Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en kontakt i USA som jeg stoler på som kan kjøpe for deg og sende hit til landet, han har gjort det for meg flere ganger.

Har det blitt fortollet i mange tilfeller eller er sjangsen lav/høy for at det skjer? Og om det blir fortollet, ble det da ca. hvor mye billigere/dyrere?

 

War:

Ikke ille pris på hovedkortet, og med 2 CPUer kan man regne med opptil 130k PPD på 4GHz? Hvor mye minne kjører du per CPU, 6GB og totalt 12GB? Hvilken PSU kapasitet holder til formålet, tenker at man ikke overgår 70% av effektiviteten til PSUen ved foldingen.

 

At kabinett medfølger er ikke nødv. noen ulempe. Jeg hadde planer om å lage en godt ventilert(+støvfiltrert) og tilpasset papp og ducttape basert utgave, som skal plasseres i en bod. Nettverkstrafikk vil foregå trådløst. Men får se hva det blir til.

 

 

Simen1:

Vet du om det kommer noe dualsocket HK ift. Bulldozer og tidsperspektiv på dette? 1 år?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en kontakt i USA som jeg stoler på som kan kjøpe for deg og sende hit til landet, han har gjort det for meg flere ganger.

Har det blitt fortollet i mange tilfeller eller er sjangsen lav/høy for at det skjer? Og om det blir fortollet, ble det da ca. hvor mye billigere/dyrere?

 

War:

Ikke ille pris på hovedkortet, og med 2 CPUer kan man regne med rundt 130k PPD på 4GHz? Hvor mye minne kjører du per CPU, 6GB og totalt 12GB?

 

At kabinett medfølger er ikke nødv. noen ulempe. Jeg hadde planer om å lage en godt ventilert(+støvfiltrert) og tilpasset papputgave, som skal plasseres i en bod. Men får se hva det blir til.

 

 

Simen1:

Vet du om det kommer noe dualsocket HK ift. Bulldozer og tidsperspektiv på dette? 1 år?

 

Er ingen fortolling på varene nei, de sendes som private gaver.

På SR-2 er det greit å bruke 12GB, 6GB til hver CPU, men å dra ett kabinett over fra USA er jo kostbart.

Lenke til kommentar

Suverent!

 

Jeg trenger på ingen måte kjøpe noe kabinett fra USA. De tunge tingene som PSU ol. kan jeg kjøpe her, value RAM er også billig her :). 40GB SSDer er heller ikke spesielt dyre som jo er ypperlig til formålet.

 

Jo flere av de forholdsvis lette komponentene jeg kan kjøpe over dammen, jo bedre. Når det gjelder garantier og RMA får man bare ta sjangsen. Jeg har et Asus P6T6 kort som er kjøpt i norge og som "brant" og nå har det vært 1,5 måned i utlandet til rep. så jeg ser i praksisk ingen stor forskjell der.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Svarte f.. gjett hvilken type WU den tregeste maskinen min fikk, en 2684 seff :mad:

Den er akkurat ferdig med en etter nesten 4 dager så kom det en til gitt.

 

@Theo

Er helt enig med deg, tunge ting som kabinett og PSU kan man nesten like godt kjøpe her hjemme men nå er jo SR-2 ikke akkurat liten og nett det heller :p

Lenke til kommentar

Minhund:

Neida SR-2 kan jeg også kjøpe her. 3500,- er ikke verre enn jeg betalte for mitt P6T6 X58 for 2.5 år siden. Uansett blir en slik rigg en vesentlig investering.

 

Kunne jeg kanskje testet din bekjent ved å bestille utstyr til en HTPC først? Er på jakt etter miniITX hovedkortet Asus E35M1-I Deluxe som er ekstremt vanskelig tilgjengelig her til lands og har ventet i over en måned på det nå.

 

Jeg kunne tenkt meg å kjøpe 2 stk. fra newegg, evt. 1 stk hvis det ikke tar for lang tid å sende. Ta gjerne kontakt på PM.

 

EDIT:

Er det noen av dere som kjører lukket vannkjøling på SR-2 riggene og har god erfaring med det?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Simen1: Vet du om det kommer noe dualsocket HK ift. Bulldozer og tidsperspektiv på dette? 1 år?
At the meeting this week, Patla gave out a little more detail on the "Interlagos" Opteron 6200s, which will be two Opteron 4100s in a single G34 socket, and the Opteron 4200s, which will plug into the C32 socket (a modified version of the Rev F socket). Here's the before and after:
Production is expected to begin in Q2 and we expect to launch and have widespread availability in Q3 2011."

http://www.theregister.co.uk/2010/11/15/amd_bulldozer_opteron_rollout/page2.html

 

Med andre ord er det bare å smette bulldozerne inn i eksisterende C32 og G34 serverhovedkort allerede i høst. :)

 

Forskjellen på C32 og G34 er at sistnevnte har hele fire minnekanaler per sokkel og en eller to ekstra HT-busser som åpner for muligheten til å ha 4 sokkel-system og to brikker per sokkel.

