Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Med 8 kjerner på 4 moduler, nei det kan jeg aldri tenke meg blir noen "bulldozerfolder", men det er å håpe at jeg tar feil der. Dessuten så har den etter sigende et horribelt strømforbruk når den overklokkes.

 

Så langt, ihvertfall ytelsesmessig, så virker bulldozer som en gedigen skuffelse for oss foldere.

 

Test hos AnandTech: http://www.anandtech...d-fx8150-tested

 

Edit: Rettet stavefeil.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg venter på Ivy Bridge nå når det endelig er klart at Bulldozer ikke lever opp til sitt rykte. Har allerede lagt nytt hovedkort, minne, psu og ssd klart i hylla, og bestillte nytt kabinett i dag så jeg er klar. Det eneste jeg er usikker på er hvor mange kjerner Ivy Bridge har? Mener å svakt huske at den vil ha et lavere strømforbruk enn 2600K, men vil vel yte omtrent som nevnte (hvis vi sammenligner med denne) eller marginalt bedre. Jeg kan ikke huske å ha hørt nevnt antall kjerner og fant heller ingen ting da jeg googlet om det i dag.

Lenke til kommentar

Sandy bridge kommer i utgaver med 1-6 kjerner. Antall kjerner hos Ivy bridge er fortsatt ukjent/ubekreftet, men de fleste antagelser på nett er at den kommer med i utgaver med 2 og 4 kjerner.

 

Siden du allerede har kjøpt hovedkort regner jeg med det er LGA1155. For 6 eller 8 kjerner må du nok ha et hovedkort med LGA2011. Prosessorene til disse hovedkortene blir ikke 22nm (Ivy bridge), men Sandy bridge-E (32nm).

Lenke til kommentar

I første post på forumet under artikkelen av FX 8150 så er det noen resultater på folding med den nye prosessoren. Link

 

Fant linjen(e) som nevnte foldingen og 2 linker, link1: http://www.overclock...ng-at-stock.jpg Kan ikke huske å ha foldet P7143 som vises i folding uten overklokking med Bulldozer, men det virker ikke imponerende. En standard smp som foreks. P6940 gir 32K PPD på en 2600K OC til 4.6GHz. P2685 som foldes gir bare 13.85K på Bulldozer, link2: http://www.overclock...ng-at-stock.jpg og selv om det er på 3.6GHz så er resultatet helt elendig. Min i7 920 på 3.5GHz klarer 22K på denne mens 2600K på 4.6GHz klarer 26 - 27K hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar

Sandy bridge kommer i utgaver med 1-6 kjerner. Antall kjerner hos Ivy bridge er fortsatt ukjent/ubekreftet, men de fleste antagelser på nett er at den kommer med i utgaver med 2 og 4 kjerner.

 

Siden du allerede har kjøpt hovedkort regner jeg med det er LGA1155. For 6 eller 8 kjerner må du nok ha et hovedkort med LGA2011. Prosessorene til disse hovedkortene blir ikke 22nm (Ivy bridge), men Sandy bridge-E (32nm).

 

Ja det er er et Asus P8Z68-V PRO, Z68, Socket 1155 som jeg satser på at med oppdatert bios vil akseptere Ivy Bridge 6-kjerne. Hvis denne bare kommer som 4-kjerne så kjøper jeg heller en 2600K til, siden den kun skal stå i folding.

 

Jeg trodde at Sandy Bridge-E og Ivy Bridge var 2 forskjellige plattformer, jfr. denne artikkelen http://www.hardware....ompatibel/89484

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Du skal ikke se bort fra at IB yter noe bedre enn SB, så om du venter med å kjøpe til IB er i salg, så kan det gi noe bedre ytelse.

 

Jeg har klokket en P7122 (som er samme sak som P7143) til 2m2s. Jeg har en mistanke om at det er 970'n, men 2600k ligger ikke langt etter, kanskje 10-15s.

 

De sliter tungt begge to, med 6904 og selv om antall kjerner * frekvens er 32% høyere for 970'n, så har den en tpf som bare er litt over 5% bedre enn 2600k'n. Det er langt mindre enn de 10-15% jeg registrerte på vanlig big. Uansett så gir SB mer ytelse/MHz og det samme vil nok også IB gjøre.

Lenke til kommentar

2600k har ligget stabilt noen sekunder over 67, mens 970 har variert mellom 62m45 og nærmere 64m. Har også vært litt plaget av at 970'n har gått ned et par ganger pr WU, men med litt kjøligere vær kan det ha endret seg. Det er også etter krasjene at tpf'en har gått opp.

 

Jeg har også lest noe ala det Theo beskriver, og dersom det stemmer, så er det ikke dumt å vente på IB.

Lenke til kommentar

Mine 2600K (4.6GHZ) yter vesentlig dårligere enn din, dette gjelder begge som på det beste har en TPF på 73 - 74 min. ved 6904, men også kan hoppe opp til 80+ som gjøre at deadline nærmer seg. Jeg vet ikke hva det kommer av, men det føles som at maskinen nærmest sovner noe når det nærmer seg 30 - 35%. Blir noe bedre ved å resette, men så gjentar det seg igjen. Foretrekker derfor å få 6903 og endatil 6901 i stedet for 6904. Etter at jeg klokket ned fra henholdsvis 4.7 og 4.4646GHz har de blitt mere stabile på TPF. Min 980 yter veldig bra med TPF på mellom 58 - 59 på 6904 (4.55GHz). Hvilken clock kjører du med på din 970, mulig jeg faktisk har spurt før, men jeg er en gammel folder så jeg husker ikke helt?

 

Venter nok på IB ja, ingen vits i å rusje til å kjøpe enda en SB før IB er i salg. Om den yter likt blir det jo likevel en gevinst i lavere strømforbruk. Yter den bedre så er det jo topp, og kommer den med seks kjerner er det kanon.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

2600k kjører på 4.6 og har vært veldig stabil, 970 har jeg fått opp på 4.05.

 

2600k hadde en tid samme symptomer som du beskriver, men det har løst seg. I oppstarten har den flere startalternativer, og om jeg velger det som ender på -ck, så unngår jeg slike problemer. Lar jeg den bare starte som den vil, så opplever jeg at cpu-bruken på enkelte kjerner kan gå helt ned i 10%. Det finnes en fix (BFS), der du kan stokke om på startalternativene, men det må gjøres på nytt hver gang det kommer ny versjon av Linux.

 

På 970 har jeg heldigvis ikke vært plaget, og der er det heller ikke mulig å velge. Jeg vet heller ikke hvorfor samme Ubuntu-versjon er forskjellig mhp startalternativer.

Lenke til kommentar

I første post på forumet under artikkelen av FX 8150 så er det noen resultater på folding med den nye prosessoren. Link

 

Fant linjen(e) som nevnte foldingen og 2 linker, link1: http://www.overclock...ng-at-stock.jpg Kan ikke huske å ha foldet P7143 som vises i folding uten overklokking med Bulldozer, men det virker ikke imponerende. En standard smp som foreks. P6940 gir 32K PPD på en 2600K OC til 4.6GHz. P2685 som foldes gir bare 13.85K på Bulldozer, link2: http://www.overclock...ng-at-stock.jpg og selv om det er på 3.6GHz så er resultatet helt elendig. Min i7 920 på 3.5GHz klarer 22K på denne mens 2600K på 4.6GHz klarer 26 - 27K hvis jeg husker rett.

Da har jeg bestilt så får jeg prøvd i praksis :)

Lenke til kommentar
2600k hadde en tid samme symptomer som du beskriver, men det har løst seg. I oppstarten har den flere startalternativer, og om jeg velger det som ender på -ck, så unngår jeg slike problemer. Lar jeg den bare starte som den vil, så opplever jeg at cpu-bruken på enkelte kjerner kan gå helt ned i 10%. Det finnes en fix (BFS), der du kan stokke om på startalternativene, men det må gjøres på nytt hver gang det kommer ny versjon av Linux.

 

Jeg har prøvd BFS men fikk noe tull med oppstarten så jeg har ikke tatt sjansen etter at jeg installerte Ubuntu på nytt på samtlige maskiner. Men det er kun på 2600K riggene jeg har hatt problemer med at maskinen sovner. Det med å velge oppstart skal jeg forsøke i morgen, det må vel holde bare å resette og så velge -ck?

 

Da har jeg bestilt så får jeg prøvd i praksis :)

 

Bulldozer?

 

Spennende, la oss hører når du får sakene og har fyrt i gang?

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Jeg har ikke valget med -ck på slutten. Men av en eller annen grunn så har ingen av 2600K riggene aldri foldet raskere enn nå. Jeg klokket jo ned begge til 4.6GHz som jeg nevnte, og da ser det ut til at jojo hastighetene forsvant. Er det mulig å klokke den ustabil (for høyt) med hensyn til hastigheten? Begge maskinene var stabile på den måten at de ikke krasjet på noen, men det kan se ut som at hastigheten ble varierende ved høy clock.

 

Slik ser det ut for øyeblikket, med hastigheter jeg aldri før har hatt på 2600K riggene:

post-53451-0-03751700-1318525679_thumb.jpg

 

De øvrige har alltid vært stabile. Som du ser så er det likevel en forskjell i hastighet mellom de 2, men det mener jeg skyldes forskjellig hastighet på minnet. Rigg7 kjører 8GB 1866Mhz minne, mens Rigg6 kjører minnet på 1600MHz.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...