Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min 1090T varierer fra ca 10k PPD (2M steps) til 16k PPD (500k steps) avhengig av WUs. Med lett bruk av maskinen i W7 detter den 1,5-3k PPD. Sånn i snitt drar den 8-12K PPD om dagen med min bruk.

I tillegg har jeg en 720BE x3 @3,3Ghz som drar 2,5k/4k PPD, og en underklokket 8600GTM (for ikke å overopphete laptoppen, selv med chillpad) som drar ca 1000-1100 PPD.

Ikke akkurat den råeste maskinvaren som finnes :p

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg mener å huske vi fikk bedre resultat av SMP på linux selv kjørende virtuelt i windows enn native i windows. Så dette Overasker meg ikke stort da ressurshåndteringen i Linux er meget godt. Men alikevel rimelig bra økning i effektivitet, men det kan jo hende man blir nødt til å klokke litt ned.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det ble Ubuntu (10.10) på SB'n også. Første % gikk på 23m6s eller nesten 3 minutter raskere enn i Win 7. Det kom ikke sånn helt av seg selv, strømtrekket gikk samtidig fra 170+W til nærmere 205W. Blir spennende å se hvor stabilt det er.

 

Regner bare i hodet i full fart, ca. 12% bedre ytelse (PPD) med Linux, men strømforbruket øker mer, ca. 20% grovt regnet, men med og fare for at jeg regner (korriger meg hvis det er tilfelle) feil. Det lønner seg da kanskje ikke å legge om til Linux slik jeg ser det! Videre, hvis jeg regner rett vil jeg få en økning i ytelse (PPD) med ca. 35 - 40K. Strømforbruket vil imidlertid også øke med 450Watt som følge av omleggingen. Hmm...kanskje det heller lønner seg å satse på en ny SB rigg som gir 45K PPD for 175Watt. Jeg kan da kutte ut rigg7 som i dag kjører med 2X9800GX2 som bruker 550Watt og likevel ha en økning i PPD på 25K, samlet strømforbruk går ned med 375Watt. Jeg har fra før kabinett, PSU, RAM, CPU-kjøler og harddisk, mangler bare hovedkort og CPU. Utlegg blir ca. kr. 3.850, må kanskje tenke litt mer på dette og heller kutte ut GTX560 SO som jeg har bestilt.

 

Hvorfor øker egentlig strømforbruket såpass mye fra Windows til Linux?

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Ja, tipper vi når 37,4 mill før folding-døgnet er omme. 4.3GHz på i7 950 er helt kanon, spent på om det er like stabilt under folding?

 

Får se, folder 4.3 med denne w3520'en og - 4.4 funker om det er kaldt ute :)

 

4.4 er såpass ustabilt på den 950'en at jeg er ikke HELT sikkert på at det går, men kanskje om jeg får den opp fra gulvet og nærmere vinduet...

 

Primet 4-5 minutter hvertfall. Usikker på hvor godt dette MSI-kortet er til klokking, er et matx... men dessverre eneste jeg har med 775-hull til CPUkjøler - har bare stockkjølere til 1366, med et unntak - og den bruker jeg selvfølgelig i w3520-maskinen.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Ang. Ei57, linux/bigadv/sb/watt.

 

Iom. at alt er basert på første prosentpoeng ville jeg ventet til WUen var levert og fått en oppsummering av Ei57 på PPD og strømforbruk. At Linux evner å presse systemet hardere som dermed øker strømforbruket er helt klart. I tillegg når man klokker et system høyt og presser grensene i et applikasjonsmiljø (windows/folding) så kan klokken bli for høy og effektiviteten per watt kan synke på et annet applikasjonsmiljø (linux/folding). Selv om effekten ser slik ut er det ofte kun et resultat at man kanskje må øke spenningen noe for å fore klokken nok i det nye miljøet som gir hardere last på komponentene.

 

Typisk ser man slike effekter under klokking av skjermkort og også CPUer under benchmarking. Klokken er stabil men resultatene og poengene per watt begynner å bli dårligere men tar seg opp igjen med mer spenning og tilsvarende tilstrekkelig kjøling. Dette er gyldig inntill et visst skjæringspunkt hvor høyere klokk på en effektiv lastmodell begynner å trekke mer strøm per poeng. Så det gjelder å teste seg frem og finne det mest effektive per miljø.

 

En annen effekt er at økt varme fører til økt strømlekasje. I et miljø som belaster komponenten bedre øker ofte temperaturen på komponentene det gjelder eller innvirkende komponenter (eks. VRMs/Mosfets) og man kan se at utbedret kjøling av disse hjelper på.

 

Det blir interesant å se hva Ei57 kommer frem til etter en 2-3 WUer og justering av systemet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

SB'n har overlevd natta og et raskt blikk på skjermen avslører at etter de to første prosentene, så har tpf ligget stabilt noen små sekunder under 22 minutter. Det gir et noe bedre bilde, 22 minutter tilsvarer en ppd på 59.683 eller mer enn 12k høyere enn under Win 7. Det gir faktisk noe bedre ppd/w enn før.

 

Siden muligheten for overvåkning av temperaturer ikke er tilstede i samme grad som under Win 7, så vil jeg nok etter første WU'en redusere farten et knepp, selv om loggen ikke har registrert noen form for temperaturcycling.

Lenke til kommentar

Har installert Ubuntu 10.10 & Folding@home SMP v6.34 på en Amd Quad, mest for test for å se hvor mye bryderi som måtte til før jeg evt. legger om på bigadv riggene. Det gikk unna på ca. 50 minutter inkl. oppdatering og installasjon av f@h klienten som nå folder på P6076 med TPF 7min37sec. Antar at installasjonen ikke vil ta noe lenger tid på big-riggene. For en amatør på Linux som meg så er jeg kjempefornøyd med at det tok såpass liten tid, og neste installasjon vil kanskje gå noe raskere.

 

ei57

Hadde ikke du en link til en kalkulator som viser PPD ut fra prosjekt og TPF? Hadde vært fint å kunne regne ut PPD uten å spørre deg hver gang!

 

Edit: Fant den selv her: http://linuxforge.net/bonuscalc2.php

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle oppgradere min stasjonære hjemme, står mellom i5 2500k og i7 2600k.

Er det mye å hente på folding på en i7 over i5'en, og er det stor forskjell i varmeutvikling?

Hvor lang tid bruker man omtrent på en WU med disse?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Ja det ser slik ut! Tidligere har jeg aldri fått over 1.7 - 1.8K PPD, men nå med Linux og f@h v6.34 så fikk jeg 4.3K PPD som er en X2.5 høyere. CPU er en 9350e klokket til 2.2GHz. Må vel legge til at den tidligere kjørte stock med 1.8GHz så klokkingen har nok også gitt sitt bidrag til økningen, men likevel vil jeg mene det er en pen økning (en dobling kanskje) i PPD fra Windows7 til under Linux. Hvis det er interessant så kan jeg selvsagt klokke den ned og se forskjellen da.

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle oppgradere min stasjonære hjemme, står mellom i5 2500k og i7 2600k. Er det mye å hente på folding på en i7 over i5'en, og er det stor forskjell i varmeutvikling? Hvor lang tid bruker man omtrent på en WU med disse? Takker for svar :)

 

En i5 2500K kan ikke kjøre bigadv såvidt jeg har forstått, men det kan 2600K. Du kan se en sammenligning her mellom flere for standard SMP http://www.legitreviews.com/article/1501/19/

 

i7 2600K avgir omtrent ikke varme, forbruk fra vegg ligger på 150 - 200Watt alt etter hvilket OS og klokking du benytter. i7 2500K vet jeg lite om. Ut fra egen erfaring, og med hensyn til folding så vil jeg sterkt anbefale 2600K.

Lenke til kommentar

SB'n har overlevd natta og et raskt blikk på skjermen avslører at etter de to første prosentene, så har tpf ligget stabilt noen små sekunder under 22 minutter. Det gir et noe bedre bilde, 22 minutter tilsvarer en ppd på 59.683 eller mer enn 12k høyere enn under Win 7. Det gir faktisk noe bedre ppd/w enn før.

 

Siden muligheten for overvåkning av temperaturer ikke er tilstede i samme grad som under Win 7, så vil jeg nok etter første WU'en redusere farten et knepp, selv om loggen ikke har registrert noen form for temperaturcycling.

:thumbup: Imponerende. Nesten 60K på en dedikert BigAdv SB rigg, da begynner det virkelig å monne! Nå ønsker jeg meg gode miniITX LGA1155 kort rendyrket uten mye annet krimskrams med gode pwr/vrms og overklokkingsegenskaper i Bios. Det hadde rett og slett vært sabla artig å bygget en liten miniITX SB folding farm.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle oppgradere min stasjonære hjemme, står mellom i5 2500k og i7 2600k.

Er det mye å hente på folding på en i7 over i5'en, og er det stor forskjell i varmeutvikling?

Hvor lang tid bruker man omtrent på en WU med disse?

 

Takker for svar :)

Til folding er 2600k absolutt en fordel. Du kan kanskje oppnå 20-25k ppd med en 2500k, mens en 2600k kan produsere over 60k ppd. Foutsetningene er da opp mot 5GHz og bigadv under Linux. Min 2600k produserer nesten 60k @4.7GHz i Linux, den klarte 47k i Win 7. Temperaturer i Win 7 (hardware monitor) var maks 60C og har nok gått litt opp i Linux. Strømtrekket har økt med 35 watt. Jeg har en Corsair A70, som var et røverkjøp til under kr 300.

 

Stå på Theo, Asus har P8P67 pro i miniutgave. Det burde være greit nok det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...