Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ConTEXT er en grei editor å bruke til alt mulig, den er gratis, og kan lastes ned herfra http://www.contexteditor.org/

 

Den støtter alle de mest kjente formater og lagrer i samme format som fila den åpner hvis man ikke ber om noe annet. Helt perfekt for client.cfg

 

Edit:

Det går mot endelig vinter tror jeg, så jeg flyttet to rigger som sto i garasjen inn i huset for å bedre utnytte varmen de produserer. I garasjen sto de i gamle åpne kabinetter uten kjøling annen enn på CPU, fordi det i garasjen er konstant kjølig og stort sett alltid under 10 Celsius. Når jeg tok dem inn skiftet jeg kabinett på begge for å si det enkelt.

 

Siden ingen av dem hadde annen kjøling enn for CPU og sto i åpne kabinetter byttet jeg begge til Antec Nine Hundred som jeg hadde kjøpt hos Komplett (mener jeg å huske) tidligere i vår for ca. 500 pr. stk.

 

Den første riggen som var en luftkjølt A70 2600K gikk greit og det tok en 1/2 time så var den i folding igjen.

 

Den neste var en i7 980X montert på et P6T Deluxe avkjølt med Corsair H60. Denne riggen nektet å starte igjen etter å ha fått ny kasse omkring seg, dvs. det så ut som komponentene startet normalt men skjermen var svart. Hovedkort, CPU, CPU-kjøler og minne var ikke rørt, jeg hadde kun byttet kabinett.

 

Harddisk måtte jeg demontere og montere igjen, men alt ble satt tilbake slik det var før. Jeg tenkte først at kanskje PSU hadde fått seg en på trynet og byttet til en ny, men det samme var det samme.

 

Fortsatte med å bytte minne, men uten at resultatet ble noe bedre. Alle vifter gikk og disk og skjermkort startet, men skjermen var like svart. Hovedkortet som støtter 3-kanals minne fordelt på 6 slotter benevnt som A1, B1, C1, A2, B2 og C2 hadde installert 6GB minne fra Super Talent i A1, B1 og C1 ( de sorte slottene) med 2GB i hver.

 

Jeg byttet minne til CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL8 (3X2GB) men resultatet var det samme, sort skjerm. Nå var gode råd dyre, og jeg tenkte lenge og vel, men uten å kunne konkludere med noe som helst. Til sist tok jeg ut minnet og startet med kun en brikke i A1 men sort skjerm igjen.

 

Jeg flyttet den så bare på impuls til A2 og da startet fan meg også skjermen. Jeg stoppet igjen og satte tilbake minnet fra Super Talent, men nå i A2, B2 og C2, altså motsatt av hvor det sto i det forrige kabinettet, og slik det normalt skal monteres. Maskinen startet nå normalt og jeg startet foldingen ca. 3 timer etter stopp i garasjen.

 

Mitt enkle spørsmål er egentlig bare hvorfor måtte jeg flytte minne fra sorte slotter til orange slotter for at maskinen skulle starte normalt igjen? Normal montering av minne (de første 3 slottene) er såvidt jeg har fått med meg, A1, B1 og C1 som er de sorte slottene.

 

NB. Dette har kanskje ikke all verden med folding å gjøre, men det illustrerer ganske bra hvilke problemer en kan støte på når man bedriver folding over flere rigger som ofte må remonteres eller bygges om.:cry:

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

En ram-slot kan også rett og slett gå fyken. I spill-PC-en min (om man kan kalle en maskin med en lett overklokket E6600 og et griseoverklokket GTX4something for det), gav plutselig ram-slot 1 opp ettr at jeg hadde forsøkt meg med litt lett overklokking - godt innenfor specs på både RAMen og det "ultra durable" Gigabyte-kortet den står i. No thang ain't foolproof.

Lenke til kommentar

Det kan godt være at en av minneslottene ble defekt sånn plutselig og at dette var årsaken, eller at jeg på en eller annen måte påførte kortet noe under byttet av kabinett. I tillegg er det min erfaring at datakomponenter oppleves noen ganger som nokså lunefulle av seg. De virker en plass men ikke alle steder. Nå fikk jeg sakene i gang igjen til slutt og slik skal de få stå lenge! Det jeg kan registrere etter flyttingen er at TPF økte med omlag 20 sekunder. Hva dette skyldes er vanskelig å si, kanskje på grunn av at minnet ble flyttet fra A til B.

 

Når jeg tenker meg om så ble dette hovedkortet kjøpt som demokort fra komplett hvor det hadde vært returnert på angrefrist., så kanskje ligger det noe der også.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Kan trygt skrive under på at komponenter oppfører seg lunefullt ja. Det ene SR-2 kortet her nekter å kjøre AMD GPUer men kjører Nvidia og klokker veldig bra, jeg har testet 5 forskjellige AMD gpuer i alle sporene og får feilmelding som sier at skjermadapter mangler i alle. :mellow:

 

Jeg må kjøpe inn ny ram til det ene SR-2 kortet men det er jo nesten ikke 2000MHz minne og finne lenger.:hmm:

 

Kjører nå Bigbeta på 5 av 6 maskiner her, fikk en 6904 på den siste SR-2 maskinen i natt og dermed spratt total PPD opp over 700k :D

 

post-152551-0-76512200-1322124325_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tar du en minnemodul, så er det flere produsenter av disse. De benytter IC'er fra flere produsenter og alt der ligger det noen små forskjeller. Det foreligger standarder og guidelines for hvordan kretskortet skal lages, men de er komplekse og tolkningen av disse kan variere, og jeg har sett eksempel på at konstruktøren neppe har lest/forstått kravene eller tatt seg bryet med å oppfylle dem. Slik sett er nok noen deler mindre kompatible enn andre.

Lenke til kommentar

Kjører nå Bigbeta på 5 av 6 maskiner her, fikk en 6904 på den siste SR-2 maskinen i natt og dermed spratt total PPD opp over 700k :D

 

Flott syn det der og nesten nøyaktig det dobbelte av hva jeg får med de fem riggene som går nå, strømforbruket er omkring 1100 Watt.

post-53451-0-11308000-1322130767_thumb.jpg

 

Hvor stort forbruk har du på dine 703K PPD? Ikke at det er så viktig, men bare for å sammenligne PPD/Watt.

 

Tar du en minnemodul, så er det flere produsenter av disse. De benytter IC'er fra flere produsenter og alt der ligger det noen små forskjeller. Slik sett er nok noen deler mindre kompatible enn andre.

 

Det er vel da årsaken til at produsentene lager lister over hvilke andre komponenter som er kompatible med deres egne moduler. Men nå har jeg likevel opplevd at foreks. minnebrikker som ikke har vært listet likevel har fungert, og faktisk motsatt også så listene er ikke alltid å stole på, men en god rettledning.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Kan ikke gi nøyaktig watt nå men tipper det ligger på 1900w omtrent, 2x SR-2 = 900w og 2x 980x/970 600w og 2x 2600K = 400w.

Kan ta å sjekke når jeg kommer hjem for jeg har måler på 5 av 6 maskiner.

 

Noen som kan hjelpe meg å finne ram til SR-2, 12 Gb(6x 2gb) minimum 1800mhz, finner ikke noen som har på lager.

Lenke til kommentar

Disse er litt dyre, men finnes på lager CORSAIR 6GB DDR3 INTEL I7 DOMINATOR GT 1866MHZ CL9 (3X2GB) hos Dustin.

 

Hvis du kan bruke tre kit av disse så får du dobbelt opp av minne til en rimeligere pris enn to av de over CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I7 8XX 2000MHZ (2X4GB)

 

På Corsair sine sider står disse som kompatible med alle i7 plattformer, selv om Dustin hentyder til 8XX. Jeg bruker dem sammen med i7 2600K i kombinasjon med Asus P8Z68-V PRO.

 

Edit: Fant enda et sett som ved 24GB 6 x 4GB blir rimeligst så langt http://www.dustinhom...duct/5010549888

 

Edit2: Ser at vi i går passerte den forrige månedsrekorden, og vi har ennå en uke igjen, kan det bedre gjøres.:thumbup:

 

Forøvrig har alle riggene hos meg igjen fått ned BigBeta, så det ser lyst ut også for den siste uka i måneden.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Jeg har ikke ført noen statistikk på det, men forskjellen er ganske merkbar er min erfaring. Gevinsten er også en mer stabil maskin er min opplevelse. Hos meg økes hastigheten på minnet sammen med at BLCK eller Multiplier justeres opp, hvis jeg husker riktig. Da jeg kjørte med 1333MHz minne så stresset jeg det gjerne til omkring 1500MHz noe som medførte ustabil maskin. Alternativet var å sette det ned et trinn som gjerne medførte at minnet gikk saktere enn spesifikasjonene det hadde, men jeg husker ikke valgene her.

 

Med 1600MHz eller 2000MHz minne tillates det å bruke hastigheter omkring 17 - 18 - 2000MHz hvis CPU godtar det. Jeg antar at ei57 kan utdype problematikken bedre enn meg.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Om noen trenger kabinett til SR-2(3) så har Komplett dette på demosalg/billigkroken:

 

Xigmatek Elysium Big Tower Vindu

 

Jeg kjøpte det samme der og det funker utmerket både til luft- og vannkjøling.

Jeg fikk faktisk inn en Monsta lite 420 radiator inn i toppen med push/pull vifter.:ohmy:

 

Fikk en 6900 WU på Win7 serveren som kjørte 5% før den kom med FATAL_IO_ERROR :mad:

Må sjekke om OC er ok på den maskinen.

Endret av minhund
Lenke til kommentar

Noen her som bruker KVM switch?

Begynner å bli lei av å ha 4-5 tastatur og mus på bordet her :p

 

Fant denne D-LINK Pro Connect 4-Port USB som jeg lurer på om jeg skal kjøpe.

 

Kan du ikke bruke TeamViewer eller lignende for å slippe unna tastatur/mus til hver enkelt maskin?

 

-OEH

 

Jo da men ikke når du skal inn i bios for å justere klokk og volt :p

Satt i går og trykket DEL for å komme inn i bios på 2 maskiner men på feil tastatur gang på gang laugh.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...