GullLars Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Jeg vet ikke, du kan prøve å sende en mail til Multicom og spørre de om de vet. Om de ikke vet burde de kunne finne ut, da det er et legitimt spørsmål om maskinen de selger og linux. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Kva trur dokke om den nye VIA QuadCore prosessoren ? Har lyst å lage meg ein folding farm over tid, og VIA sin Cluster Server som inneholder 2 maskiner pr 1U Rack kunne vert morro om ein fikk inn 2x4 Core CPU på 27W. Er nok meir bang for buck med Intel/AMD, men eg syns det hadde vert kult å støtta VIA litt også. Samt visst ein nytter ei lita Vindmølle som mater ein UPS, så kunne jo ein klart det her uten at det koster ei krone. GotWind har f.eks ferdige kit som ein kan kjøpe som gir opp til 1000w avhengi av vinden. akkuratt no har eg kun PS3 som folder for F@H, men er fortsatt på Top 150 på Hardware.no, mens stasjonær og bærbar køyrer Boinc med WCG, Milkyway og Aqua. Er det kun F@H dokke driver med fortida ? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Jeg tror nok det er F@H som gjelder her ja. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Jeg er mer aktiv i World Community Grid, fordi de jobber med AIDS og kreft. Men de er visst underrepresentert på Hardware.no. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Det er sant. WCG har mykje gode prosjekter. Er synd FAH ikkje er inkludert i Boinc, ellers hadde det vert mykje lettare. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Tja... Tittelen på tråden brude vel gi en grei indikasjon på hva det går i Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Ja, men er det noen spesiell grunn tila t folding@home ikke er inkludert i boinc? ALle disse prosjektene har vel gode intensjoner, så hvem man velger er ikke så viktig, men morsommere å ha mange samlet rundt et prosjekt for å skape et miljø, enn noen få enkeltindivider på en haug prosjekter - synes jeg. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Tja... Tittelen på tråden brude vel gi en grei indikasjon på hva det går i No spurte jo eg ikkje OM det var F@H det gikk i, eg spurte om det KUN gikk i F@H =) Ja, men er det noen spesiell grunn tila t folding@home ikke er inkludert i boinc? ALle disse prosjektene har vel gode intensjoner, så hvem man velger er ikke så viktig, men morsommere å ha mange samlet rundt et prosjekt for å skape et miljø, enn noen få enkeltindivider på en haug prosjekter - synes jeg. Absolutt! Uten tvil! Det fine med Boinc, er at du kan sette den til å veksle mellom oppgåve med eit satt intervall, eller den hopper vidare på eit anna prosjekt eller det samme når den er ferdig. Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Skal ikke si at jeg vet men F@H og Boinc kommer fra hvert sitt universitet/forskningsmiljø (Stanford og Berkly) i USA og de konkurerer vel antagelig om antagelig litt om pengene og sikkert litt prestisje. Jeg har selv kjørt masse WCG på Boinc-klienten for Xstremesystems laget. Uansett om du kjører F@H eller Boinck så går jo all tallknusingen vi gjør til forskning så da er det jo bare å velge de prosjektene man selv brenner for om de kjøres på F@H eller Boinc evt. noe annet. Jeg gjør dette fordi jeg da gjør noe nyttig samtidig som jeg har det gøy med å bygge og klokke maskinene, og så er det litt konkurranse og mye å lære. Lenke til kommentar
War Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Edit: Løst 590 580 260 250 = 55000PPD. Endret 25. mai 2011 av War Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Kva trur dokke om den nye VIA QuadCore prosessoren ? Har lyst å lage meg ein folding farm over tid, og VIA sin Cluster Server som inneholder 2 maskiner pr 1U Rack kunne vert morro om ein fikk inn 2x4 Core CPU på 27W. Er nok meir bang for buck med Intel/AMD, men eg syns det hadde vert kult å støtta VIA litt også. Er det kun F@H dokke driver med fortida ? Jeg tror VIA QuadCore er et interresant produkt, men ikke for tallknusing slik vi driver med. Det kunne vært interresant å sett en PPD/W for den, men SMP klienten med tidsbonus avhenger mye av høy throughput, ikke bare throughput/W, så det kan senke PPD/W selv om FLOPS/W er bedre. Det som gir mest PPD/W og PPD/$$$ er BigAdv, og for det trenger du 8 tråder og FLOPS minimum grovt tilsvarende i7 920 @ 3GHz? Uansett, pr i dag er det mest effektive (TCO) i7 2600K luftkjølt @ 4,4-4,8GHz under Linux med BigAdv, med 40-50K PPD pr CPU. Om man kjører oppsettet "nakent" (uten kabinett, GPU, og eksterne enheter) er det i tilleg liten oppstartskostnad for en dedikert rigg. Det er mulig det er mye mulig små unøyaktigheter over, da jeg ikke er den mest kompetente på slikt her men følger med. Om noe er feil så bare rett meg Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Her er utkast til en slik naken folding rigg: Sandy Folder Med dette kan man om man er heldig med chips nå 100K PPD for ca 8000-8500kr og <400W fra veggen. EDIT: Å tangere Angra som leder for øyeblikket i PPD med ca 1,85M PPD med en farm av slike vil kreve ca 40-45 maskiner, for ca 180-190.000kr oppstart og 8KW trekk. Det er mulig det kan gjøres mer effektivt i en slik skala med vannblokker på CPU kjørt i looper til 4-5 CPUer til en felles stor tank og en diger radiator eller flere store radiatorer i loop(er) fra tanken. Kost forskjellen mellom CM 212 og en god vannblokk er bare 200-300kr. Endret 25. mai 2011 av GullLars Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Er det mye mer å hente i forhold til PPD ved å kjøre Linux, jeg kjører Win7 på alle mine rigger nå? Nesten 200k for 1,85M PPD Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 EDIT: Å tangere Angra som leder for øyeblikket i PPD med ca 1,85M PPD med en farm av slike vil kreve ca 40-45 maskiner, for ca 180-190.000kr oppstart og 8KW trekk. Det er mulig det kan gjøres mer effektivt i en slik skala med vannblokker på CPU kjørt i looper til 4-5 CPUer til en felles stor tank og en diger radiator eller flere store radiatorer i loop(er) fra tanken. Kost forskjellen mellom CM 212 og en god vannblokk er bare 200-300kr. Nå har det seg slik at Angra folder på jobben. Han har en cluster med en del maskiner som han bruker til reserch, når de ikke brukes til jobben folder de. Lenke til kommentar
War Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg lurer også på hvordan det er med linux på SR2. Da må jeg evt ha en guide , ser for meg mye styr om man skal sjekke PPD osv. Snakker man da om grafisk brukergrensesnitt eller terminal? Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Er det mye mer å hente i forhold til PPD ved å kjøre Linux, jeg kjører Win7 på alle mine rigger nå? Nesten 200k for 1,85M PPD Ja, det koster å være kar. Linux gir mer ppd enn windows, men du må ha kjøling deretter. Jeg kjørte win7 på i7 2600k @ 4.7GHz, og det gav ca 45k ppd / 140 watt. 4.6GHz i Linux gir ca 57k / 160 watt. Lenke til kommentar
War Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) "virtual" Linux, ubuntu? Hvordan? 1,8 mill for 200k? Får vel 7 Sr2 for den prisen som bare blir 1 mill PPD (3500w) I SB som betyr flere rigger blir vel 200k-kroner 1,5 mill PPD (4480w) (21 rigger ekstra vs SR2 ) SB gir vel mer for pengene om man vil ha 30 nakne rigger på rommet VS halvparten i fine kabinett. Watt blir vel ganske lik. Endret 25. mai 2011 av War Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Jeg lurer også på hvordan det er med linux på SR2. Da må jeg evt ha en guide , ser for meg mye styr om man skal sjekke PPD osv. Snakker man da om grafisk brukergrensesnitt eller terminal? Linux gir 10-15% bedre tpf enn windows og det finnes helt sikkert et eller annet nettbasert som kan regne om tpf til ppd eller en kan bruke et regneark. Selve klienten kjøres i terminal og installasjonsguiden til Stanford er god. Det ligger også en beskrivelse noen sider tilbake i denne tråden. Edit: Ubuntu funker fint, men det finnes også "ferdig"-løsninger. Nå er imidlertid Ubuntu enkel å installere og klienten likeså. Uten kunnskap om Linux og en viss vegring mot innfløkte brukerguider, tok jeg mitt valg. Det største problemt var å venne seg av med Ctrl-C, som ikke fungerte helt som i windows. Endret 25. mai 2011 av ei57 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg ser ut fra tallene som kom fram her at jeg har undervurdert effektiviteten til 2600K mtp PPD og Watt i linux. Det er altså snakk om nærmere 50-55K PPD med 4,4-4,6GHz og 150-160W fra veggen? Man kan altså nå ca 1M PPD med 18-20 rigger, 2,9-3KW, og 72-85.000kr. Er det usansynlig å klare å folde på 5GHz med en god vannblokk, god flow, og vann rundt 25-35C? Og hva slags PPD tilsvarer 5GHz (eller det man i snitt kan forvente ved god vannkjøling) under linux med BigAdv? Det med å bruke cluster fra research jobb til folding er vell noe andre 500K+ PPD folk har gjort også? Jeg bare satt opp som en referanse hvordan man kunne bygge sin egen folding farm på et budsjett. Med slike nakne rigger på hyller i racks burde det fint være plass til 20-40stk i et rom, det er da bare å flytte varmen vekk som blir et problem. En (eller et par) 3-6KW kurs burde gå an å få lagt inn om man legger slike summer i det. Dette er selvfølgelig hypotetiske problemstillinger som kommer frem fra dagdrømming. Lenke til kommentar
War Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) 16A er jo 3680W . Ville satt inn 5000Va UPS så sparer man 3 timers arbeid om det skulle dette ned. Evt en 16port KVM x 2 i kjede iallefall, grøss og gru med logmein på 20-30 rigger. Hvordan får dere PPD over nettverk igjen? La foldemappa i delt musikkmappa og la til pcene i delt nett og linker dit, alt dukker opp utenom PPD. Oj dobbel temp på ene cpu, begge kjølerene sitter som de skal. Edit; Tok av kjøler og byttet pasta, temp gikk ned litt. Noen forslag? Tenker kanskje den kjølerholderen, den ikke sitter kanskje ikke godt nok ned selv om kjøleren sitter godt mot den. Endret 26. mai 2011 av War Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå