Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Husk at en oljeovn er vesentlig mer effektiv som varmekilde enn "eksos" luften til en PC, så man får ikke lik varme per energienhet her. En oljeovn trenger vesentlig mindre energi for å holde det samme rommet like varmt.

Beklager, men dette er på bærtur. Fysikkens lover om blant annet energibevaring gjelder uten unntak.

1 kWh elektrisk energi blir til 1 kWh varmeenergi i begge enhetene. Like effektivt!

Jeg beklager å si det, men du skuffer i din overforenkling og vridning av andres innlegg med dine svar til tider. Hvordan fungerer olje, varme-elementer og dette? Å påstå at eksosluften til en PC vil være en like kostnadseffektiv varmekilde sender nok denne bærturen tilbake til deg. :)

 

Oil heaters consist of metal columns with hollow cavities, inside which oil flows freely around the heater. A heating element at the base of the heater heats up the oil, which then flows around the cavities of the heater by convection . The oil acts as a heat reservoir or buffer, with a relatively high specific heat capacity (approximately 2 kJ.kg -1 .K -1 ) [ 1 ] and high boiling point (approximately 150-300 degrees Celsius) [ 2 ] [ 3 ] . The high specific heat capacity allows the oil to store a large amount of thermal energy in a small volume, while the high boiling point allows it to remain in the liquid phase for the purpose of heating, so that the heater does not have to be a high pressure vessel .

Using the oil as a heat reservoir , the heating element heats the oil, which remains warm for a long period of time while the heat is transferred to the metal wall through convection, through the walls via conduction, then to the surroundings via convection and radiation. The columns of oil heaters are typically constructed as thin fins, such that the surface area of the metal columns is large relative to the volume of the oil heat reservoir. A large surface area allows more air to be in contact with the heater at any point in time, allowing for the heat to be transferred more rapidly from the heater into the room.

There are several efficiencies that can be measured in regards to heaters: the efficiency of the heater at converting electricity to heat, the efficiency of heating a room with a given amount of power may also be measured. The efficiency of the electrical generator which powers the heater and power loss from transporting the electricity over power lines may be measured also. Measures may also consider how well a heater keeps the temperature of a space above a certain point. Such a measure would find inefficiencies in heating an already warm room. Many heaters (the majority of currently available models) are equipped with a thermostat to prevent this inefficient heating, which in turn reduces running costs compared to heaters without a thermostat . This feature was much more common in oil heaters than in the cheaper fan heaters until recently; thus many older oil heaters will be cheaper and more efficient to run than their contemporary fan heaters that lack the thermostat.

Typical oil heaters range in power consumption/output from 300 to 2400 Watts , and their length and number of columns is roughly proportional to their power rating. A 2400 Watt oil heater is usually approximately 1 metre (3.3 feet) in length.

 

I tillegg presiserer jeg at teromstaten på oljeovnen vil sørge for at den aldri jobber mer enn nødvendig for å holde rett temperatur i rommet.

 

I "forenklings" spoileren din glemmer du å vise hvordan folding PCer vil koste mindre i ren energibruk for å effektivt holde temperaturen i et rom. Har du i hele tatt forsøkt dette? Tatt stikkprøver på temperaturer og sammenlignet strømbruken gjennom et helt år? Dette har andre gjort, undertegnede inkludert og for meg blir dette veldig upresist teoritisk og lite praktisk gjennomførbart hvis man ikke skal drive å slå av foldingPCen i tide og utide.

 

Du har så mange unntak og forholdsregler i teorien din at det i praksis er helt håpløst.

Praktisk gjennomføring er en viktig del av hva kostnaden blir. I de aller fleste tilfeller vil det koste deg mer i strøm å ha én eller flere foldingPCer kjørende 24/7.

 

For min del med en W3520 som foldet i kun 3-6 mnd av et år steg strømforbruket med 2-3000kwh for det året (15% økning). Når jeg nærmer meg perioden for når jeg sluttet med foldingen (midlertidig) får jeg et nytt sammenligningsgrunnlag på dette. Dett behøver ikke utgjøre mye i kroner og øre, men at det er en vesentlig forskjell er helt klart.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager, men bærturen trenger jeg ikke dra på. Du har jo vært dobbel tur nå. :)

 

Det er elementær fysikk at energi hverken oppstår eller forsvinner. Den skifter bare form. I denne sammenhengen skifter den form fra elektrisk energi til varmeenergi. Siden energi hverken oppstår eller forsvinner vet vi at elektrisk energi inn = varmeenergi ut. Andre energiformer (som lyd, lys og vibrasjoner) er som nevnt neglisjerbart små (under 1% i begge tilfeller) så de kan vi i praksis se bort i fra. Du må gjerne forsøke å presentere noen energiberegninger på hvor energien tar veien hvis du vil granske prosentdesimalene.

 

Det første sitatet ditt handler om å bruke oljeovnen som varmereservoar. Smak litt på ordet og se for deg et vannreservoar. Man får selvsagt ikke mer ut av reservoaret enn man putter inn. Man kan også droppe reservoaret og la nøyaktig samme mengde renne ut på direkten.

 

Finnene som fordeler varmen fungerer lignende som en kjøler i en PC. Finner leder varmen ut til en stor overflate som fordeler varmen til lufta som strømmer forbi. Enten med vifte eller med naturlig konveksjon (varm luft stiger på grunn av lavere tetthet og erstattes av kald luft). Dette har ingenting med hverken energimengden eller effektiviteten å gjøre.

 

Det andre sitatet ditt snakker om energitap på vei til huset ditt. Tap i vannkraftverket og kraftlinjene frem til der du bor. Dette er nøyaktig likt for en foldemaskin på x antall watt som en oljeovn på samme antall watt.

 

Bruk av termostat har jeg allerede kommentert. Folding som "bunnvarme" og termostat for justering av toppvarmen etter behov er en god løsning for de som bruker elektrisk oppvarming (med unntak av varmepumpe). Løsningen er god fordi termostatene hindrer at det blir unødvendig/plagsomt varmt i rommet og dermed fyring for kråka ved å åpne vinduet. Termostat er ikke dødsnødvendig heller. Det går an å justere foldingen manuelt også etter varmebehovet.

 

Jeg har ikke glemt å forklare hvordan PCer kan holde temperaturen mer effektivt i et rom enn oljeovner. Det kan de ikke, men da er du inne på andre ting enn virkningsgrad.

 

Unntakene og forbeholdene er der for å gi et mer komplett bilde for de spesielt interesserte enn forenklingen du mente var for enkel, men nå klager du altså på at det ble for komplisert å se på detaljene. :roll:

 

Kort og greit: Folding vil koste ekstra for alle som har varmepumpe, gratis ved og de som folder mer enn varmebehovet i boligen. De som må kjøpe ved eller bruker fyringsolje vil spare på folding. De som ikke faller i noen av disse gruppene vil ikke merke noen kostnadsforskjell.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Simen1, denne elementær fysikken trenger du ikke lære meg opp i, den har vi med oss fra barnsårene og du vet godt at det ikke er det vi snakker om her selv om jeg ser helt klart at dette er basisen du ønsker å ha for diskusjonen. Du helt klart har gått glipp av bakgrunnen for mitt korte utsagn, som er svinnet og overforbruket man vil oppleve vs. mer effektive oppvarmingsmetoder. Dette er etter min erfaring tilnærmet ikke til å unngå med mindre man er tilhenger av å sitte med meget varme klær om vinteren og ikke folder i den varme årstiden.

 

Som sagt har dette aldri vært en diskusjon om watt inn og watt ut, men rett og slett hva det praktisk utgjør i ekstra kostnader å ha foldingmaskiner kjørende.

