Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det vil nok lønne seg for deg å folde SMP med alle kjerner. Når du bruker maskinen vil den automatisk redusere på foldingen og gi deg cpu-kraft til kompilering eller hva du starter av øvrig programvare. Alternativt kan du stoppe foldingen mens dette pågår, men det skal ikke være nødvendig. Du skal da bruke den nederste av klientene på denne siden: http://folding.stanford.edu/English/DownloadWinOther Trenger du hjelp til å sette ting opp er det bare å si fra.

Da var SMP klienten installert, så får jeg teste hvordan det går utover dagen. Er det noen måte å begrense den til f.eks 3 kjerner, eller må jeg kjøre den på alle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folder dere for oppvarmingsbehov? Her foldes det døgnkontinuerlig enten graderstokken

viser -20 eller +20.

Noen gjør det, mens andre igjen må skru av når det blir +30 ute (jeg kan ikke kjøre med 1900w på en hybel med et vindu - da blir det 40 grader her inne...). Har også noe med temperaturen på hardwaren å gjøre, når tempen stiger kanskje ikke maskina er foldingstabil lenger, og den må klokkes ned og evt undervoltes = tap i PPD.

Med unntak av noen "småklienter" på relativt gammel hardware på arbeidsplassen min folder jeg utelukkende når jeg har oppvarmingsbehov. Siden jeg fyrer med varmepumpe og det er ganske god butikk i det nordvestlandske klimaet begrenser det seg til bad og vindfang hvor jeg kun har elektrisk oppvarming. Her sørger pc`er med f@h gående for 100% av oppvarmingen når det er praktisk mulig, dvs når utstyret ikke skal brukes til annet. Målet er å ikke bruke mer energi enn jeg ellers ville ha gjort, og heller la strømmen brukes til noe nyttig før den ender opp som varme. Jeg regulerer temperaturen i rommene ved å kjøre både smp+gpu eller kun en av delene. Nå er det mildvær her på nordvestlandet, det vil nok merkes på produksjonen.

EDIT: Dette viser jo faktisk at det går an å bidra uten at det koster noe så lenge man har hardwaren fra før. Har økt poengsummen min fra ca. 700K til 1600K i vinter (kunne vært så mye mer, har slitt med stabilitetsproblemer som nå er løst). Målet er å bikke minst 2000K før våren er et faktum. Alle monner drar.

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Det vil nok lønne seg for deg å folde SMP med alle kjerner. Når du bruker maskinen vil den automatisk redusere på foldingen og gi deg cpu-kraft til kompilering eller hva du starter av øvrig programvare. Alternativt kan du stoppe foldingen mens dette pågår, men det skal ikke være nødvendig. Du skal da bruke den nederste av klientene på denne siden: http://folding.stanford.edu/English/DownloadWinOther Trenger du hjelp til å sette ting opp er det bare å si fra.

Da var SMP klienten installert, så får jeg teste hvordan det går utover dagen. Er det noen måte å begrense den til f.eks 3 kjerner, eller må jeg kjøre den på alle?

Bruk -smp 3 istedet for bare -smp (fikk dette tipset tidligere i tråden).

Imidlertid er jeg uenig med dem som måtte hevde at det ikke merkes om f@h kjører med lav prioritet. Jeg har opplevd både lavere ytelse og merkelige problemer ved å ha fah gående samtidig med diverse annet. F.eks. ved lange encodingjobber har jeg merket at tiden jobben tar blir noe lengre, og på en av boksene mine går det ikke an å få startet spill når gpu-klienten går, det blir bare svart skjerm. Har også prøvd å kjøre gpu-klient på et 8800gt samtidig med mediaportal, og det har resultert i at maskinen har låst seg tilfeldig.

Jeg ville heller pauset klientene ved andre tunge oppgaver. Man taper uansett fint lite på det så lenge man husker å sette dem i gang igjen.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Alias, hva er dine tanker om 6x 2600k oppsett vannkjølt stablet i custom kabinett av hobbyplater, med muligens 340W(?) earthwatts PSU og 4/5 serie AMD GPU (for lav idle), eller eventuelt kjøre uten GPU i det hele tatt om mulig?

Det kan vel la seg gjøre, men med så lite varme som 2600K avgir så tror jeg ikke du vil trenge vannkjøling med mindre du er støyallergiker. Jeg bruker Corsair A70 som er satt til Silent i bios, og CPU er aldri over 56C på 4.5GHz og avgir svært lite støy. Evt. radiator -og PSU-vifter vil neppe avgi mindre støy enn A70 gjør. 360W PSU for hvert kort burde være tilstrekkelig. Et slikt prosjekt blir jo svært spennende å følge så du må la oss få se det i drift når / hvis du bestemmer deg for å kjøre i gang noe slikt. Å kjøre uten GPU har jeg ikke hørt om er mulig!

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Samme her, har lagt om alle rigger til Version 6.34 og får første WU med ny klient om ca. 3 timer.

Edit: Det kom ned en P6901 som hos meg gir ca. 1K+ bedre PPD enn P6900 så dette er positivt. Kanskje kommer det flere nye.

Edit2: Etter å ha passert 2% sank PPD til samme nivå som P6900 så de er nok temmelig like!

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Bruk -smp 3 istedet for bare -smp (fikk dette tipset tidligere i tråden).

Imidlertid er jeg uenig med dem som måtte hevde at det ikke merkes om f@h kjører med lav prioritet. Jeg har opplevd både lavere ytelse og merkelige problemer ved å ha fah gående samtidig med diverse annet. F.eks. ved lange encodingjobber har jeg merket at tiden jobben tar blir noe lengre, og på en av boksene mine går det ikke an å få startet spill når gpu-klienten går, det blir bare svart skjerm. Har også prøvd å kjøre gpu-klient på et 8800gt samtidig med mediaportal, og det har resultert i at maskinen har låst seg tilfeldig.

Jeg ville heller pauset klientene ved andre tunge oppgaver. Man taper uansett fint lite på det så lenge man husker å sette dem i gang igjen.

Takk for tipset :)

Jeg merker en del forskjell på støynivået med smp klienten, men den ser ut til å gi fra seg resurser godt nok til at det ytelsesmessig nesten ikke er merkbart for meg. Gpu klienten derimot må jeg sette på pause hvis jeg skal starte trackmania eller andre ting som krever skjermkortet, ellers blir det hakkete som fy.

Ellers blir det morro å se første smp wu'en min som blir ferdig om 4-5 timer :new_woot:

Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker feil, har Alias samme HK som meg, Asus P8P67 pro. Han kjører på 4.6GHz (=45k ppd), jeg kjører 4.7GHz (=47k ppd). Begge er kjølt av en Corsair A70. Jeg har en i7 860 @ 3.8GHz / Corsair H50 i åpent kabinett, som står ved siden. Der holder CPU'en 5-6 grader høyere temperatur.

Lenke til kommentar
Jeg merker en del forskjell på støynivået med smp klienten

Ja, cpu'en blir jo kjørt på 100% hele tida, så den blir jo varmere.

men den ser ut til å gi fra seg resurser godt nok til at det ytelsesmessig nesten ikke er merkbart for meg.

CPU klienten kjører default med prioritet=idle, dvs. at F@H prosessen kun får "cpu-tid" som ingen andre prosesser med høyere prioritet trenger. Så vanligvis vil den ikke merkes.

Har nå klart å snike meg (midlertidig) inn på 20. plass PPD (i følge extreme OC sin stat) :)

Lenke til kommentar
men å betale 3800 kr for kun folding må tenkes gjennom om det er fornuftig
:sleep2:

Strømmen varmer opp hiet, ovnen slår seg av oftere om den har termostat-

Alle maskinene står bare å maser etter jobber nå.....Attempt #9

Endret av War
Lenke til kommentar

P6800 gir noe under P6801 i PPD, men ikke noe å snakke om. Den har nok bare "sovnet", noe som bare skjer noen ganger. Restart klienten så skal det være ok igjen. Du kan jo sjekke at du har disablet skjermblanker og alt som har med strømsparing å gjøre. Enkelte antivirusprogrammer forårsaker også de merkeligste opplevelser med hensyn til folding.

Lenke til kommentar
Virker som jeg mangler ca 173 av poengene mine på update'n som var 6am iflg extremeoverklocking - har noen av dere merket noe galt? Ikke fått en ENESTE feil i HFM på noen dager, og oppdateringene før og etter ser helt normale ut.

Mener du 173K eller bare 173 poeng? Nei jeg har ikke merket noe galt med oppdateringene de siste dagene.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...