Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lærte det av siden "dine penger" da.

Høres ikke superlovlig ut, men man kan iallefall lese av oftere , for eks rett før en dyr periode , og på nytt rett etter perioden på for eks 2 uker og bare skrive på 1kw der. " på ferie" Så blir ikke den dyre perioden med i beregningen på resten av kvartalet.

Endret av War
Lenke til kommentar

Det minner sterkt om noe jeg har hørt omtalt som kreativ avlesing ja. Om det er ulovlig vet jeg ikke siden man jo betaler for alle kilowattene, men velger tidspunktene selv. Netteieren taper ingenting siden summen av nettleien blir den samme over året, men kraftleverandøren synes nok ikke veldig om kreativiteten som utvises.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Det er mange som har utvist kreativitet for å få til de strømprisene vi har. Siden 1975 har landets befolkning økt med 25%. I 2010 var økningen på 62.106 personer. I tillegg har det blitt bygd en masse næringsbygg og det offentlige har vel heller ikke ligget på latsiden annet enn når det gjelder kraftforsyningen. Hadde staten vært interessert i folkets ve og vel, hadde flomtoppene som fra tid til annen rammer Gudbrandsdalen vært magasinert og forsynt landet med fornybar energi.

Lenke til kommentar

Det er svindel, det er vel ikke så veldig overraskende at det er straffbart.

 

Ang strømmen og hensyn til befolkning, det va jo morsomt å se hvordan spotprisen var nede i 1 øre. Det var vel ikke bare jeg om kunne si "hva var det jeg sa" da artiklene om lav fyllingsgrad dukket opp i nttavisene en drøy uke senere....

Lenke til kommentar

Det er svindel, det er vel ikke så veldig overraskende at det er straffbart.

 

Ang strømmen og hensyn til befolkning, det va jo morsomt å se hvordan spotprisen var nede i 1 øre. Det var vel ikke bare jeg om kunne si "hva var det jeg sa" da artiklene om lav fyllingsgrad dukket opp i nttavisene en drøy uke senere....

 

Men hva består svindelen egentlig i? Man betaler jo for rett antall kilowatt, det eneste man egentlig gjør er jo å betale den på forskudd.

Lenke til kommentar

Avtalen er at du skal betale for den strømmen du bruker. Når strømmen har variabel pris, er det ikke noe som heter å betale for den strømmen man bruker, om man betaler for "en annen strøm" når et er billigere. Det sier seg selv at det er en umulighet.

 

Hvordan er det IKKE svindel å lyve om brukt kvantum for å betale mindre enn man skal? ;)

Lenke til kommentar

Avtalen er at du skal betale for den strømmen du bruker. Når strømmen har variabel pris, er det ikke noe som heter å betale for den strømmen man bruker, om man betaler for "en annen strøm" når et er billigere. Det sier seg selv at det er en umulighet.

 

Hvordan er det IKKE svindel å lyve om brukt kvantum for å betale mindre enn man skal? ;)

 

Strømmen er jo den samme. At prisen er forskjellig er noe annet, men et kraftverk har ikke større utgifter ved å tappe strømmen om to uker enn nå, tross alt - på tross av prissvingningene.

 

Over tid vil man betale for riktig mengde strøm, satt etter prisen ved kjøpstidspunktet (avlesning).

Lenke til kommentar

Noe sier meg at du ikke har lest så mange avtaler og aldri har solgt noe som helst.

 

Du må gjerne forklare meghvordan strømmen er den samme. Tror jammen jeg skal rusle ned til nærmeste gullforhandler me den argumentasjonen, og forklare hvorfor han må selge meg gull til 2007-pris.

 

Spøk til side, les avtalen du har med strømleverandøren din, du.

Lenke til kommentar

Noe sier meg at du ikke har lest så mange avtaler og aldri har solgt noe som helst.

 

Du må gjerne forklare meghvordan strømmen er den samme. Tror jammen jeg skal rusle ned til nærmeste gullforhandler me den argumentasjonen, og forklare hvorfor han må selge meg gull til 2007-pris.

 

Spøk til side, les avtalen du har med strømleverandøren din, du.

 

Strøm har vært det samme siden tidenes morgen - elektroner på "vandring". En watt er en watt, kjøpt i juni og brukt i august, eller kjøpt og brukt i august. Produksjonen er etter all sansynlighet den samme, det eneste som endres er hvor mye kraftselskapet ønsker å ta betalt for strømmen. Den eneste måten man tar seg til rette på er å bruke et magasin til å lagre sin kjøpte, potensielle energi uten å spørre kraftleverandøren om lov til det.

 

Fullt klar over at dette må stå i en kontrakt, men rent bortsett fra å bryte det man har skrevet under på er ikke dette iffy på noe som helst vis. Fins f.eks. mange som kjøper valuta når den er billig istedet for når den er dyr, for å spare penger - det er jo ikke på noen måte snuskete.

Lenke til kommentar

Jeg ser på strøømen som kjøpt når den er betalt for, man velger bare å ikke ta den ut der og da.

 

Forørig får jeg denne på ene maskinen:

 

[11:36:54] + Attempting to get work packet

[11:36:54] Passkey found

[11:36:54] - Will indicate memory of 6134 MB

[11:36:54] - Connecting to assignment server

[11:36:54] Connecting to http://assign.stanford.edu:8080/

[11:36:55] Posted data.

[11:36:55] Initial: 0000; + No appropriate work server was available; will try again in a bit.

[11:36:55] + Couldn't get work instructions.

[11:36:55] - Attempt #9 to get work failed, and no other work to do.

Waiting before retry.

 

Noen som har noe lignende i dag? Kjører bigadv foreløpig.

Lenke til kommentar

Da får du finne noen som er villig til å selge deg strøm på de betingelsene... Eller så får du bygge deg en vanvittig imponerende batteripakke.

 

Har ikke tenkt til å gjøre det på den måten, bare argumenterer for at pr def betaler man for det man tar ut - man er bare smart og betaler for mer mens prisen er mindre. Siden dette står i kontrakten blir det en hypotetisk situasjon da der er ulovlig å gå mot en avtale man har skrevet under på.

 

Strengt tatt er ikke dette noe annet enn å utnytte at tilbud og etterspørsel varierer med tiden, noe kraftselskapene sikrer seg mot ved å la det inngå i den avtalen man skriver under på.

Lenke til kommentar

Det er svindel, det er vel ikke så veldig overraskende at det er straffbart.

 

Ang strømmen og hensyn til befolkning, det va jo morsomt å se hvordan spotprisen var nede i 1 øre. Det var vel ikke bare jeg om kunne si "hva var det jeg sa" da artiklene om lav fyllingsgrad dukket opp i nttavisene en drøy uke senere....

At lave priser ikke ville vare tror jeg mange skjønte og var skeptisk til. Om ikke annet kunne man hevet seg på gunstige fastprisavtaler i den perioden. Om fastprisavtalene ikke sank ifb. med alt skriveriet om rekordlave priser og perioden dette varte, så avslørte de i såfall strategien om å skylde på lave vannmagasiner etter en kort tilbudsperiode.

 

Selv hev jeg meg på en 3 års fastprisavtale med kraftinor før dette døgnflue duppet i prisene da jeg ikke har tro på at Norge vil foreta noen kraftig utbygging av krafttilførsel de nærmeste 3 år og på langt nær få de i drift i løpet av samme tid.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...