Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha vært i Riga (bryllup) i 6 dager kom jeg hjem i går og tre av seks rigger var stoppet etter krasj. Har fått de i gang igjen men mister bonus på alle tre siden deadline var overskredet. Regner med å ha full produksjon (ca. 180K) ut på dagen i morgen. Lurer også på om jeg skal binde strømprisen på 37,9 øre nå. Tviler på at fastprisen vil komme særlig lenger ned i år enn dette, link: http://www.kraftinor.no/ Kanskje bør jeg velge å binde i tre år?

Stilig, bor du her i byen da (Narvik)? :)

Lenke til kommentar

Du husker ikke feil Kjetil, bor i Tromsø jeg. Men med hensyn til fastpris så er det et sjansespill, man vet aldri hva strømprisene kommer til å ligge på om vinteren. I vinteren som gikk så ville det nok vært lønnsomt omkring 40 øre. Jeg hadde fastpris fra oktober 2009 til oktober 2010 og det lønnet seg ganske bra siden jeg var heldig å bandt på 31,9 øre, men det spørs om fastprisen kommer så lavt i år. I september i 2009 var den faktisk så lav som 28 øre, og jeg trodde den ville bli enda lavere men tok feil for brått så gikk den opp igjen før jeg fikk sendt kontrakten. Går den under 35 øre så slår jeg til igjen. Det er herlig å folde da hvis prisen nærmer seg en krone. :thumbup:

 

Skriver forresten dette fra Hurtigruten Richard With på veg sørover fra Tromsø nå i natt via trådløst nett ombord. Forleden testet jeg trådløst nett ombord i et Norwegian fly mellom Riga og Oslo. Begge fungerer, men det går rimelig sakte. Faller ut av og til før det oppdaterer seg igjen. Kjekt å kunne logge på hjemme fra sjø og i lufta. Verden går sannelig framover.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Rayline:

Hvilken strømleverandør benytter du?

 

Ellers virker det som det har kommet nye føringer ift. nettleie?

post-38451-0-17444300-1312942333_thumb.png

Litt merkelig er det dog at rekkehusenheter med ofte 2 stikkledninger klassifiseres som eneboliger

Nettleie med sommer- og vinterpris på energileddet

 

Privathusholdninger med forbruk over 8000KWh pr. år kan tegne sesongvariabel nettleie.

Denne nettleien har en sommerpris (32,4 øre/kWh) og en vinterpris (35,5 øre/kWh) på energileddet. Tariffen har en bindingstid på ett år.

Sommer er perioden mai – oktober. Vinter er perioden november – april.

 

EDIT:

Ser ut som priser for fastpris på strøm på selv 1 år har økt betraktelig etter 1. august. Her skulle man kanskje brukt noe av ferien på strøm.

post-38451-0-78821100-1312944891_thumb.png

 

 

EDIT2:

Jeg vurderer nå også sterkt å binde kraftprisen via Kraftinor da gjennomsnittet for siste 12 måneder med 24 prismålinger fra min nåværende kraftavtale ligger på 67,02,- KWh. Dette gjelder da kraftsone NO1 og ikke den Alias befinner seg i med til tider halve strømpriser av vårt nivå.

 

Binding nå vil helt klart lønne seg med mindre det skjer noe revolusjonerende med kraftprisene i år og 1-3 år fremover som er usannsynlig selv om det nå siste året har vært stort press mot myndighetene ift. kraftpriser for boliger.

 

Det eneste som gjør meg noe usikker er om jeg ønsker å låse meg i september-september. Hvordan er dette eks. ved 1 års avtale? Kan jeg tegne ny avtale fra juli neste år hvor prisene for den avtalen da gjelder etter september neste år?

 

EDIT3:

Jeg har nå bundet kraftprisen for 3 år til 0.48,- per KWh. Dette fordi jeg ikke har troen på at myndighetene vil gjøre noe vesentlig ift. kraftsituasjon og kraftpriser i Norge de nærmeste 3 år. Jeg tror ei heller jeg kommer til å bytte kraftsone de neste 3 år. Jeg synes dog vilkårene var noe uklare hvis jeg skulle velge å flytte innenfor samme kraftsone i løpet av avtalen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Skriver forresten dette fra Hurtigruten Richard With på veg sørover fra Tromsø nå i natt via trådløst nett ombord. Forleden testet jeg trådløst nett ombord i et Norwegian fly mellom Riga og Oslo. Begge fungerer, men det går rimelig sakte. Faller ut av og til før det oppdaterer seg igjen. Kjekt å kunne logge på hjemme fra sjø og i lufta. Verden går sannelig framover.

Hehe, da er det på tide med et par nye foldeuttrykk:

 

Folding@30000fot

 

Folding@Vestfjorden

 

:)

Lenke til kommentar

Passer bra det nå, vi passerer akkurat nå gjennom Risøyrenna og er i Vestfjorden i løpet av noen timer.

 

Nettet er veldig tregt, men med mye kaffe og enda mer tålmodighet så går det. Bra at man slipper å betale for det. Signalet på den trådløse delen ombord er helt topp så jeg antar at begrensningen ligger i satelittoverføringen.

 

Sjekket akkurat at alle 7 riggene er still going, så jeg håper på en økning i statistikken framover de neste dagene. Over og ut fra sørgående Richard With som snart ankommer Risøyhavn.

Lenke til kommentar

Theo343:

Hva vil det bli i måneden med alle avgiftene? 80øre??

Hvilke avgifter skulle utgjøre så mye? 48 øre + 31,25 måneden. 80 øre hørtes vel litt vilt ut, synes

du ikke? ;).

 

Hvis du ser i utklippet mitt over ser du inkludert den årlige fastavgiften. For meg vil det totalt utgjøre 49,70 øre omtrentlig per år. Og skulle jeg bruke mer strøm enn min prognose vil prisen bli ennå lavere.

 

Og ikke minst vesentlig lavere enn årlig gjennomsnitt på 67 øre som jeg hadde med markedskraft lavpris fra før (spot).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...