kjellms Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Gainward 470 viser nå 91 gr og vifte på 70% på auto. EVGA 460 på 96 gr nå og vifte 76% Til sammenlikning er Gigabyte 260 kortet mitt på 67 gr, men det har det nok litt luftigere. Omtrent der har vel 250 kortene mine også pleid å ligge. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 kjellms: Mine ligger på 57-60 c på alle og 57-60% på viftene. Men jeg henter også den varme lufte ut i fronten av kabinettene mine. Men jeg har 786mb versjonene, kjører på 820/1620. Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Varmluft fra front høres nesten ut som et par AC-kabinetter jeg har/hadde, smart men ellers var de upraktiske. Tok ikke standard PSUer. Det ene kabinettet har vel ikke så bra gjennomstrømming, der 460 kortet er sammen med et 8800 GTS. Når jeg tar bort døra blir det 79 g, men allikevel 5 gr mer enn 8800-kortet. Men så produserer det jo vel 12k så iorden er det nok. Gainward 470kortet gir vel 14 k slik det står nå og jeg kan helst ikke kjøre med åpne dører 90 gr får det tåle. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) At gtx 470 blir varmt er ok og normalt, men et gtx 460 blir så varmt er ikke normalt. Prøv å snu kabinett viften i fronten, det senket tempen hos meg. PS: noen kabinetter(2) kjører jeg uten døra på. 2x460. Endret 7. januar 2011 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Takk for forslag, men i det kabinettet er det ikke så mye å gjøre, eneste sted kaldlufta kan komme inn til GPUene er i fronten. De temperaturene dere oppgir er de jeg hadde i flere 8800GS-kort men da stod de gjerne litt kjøligere. Prøvde å klokke denne ned til 1620 på shader som du nevner, da falt den til samme nivå som 8800GTS kortet det står sammen med ca 70 gr. Forøvrig er det 1Gb versjonen. Jeg får vel bare leve med at det er litt varmere, skal ellers flytte noe av utstyret så da kan det hende det havner i et annet kabinett. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Hos meg henter jeg inn kaldluft bak. Kabinettene oppe har jeg 2x120, altså luft inn bak, varm luft i front. Nede har jeg 4 x kabinetter som bare har 80mm vifter. Men der har jeg kun ett kort, men samme prinsipp. Kaldluft inn bak, varm luft i front. Men i de to ned som jeg har 2x460 kjører jeg uten dørene på, de ligger på 57-62c. Romtempen nede er nå 24.2c 6maskiner. Oppe har jeg 3, der er tempen nå 20.6c. Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Hva slags kabinetter? Har du bygd dem om? Normalt er det jo slik at PSUen vender bak og blåser varm luft bak kabinettet hvor man helst ikke skulle ha det. Slik sett var AC.kabinettene fine siden de hadde PSUen i front og blåste varmlufta ut der, men som sagt håpløse siden de ikke passet standard PSUer. Lenke til kommentar
War Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Hos meg henter jeg inn kaldluft bak. Kabinettene oppe har jeg 2x120, altså luft inn bak, varm luft i front. Vil da si varm luft ut bak samme som PSU , evt også opp og kald luft inn forran og evt under. Varm forran blir ganske rart om man setter på skjermkort med lukkede kjølere som blåser alt ut bak osv. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Psu ene i dag avgir ikke mye varme. Luften bak psuene mine er ikke varm. Nei war, varm luft fra gtx 460 kortene som kommer ut foran fører jeg videre ut med en vifte i fronten av kabinettene mine. Og det er ikke mye varme som kommer ut bak gtx 460 kortene. Vil si at 70% av varmen kommer ut inne i kabinettene. Legg hånden din foran gtx 460 kortet ditt, så får står du hva jeg mener. Den ene maskinen opp er litt varm ut fra psuen. Grunnen er at mellom psu og gtx kortet er det kun 3cm ned til psu viften. Prøv dere frem, sett viften bak til å blåse luft inn og den fremme til å blåse ut. kjellms: Nei jeg har ikke bygd dem om, er noen gamle kabinetter jeg hadde fra den tiden jeg kjørte cpu folding. Endret 7. januar 2011 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
War Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Det hadde iallefall ikke gått med et 295 eller 580 /480 osv hvor 98% går ut bak. Min psu blir ganske varm, og cpu koker på alle big-maskinene. Jeg kunne iallefall ikke ha blåst ut luft forran på noen av mine 9 rigger. Til nød på en med 450/460 kort og en kald cpu. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Nei du har rett i det war, har selv hatt gtx295 og gtx 285. Men det jeg gjorde på gtx295 kortet mitt var å fjerne meste parten av gitter bak, fikk ned tempen litt ved å gjøre det. PS: Evga hadde en High-Flow Bracket til gtx 480 kortene. Senket tempen litt på kortet, det var der jeg fikk iden til å fjerne litt på mitt gtx295 kort. http://www.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=M020-00-000171&family=Accessories%20-%20Hardware&sw=4 Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Psu ene i dag avgir ikke mye varme. Luften bak psuene mine er ikke varm. Veldig bra hvis du får det til å fungere med å snu luftstrømmen. Selv snur jeg kjølingen (les viften(e) fra CPU slik at varmen fra GPU(er) blir snudd 90 grader mot PSU og ut der. I tillegg lar jeg viften(ene) foran blåse inn kjølig luft. Dette gjør at mine MSI 450 aldri overstiger 53 grader C, EVGA 450 FTW blir likevel 65 grader C, men det skyldes nok heller en svakere kjøling på skjermkortet enn noe annet. PSU tåler godt å motta varm luft fra både GPU og CPU hos meg. Endret 7. januar 2011 av -alias- Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Er nok lettere å få det til hos meg alias, kjører jo ikke smp på mine cpuer. Du senker nok levetiden på psuene dine om du gjør det. Endret 8. januar 2011 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Tror egentlig ikke det siden de er ganske overdimensjonerte ennå. Minste PSU hos meg er 750 Watt, og en rigg med bigadv med (i7 9xx) og GTS450 bruker max 380 - 400 Watt. Luften som kommer ut bak er såvidt lunken nå, selv om varmen fra GPU tas ut der. Setter jeg inn ett eller 2 skjermkort til så er din teori nok mer korrekt vil jeg anta. Dette kan avhjelpes med å tilføre mer kald luft forfra hvis full installasjon av skjermkort blir gjennomført. Jeg vil da havne på et forbruk i Watt på omlag 610 Watt med 3 skjermkort i riggen. Selv da vil jeg tro PSU vil vare en stund. Har tidligere foldet med langt over max for PSU over flere måneder uten at noe har skjedd med PSU. Endret 7. januar 2011 av -alias- Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Kjetil Lura Har nå kjørt med P6805 (R849, C0, G11) på ett av mine 3 GTS450 i flere dager. Gir 9 216,0 PPD og er noe bedre enn 6801 og 6806. Ser du noe mer til 925 poengere? Endret 7. januar 2011 av -alias- Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 De 925 poengerne kommer ikke i bøtter og spann, tror jeg har sett 2 stk siden 68xx kom. 6805 gir også marginalt bedre ppd enn sine nære slektninger. Ellers begynner i7 2600k å bli fristende. Får bruke litt tid i helgen til å velge tilbehør, foreløpig er kun PSU (NZXT Hale90 550W) på blokka. Det blir muligens også en Corsair A70, så de gikk for kr 300 og ytelsen er ikke så langt under Noctua D14. Er dog litt usikker på hva jeg skal pakke det inn i og hvor den skal stå. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 ei57: Jeg har aldri hørt om den psu du snakker om, er den nye? Selv valgte jeg denne i linux boksen min da den salman 600W tok kvelden: http://komplett.org/k/ki.aspx?sku=340678 Har valgt crosair sine psuer nå de siste årene. alias: Som ei57 sier så har jeg også bare sett en 2-3stk av 925 P wuene. Kjører kun P6805, gir ca 11300PPD. PSUene er laget får å gå stille, med den metoden du bruker vil jo viften ha høyere hastighet. Men det betyr vel ikke så mye om støyen øker, men jo jeg tror du senker levetiden på psuene ved å la dem fjerne varmen fra systemet ditt. I linux boken min var den(psu viften)som fjernet all varmen fra systemet mitt, og den luften var alltid varm. Så jeg tror det var varmen som var medvirkende årsak får at den tok kvelden. Den nye er ikke så varm som den gamle var, har nå også satt inn en 80mm vifte i tillegg. PS: Den var ca 3år gammel, var alltid varm, Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Hale90 serien til NZXT er relativt ny og alle er 80plus gull. Bortsett fra 550W, er de i tillegg modulære og koster fra 866 til 1500 (1000W). Har akkurat bestilt PSU, HK, ram, HDD, tastatur, kjøler, OS og litt annet fra Amentio. Mangler da bare mus, CPU og kabinett. Få ta det innimellom snømåking senere. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 PSUer er jo lagd for det de er speccet til, så skal ikke være noe problem å kjøre de oppimot maks, hvertfall om du har en god PSU uten for mye rippel og anna drit ved høy belastning. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 ei57: Jeg syns den 550w du bestilte var dyr, da tenker jeg på antall watt. Men det jeg likte var garantien 5år. Blir vel en slik en neste gang noen av mine psuer ryker: http://komplett.org/k/ki.aspx?sku=600425 knopflerbruce: Selvfølgelig kan du kjøre 100% belastning på 550W psu 24/7, men den vil ikke vare like lenge som om du kjøpte en 1000W og kjørte den på 50% 24/7. Derfor kjøper jeg altfor store psuer, 2x460 + resten av systemet bruker ca 300W 24/7. Har en 750W corsair TX i den maskinen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå