Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Takk Simen1 :)

 

Corsair AX har 2x 8pin på alle modeller, du vil klare deg med AX750 med mindre du skal ha et eller flere saftige GPU'er.

 

Ubuntu 10.10

Minne brukt av Fahcore_A5, ca 1 GB

Asus P8P67 PRO

i7 2600k @ 4.6 / Corsair A70

NZXT Hale 90 550W

Geforce G210

160 watt

56500 ppd

 

Effektforbruk kan reduseres litt til ved å nappe ut DVD og bytte HDD til SSD. CPU temp var aldri over 50C sålenge jeg kjørte Win7 og målte med medfølgende SW fra Asus. Regner med at 25-30 watt ekstra i Linux har økt tempen noe, men har ikke sett noe tegn til overheating i loggfilene.

:thumbup: Så hvis jeg bygger SB rigger kan jeg ant. gå helt ned i 450W PSUer og ha ganske god klaring og få tak i "billige" men gode PSUer. 550W gir jo kanskje litt mer spillerom for litt oppgraderinger etterhvert.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1:

Når tror man Bulldozer er å få i butikkene i både single og dualsocket utgaver? Og er det kortet du linker til som er mest kurant?

 

1 sokkel (AM3+): "Zambezi" er ventet lansert under E3-messen i LA 7-9 juni.

1-2 sokkel (C32): "Interlagos" Aner ikke noe mer enn 3. kvartal.

1-4 sokkel (G34): "Interlagos" Aner ikke noe mer enn 3. kvartal.

 

Kortet jeg linker til er det mest entusiast-rettede 2-sokkel G34-hovedkortet jeg har funnet. Det er en del gode G34 hovedkort fra Tyan og Supermicro som selges løst men jeg er skråsikker på at de ikke vil åpne for overklokking. Med Asus er det i hvert fall et tynt lite håp.

 

Asus-hovedkortet pluss 2 stk Opteron 6128 kommer på 970 dollar (~5400 kr + frakt og avgifter) fra newegg. Da får man 16 kjerner a 2 GHz og 8 minnekanaler. Der er mindre enn 1 stk Intel 600 GB SSD. :dribble:

 

Dollaren er forresten helt nede i 5,49 i dag.

Hmmm... Om Opteron 6128 yter grovt likt Phenom II klokk for klokk tilsvarer 2x8 kjerner @ 2,0GHz samme ytelse som en Phenom II x6 @ 5,33GHz (som er i praksis uoppnåelig 24/7 uten eksotisk kjøling).

Spørsmålet er om 16 MC kjerner på 2,0GHz kan slå 4 SB kjerner med HTT på 4-4,5Ghz for BigAdv, og i såfall med hvor mye.

Det hadde vært morro å sett tall på dette, om noen finner. $970 for oppsettet er en fin pris.

2600K er $330 og P67 starter rundt $100-120 på newegg, så ca $430-450 (eller fra ca 3000 fra norske nettbutikker). Man kan da i praksis få 2x SB CPU og HK til samme pris som et sett av opteron. Siden SB er to systemer blir de noe mer kostnad for PSU og GPU, men ikke så mye mer.

 

Om det hadde kommet et G34 hovedkort med 2/4 sokler som kunne overklokkes hadde det vært veldig aktuelt for folding :)

Et 4-socket G34 med 4x 6128 (8x2,0) eller 6168 (12x1,9) med kjernene overklokket til 3-4GHz på vann kunne overkjørt SR-2.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Takk Simen1 :)

 

snipp

:thumbup: Så hvis jeg bygger SB rigger kan jeg ant. gå helt ned i 450W PSUer og ha ganske god klaring og få tak i "billige" men gode PSUer. 550W gir jo kanskje litt mer spillerom for litt oppgraderinger etterhvert.

