Gå til innhold

Anbefalte innlegg

PS selger nå i7 2600K for kr. 2.219 som er det rimeligste jeg har sett til nå, så prisene er tydeligvis i bevegelse nedover. Link: http://www.ps.no/Art...?i=180569&salg=

 

P2685 er blitt uhyggelig trege å ha med å gjøre, med TPF på 29.47 så tar det over 2 døgn å brette ferdig på i7 2600K som sykler med 4.6GHz. Det er jo nesten på nivå med P2684, så jeg lurer på om de er endret noe på fra SF sin side?

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne dere som kjører SB og BigAdv i Linux gitt en kjapp oversiktsinnføring i hvordan man raskest kommer opp til en god folding installasjon?

Jeg oppgradert Ubuntu 9.04 til 10.04 på 860'n og installerte 10.10 parallelt med Win7 på SB'n. Begge deler fungerer helt greit for meg. Med oppdateringer tar det maks en time, da har du i tillegg tid til å kjøre gjennom installasjonen av klienten. Klipp og lim fra guiden og du er igang. For Linux 64 bit (Debian) gjør du følgende fra terminal:

 

sudo apt-get install ia32-libs

 

mkdir -p ~/folding

cd ~/folding

sudo apt -get install curl

curl -O http://www.stanford.edu/group/pandegroup/folding/release/FAH6.34-Linux64.tgz

tar xzf FAH6.34-Linux64.tgz

 

chmod +x fah6 (v6.34 skal være 307.5 KB, lastes ned separat om avvik og renames om nødvendig)

./fah6 -configonly -smp

 

echo "./fah6 -smp -verbosity 9 $* &" > fah (lage skript)

chmod +x fah (gjøre skriptet kjørbart)

 

./fah (start klient)

 

NB, ved installasjon av Linux, unngå ext4, ext3 sparer deg for en time mellom 100% og ferdig sendt.

 

Utover dette har jeg gjort svært lite. Sjekker logfiler (messages og syslog), ved lav aktivitet nøyer jeg med at filene er små og oppdateringer sjeldne. Høy aktivitet kan være et tegn på varm CPU. Det kan være greit å teste litt i Win før overgang til Linux. Der er HW-overvåkning lett tilgjengelig. En bør også ha litt margin ved overgang til Linux. Regn med at 25-30 watt ektra svis av.

 

Ppd er stabil og beregnes ut fra TPF. Big har to modi, normal og 2684.

Lenke til kommentar

Må skrue av en av mine maskiner :ph34r:

Prøvde å kjøre smp, men da jeg kom hjem fra jobb var den restartet igjen. Så noe er galt, men må vente til mandag før jeg kan prøve å finne ut hva som er galt?

Edit: Det er nok ikke skjermkort som er er synderen, nå klare jeg ikke å kjøre smp på en E6700. Så neste er å prøve en ny psu?

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Skillet mellom faktaformidling og underholdning er utvilsomt noe diffus der. Mulig det smitter over til befolkningen.

Så det du forsøker å si på en underholdende måte er at det første er feil og det andre er riktig. Årsaken til at jeg spurte er at det kunne ha skjedd nye ting ift. Ext4 som endret hva som lønte seg, når du sist nevnte det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Årsaken til at jeg spurte er at det kunne ha skjedd nye ting ift. Ext4 som endret hva som lønte seg, når du sist nevnte det.

Slik var den opprinnelige teksten:

I v7 hentes ny WU før den foregående er ferdig, slik at den starter mens resultatene sendes. Bruker du ext4-formatet på snurredisk i Linux, så slipper du å vente 1 time på neste WU.

 

Ext4 er fortsatt like treg, men v7-klienten laster ned ny WU og starter folding mens foregående sendes inn. Det gir noe mer foldetid, men er ikke sikker på at det gir noe ektra ppd. Ext3 anbefales.

Lenke til kommentar

P2685 er blitt uhyggelig trege å ha med å gjøre, med TPF på 29.47 så tar det over 2 døgn å brette ferdig på i7 2600K som sykler med 4.6GHz. Det er jo nesten på nivå med P2684, så jeg lurer på om de er endret noe på fra SF sin side?

Har en slik på 860'n @3.8, og der er tpf rett under 32.30. Det er litt over minuttet over normalen her.

Lenke til kommentar

Det kan være så mangt, men jeg ville gjettet på minne først, deretter HK, og så PSU. PSU er vel gjerne sånn at de dør HELT når de dør... eller?

