Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både ja og nei, men mest nei.

Den ene maskinen er først og fremst en maskin jeg spiller på, den andre er mer en "server" som for det meste bare står og surrer.

Hovedsaken for at jeg ikke kjører big er at jeg synes postene i denne tråden bærer vitnesbyrd om (for å bruke et religiøst utsagn, nå som vi jo er i påsken) at det er så mye styr med big. Masse konfigurering, og klienter som slår seg både av og på i tide og utide.

Jeg vil ha et stabilt oppsett som jeg vet durer og går uten noe form for mikkmakk, så jeg installerte den nye klienten, V7 eller hva det nå er dere kaller den.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Hovedsaken for at jeg ikke kjører big er at jeg synes postene i denne tråden bærer vitnesbyrd om at det er så mye styr med big. Masse konfigurering, og klienter som slår seg både av og på i tide og utide.

Det er ikke mer styr med big enn vanlig smp, det er bare å legge til -bigadv i config (eller i en shortcut, som kan være praktisk å ha liggende på skrivebordet, om en fortsatt kjører v6).

 

Overdreven overklokking kan medføre både EUE og blåskjerm, men det gjelder også vanlig smp. Det gjelder å finne en klokk som er 24/7 folding-stabil, det holder ikke med 30 min prime og annet dilldall. Det er kun bortkastet foldetid. På SB'n måtte jeg øke Vcore 2-3 ganger, før den var stabil. Den kunne folde både en og to WU'er uten feil, før den fikk blåskjerm, men den er nå stabil og Vcore ligger så lavt som mulig.

 

Den store forskjellen mellom smp og big, er ppd. Igår flyttet jeg i7 970'n ned i kjelleren og la inn Ubuntu på den. I prosessen kjørte jeg noen smp'er og de gav 34.7 ppd. Er nå vel 30% ut i første big, og ppd ligger an til 63.7k. Det er nesten dobbel betaling.

Lenke til kommentar

"Styret" med Big er helt klart at det tar 1-3 dager å fullføre en WU og man er dermed vesentlig mer sårbar per WU for ustabilitet på maskinen og andre ytre problemer. I tillegg er det desto mer surt når man får en dårlig WU. Av den årsak er Big helt klart for de mest tålmodige.

 

Jeg synes også det er fornuftig/klokt å begynne med SMP2 en stund for å gjøre grunnarbeidet med å få maskinen stabil med godt monn til den slags arbeid først, så kan man heller bevege seg over på Big (med noen etterjusteringer) når man har dannet seg et mer relevant erfaringsgrunnlag med maskinen.

 

PS.

Husk å bruke passkey ved vanlig SMP så slipper du tenke på å levere 10stk SMP med passkey først når du vil teste Big.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Med en SB, tar det ikke lenger 3 dager å kjøre en WU, det tar fra 1.5 til litt over 2 dager. Passkey må man uansett ha for å få bonus, men det er greit å "opparbeide"/teste med smp. Der tar WU'en bare noen timer.

 

Dårlige WU'er forekommer nesten ikke, EUE får en heller ikke ofte pga klokking, da er blåskjerm (eller restart) vanligere. Det har som regel ikke fatale konsekvenser for WU, med mindre restarten sjedde mens klienten skrev check point. Det kan settes til hver halvtime, slik at den risikoen kan minimeres. Det er heller ingen risiko å stanse klienten, om en sjekker i work-katalogen når siste check point ble skrevet. En god regel er å vente til etter skriving, da slipper en å gjøre dobbelt jobb. Ctrl-C i Windows og kill -9 i Linux har fungert uten tap av WU for meg.

Lenke til kommentar

Derfor skrev jeg 1-3 dager fordi jeg snakker generelt om Big og ikke bare ift. SB. Passkey nevner jeg fordi noen glemmer det og ja, som jeg har nevnt mange ganger før får man også bonus i SMP med passkey.

Dårlige WUer forekommer ikke ofte, men det skjer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hmmmm, tror det er mange som har oppgradert riggene sine akkurat nå. For bare en uke eller to siden så var det mange som lå på rundt 20-27.000 - og nå er de samme plutselig på nivået 30-37.000. Kan det ha blitt Sandy- opplegg på en del gutar her? Me think so :yes:

I mitt tilfelle er det nye cpu vifter som gjør at jeg nå kan ha på SB-riggen 24/7 istedet for kun på dagtid, ga et fint utslag på ppd'en :)

2600k'en ligger på litt i underkant av 70*C om dagen(75 er maks målte) i følge cputemp, er dette urovekkende høyt med en A70?

Lenke til kommentar

i7 2600K har en TCASE 72.6°C i følge denne siden http://ark.intel.com...t.aspx?id=52214

 

Det vil si at 70 - 75°C er greit nok, i høyeste laget kanskje, men jeg tror ikke CPU tar skade av det selv over lang tid. Jeg bruker også A70 med i7 2600K på 4.6GHz men temperaturen ligger bare på 63°C på varmeste kjerne ved en romtemperatur på 20 - 22°C. Tror nok type kabinett også har mye å si her, det gjelder å ha tilstrekkelig utskifting av luft i området omkring CPU.

 

Hvilke innstillinger har du for Vcore og øvrige spenninger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...