Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strømmen var borte i over fire timer uten at det var varslet. Skjønner ikke hva som kan ha hendt, men mulig det kan være en avriving som følge av gravearbeid, evt. trafofeil, men det blir kun spekulasjoner av meg. Jeg er tross alt 55 mil hjemmefra. UPS ville derfor ikke hjulpet i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Online-boot-over-ip boks, men da snakker vi mer dollar en riggene dine.

 

Se på den positive siden, du sparer strøm.

 

Har forsøkt mef på linux på en SR2 i flere mnd nå, får ikke lagt det inn på SSD-en

 

Helt lik rigg med lik SSD så gikk alt knirkefritt.

Lenke til kommentar

Trenger ikke koste all verden, du får vel hovedkort som kan stilles inn til å boote automatisk når strømmen kommer tilbake. En liten maskin kan dermed settes opp til å boote resten, hvis de andre maskinene er satt opp med WOL (Wake on LAN).

 

War: Mye od hjelp å fp i linuxdelen av forumet her på diskusjon.

Lenke til kommentar

Hva med det staten skal ha. Om ikke jeg husker feil så var det ca 50% av strømprisen?

hva mener du, jeg betaler 25% mva. inkludert i den prisen.

 

 

-Alias-:

En UPS kan fint ta ned maskinene for deg når de strømmen blir borte og så starte de igjen når strømmen kommer tilbake 5 timer senere så du kan logge deg inn via fjernkontroll og starter foldingen. Gjort dette i 10 år.

 

Hovedpoentet med en UPS er ikke å holde maskinene oppe men å beskytte de mot uren strøm samt ta de kontrollert opp og ned i rekkefølgen man ønsker.

 

UPSen konfigureres selvfølgelig også til å ikke gi maskinene strøm når det stadig vekk er korte strømbrudd samt at man konfigurerer den til å sørge for at batteriene er nok ladet til å ha nok tid til å ta alle maskiner ned igjen ved et nytt strømbrudd, i tillegg terskel for hvor lenge strømmen skal være borte før den tar ned maskiner (i tilfelle korte blaff) og mye annet. Dette skjer via netterk mot alle maskiner og switch får da også strøm fra UPS.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er delt opp i minst 10 deler, men ser man grovt over det så skal strømmen betales og nettleien, ofte er de like store da høyere forbruk = brukt mer av nettet, oppå der kommer momsen.

 

Det er ikke uvanlig at jeg betaler 2000 i strøm, 2000 i nett og 1000 i moms.

Betaler jeg 6000 i strøm er nett kanskje 5200

Av en eller annen grunn øker den parallelt.

Lenke til kommentar

Regjeringen: Avgifter ved kjøp av strøm

 

I 2011 er forbruksavgiften på strøm 14,01 øre/kWh. Jeg tror det er inkludert avgiften til Enova-fondet. Så legger man til energiprisen (uten mva) og legger mva på totalbeløpet.

 

I nord-troms og finnmark er man unntatt forbruksavgiften. Det er mva-fritak i et større område så vidt jeg husker og halv mva noen steder. Det er såkalt distrikts-vennlig avgiftsfordeling. (Jeg er ideologisk i mot den type forskjellsbehandling selv om jeg selv nyter godt av det. Det går an å ha noen ideologiske prinsipper som strider med egoistisk nytte-tankegang)

Lenke til kommentar

Enig med deg Simen1 og ikke fordi jeg bor i NO1 men fordi det ofte generelt sett er billigere å bo og leve i utkantstrøk samt at det ofte har helsemessige fordeler fremfor mer stressede og forurensede byområder.

 

Det virker som det har gått igjennom et forslag om maksimal nettleie per husstand på 2325,- per år fom. 1.7.2011 for eneboliger og rekkehus og omtrentlig 1100,- for blokkleiligheter, ink. alle avgifter. Viser utklipp av det i tidligere innlegg. Leste om det et par plasser tidligere i uken som jeg selvfølgelig ikke finner igjen nå.

 

Men uansett hva man får av agifter i tillegg så er kraftprisen det man betaler til kraftleverandøren. Nettleie og andre avgifter er noe annet.

Derfor forstod jeg ikke innlegget til Kjetil da vi snakket om kraftprisen isolert. I tillegg kan man også få fastpris på nettleien på energidelen.

 

EDIT:

Generelt sett når det gjelder skatter og avgifter i dette landet bedrives det skatt på skatt og avgift på avgift stablet ovenpå hverandre i skrekkinngytende mengder. En av årsaken til at jeg eks. kjøper elektrisk personbil i år.

 

Forøvrig interesant å se om regjeringen forbereder landet på oppfordringen til å kjøre grønn elektrisk bil når vi sliter med strømprisene? Salget av elektriske biler kommer til å eksplodere i 2011 og 2012 pga. de økonomiske fordelene i avgiftspolitikken kombinert med at 2011 er året hvor det kommer større elektriske biler med vesentlig bedre rekkevidde og driftskostnader. Det blir jo ikke akkurat mindre strømforbruk når rimelig mange husstander per år skal lade bilene sine hvert døgn. Selv legger jeg opp 16A hurtigladingkurs til høsten.

 

Som vanlig tror jeg regjeringen vil få døra midt i ansiktet ift. denne "miljøsatsingen" de tilsynelatende oppfordrer og "legger opp" til ift. elektriske biler. Det forundrer meg ikke om vi ser en kraftig avgiftsregulering på elektriske biler i løpet av 2012. Det vil nok smelle vesentlig verre enn det gjorde når de oppfordret til dieselbiler.

 

Jeg får ikke denne likningen til å gå opp, men jeg følger avgiftspolitikken og vil nyte kollektivfeltet til de står med buksene nede og peker på hverandre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg blir litt forvirret over diskusjonen her omkring strømpris. :hmm:

 

Når jeg tenker strømpris, så er det summen av kraftpris og nettleie og avgifter. At noen områder er tilgodesett med lavere avgift, ja det er et politisk vedtak som jeg bare må leve med.

Strømmen koster meg minst 3500kr pr år (ink. mva) uten at jeg har brukt noe, altså for å ha adgang til strøm.

Så er det linjeleie utregnet for hver kW forbrukt strøm. Her er Enova-avgiften inkludert tror jeg. Det er i mitt område 25 øre.

Så kommer kraftprisen + forbruksavgift(14,01øre/kW), jeg velger spot siden det er billigst. Jeg går ikke rundt og tror at noen subsidierer min strøm. Her er det et lite månedlig tillegg for administrasjon.

 

Det blir dyrt :mad:

 

EDIT1: Og ekstra surt er å tenke på at det koster mindre enn 10 øre/kW å produsere strømmen. :no:

EDIT2: Jeg tror Teo343 referer til nettleie i Follo/Røyken; Energi1, som er årlig 2325kr for enebolig med tillegg av 34,4 øre pr kW. Ikke noe vedtatt tak såvidt jeg kan se.

Endret av enno12
Lenke til kommentar

 

Kraft Lyse Handel AS

Dato Spesifisering Pris Forbruk Sum

26.05 - 15.06 Kraftpris 54,56 øre 1398.467 kr 763,00

15.06 - 26.06 Kraftpris 51,80 øre 704.533 kr 364,95

26.05 - 26.06 Fastbeløp kraft 29,00 kr 31 kr 29,00

Sum 2103 kr 1 156,95

 

Overføring Lyse Elnett AS

 

Dato Spesifisering Pris Forbruk Sum

26.05 - 26.06 Nettleie 24,59 øre 2103 kr 517,08

Fastbeløp nettleie kr 1 860,00 pr. år kr 157,97

26.05 - 26.06 Forbruksavgift 14,01 øre 2103 kr 294,68

Sum 4206 kr 969,73

 

Bredbånd

Dato Spesifisering MVA Sum

01.07 - 01.08 Fasttelefon hovednummer, Privat kr 28,00 kr 140,00

30.06 - Privat innland fastnett kr 0,00 kr 0,00

01.07 - 01.08 TV Basispakke kr 65,80 kr 329,00

01.07 - 01.08 Fast IP-adresse, Privat kr 2,00 kr 10,00

01.07 - 01.08 Internett 120 (60/60 Mbit/s) kr 109,80 kr 549,00

Sum kr 1 028,00

 

Mobiltelefoni

Dato Spesifisering MVA Sum

01.07 - 01.08 Altibox Kontant kr 0,00 kr 0,00

Sum kr 0,00

 

Annet

Dato Spesifisering Sum

- Innbetalt på faktura 59780738, til fradrag kr -100,00

Sum kr -100,00

 

Sum eks. mva kr 2 423,75

Mva. kr 630,93

Fakturasum kr 3 054,68

 

 

 

Theo343:

Jeg tenker på Nettleie og Forbruksavgift? Har ikke du det?

