ei57 Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Jeg stoppa 860'n og tok DVD-drevet der, holder på å installere Win 7 nå. Sergreit ut så langt, men må nok ommøblere litt etterhvert. 3 PC'er på 9 kvadrat blir litt i meste laget. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 (endret) Nå begynner det å komme ned P10516 (587p) på Fermi-klientene. Er det mulig, vet ikke hva som skjer hos SF nå, men positivt er det ikke. Nesten glad jeg ikke gikk videre med GPU-siden av foldingen. Edit: Glem det, var maskinen som hadde resatt seg og der sto det et GTS250 som folder Fermi Wuer til vanlig, men etter resett dukket det eldre vanlige 587p opp. #%¤& Synet mitt begynner kanskje å bli noe dårlig! Endret 29. januar 2011 av -alias- Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Fikk satt igang big på stock og det er ikke nok til å få kjernene opp i 40C. Likte TurboV dårlig, får se om det er andre måter til å å opp farten imorgen. Dessverre ble det en 2684 som første WU. Lenke til kommentar
War Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) p2685 fikk jeg, den slår av ene pcen hele tiden. Er det en av de som trekker mer strøm? / varme? nå dør den etter 1 min, er en varm IDE-disk, lar den være av nå så legger jeg inn os på nytt imorgen på en sata, Endret 29. januar 2011 av War Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Har ikke ført noe statistikk, men big er omtrent like, med unntak av 2684 som er mye tregere og kanskje en aning kjøligere. Nå harSB'n stått natta over og @stock (effektiv 3.5GHz) så er faktisk tpf marginalt bere enn 930'n @3.8 GHz. Maks temp 38C, snitt rett over 30C! Det lover jo bra. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) Kjølige saker ja! Riggen hos meg gikk stabilt gjennom natta etter at jeg satte tilbake til 4.3GHz og satte riktige verdier på minnet. P6900 ligger på 00:28:06 i TPF som HFM.NET sier blir 41 221,0 PPD. Temperatur på CPU er bare 50C på varmeste kjerne, strømforbruket totalt for riggen er sunket til 242 Watt, noe som kanskje skyldes at P6900 er mindre krevende enn P2686 som lå 5 - 6 Watt høyere, men som ga noe høyere PPD. Så langt er jeg ganske fornøyd med innkjøpet, spesielt kabinettet som det såvidt kommer en svak susing fra. Jeg begynner forresten å lure på om det kan være minnet mitt, 4GB av et Kit OCZ3G1600LV6GK , dette http://www.ocztechno..._triple_channel som begrenser OC. Krever 1155 plattformen spesielt minne? Edit: Nye WUer over hele linja. Nå kommer det bare WUer som gir 13 - 15K PPD på Fermi-kortene. Disse påvirker CPU-klientene mye mer enn P6801 og P6805. Droppet i PPD er ganske mye, 3 - 5K pr. klient. Endret 29. januar 2011 av -alias- Lenke til kommentar
War Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) Steike ta, klarer ikke få 100% load på alle cores etter reinstall. Står bare å cooper på 12% med big smp hele pakka. Husker det var sånn på alle maskinene i starten, husker ikke hvordan jeg fikk det til heller. Edit: Fikset det, klippet inn filene fra en annen pc og sletter core og workmappa. Jeg har faktisk ikke klart å legge inn filene selv en eneste gang så langt, / laste ned fra hjemmesiden. Alle pcne jeg har big på har jeg måtte ha brukt filer fra en annen for å få det til å folde på 100% Endret 29. januar 2011 av War Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Alias, SB skal la seg klokke uavhengig av ram. Har også et sett 1600 MHz, CL7, som ved oppstart kom opp på 1333 MHz, men det var bare å sette til rett hastighet. Verre er det at jeg sliter med å finne innstillinger i BIOS'en. Har vel funnet ut hvordan jeg skal få satt opp frekvensen, men finner ingen god måte å sette spenninger. Måtte bruke TurboV for å sette Vcore til 1.25V. I CPUID vises 1.3V. Fikk satt multiplier til 42, men den blir 40 i CPUID og BCLK er plutselig 103, selv om den er satt manuelt til 100. Det liker jeg lite, men kan hende at en nyere BIOS er bedre. Lastet ned manualen og der så det meste annerledes ut. Kjører nå på 4.1+GHz og tpf er rett i underkant av 38 min, noe som er 7-10 min bedre enn hva 860'n og 930'n klarer. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) Bios v.0701 for Asus P8P67 PRO og det finnes ingen nyere, jeg har sjekket! Jeg får stille på spenninger både manuelt i bios og i TurboV EVO. I sistnevnte kan jeg kun justere på VCCSA / VCCIO / CPU PLL / og PCH Voltage. Velger du Probe II fra Tool er det flere valg, men jeg skjønner ikke / har ikke funnet ut hva som justeres når jeg drar i spakene der. I bios kan jeg også justere på det meste av frekvenser mener jeg, hvis man tar i bruk justeringen av BCLK. Litt merkelig at BLCK over 100 skal kunne ødelegge CPU. Tidligere har man jo alltid justert BLCK. Skal man ikke kunne gjøre det for SB hovedkort så kan man ikke lenger justere 1MHz i gangen, men må ta 100Mhz i hvert steg, og det går jo dårlig for å si det mildt. Får håpe at det kommer en oppdatering av bios som endrer på dette / gjør dette mulig uten at CPU tar kvelden. Med hensyn til det du nevner i første avsnitt så oppdaget jeg det med å holde minnet utenfor klokkingen. Mitt spørsmål var vel om det måtte spesielt tilpasset minne til Sandy Bridge? Jeg tror ikke det, men vet det som sagt ikke sikkert. Man blir litt desorientert når man finner minne som er "spesielt tilpasset" Sandy Bridge hovedkort. Mulig salgstriks dukker opp i tankene. Slik jeg har erfart det så er det foreks. ingen forskjell på 2 og 3-kanals minne utenom antallet brikker, selv om reklamen gir inntrykk av noe annet, men det er selvsagt en mulighet for at jeg tar helt feil. Edit1: Jeg har også funnet ut at jeg må skille Fermi-kortene fra bigadv foldingen etter at 925p dukket opp. Disse senker PPD på big så mye at det ikke lønner seg å kjøre Fermi-folding i samme rigg. Jeg kommer derfor til å sette opp egne rigger for Fermi-kort til uka så får jeg se hvor det ender. Har et HK liggende som tar fire kort og da er jeg i mål, men det blir da totalt 7 rigger. Likevel tror jeg ikke strømforbruket total vil øke noe av betydning, men PPD burde øke med 15 - 20K. TPF på 38 høres lite ut, men det var vel på en P2684, som jeg ennå ikke har sett på SB riggen her. Edit2: For laget vil vi denne måneden sette ny rekord med ca. 5mill. Personlige vil jeg øke med ca. 200.000 hvis det ikke skulle oppstå et langvarig strømbrudd eller brann. Endret 29. januar 2011 av -alias- Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Tviler på at du kan ødelegge CPU med å øke bclk litt, men du kan ikke øke den mye pga diverse begrensninger, og siden multiplieren er såpass høy er det ikke snakk om å kunne finjustere noe som helst (med mindre du kan øke bclk med mindre enn en hel av gangen). Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Så langt, alt bra. Fant akkurat ut at det gikk an å endre spenninger i BIOS, problemet var at jeg hadde oversett at det gikk å scrolle lenger ned på siden. Med Vcore på 1.25V, BCLK på 100 og multiplier satt til 44, så tygger'n videre. Står forøvrig ved siden av 860'n (@3.8) og det skiller 12C på makstemp. Da er i tillegg lokket på 2600'n. Om det er foldingstabilt gjenstår å se - et kvarter er erfaringsmessig ikke nok. BCLK kan justeres i step på 0.1 i intervallet 80-300, som synes noe merkelig med tanke på advarsler om å ikke gå over 100. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Tviler på at du kan ødelegge CPU med å øke bclk litt, men du kan ikke øke den mye pga diverse begrensninger, og siden multiplieren er såpass høy er det ikke snakk om å kunne finjustere noe som helst (med mindre du kan øke bclk med mindre enn en hel av gangen). BLCK kan justeres på tideler og hvis jeg starter på foreks 98.0 så kan frekvensen på CPU justeres ditto. ei57 Hos meg står ennå Vcore til Auto, og i CPU-Z ser jeg den varierer mellom 1.248 og 1.264 V når frekvensen er 4.3GHz. Når WUen som kjører er ferdig (22-tiden) skal jeg forsøke å teste litt med Vcore. Må du justere på andre voltverdier? Endret 30. januar 2011 av -alias- Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Jeg justerte alle spenningene (tror jeg), men ikke mer enn at de såvidt gikk i gult. CPU PLL og PCH lot jeg være i svart område, med 1.813 V på førstnevnte. 300MHz + gav litt bedre tpf, rundt 37 min og redusert volt gav noe lavere temp, maks såvidt over 50C på to av kjernene, de andre har ikke vært over 47C. Det bør absolutt være rom for høyere klokk, men lar det stå slik inntil videre. Litt skuffet over at 300 MHz ekstra gav så lite utslag i tpf. Det kan ha sammenheng med at rammen nå kjører 1600 MHz flatt, mot 1648 MHz når BCLK sto på 103. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Du kan kanskje prøve å kjøre RAMen med litt løsere timings og høyere frekvens dersom det er båndbredden det står på? Øke RAM volt og divider uten å røre timings kan kanskje også gå, om du har god kjøling. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Jeg justerte alle spenningene (tror jeg), men ikke mer enn at de såvidt gikk i gult. CPU PLL og PCH lot jeg være i svart område, med 1.813 V på førstnevnte. Det skal ikke være enkelt å overklokke, men Sandy Bridge synes jeg er særdeles vrien i så måte. Jeg kommer liksom ingen veg, kanskje mest fordi jeg ikke skjønner alle innstillingene. På et Asus Extreme Striker II med Quad 6600 var det enkelt. Der valgte jeg Extreme i bios og den klokket seg selv fra 2.4GHz til 3.55GHz uten mere tull, fjellstøtt var det også. Asus P8H67 PRO har også en automatisk tuning funksjon, men den virker svært dårlig i og med at det ender i blåskjerm hver gang. Manuelt klarer jeg å komme fram til 4.325GHz som klarer foldingen. Temperaturene er helt supre på CPU med 52C på varmeste kjerne. Nei, dette kan jeg tydeligvis ikke, og må nok vente til det dukker opp resultater man bare kan kopiere verdiene fra. Edit. Fant dette etter å ha googlet litt omkring: Sitat "My Offset OC Settings P8P67 Pro 2600K 4.7GHz 1053 Beta Bios In the EFI Bios Go to Advanced Menu Go to Ai Overclocking Menu >>>Set Ai OC Tuner -------- Manual >>>BLCK Freq should always be 100 >>>Turbo Ratio ------- By All Cores >>>Set the Core speed as Desired (I did 47) >>>Internal PLL -------- Enabled >>>Memory Freq ------Auto or if you have better than 1333MHz speed, make that selection >>> EPU Power switching------- Enabled >>> EPU Setting --------- Auto Go in the CPU Power Management >>>Set CPU Ratio as Desired --------- (I did 47) >>>Enhanced Speed Step ------ Enabled >>> Turbo mode ------ Enabled All other modes ------- AUTO ESC back to the Ai OC Tuner Digi+VRM >>>Load Line Calibration ----- Ultra High >>>VRM ----- AUTO >>> Phase ----- Extreme >>>Duty Cycle ---- T.Probe >>>CPU Capability ------ 100% >>>CPU Voltage ------ Offset Offset Mode Sign ----- + CPU Offset ------ As Desired (Mine is 0.050 for 1.4v max max shown in CPUZ) ALL else is set to AUTO" Sitat slutt Link: http://hardforum.com...d.php?t=1578249 Det gjenstår jo å se om dette fungerer hos meg, men skal forsøke. Og cpuid.com har laget et kit spesielt for overvåking av OC for SB, her: http://www.cpuid.com...ndy_bridge.html ei57 Fant en rekke oppdaterte biosversjoner hos asus.com hvor v1204 var siste. Prøvde tidliger via asusupdate, med den fant ingen. Endret 30. januar 2011 av -alias- Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Det skal ikke være enkelt å overklokke. Skal notere og poste verdier når WU'en er ferdig ca 9 i kveld. Skal også prøve litt høyere klokk, lar den kjøre noen vanlige SMP'er. Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Da var først WU sendt og ny standard WU igang @ 4.6 GHz. P6061 gir en tpf på 2.18. Settinger er som følger: Load Line - Ultra High Vcore - 1.27 (1.255) Dram - 1.625 VCCSA - 1.0125 VCCIO - 1.11875 (1.1125) VCC PLL - 1.825 (1.8125) PCH - 1.10 Makstemp fra 49-55C, strømtrekk 162 W med idle HD3870. Tall i parantes er settinger brukt på 4.4 GHz. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 EDIT: Hvordan er strømstyringa på SB 2600K? Vurderer om jeg heller skal bygge en server på den fremfor W3520. Men støtter 2600K ECC minne? Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Makstemp fra 49-55C, strømtrekk 162 W med idle HD3870. Tall i parantes er settinger brukt på 4.4 GHz. Takk, skal forsøke med dine verdier. Strømtrekk 162 Watt fra veggen? 80 Watt mindre enn min rigg, det må skyldes at det står et 9800GX2 i min. Fantastisk billig i forbruk hvis det stemmer. Endret 31. januar 2011 av -alias- Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Det gikk ikke helt bra, en EUE etter 12%, en blåskjerm etter 12% neste forsøk og så en blåskjerm til. Har satt ned til 4.5 og endret litt på spenninger: Vcore - 1.265 VCCIO - 1.1125 VCC PLL - 1.825 PCH - 1.10 Asus Sensor viser CPU 43C, trekk 157 W, men har ennå ikke nådd over 13%. Theo, ser ikke ut som SB støtter ECC, HK'et mitt støtter kun vanlig DDR3. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå