Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Anbefalte innlegg

Noctua NH-D14 kanskje den beste som er av noenlunde normal i størrelse.

Denne post-53451-0-43491300-1324393615_thumb.jpg fra http://techbay.no/pr...sanoo-scso-1000

har jeg aldri sett noen test på. Den er i hvertfall enorm med sine 4 vifter. Skulle vært morsomt å visst om den fungerer bra, googlet men finner ingen tester.

Corsair A70 er også en veldig bra kjøler, men husk at den krever minnebrikker med low profile.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den kjøleren på bildet så massiv ut!

Bruker Corsair Vengance ram for øyeblikket, er det noen som vet om de krasjer med noctua sin d14?

Har selv en Noctua D14, og den går ikke med Vengance, ellers er jeg meget fornøyd med den.

Den nye "kongen på haugen" når det gjelder luftkjølere er sannsynligvis Zalman CNPS12X

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/zalman-nps12x.html

Ut fra bildene hos Xbitlabs ser det ut til at den skal kunne brukes med Vengance. Er usikker på når den kommer i norske butikker, har ikke sett noen enda.

Lenke til kommentar

Det er mye rart man ikke forstår noe av men som likevel er mulig!

Min daglige test og arbeidsmaskin er en utrangert folderigg bestående av i7 950, 6GB 3-kanals Kingston 1,65V RAM, 60GB SSD fra Corsair, Corsair A70 CPU-kjøler og 2 stk. Gigabyte GTX560Ti i SLI plassert på et Asus P6T hovedkort. CPU er overklokket til 4,1GHz og maskinen er 100% stabil til mine oppgaver. Da den ble foldet med kjørte den med 4,05GHz fordi den av og til resatte seg hvis den kjørte med 4,1GHz.

Jeg hadde liggende 24GB av Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 som er definert som 2-kanals minne, ment til bruk i en SR/2 (3) hvis jeg skulle ramle over noe rimelig brukt slikt. For moro skyld, i dag hvor jeg hadde lite å gjøre, satte jeg alle 24GB RAM i maskinen for å teste om minne som er kjøpt som 2-kanals også vil virke som 3-kanals hvis antall brikker er riktig. Jeg har forsåvidt forsøkt dette før med 2GB brikker med hell, men ut fra hva jeg leser på nettet har dette bare vært flaks, siden brikkene ikke er laget til å være 3-kanals.

Vel, jeg fyrte opp, satte minnet til 1,5V og lot 4,1GHz stå som frekvens på CPU. Det gikk strålende, minnet ble gjenkjent i følge CPU-Z som 3-kanals 1600MHz RAM. Fremdeles for moro skyld resatte jeg og øket hastigheten til 4,2, så til 4,3, for å ende opp med 4,4GHz og dønn stabil maskin så langt jeg har prøvd. Tidligere ble denne maskinen ustabil hvis jeg nærmet meg 4,2GHz.

Må jo legge til at RAM også er klokket opp fra 1600 til 1680MHz. Spenning på VCore er 1,375Volt. Legger ved et bilde som viser hvor det endte, som viser at temperaturer er fine og kjølige. Maskinen står i normal romtemperatur.

Dere som kan dette, Theo343, ei57, War m.fl., hva er det som skjer når maskinen blir så mye bedre på overklokking ved å fylle den opp til max med RAM? Jeg hadde egentlig trodd at effekten skulle vært motsatt!

post-53451-0-78680300-1324415130_thumb.jpg

Hva har dette med folding å gjøre? Vel jeg tenkte at hvis det medfører at man kan øke hastigheten på CPU også under folding så er det jo nyttig informasjon siden vi alltid jager etter mest mulig GHz. Jeg skal nå sette opp denne for folding igjen, fremdeles bare for moro skyld, for å se hvilken frekvens den klarer å folde stabilt på, om hvilken effekt det har på foldingen med så mye RAM, også siden RAM er ekstremt billig for tiden.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Nå har ikke modulene noe med antall kanaler å gjøre, det er bestemt av brikkesettet eller CPU'en og hvor mange minnebusser som fysisk ligger på HK'et. 1155 har to, mens 1366 har tre separate minnebusser, som hver er routet til to moduler. Om du napper ut 3 moduler, vil du nok fortsatt kunne klokke like langt. Det er nok heller forskjeller mellom gamle og nye moduler som gir de utslagene du ser.

Lenke til kommentar

Det forstår jeg, men min undring over minnet er rett og slett at ryktet om at RAM solgt og definert som 2-kanals ikke lar seg bruke som 3-kanals, likevel perfekt kan brukes i 3-kanals systemer. Det har også vært en "sannhet" om at det er lettere å klokke med lite minne innstallert. Nå er det jo mulig at dette fremdeles er tilfelle, så kanskje jeg må prøve med 3 brikker. Dette er jo veldig billig minne som ikke er laget for ekstrem klokking, hvis man kan kalle 4.4GHz på denne plattformen det (på luft). Etter det jeg har lest så skal man ha en veldig bra chip for å komme noe særlig over 4GHz med 1366 baserte hovedkort.

Lenke til kommentar
Om jeg kutter noen kjøleribber på D14, vil den ha voldsomt redusert kjøleeffekt eller kan jeg bare plassere den fremste viften litt ovenfor rambrikkene ?

Bare ikke kapp i noen rør, de har gass i seg.

Du kan snu viftene, men det er ikke meningen så du må frem med tang og bøye opp litt ståltråd og remontere.

D14 er også høy, over 16cm? fra cpu og opp og mange kabinett vlir for smale med dør på.

Bygger ny 2700K-rigg nå , flere kabinett ute i bilenok_dremel.gif

Valgte en haug av H80 som jeg setter en motstandskabel på ved vifta så den går på 50%.

Da blir den stille og den var billigere en D14/N12 osv.

2 og 3kanals-ram har en eneste betydning og en slik pakke er produsert i samme uke/ samme batch og derfor vil de være veldig like.

ellers er det helt lik ram på alle mulige måter.

post-64596-0-76403000-1324419073_thumb.png

Endret av War
Lenke til kommentar

Sr2 er i posten fra dallas , blir nok fra nyttår og ikke til.

Men 16 jan endrer mye seg så først i februar vet vi hva vi ligger på stabilt som lag.

Hm bare bytta stat, slappe greier.

Hm finner ikke ut av H80, fester hovedkortdelen av kjøleren, men den sitter skranglete og løst.

Skruene er hent inn.

post-64596-0-53147300-1324420583_thumb.png

Endret av War
Lenke til kommentar
Den nye "kongen på haugen" når det gjelder luftkjølere er sannsynligvis Zalman CNPS12X

Dustin selger den ZALMAN FAN CNPS12X LED 2011/1155/1156/1366/775/FM1/AM3+/AM3/AM2+/AM2 men prisen er jo hinsides til luftkjøler å være. Ville heller satset på Corsair H70 CORSAIR H70 CORE HYDRO SERIES LIQUID COOLING S-1155/1366/2011/AM3 Da slipper man også å tenke på hvor mye minnebrikkene bygger i høyden. Forresten så er både H60, H80 og H100 er på kampanje hos Dustin nå.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Fått opp HAF-ene i dag :) (ene hjulet manglet på det ene kabinettet, så har bare fått en på hjul .. Men regner med at komplett ordner opp)

HAX-Xes.png

Ikke akkurat no killer hardware, men det folder da jo :) (Kommer mer ^^)

HAF-X.png

Og da har jeg to greie kabinett som bør holde en god stund ved eventuelle oppgraderinger :D

Endret av Erik 850
Lenke til kommentar

Det er (dessverre) en ganske vanlig pris blant de beste luftkjølerne, det der. TRUE koster jo 560 + vifte®, så samme pris. NH-D14 er på feil side av 600-kronersgrensa den og. A70 er vel et knepp bak disse, men ikke mye - og prisen er jo vidunderlig :) Absolutt et best buy i mine øyne.

A-70 koster faktisk ikke mer enn 359 hos Dustin nå :thumbup:

Link

Lenke til kommentar

Må snart stoppe de fleste maskinene jeg har i sving, men fikk opp 40 core monsteret på Linux.

Den kan kjøre hele jula og litt til.

Brukte denne.

http://reilly.homeip.net/folding/cd.html

Stort enklere blir det ikke.

Men - den setter flag for big, men ikke bigadv ser det ut som :S

Kjører med 5 prosesser med 8 cores hver.

Skal teste litt med det først, og se om jeg setter på HT senere for å se om det hjelper.

Endret av avo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...