Strøm her i stavanger området er nå 39,80 , så jeg tror ikke det er så mye å spare ved å binde srømmen.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Kjetil:

Jeg har samme nettleie og avgifter som alle andre, også forbruksavgift som tidligere het el-avgift og da gikk på kraftprisen, men jeg snakket nå om kraftpris alene.

 

Enno12:

Det var snakk om begrensninger gjennom den pålagte energitariffen.

 

HVEM BESTEMMER NETTLEIEN?

Staten bestemmer hvor stor nettselskapenes inntekt skal være. Myndighetene kontrollerer at nettselskapene i landet ikke krever inn mer enn de har rett til. Nettleien er den eneste måten nettselskapene tjener penger på, og myndighetene har gjennom krav om regnskapsrapportering full kontroll på hvor mye penger nettselskapene tar inn. Hver strømkunde må betale for transporten av den kraftmengden som vedkommende tar ut fra nettet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Oppe igjen etter strømbruddet og defekt router som følge av samme. Routeren tok altså kvelden, men jeg hadde heldigvis en på lager som jeg kunne sette inn. Det var litt jobb siden det var en litt annen router. Har aldri opplevd tidligere at strømbrudd tar knekken på en router, men en gang skal nå være den første.

 

Tror jeg berger meg innen deadline på samtlige WUer, men det er nære på for to av dem. Alt lå nede fra 13.15 i går til ca. 18.30 i dag. Gratulerer til Kjetil som igjen er i tet sammenlagt, men skal se om jeg klarer å henge meg på deg igjen.:D

 

Theo343

Er klar over en UPS kan ta ned maskinen og opp igjen, men siden riggene i hovedsak står i forskjellige rom så blir det mange av dem, dyrt blir det også. Det enkleste er vel å endre i bios på hver enkelt maskin slik at den fyrer opp igjen etter strømbrudd, og automatisk start av klienten. Husker da vi holdt på med BBS og måtte gjøre det slik for å få tavla på nett igjen, og det fungerte helt knall.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Theo343

Er klar over en UPS kan ta ned maskinen og opp igjen, men siden riggene i hovedsak står i forskjellige rom så blir det mange av dem, dyrt blir det også. Det enkleste er vel å endre i bios på hver enkelt maskin slik at den fyrer opp igjen etter strømbrudd, og automatisk start av klienten. Husker da vi holdt på med BBS og måtte gjøre det slik for å få tavla på nett igjen, og det fungerte helt knall.

Det forklarer ting som man lett ikke tenker på utenfor situasjonen ja :) Hmm, de gode gamle BBS dagene :)
Lenke til kommentar

Står maskinene flere steder er vel CyberPower veien å gå, vifteløse er de også.

3-4-500W

 

Har slike rundt Canal Digitalmodemet og på router/switcher/ap som er i hver sin ende av huset.

---------------------

Nytt lianlikabinett i hus, skal bytte ut ene P80 med en lik så foldingriggene er 3 like kabinetter.

 

Trenger 5 sorte viftegriller 120mm , har bare sett dette i usa ol.

post-64596-0-18318800-1313357723_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker så har vi hatt 3 strømbrudd siden jeg flyttet hit 18.08.2008, dvs. ett pr. år i snitt, noe som vel er å regne for et stabilt strømnett. Tror jeg fortsetter uten UPS av noe slag inntil videre.

 

Det virker også som tingene har stabilisert seg (etter noen justeringer) lokalt og jeg har ikke hatt maskinkrasj siden strømbruddet for nesten en uke siden. Mistet riktignok også en OCZ 600Watt PSU i tillegg til routeren i strømbruddet, men med såpass mange rigger i gang så må man regne med litt svinn.

 

Egentlig er jeg litt usikker på om den virkelig er defekt. Den slipper strøm gjennom til hovedkort og komponenter, men viftene rundt om spinner bare opp et øyeblikk for så å stoppe igjen. Forsøkte å kickstarte den med en binders uten tegn til liv så den er ikke helt i live for å si det sånn. Skal sjekke om det finnes noen for for sikring i den som kanskje har slått ut som følge av strømbruddet.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Der vi bor er det omtrentlig 5-6 strømbrudd i året, noen ganger mer hvis det er mye tordenvær eller veldig mye snø. Men stort sett aldri noe problem.

 

Nå har jeg alt av utstyr (inkludert telefonlinjer etc.) på en 3000VA Online UPS men det hadde strengt tatt ikke vært nødvendig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...