Du har jo evt disse:

OCZ ModXStream Pro 600W til 575,-

OCZ ModXStream Pro 500W 495,-

Silver Power SP-SS500 500W 544,-

Antec EarthWatts 500W 529,-

OCZ StealthXStream v2 600W 481,-

Lenke til kommentar

 

 

Skulle forsåvidt ønske jeg kunne la den stå på 24/7, men A70-vifta høres helt inn på soverommet og jeg er har støyfobi når jeg skal sove :thumbdown: Noen som vet om en måte å få den til å gå stillere på(har satt på motstandsledningen som følger med), evt om jeg må bytte ut viftene?

 

@BAT: Gratulerer med 1.Million! :)

Det jeg gjorde var å gå inn i bios å skrue på vifte styringen. Det senket støyen mye?

Har T1100 amd.

Å kjøre a70 på max er ikke bra for mine ører?

Lenke til kommentar
Spørsmålet er om 16 MC kjerner på 2,0GHz kan slå 4 SB kjerner med HTT på 4-4,5 Ghz for BigAdv, og i såfall med hvor mye.

Jeg har ikke noe svar på det, men jeg vil forsøke å resonere litt. Hvis vi antar perfekt skalering med antall kjerner (noe som er ganske greit for F@H) og så deler på 4 på begge sidene av ligninga får vi:

 

Spørsmålet er om 4 MC kjerner på 2 GHz kan slå 1 SB kjerne med HTT på 4 Ghz for BigAdv, og i såfall med hvor mye.

 

Så kan vi ta antagelsen om at 2 kjerner a 2 GHz tilsvarer 1 kjerne a 4 GHz i F@H:

 

Spørsmålet er om 2 MC kjerner på 4 GHz kan slå 1 SB kjerne med HTT på 4 Ghz for BigAdv, og i såfall med hvor mye.

 

1 stk SB kjerne yter nok bedre per GHz både fordi arkitekturen er mer effektiv men også på grunn av HTT. La oss si at arkitekturen yter 20% bede klokk for klokk med 1 vs 1 kjerne enn de siste Opteron-kjernene. La oss videre si at HTT legger på ytterligere 20% ytelse. Det vil si at den ene SB-kjernen vil yte rundt 40% bedre enn en enkelt Opteronkjerne med samme klokkefrekvens. Noe som igjen vil si at hvis vi dobler fra 1 til 2 Opteronkjerner så vil de to Opteron-kjernene yte ca 200/140 = 43% raskere enn 1 SB-kjerne med HTT påslått. Der har vi et grovt estimert svar på det grønne spørsmålet. Multipliser opp tilbake (gå baklengs med antagelsene) så får vi et grovt estimat på at Opteron-systemet vil yte rundt 43% bedre enn SB-systemet til halve prisen. Så ytelse/krone i F@H så ser det ut til at overklokket Core i7 2600K SB ligger an til en klar seier over originalklokket 2x Opteron 6128. Ser vi bort i fra overklokking så ligger de nok ganske jevnt. Med andre ord hadde det vært knall med overklokkingsmuligheter på det G34-hovedkortet fra Asus. Jeg antar at 3,5 GHz er innen rekkevidde med luftkjøling på de Opteronene. Altså +~75% ytelse.

 

Bruker vi de samme regnestykkene som over så vil antagelig 2x Opteron 6128 @ 3,5 GHz yte rundt 2,5 ganger bedre enn c7i 2600K @ 4 GHz, til dobbelt så høy pris. Altså 2,5 ganger ytelsen til 2x prisen gir 25% mer ytelse per krone.

 

NB. Jeg må minne om at dette er grove ytelseestimater for F@H-type programmer. Bill. Mrk. teori søker empiri.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

<html><head></head><body><font color="red"
size="4"><b>Server load too high!</b></font> 
Wait a minute before reloading the page.</body></html>

 

De gidder ikke en gang bruke css i feilmeldinga si

http://folding.extre....php?s=&t=37651

 

Hvorfor har de den siden? Er det bare et team som oss som har laget denne siden på fritiden?

 

 

SR2 bluescreen etter 10min på 3,6

Må nok litt tuneing til ja.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...