 

Teori er en ting, men praksis og enkel teori gir ikke alltid samme resultat da det er for mange faktorer som spiller inn. Derfor er jeg tilhenger av å gjøre egne erfaringer og se hva det praktiske resultatet blir.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg håper du ikke har råloft :S, men det ville vært fornærmende om du ikke hadde tenkt på he he.

 

Ikke råloft nei, bygde ut loftet i fjor sommer så der er det TV/PC-rom og ett soverom + en liten bod.

Fjernvarme som vi MÅ ha her jeg bor er bare tull, vår og høst så blir det for kaldt om jeg stenger helt av(stoppekran inn i huset) men selv om alle radiatorer er av så blir det 24-26C i andre etg. Dette er pga. varmen som kommer fra rørene som går rundt i hele huset.

 

Har ikke noen form for fyring på loftet men det trengs ikke med varmen som stiger og folderne.

Endret av minhund
Lenke til kommentar

Er nå bare spent på hvordan i7 2600K riggene klarer seg når de begynner å kjøre P690n, noe jeg håper vil ta til i løpet av uka.

Jeg kjørte en 6903 til 100%, men fikk ikke levert. Det kan skyldes at nettforbindelsen ble borte ifm bytte av router. En restart av PC'en fikset nettilgangen, men ikke leveringen. Har ikke hatt tid til å se noe mer på det, men gått tilbake til normal big.

 

Sammen med routern fikk jeg også inn en NH-D14, som havnet oppå 970'n. Siden det satt et sett med Dominator ram i den, ble kjølern montert bakfrem. Resultatet ble så som så, men idag fjernet jeg toppetasjen på rammodulen nærmest CPU'en og snudde vifta rett vei. Det hjalp endel og kjører nå 4.05 GHz/65C, som på en normal big gir tpf i underkant av 20m.

Lenke til kommentar

Nei, nei. Man fyrer dampkjelen med ved og driver en elektrisk generator med dampturbinen. Generatoren driver selvsagt folde-maskinene. Så folder man alt maskineriet og fyrbøteren er god for. :p "gratis" folding, med den lille ulempen at man må ha egen skog, hogge den ned og jobbe gratis som fyrbøter til det er tomt for ved og forhåpentligvis de medisinske gåtene er løst. ;)

Fyrbøter? Automatisk inmating, selvfølgelig. Gratis ved har jeg i (nesten) ubegrensede mengder, rett nok på andre siden av landet. Så fort jeg har mitt eget hus... :p
Lenke til kommentar

Jeg håper du ikke har råloft :S, men det ville vært fornærmende om du ikke hadde tenkt på he he.

 

Ikke råloft nei, bygde ut loftet i fjor sommer så der er det TV/PC-rom og ett soverom + en liten bod.

Fjernvarme som vi MÅ ha her jeg bor er bare tull, vår og høst så blir det for kaldt om jeg stenger helt av(stoppekran inn i huset) men selv om alle radiatorer er av så blir det 24-26C i andre etg. Dette er pga. varmen som kommer fra rørene som går rundt i hele huset.

 

Har ikke noen form for fyring på loftet men det trengs ikke med varmen som stiger og folderne.

:thumbup:

 

Ellers interessant med små microkraftverk i form av dampkraftverk og andre ting det snakkes om. :S Skulle nesten hatt en egen tråd for et så spennende tema.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg kjørte en 6903 til 100%, men fikk ikke levert. Det kan skyldes at nettforbindelsen ble borte ifm bytte av router. En restart av PC'en fikset nettilgangen, men ikke leveringen. Har ikke hatt tid til å se noe mer på det, men gått tilbake til normal big.

 

Da var faktisk min ene i7 2600K igang med P6904 på andre forsøk.:thumbup: Kjører med 4646MHz nå, samme som i Win7 og er litt spent på om dette blir stabilt nok. Første forsøk var en P2684 som gikk seg ferdig uten avbrudd, som vel er ganske krevende, så det burde kanskje gå bra med denne også. Det som gjør meg nervøs er hvor lang tid vil det ta, og blir den ferdig i tide? Slik sett var jeg kanskje uheldig som ikke heller fikk en P6903 som første test på disse enorme WUene.

