Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Den er ikke billig, men 200 kroner billigere enn HX750 i innkjøp, pluss at den er billigere i drift. Jeg regner med at PC'en vil trekke omtrent 200W - kanskje litt mindre. Da er virkningsgraden på en 750-850 watt i beste fall 3-4% dårligere. Regnet i avsatt effekt i PSU'en nærmer du deg 50%.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En 550w psu er vel ikke billigere i bruk enn en 750W psu er? Jeg trodde det var derfor vi hadde 80+?

Det kommer an på hvordan de brukes. Om en starter bakfra og ser på hva 80+ er, så er det kun et mål på hvor effekt en PSU er ved 20, 50 og 100% last. For gull er tallene minimum 87 - 90 - 87. Produsentene gjør sitt for å tilfredstille kravene og resultatet blir som oftest at effektiviteten blir en kurve som når maksimum ved 50% last og synker noe ut mot sidene. Under 20% last kan effektiviteten falle ganske bratt. Målingene er gjort ved 115V og i vårt 230V nett blir effektiviteten noe bedre.

 

Jeg regner med at den nye PC'en eks PSU vil trekke ca 200 watt. Da vil min 550W være litt over 91% effektiv mens en Corsair HX750 vil være litt over 89% effektiv. Begge har 80+ gull, men sistnevnte vil svi av ca. 20% mer effekt internt og koster 200 mer i innkjøp. Selv en AX750 vil ha et merforbruk på over 10% i tillegg til enda høyere innkjøpspris. Om en så antar at de har tilnærmet lik levetid, så er NZXT Hale90 550W billigere i bruk for meg.

 

Får legge til at jeg bruker HX750/850 som prismal når jeg kjøper PSU. Er avstanden til AX liten, så hvorfor ikke.

Lenke til kommentar
Hva synnes dere om det her?

Sjekk 250-loaden , 4k PPD

 

Litt usikker på hva du mente, men til sammenligning har mitt GTS250 en temperatur på 59 grader C og yter 5.811,6 K PPD. Med GPU2 når den nok opp i 6.7K, men med GPU3 (Fermi Core 15) yter den bedre i snitt så jeg lar den kjøre slik. Legg også merke til nest nederste GTS450 som oppnår 9.701K PPD med P6805 som er ny rekord for meg på 450. Merkelig nok yter MSI GTS450 kortet(ene) best på riggen hvor CPU har lavest clock. Forstå det den som kan, jeg gjør det ikke. Var også uheldig å få 2 stk. P2684 som virkelig drar ned PPD.

 

Bilde:

post-53451-0-11863400-1294615514_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hva synnes dere om det her?

Sjekk 250-loaden , 4k PPD

 

 

Tror War mente det var så stor CPU-bruk på det ene grafikkortet. 4k PPD er jo ikke så mye og med en slik CPUlast ville iallfall jeg begynt å lete etter en feil. Om det ikke skulle være ett el annet nytt eksperiment som virkelig er slik. Så prosjektnummer sjekkes, win oppgavebehandling for hvilke prosesser som kjøres osv. Det kan jo også være noe tull med den "toolsen" som brukes.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Jeg mener også "skrukket" gpuen jobber 60-100% i en syk kyrve isteden for 99% 24/7

 

Det er innrammet i bildet med rødt.

 

Jeg byttet 250 ut med 8400 og folder kun på cpu på en maskin til, den gikk fra 24K PPD siste 3 uker til 32K PPD.

 

Sparer både strøm, lyd og penger samt produserer mer.

Endret av War
Lenke til kommentar

ja skrukket var vel noe vi så mye av på enkelt prosjekter tidligere også, men da på CPUbruken, jeg misforstod, trodde det var CPU-bruk i forhold til GPUfoldinga. Men er det slik at noen regneprogrammer kan bruke hele prosessor uansett, hele tida, alstå 99% el 100%? Men uansett er det jo noe feil når det går slik ut over SMP-foldinga din. Hva gjør de andre som folder big adv? Er det like problematisk uansett med en GPU i en slik rigg?

Lenke til kommentar

Kan dette ha noe med å gjøre for hvilket hovedkort man bruker? Det er jo merkelig at det skal være slike forskjeller mellom oss.

 

Hos meg ligger samtlige GPU jevnt opp mot max load (dvs. 98 - 99%). Jeg folder også bigadv på alle og også her får klienten max med 99% CPU load på alle 8 tråder jevnt over. Dette leses jo rett ut av henholdsvis Afterburner og Taskmanager hvis jeg forstår det rett. Jeg bruker samme hovedkort i alle riggene, som er Asus P6T.

Lenke til kommentar

 

Jeg byttet 250 ut med 8400 og folder kun på cpu på en maskin til, den gikk fra 24K PPD siste 3 uker til 32K PPD. Sparer både strøm, lyd og penger samt produserer mer.

 

Jeg opplever ikke slike forskjeller som det du beskriver på mine folderigger. Forskjellen med og uten GPU folding blir ikke mer enn 1K, oftere mindre enn det. Hvis du ser på grafen lenger opp så gir bigadv nesten 35K PPD selv med GPU folding i samme rigg, dette er selvsagt avhengig av type WU man får. Også GPU gir her max PPD av det man kan forvente av GTS450.

Lenke til kommentar

250 kortet står i en maskin uten big / sammen med 580 i spillpc.

i ett år har den stått på 99% load, siste uka bare er det rykkete, kanskje den dør.

 

Ja det er jo en mulighet for at den ryker, 250 kortene mine har foldet veldig stabilt, men jeg tror 3 av 5 har røket (tror jeg hadde 5 tilsammen) og de ble ikke gamle. 8800kortene holder lengre.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Har startet opp en smp. Gjorde det for å teste. Kjører nå A3 på 2850MHz gir 6270PPD. Er det ok? Husk jeg er en amatør på smp, derfor det dumme spørsmålet til dere som har kjørt smp en stund?

Faktisk min først.

Strøm forbruket gikk opp fra ca 187W(GPU3)+SMP er strøm forbruket nå 243W. Vi si det er verd 6270PPD i strøm økning, eller hva?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...