Nei der tar du feil? Jeg hadde en psu som ikke ville kjøre på gpu foldingen min, bare restartet. Kjøpte meg en nye og alt ok.

Satte den defekte i linux boksen min, etter en stund der ville den ikke mere. Den tok sikringen i sikring skapet, da gikk den i bosset.

Lenke til kommentar

Det kan være så mangt, men jeg ville gjettet på minne først, deretter HK, og så PSU. PSU er vel gjerne sånn at de dør HELT når de dør... eller?

Nei der tar du feil? Jeg hadde en psu som ikke ville kjøre på gpu foldingen min, bare restartet. Kjøpte meg en nye og alt ok.

Satte den defekte i linux boksen min, etter en stund der ville den ikke mere. Den tok sikringen i sikring skapet, da gikk den i bosset.

 

Mao verdt et forsøk å teste psu, men ikke bruk noe dyr HW i den maskina duskal teste, evt om du ikke har noe du kan få bra refund på i en reklamasjonssak :tease:

Lenke til kommentar

Hvis man klokker ned foreks. et GTS250 til et minimum, vil da strømforbruket ved idle reduseres?

Jeg vil tro at det går noe ned, men om du har et pensjonert gts450, vil det være mye bedre. Nyere skjermkort bruker nesten ikke strøm på idle.

 

Fikk anledning til å teste dette med om/at nyere skjermkort bruker lite strøm idle, og du har helt 100% rett. Som jeg sikkert har nevnt kjøpte jeg 2 stk. Gigabyte GTX 560Ti http://www.ps.no/Art...?i=220482&salg= Disse satte jeg inn i en i7-950 rigg hvor det tidligere sto et 8800GS, og fra veggen trakk denne riggen (CPU OC til 4.09GHz) 325Watt under folding på BigAdv. Etter å ha byttet til de to 560Ti kortene, samt å ha byttet til nytt kabinett med mange flere vifter, og satt inn en ekstra hardisk trekker den samme riggen nå 340 - 350Watt (den jager litt opp og ned slik at snittet blir nok 345Watt). Altså bare 15 - 25 Watt mer. Har også klokket CPU opp noe til 4.125GHz så i realiteten trekker den ikke mer strøm enn før relativt sett. Det vil i praksis si at 2 stk. GTX 560Ti sannsynligvis har et lavere idle strømforbruk enn det ene 8800GS som sto der tidligere. Jeg tenker da at den ekstra harddisken, samt 2 ekstra (store) vifter, samt den ekstra overklokken står for det økte strømforbruket.

 

En annen sak, er denne nye Folding@Home v7 klienten bedre med hensyn til kombinert folding (CPU & GPU) i samme rigg enn tidligere versjoner?

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

En annen sak, er denne nye Folding@Home v7 klienten bedre med hensyn til kombinert folding (CPU & GPU) i samme rigg enn tidligere versjoner?

Vil tro det er både fordeler og ulemper. I v7 har du alt under ett tak. Ny WU lastes ned før den forrige er ferdig og pauseknappen virker også for gpu. Den gir også omtrent samme statusinfo som f.eks Fahmon, foreløpig kun per slot, men det vil komme samlet ppd etterhvert.

 

Jeg har registrert at ny WU ikke alltid er lastet ned når den forrige er ferdig og at gpu'ene rekker å bli kalde. Da er det ikke like lett å restarte den ene klienten. I slike tilfeller ville den gamle klienten vært god å ha. Det er heller ikke like lett å sjekke loggen, siden den er felles for alle slottene. Det føres også logg per slot, men den slettes når WU er sendt inn.

 

V7-klienten har gått uten avbrudd siden 1. april, med 2 gpu + smp. Smp har ikke fungert på denne PC'en siden ny antivirus ble installert for lenge siden.

Lenke til kommentar
Noe som vet hvor man får kjøpt 250mm vifter? Klarte kunststykket å knekke av et vifteblad fordi jeg støtte bort i den med tuppen av langefingeren mens den var i fart.

 

Jeg surfet litt omkring og kom over 2 - 3 steder som selger store størrelser av vifter til PC bruk, og husket at du hadde spurt etter noe lignende, dessverre var ingen av disse i Norge.

 

1. http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16835705056

2. http://www.xoxide.co...-case-fans.html

3. http://www.performan...37f4502a7c85e27

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...