 

Loggen som viser starten:

[09:41:41] + Processing work unit

[09:41:41] Core required: FahCore_a5.exe

[09:41:41] Core found.

[09:41:41] Working on queue slot 01 [september 22 09:41:41 UTC]

[09:41:41] + Working ...

[09:41:41]

[09:41:41] *------------------------------*

[09:41:41] Folding@Home Gromacs SMP Core

[09:41:41] Version 2.27 (Thu Feb 10 09:46:40 PST 2011)

[09:41:41]

[09:41:41] Preparing to commence simulation

[09:41:41] - Looking at optimizations...

[09:41:41] - Created dyn

[09:41:41] - Files status OK

[09:41:44] - Expanded 57213645 -> 71843392 (decompressed 50.5 percent)

[09:41:44] Called DecompressByteArray: compressed_data_size=57213645 data_size=71843392, decompressed_data_size=71843392 diff=0

[09:41:44] - Digital signature verified

[09:41:44]

[09:41:44] Project: 6904 (Run 0, Clone 35, Gen 7)

[09:41:44]

[09:41:44] Assembly optimizations on if available.

[09:41:44] Entering M.D.

[09:41:51] Mapping NT from 12 to 12

[09:41:59] Completed 0 out of 250000 steps (0%)

 

Kommer tilbake når jeg ser hva HFM.NET rapporterer som TPF.

 

Edit:

TPF endte på 78min2sec som totalt blir ETA 5.08:45:18 så det skal ikke mye krøll til før bonusen ryker her.

post-53451-0-55144800-1316690242_thumb.jpg

 

Strømforbruket steg bare med 10 - 12 Watt fra folding under Windows 7, så forholdet PPD/Watt er kraftig forbedret.

 

Edit2:

TPF bedret seg med nesten 3 minutter ved neste % passering!

post-53451-0-62843400-1316694060_thumb.jpg

 

Edit3:

Farten øker jevnt og trutt ser det ut til, TPF er nå 73min56sec.

post-53451-0-38570900-1316702376_thumb.jpg

 

Edit4:

Etter 5% er TPF nå på 73:40.

 

PPD er 68600 som er nesten en dobling i forhold til folding under Windows 7. Hva er det som skjer når maskinen nesten gjør dobbelt så mye arbeid nå mot tidligere? Og jeg kan ikke si annet enn at jeg er veldig imponert over den eller de som fant ut at dette var mulig. Nå skal jeg la denne gå seg ferdig, og fungerer det så blir nok en maskin til satt opp på samme måte. Resultatet samlet vil være en økning i PPD på samme maskinvare med ca. 70K. Legger jeg om de tre siste maskinenen til Ubuntu så øker det med 25K til, totalt snakker vi da om opp mot 370K PPD lokalt hvis jeg får det til. PPD i stat vil vel være noe lavere siden opp og nedlasting ikke er med hos HFM.NET

 

Øket strømforbruk vil være noe mellom 50 og 70 Watt samlet, vil jeg anta.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Nei tror ikke det er for lite med 6GB, har det samme mengde på min i7 980X på P6T DL som kjører alt som er på 4.55GHz.

 

Jeg hadde et tilfelle med nettopp dette kortet hvor jeg måtte legge tilbake en tidligere versjon av bios for at kortet skulle fungere. Feilen var ikke lik den du har, men gikk på gjentakende communication error som forsvant etter at bios ble tilbakestillet.

Lenke til kommentar

Mine 2x SR2 sitter på en 2000VA UPS , strømmen gikk og der forsvant 30 timers arbeid.

UPSen bare piper , men begge dataene er av.

 

Hvordan skal jeg teste den? Vifteovn eller noe? Kanskje det er for mye last på, er vel 1199W og den er på 1200W.

 

Kanskje bare sette den på linuxen, ikke bare mister den 600000PPD , men man må skrive inn 8 linjer kode i to terminalvinduer for å starte den igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...