 3.33 GHz

Xeon X5677 - 3.46 GHz

Xeon X5670 - 2.93 GHz

Xeon X5667 - 3.06 GHz

Xeon X5660 - 2.80 GHz

Xeon X5650 - 2.66 GHz

Xeon L5640 - 2.27 GHz

Xeon L5638 - 2.00 GHz

Xeon L5630 - 2.13 GHz

Xeon E5649 - 2.53 GHz

Xeon E5645 - 2.40 GHz

Xeon E5640 - 2.67 GHz

Xeon E5630 - 2.53 GHz

Xeon E5620 - 2.40 GHz

Xeon E5607 - 2.27 GHz

Xeon E5606 - 2.13 GHz

Xeon E5603 - 1.60 GHz

Lenke til kommentar

Viftene kan godt være stille, tross alt er det ikke 2000w vi snakker om her. En trippel pr CPU ville holdt i massevis, og da med stille vifter. Er tilsvarende jeg er i gang med på mine hexa-1366-rigger, bare at jeg kjører en loop pr rigg. To pumper burde holde i en slik quad-socket-setup. Ikke mye støy, det.

Lenke til kommentar

Det er nok mulig å få det nogenlunde stille, og all vannkjølingen behøver ikke befinne seg inni kabinettet. Men husk at man med vannkjøling også må ha ekstra god luftflyt over andre komponenter på hovedkortet og spesielt rundt CPU området. Med 4 sokler øker dette behovet drastisk og i praksis sitter du da igjen med en del vifter som skal kjøle disse krettsene og få dyttet varmen ut av kabinettet effektivt. Man kan nok alikevel få det bra stille men man vet hva økt varme gjør med komponenter over tid.

Det er ikke uten grunn at industristandardservere høres ut som en vindtunell.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er nok mulig å få det stille, men husk at man med vannkjøling også må ha god luftflyt over andre komponenter på hovedkortet og spesielt rundt CPU området. Med 4 sokler øker dette behovet drastisk og i praksis sitter du da igjen med en del vifter som skal kjøle disse krettsene og få dyttet varmen ut av kabinettet effektivt.

Jo, men den luftflyten som trengs er minimal. Klart det ikke blir lydløst, men blir det det med 4 hissige luftkjølere da?

Lenke til kommentar

Behovet er ikke nødvendigvis minimalt i en quadsocket kasse, men man lager kompromisser for å oppnå det man ønsker. Hvor driftsikkert det er over tid, hva som kan risikere å ryke underveis er en helt annen sak.

At jeg hadde foretrukket vannkjøling + god kasse/hk kjøling er helt klart :).

Saken er bare at det er lett og fort gjort å undervurdere andre kjølebehov når man holder på med vannkjøling. Som mange av de gamle vannkjølingsgutta sa "Man bør ikke velge vannkjøling for å senke støyen, men for å kjøle bedre". Det synes jeg i stor grad fortsatt gjelder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hva gir en SR2 men 2x av den rimeligste der av PPD i dag? Med HT så får man jo da 24 kjerner som vil tilfredstille det mulige kravet om 16 kjerner videre :).

Dette synes jeg er et godt spørsmål! Jeg vet ikke hvor langt disse kan klokkes, men oppnår man 3.5 - 3.6GHz så burde den jo gi brukbart med PPD med et relativt beskjedent strømforbruk.

War og Mydog

Hvilken CPU/hastighet/PPD kjører/får dere med SR2?

Lenke til kommentar

Da tror jeg mange her er interessert i prisen, PM hadde ikke skadet til flere av oss sikkert he he.

E5603 klokker vel til 3,2 men så har ikke lavenden av 5000serien HT så da må han juksecore i linux

Utfra plansjen skjermskuddet er tatt fra så har den HT og var noe av det første jeg sjekket før jeg spurte. Men nå har jeg ikke dobbeltsjekket mot Intel.

EDIT:

Ser at alias/jeg og du nok snakker om forskjellig CPU. Vi tenkte på E5645 til 4000,-. Til den nyprisen er ikke dualsocket med HT altfor ille.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...