Lenke til kommentar

Bruker C 1200w PSU på SR2 , Trekker bare 600W men må ha 2x 8pin til hovedkortet og 5x? 6pin pci-e bare til hovedkortet + en floppystrøm.

Min 850W psu hadde ikke det, men fungerer til en cpu.

 

Total ramforbruk på SR2 er 2GB med 24 cores så jeg trakk ut 12GB og plaserte det på det andre hovedkortet , kjører nå med 6gb på hver cpu.

Lenke til kommentar

Takker Simen.

Er det noen kurante dualsocket HK med greie klokkeegenskaper du vet om som kan kjøre Bulldozer? FAH ser ikke ut til å bry seg særlig om hva som skjer ift. ytelse/båndbredde rundt selve sokkelen med tanke på hvor godt SB yter i FAH ift. andre ting vs X58, dermed er ikke alle nyvinningene på G34 nødvendig hvis det ikke også innehar bedre klokkeegenskaper, stabilitet, strømforsyning på CPU.

 

Minhund:

Takker veldig for det, ser at newegg ser ut til å ha dem på lager og begrenser til 2 stk per kunde. Vanskelig å få tak i disse kortene nå og jeg har ventet meg i hjel siden nyttår og datoer pushes hele tiden. RMA er selvsagt noe jeg ikke vil bry personen med :).

 

War:

2x 8pin til hovedkortet? Ja det høres logisk ut men hvilke PSUer har det? Kan ikke huske å ha sett det på min M1kW. Høres ut som kanskje 850,900,1000W PSUer med 85-90 sertifisering kan gjøre jobben greit på SR2? Bare man vet hvilke modeller som har 2x8 til HK.

 

Overaskende lite minnebruk til BigAdv, men ingenting er bedre :) Det er da på Linux?

 

 

Alle:

Dere som kjører SB rigger til BigAdv nå. Kunne dere rapportert følgende fakta (de som har det):

 

OS, HK, CPU+fahklokk, PSU, Strømtrekk, PPD (max/min).

 

Hadde satt veldig pris på det da jeg vekter litt SR2 vs SB miniITX el. Nevn evt. som kommentar om den kjører GPU i tillegg som eks. 2x450 ol.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Takker Simen.

Er det noen kurante dualsocket HK med greie klokkeegenskaper du vet om som kan kjøre Bulldozer?

Nope. Jeg tror overklokking er blokkert på samtlige C32/G34 hovedkort. Dessverre. Hadde det ikke vært det hadde jeg glatt kjøpt et par Opteron 6128 (knallbillige 8-kjerner på 2,0 GHz) og overklokket de til ~3,5 GHz.

 

FAH ser ikke ut til å bry seg særlig om hva som skjer ift. ytelse/båndbredde rundt selve sokkelen med tanke på hvor godt SB yter i FAH ift. andre ting vs X58, dermed er ikke alle nyvinningene på G34 nødvendig hvis det ikke også innehar bedre klokkeegenskaper, stabilitet, strømforsyning på CPU.

G34 har så vidt jeg vet vært dønn stabilt siden lanseringen for over et år siden.

Lenke til kommentar

Simen1:

Når tror man Bulldozer er å få i butikkene i både single og dualsocket utgaver? Og er det kortet du linker til som er mest kurant?

EDIT: så vel kanskje Q2 og Q3 uten at jeg er sikker.

 

War:

Merkelig at man skal kunne få monopol på overklokking av dualsocket HK? Men jeg vurderer enten SR2 eller SB denne uka og går til kjøp. Fikk igjen litt på skatten samt sparer litt på strøm i år så de pengene skal gå til folding var tanken og jeg ser ikke vår/sommer perioden som noen hindring, nesten tvert i mot. ( selv om jeg også trenger "ny" større og mer praktisk bil, tja )

 

 

Minhund:

HTPC HK vil jeg gjerne ha så fort som mulig. Du kan få mobnr og msn om det gjør ting enklere. Butikkene her til lands har pushet datoen gjennom hele mars og ser at noen har pushet den helt til 19. april allerede og tør ikke stole på at det er en dato hvor ting skjer og har jo ventet rumpa av meg siden nyttår hehe.

 

Hvor lang tid pleier det å ta fra du kjøper noe til du får det, hvis det er på lager? Skulle gjerne hatt det før en bursdag 11. april, men ikke noe must.

 

At Brazos (Zacate og Ontario) produktene skulle være så lite tilgjengelig etter lansering var skuffende og frustrerende.

 

 

EDIT:

Klør litt i fingerne etter å bygge pappbaserte kabinett med SB og IB foldingmaskiner, som kan stables på en fornuftig måte slik at 4 stk ikke tar mer plass på høykant enn 2-3 pizzaesker. Vurderer å sette PSU og H70 type kjøling utenfor eskene i bakkant el., får tenke litt mer på gjennomføringen men det frister.

 

Ellers kan jeg bygge plass til 4 stk minITX/SB systemer på en hobbyplate som chassi med PSU og alt inne i systemet og pappkartong brukes til karosseri. Det klør virkelig i fingerne etter å teste dette men 2600K virker litt stiv i pris ennå men ville ant. blitt 2 SB og 2 IB på den planken.

 

Hvis jeg går for et 2-4xSB/IB bygg på en plate så kan det være jeg bygger et custom og felles vannkjøling system for hele "planken". Tynne finerplater eller disse fiberplatene er også sikkert kurante å bruke til annet enn chassiet. Det eneste "bekymringen" jeg vil ha er hva slags strømtrekk jeg kan forvente med omtrentlig 4GHZ på hver CPU i et slik 4xSB system med tanke på hvilke strømkurser i huset jeg kan kjøre dem på.

 

 

 

EDIT2:

Og noe helt annet. Flere av dere tror jeg har kjøpt SB baserte laptops i det siste. Noen erfaringer og anbefalninger dere kan komme med? Min Ci5 skal arves til bursdagsgave om ikke så lenge og da er jeg klar for en SB sak. Er veldig glad i 13-13.3" formfaktoren men ikke noe must.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Simen1:

Når tror man Bulldozer er å få i butikkene i både single og dualsocket utgaver? Og er det kortet du linker til som er mest kurant?

 

1 sokkel (AM3+): "Zambezi" er ventet lansert under E3-messen i LA 7-9 juni.

1-2 sokkel (C32): "Interlagos" Aner ikke noe mer enn 3. kvartal.

1-4 sokkel (G34): "Interlagos" Aner ikke noe mer enn 3. kvartal.

 

Kortet jeg linker til er det mest entusiast-rettede 2-sokkel G34-hovedkortet jeg har funnet. Det er en del gode G34 hovedkort fra Tyan og Supermicro som selges løst men jeg er skråsikker på at de ikke vil åpne for overklokking. Med Asus er det i hvert fall et tynt lite håp.

 

Asus-hovedkortet pluss 2 stk Opteron 6128 kommer på 970 dollar (~5400 kr + frakt og avgifter) fra newegg. Da får man 16 kjerner a 2 GHz og 8 minnekanaler. Der er mindre enn 1 stk Intel 600 GB SSD. :dribble:

 

Dollaren er forresten helt nede i 5,49 i dag.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

2x 8pin til hovedkortet? Ja det høres logisk ut men hvilke PSUer har det?

 

Overaskende lite minnebruk til BigAdv, men ingenting er bedre :) Det er da på Linux?

 

Dere som kjører SB rigger til BigAdv nå. Kunne dere rapportert følgende fakta (de som har det):

 

OS, HK, CPU+fahklokk, PSU, Strømtrekk, PPD (max/min).

Corsair AX har 2x 8pin på alle modeller, du vil klare deg med AX750 med mindre du skal ha et eller flere saftige GPU'er.

 

Ubuntu 10.10

Minne brukt av Fahcore_A5, ca 1 GB

Asus P8P67 PRO

i7 2600k @ 4.6 / Corsair A70

NZXT Hale 90 550W

Geforce G210

160 watt

56500 ppd

 

Effektforbruk kan reduseres litt til ved å nappe ut DVD og bytte HDD til SSD. CPU temp var aldri over 50C sålenge jeg kjørte Win7 og målte med medfølgende SW fra Asus. Regner med at 25-30 watt ekstra i Linux har økt tempen noe, men har ikke sett noe tegn til overheating i loggfilene.

Endret av ei57
Lenke til kommentar
Corsair AX har 2x 8pin på alle modeller

Min 850 fant jeg bare en på, eller jeg fant en til, men den passet ikke på hovedkortet.

Så ikke ut som 8pin pci-e heller med gul og sort ledning./ og alle pci-e 6pin har en 2pin på seg som blir 8pin.

Endret av War
Lenke til kommentar

@Theo

Det pleier å ta fra 7 til 10 dager litt avhengig av hvilken dag man bestiller.

Det er ikke ille og ift. bursdagen (i samme husholdning) har de ikke vondt av å vente litt.

 

 

War:

PCIe kontakter er jeg ikke opptatt av til BigAdv, men de kan vel ikke bruker som HK kontakter? Det ville forundret meg?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...