BAT Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 (endret) Jeg testet v7 i går og i natt med smp og gpu (5870). Siden serverene med WU basert på core A16 så ikke er helt klare ennå så kommer det mye A11 wuer som ikke gir veldig mye ppd. I tillegg så klikket hele greia og låste seg i natt så jeg gikk tilbake til v6. Tror jeg drøyer det litt til alt er litt mer stabilt. Endret 1. april 2011 av BAT Lenke til kommentar
War Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 ca 4w pr vifte 40-50W bare i dilldall pr kabinett i hissige rack. Mener at jeg er oppe i 300W pr rigg OC. Iallefall med switsher og kvm osv som må till pga mengden. For å ikke snakke om 800W AC Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Jeg har ikke fullt så mye dilldall, kun CPU + et par vifter pr kabinett. PSU'ene er 3*gull + 1 bronse, slik at tapet er minimalt der også. V7 har ikke gitt noen problemer her, men de fores også med innkjørte WU'er (680x). Ser at FAHControl.exe bruker ca 4% CPU (Q2D@2,67gHz), slik at jeg er litt skeptisk til å benytte denne på big, den bør da ligge på en annen PC. Verre for ppd, er at etter innsending av big-WU'er igår kveld, så har det kun kommet vanlige SMP'er. Fikk en big på 860'n akkurat, men det var da en 2684. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Men du kjører vel big under Linux? Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 2 av 3 under Linux, den tredje kjører Win7 av hensyn til resten av husstanden. La inn en smp på v7, og det ser ut til å fungere rimelig bra. Etter en halvtimes kjøring, ser jeg ikke noe tap i ppd på gpu'ene. En tpf på over 8 min på en 6074 gir dessverre ikke allverden. Ser SB'n tygger disse unna med en tpf under 2 min. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 (endret) Jeg mente å spørre om, er det under Linux det nå renner på med standard SMP der du før kjørte big? Ellers så har jeg nå, etter å ha vært to ganger på det høyeste fjell (les nådd opp på nivå med Kjetil Lura) slått av de mest strømkrevende riggene som kjørte GPU-folding. Det totale strømforbruket til folding sank med ca. 1000Watt, PPD sank med omlag 60K så det var dyre saker å holde i drift med hensyn til PPD/Watt. Vil mest sannsynlig legge alle BigAdv riggene om til Ubuntu etterhvert, men med mulighet for dualboot for å hurtig kunne gå tilbake til Win7 hvis det renner på med standard SMP der. Jeg regner med å etterhvert stabilisere det hele på omkring 160 - 170K PPD slik at jeg kan holde Kjetil med selskap der oppe. Nå skal jeg leke meg litt med de to nye GTX560Ti kortene, samt få tunet opp SB maskinen slik at den yter optimalt. Får nytt P8P67 PRO B3 fra PS på mandag eller tirsdag som erstatning for det som var født med defekter på SATA utgangene. GTX570 kortet jeg hadde en stund tok Komplett tilbake på RMA grunnet at det ikke hadde 100% ytelse i forhold til specs. Fikk til og med dekket alle portoutgifter, så skryt til Komplett for fantastisk support. Endret 2. april 2011 av -alias- Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 (endret) Det var Linux'ene som fikk et renn av vanlig smp, men nå kom det endelig noe matnyttig på SB'n. De to andre sliter med hver sin 2684. Edit: Har full forståelse for at du velger å treppe ned på GPU-foldingen. Det blir fort veldig mange watt for relativt få poeng. Vi står nå i "fare" for å avansere et par plasser ila av en ukes tid, om vi holder steamen oppe. Endret 2. april 2011 av ei57 Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 (endret) Tror nok vi holder koken oppe likevel, ser at Mydog drar på så det nærmest lukter svidd helt hit, han nærmer seg nå / og passerer sannsynligvis 300K PPD i løpet av kort tid. Vi har fått en guts i laget for tiden som er helt utrolig. Komplett selger forresten nå Antec Nine Hundred Midi Tower Sort for 549 kroner. Dette er et utrolig kjølig kabinett for de som bedriver GPU folding eller kombinasjonsfolding også med CPU. Utseende er kanskje litt jalla men hvis det står litt kamuflert trenger det ikke synes. Jeg har 2 veldig stygge gamle kabinetter som i dag må stå med åpen sidedør, så til den prisen ble det 2 stk på meg. Endret 2. april 2011 av -alias- Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Flott at laget har fått et løft og det er nok ikke bare min fortjeneste for jeg ser det er flere som har økt sin ppd -alias- Jeg må desverre raportere om fallende ppd her, får så og si bare 2684 wu'er og de tar 50% le lengre tid på alle maskiner bortsett i fra på SR-2. Holder på og benche litt på SR-2 maskinen i kveld, skal se om jeg klarer div. benchmarks på 5 GHz med og uten HT. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 (endret) Tenkte det var på tide med nye distribusjonsgrafer for å vise hvordan vi ligger fordelt. I denne omgangen tok jeg bare med top100 for PPD og points, om det ønskes kan jeg lage en fullstendig oversikt for PPD (ca 150 brukere) og en points graf med low-end cutoff på 100 points, som må segmenteres og/eller vises logaritmisk for å kunne leses. Jeg vurderer også å ta det som et lite prosjekt å lage distribusjonsgrafer for PPD for top100 brukere i top20 lag (der HW er #15), for å sammenligne oss med konkurrentene. La meg vite om det er interresse for mer diagrammer og grafer Jeg la et logaritmisk diagram inni det lineære da det var mye tom plass og viser et annet blikk på situasjonen. EDIT: et par observasjoner. Top3 har hhv. 15,3% 14,2% og 12,7% av lagets totale PPD. Top4 produserer mer enn de 136 andre aktive deltagerne til sammen. Top5 har 59% av lagets totale PPD Top10 har 77% av lagets totale PPD 10. plass på laget har 2,5% av lagets PPD. 16. plass på laget har 1,3% av lagets PPD, og alle lavere har under 1%. Top20 har 90% av lagets PPD, altså har 3. plass på laget mer produksjon enn de 120 aktive deltagerne utenfor top20 til sammen. Top30 har 95% av lagets produksjon, så 6. plass på laget har mer produksjon enn de 110 laveste aktive deltagerne til sammen. (97K PPD). Top10 på HW.no's lag hadde alene ligget på 22. plass av alle lag om de hadde startet sitt eget lag. Top5 tilsvarer 32. plass av lag, med over 1M PDD. EDIT2: de 75 laveste av 140 aktive deltagere har under 1% av PPD til sammen. Om vi kunne fått èn av disse til å starte SMP på en i7 maskin eller GPU folding på nvidia 560+ (18K PPD) kunne resten sluttet å folde uten noen forskjell til laget. Det kan være noe å vurdere til høsten om vi kan prøve å løfte alle i top100 over 1000PPD (SMP/GPU). Skillet i dag går ved ca top60, og 100. plass har 166PPD. Endret 2. april 2011 av GullLars 2 Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Jeg må desverre raportere om fallende ppd her, får så og si bare 2684 wu'er og de tar 50% le lengre tid på alle maskiner bortsett i fra på SR-2. Holder på og benche litt på SR-2 maskinen i kveld, skal se om jeg klarer div. benchmarks på 5 GHz med og uten HT. 2684 er noe herk å få, men er heldigvis sjelden nå i forhold til tidligere. Har ikke hatt noen på 2 - 3 uker nå. Dog hendte det tidligere at alle seks riggene kjørte sorten, og det var lite morsomt når de hos meg tar fra noe under tre til nesten fire dager å kjøre. Spennende hvis du klarer 5GHz, så legg ut litt bilder hvis du lykkes med det. Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 (endret) Kjører nå 2684 på alle 4 maskinene ppd fallt til 200k pga de Har kjørt Wprime 32M på 5 GHz tidligere så det går men å klare 3d bencher på 5 GHz har jeg ikke klart ennå. Bra med statistikk GullLars, går det an å få statistikk på hvike WUer vi har kjørt og hvilke vi har fått flest poeng på evt andre interesante stats. Endret 2. april 2011 av minhund Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 (endret) Gullars: Jeg er ikke enig i det ensidige PPD fokuset, om ikke annet vil det sørge for at flere slutter å folde. Mange som leverer lite poeng kjører andre viktige WUer som ellers ikke ville blitt kjørt. Så at vi har 140 deltakere som ikke lar seg vippe av stolen med lav PPD synes jeg er fantastisk. Ellers er grafene helt topp og oppsummeringene fine, men å bruke de som noe PPD press synes jeg ikke er en god ting. Endret 2. april 2011 av Theo343 1 Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 jeg har 2 av 3 sysselsatt med samme skiten, men det er bare å stå han av. For deg kan det ikke bli stort verre, men det er heldigvis ikke ofte at en har samme WU over hele linja. Alle klienter har sine svarteper WU'er. 680x er GPU3's svar på 2684, og de kommer stort sett hele tida. Selv i de dager da de forekom kun en sjelden gang, måtte kortene klokkes ned for at ikke hele PC'en skulle gå ned. Det slipper vi heldigvis på bigadv - one clock fits all! Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 (endret) Gullars: Jeg er ikke enig i det ensidige PPD fokuset, om ikke annet vil det sørge for at flere slutter å folde. Mange som leverer lite poeng kjører andre viktige WUer som ellers ikke ville blitt kjørt. Så at vi har 140 deltakere som ikke lar seg vippe av stolen med lav PPD synes jeg er fantastisk. Ellers er grafene helt topp og oppsummeringene fine, men å bruke de som noe PPD press synes jeg ikke er en god ting. Jeg vet Theo, vanlige WUs teller også med og er viktig for stanford at vi gjør, men SMP og GPU drar mye mer poeng om man ser på det fra et konkurranse-synspunkt. Jeg mener ikke de som bidrar under 1000PPD men fortsatt folder mange WUs i uka skal stoppe, men for lagets del hadde det vært fint om noen av de konverterte til eller i tillegg gjorde GPU/SMP/bigadv. Da SMP og big er subsidiert (tidsbonus), og GPU gjør mer arbeid pr poeng gjør det sikkert ikke noe for Stanford heller. Det virker som 90%+ av alle som kjører F@H kjører den vanlige singlecore klienten, så det blir ikke noen mangel på det om 20-80 folk i et lite land langt nord legger om. Minhund, jeg henter ikke tall direkte fra en database, men fra listene til extremeoverclocking. Her er en excel fil med fler tall jeg har sittet og sett på, det er top100 brukere for top20 lag (PPD). Første side er rådata, og de andre sidene er navngitt etter grafene. Tilpasset 1600x1200 skjerm så de fleste kan se hele bildene uten å zoome. folding top20 teams top100 ppd 02.04.11.rar Noe interresant jeg fant var at noen teams i top20 får mesteparten av PPD fra 1-10 brukere (XS f.eks. fra 1 bruker), mens andre har gjevnere distribusjon. 2 lag i top20 har en bruker hver som bidrar ca 1,8 mill poeng, samme som hele vårt lag. Endret 2. april 2011 av GullLars Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 (endret) Jeg synes fortsatt høyest mulig PPD (for alle) er et noe feil fokus, men det er kun min individuelle mening om folding som en inkluderende aktivitet og målet de jobber mot. Variasjon fremstår i den kontekst for meg som viktigere men PPD fokuset er jo noe Pande Lab selv har lagt opp til. EDIT: Selvfølgelig skal de som virkelig pusher på med imponerende oppsett ha ros for det, men jeg synes ikke det er riktig å skyve PPD presset mot alle. La "eliten" være eliten som vil ha et engasjementnivå man ikke kan kreve av alle. For meg er det helt naturlig at vi har 10-20 stk som skiller seg kraftig ut ift. PPD. Når det er sagt ønsker man selvf. flere i gapet i mellom. Og det ville vært helt fabelaktig om hundrevis av brukere leverte eks. noen GPU WU eller lignende per uke. Det hadde imponert meg mer enn 50 hardt dedikerte brukere. Endret 2. april 2011 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Har sett på noen av de tallene ja og jeg er imponert over hva vårt lag får til i forhold til feks. XS. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 (endret) Fra et filosofisk standpunkt er jeg enig Theo, men siden de har lagt opp et poengsystem ser jeg også på det som morro å konkurrere, og om konkurransen kan få fler til å bidra er det positivt. Her er en distribusjonsgraf for de 100 brukerne som bidrar mest til F@H i form av PPD. Anonymous (default PC CPU/GPU) og PS3 (default Playstation3) er med. HW.no har 3 på listen. Top100 brukere har 44M PPD, som er ca det samme som EVGA (1. team), default (2. team om de regnes med) og HardOCP (3. team) til sammen. EDIT: et kjapt regnestykke ga at hele F@H ligger på 173M PPD for tiden, så 100 øverste brukere bidrar 25% av poengene, om ikke regner anonymous blir det ca 23%, 22,5% om man også trekker fra PS3. EDIT2: Agra fra Xtremesystems bidrar hele 1,1% av F@H PPD, og zz9pzza ca 1%. EDIT3: Hele F@H prosjektet har også 101,9 Milliarder poeng siden det startet med nåværende poengsystem. EDIT4: Totalt antall brukere loggført ca 500.000 Antall aktive brukere ca 26.000 Dette betyr gjennomsnittlig PPD er ca 6600 og gjennomsnittlig antall poeng på alle som har bidratt er 200.000, gode tall IMO Endret 2. april 2011 av GullLars Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 (endret) Alle foldere deltar vel ut fra forskjellige utgangspunkt, noen er nysgjerrige på hva dette er og blir med og folder mer eller mindre sporadisk. Andre legger litt mer i det og lager seg et system som yter noe mer, og noen igjen er periodefoldere. De som blir bitt av konkurransen investerer mye av seg selv både med hensyn til tid og økonomi legger mer enn det normale i potten. Det er ikke direkte billig å folde på et høyere nivå enn gjennomsnittet, så da er det naturlig at jaget etter lavest mulig Watt pr. PPD kommer. Ny maskinvare har senket forbruket av strøm radikalt, og så mye at der jeg tidligere brukte 1000Watt for å produsere en viss mengde PPD klarer jeg meg nå med 180Watt. For å være med i toppen i vårt lag er maskinvaren hos meg byttet ut flere ganger, og sikkert 3 - 4 doblet på 30 måneder. Verdien av dette orker jeg nesten ikke å snakke om, men det hadde ikke blitt noen dårlig bruktbil for å si det slik. Jeg har ikke dårlig samvittighet fordi jeg prioriterer PPD og det synes jeg ingen andre heller skal ha, og med hensyn til fokus på PPD så mener jeg det nesten må få være opp til den enkelte. Livet i laget her er akkurat som ellers i samfunnet, vi forsøker å gjøre det beste ut av det utgangspunktet vi har fått. Jeg tror, i motsetning til deg Theo, at når noen i laget går foran og bidrar til at laget stiger på statistikken så verver man flere nye enn de som faller fra. Statistikken siden jeg kom med i oktober 2008 viser jo at dette er tilfelle. Felles for oss alle er at vi folder for en god sak, så jeg sier bare som jeg pleier å si, stå på, og jeg er faktisk ganske så stolt av å få være med i dette laget. NB. Når dette er sagt så vil jeg gjerne nevne Theo343 spesielt som i tillegg til å folde heftig i perioder, har bidratt med sin spesialkunnskap om folding og relatert maskinvare som vi ikke ville vært foruten. Endret 2. april 2011 av -alias- Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 (endret) Jeg er ikke uenig med noen av dere, forsøkte bare å snakke litt på vegne av småfolderne som også er en viktig del av laget og prosjektet . Jeg synes også grafene og analysene dine er meget nyttige Gullars, ikke misforstå meg der. Også imponerende at alias og minhund er blant Top100 users på PPD! Ellers faktisk litt skuffet over at det "kun" er 26.000 aktive bruker worldwide atm. Har du en historikk graf på aktive brukere gjennom siste 3 år? Sikkert noe jeg kan se på andre statistikker også, men du er en racer på dette Gullars . Livet i laget her er akkurat som ellers i samfunnet, vi forsøker å gjøre det beste ut av det utgangspunktet vi har fått. Jeg tror, i motsetning til deg Theo, at når noen i laget går foran og bidrar til at laget stiger på statistikken så verver man flere nye enn de som faller fra. Alias, jeg har vel aldri sagt at en elitegruppe gjør at vi mister foldere? Jeg har tvert i mot sagt at forbilder er en nødvendig faktor i laget. Her misforstår du meg veldig da jeg heller uttrykte at press om at alle må øke PPD kan være en negativ faktor. Endret 2. april 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå