Fruktkake Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Tusen takk til Bikkja som gav meg en gratis Phenom for dobbel ytelse fra 2-kjernen. Dette blir det lagfølelse av Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Edit: Jeg vurderer forresten seriøst å investere i en en vindmølle som kan produsere max 10KWh under optimale forhold, og så inngå avtale med den lokale kraftleverandøren om levering av kraft. Kort fortalt så kan man fritt montere slike på egen eiendom etter søknad og levere kraft til det lokale kraftnettet etter avtale. Investeringen vil beløpe seg til ca. 200.000 og kan produsere ca. 5KWh i snitt over året. Jeg eier sammen med mine søsken, ca. 1500 mål utmark som er egnet for formålet, men som sagt, det er ennå bare under vurdering. Får jeg dette til har jeg "gratis" kraft i overskuelig framtid. Hvor mye vil dette koste i vedlikehold pr år? Leste litt om det for endel mnd siden og fikk med meg at det kreves litt vedlikehold for å holde en vindmølle i drift. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Ja, jeg tror heller jeg ville bygget en egen dampgenerator, om dere har skog. Fyrer du med trevirke, sagbrukrester osv. er det jo 100% fornybar og CO2 nøytral produksjon det og. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Alias: Har selv ett gtx 560Ti fra msi som jeg kjører på 900/1800. Det gir meg ca 13-15K, men det bruker mye strøm. 560Ti har 384 cuda core, 560 har 336 cuda core. Så nei vil ikke få noe særlig høyere PPD, kan tenke meg ca 3k. Men målet er å få ned strøm forbruket mitt. 560ti(822) ca 170W, 560(822) ca 150W. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 200.000 er vel ikke gratis akkurat. Jeg kan betale mange strømregninger for 200 høvdinger..... Nei det er jo ikke det, men hvis man har ledig kapital så står den likegodt i en vindmølle som i banken. For å holde kostnadene ned må man satse på å ta anleggskostnadene og vedlikeholdet selv i den grad det lar seg gjøre. Det selges i dag ferdige "pakker" hvor arbeid som medfører elektriker bare er selve tilknytningen til nettet. Resten kan man i teorien gjøre selv hvis man kan / føler seg egnet. Hvis produksjonen er som forventet så er investeringen tjent inn på 8 - 10 år. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 jeg liker tanken om vindmølle :-) selv om det er lenge til så må jo følelsen av å få og ikke betale penger for strøm være befriende ;-) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Problemet med vindmøller er at de ikke produserer kraft etter behov, men etter vindstyrke. Vindstyrke og behov er to uavhengige faktorer som sjeldent samsvarer. Det gjør at man sjeldent får god pris for krafta. Minivannkraftverk uten demning er en mye mer stabil kraftkilde selv om ikke de heller er regulerbare ut i fra behov. Det optimale hadde vært vannkraft med stort magasin og mulighet for tilbakepumping i perioder med lav pris og lav vannstand. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Problemet med vindmøller er at de ikke produserer kraft etter behov, men etter vindstyrke. Vindstyrke og behov er to uavhengige faktorer som sjeldent samsvarer. Det gjør at man sjeldent får god pris for krafta. Minivannkraftverk uten demning er en mye mer stabil kraftkilde selv om ikke de heller er regulerbare ut i fra behov. Det optimale hadde vært vannkraft med stort magasin og mulighet for tilbakepumping i perioder med lav pris og lav vannstand. Hvorfor tilbakepumping, vil ikke det koste mer i strøm enn du klarer å hente ut av vannet etterpå? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 (endret) Det stemmer, men la oss si at natteprisen ligger på 10 øre og dagprisen på 20 øre og virkningsgraden hver av veiene er 90%. Da vil det koste 10 øre å pumpe opp 0,9 kWh som igjen blir til 0,81 kWh når det forbrukes på dagtid. Kraft som kjøpes for 10 øre og selges for 0,81 * 20 øre = 16,2 øre. Med andre ord 62% fortjeneste. Årsaken til prisdifferansen henger sammen med at kraften har mer "nytteverdi" på dagtid enn om natta. Vindkraftverk har ikke muligheten til å "demme opp" kraft og levere når kraften er mest verd. Det reduserer den økonomiske nytteverdien kraftig. Hva gir størst inngripen i naturen? Det kommer nok an på øynene som ser. Det sies at penger spart er penger tjent. De billigste kWh-ene man kan "kjøper" er ofte de man sparer. F.eks ved å bytte ut F@H-parken med varmepumpe, gjøre de rimeligste etterisoleringstiltakene eller fange solvarme hvis man bor på et sted med mange soltimer. Endret 23. august 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Personlig tror jeg jeg skal bygge meg en slik når jeg får meg hus på landet en gang. -alias-: Pengene i banken stiger i verdi, det gjør ikke nødvendigvis vindmøllen. Man har heller ingen garanti for at den holder helt til dn har nedbetalt seg selv, evt. ikke uten bytte av dyre deler som øker nedbetalingstiden en gd del. Men 5kW som årsgjennomsnitt hørtes veldig bra ut. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 (endret) Jeg hadde helst kunne tenkt meg et mini slikt et i hagen; Hagegnom Endret 23. august 2011 av Rayline TWB Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 (endret) En mini fusionreactor hadde vært bedre . Det er faktisk forespeielt at man vil komme dit hvor det spres en infrastruktur av mindre eks. fusjonskraftverk rundt i periferien. Også dette for å gjøre gridden mindre sårbar. Det jobbes med dette i dag og man har kommet langt på vei i forskningen. Endret 23. august 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 (endret) Can't wait... Can't happen soon enough.. Endret 23. august 2011 av Rayline TWB Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Jada, problemet er bare å hente ned nok råmateriale på månen.. blir ikke så kostnadseffektivt.. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Cold Fusion er det vel det forskes hardt på. Det som dog er ennå mer spennende er nullpunkt energi men det grenser til sci-fi for øyeblikket. Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Her datt det jammen inn en 6904 WU på 980X riggen, TPF=59:50 og PPD=93658 Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) TPF=59:50 var helt på grensen, skal ikke mye slakk til der før bonusen forsvinner. Hvor høyt er den klokket? Endret 26. august 2011 av -alias- Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) TPF=59:50 var helt på grensen, skal ikke mye slakk til der før bonusen forsvinner. Hvor høyt er den klokket? Den kjører på 4,33 nå og jeg bør vel ikke stoppe den for å øke klokken til 4,5 selv om jeg har ett oppsett på det klart? Jeg satt den opp til 4,5 GHz via RC Tweakit fra serveren så får vi se om det senker TPF litt. Endret 26. august 2011 av minhund Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 59:50 skal holde godt på 6904. Du gjør WU'en unna på 4.155 dager, bonusfristen er 5.6 dager. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Godt at du retter på min feilinformasjon, men jeg antok at fristen var fire dager som for vanlig BigAdv. Er dette kanskje BigBeta? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå