Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sør i Europa har de mye mer stabile priser på strøm enn det vi har nå.

 

Det har du helt rett i. Men du "glemmer" å nevne at strømmen er vesentlig dyrere i f.eks. Spania enn Norge. Forskjellene har riktignok minket siden det er blitt dyrere i Norge, men for en del år siden var prisen der nede den mangedobbelte. Ser man det i forhold til inntekt blir forskjellen enda større.

 

 

I Møre og Romsdal står industrien for mer enn halvparten av strømforbruket. Samtidig som det er etablert nye strømkrevende industribedrifter er det ikke fulgt opp med å bygge kraftlinjer som har stor nok kapasitet til å bringe kraft inn i området, eller produksjon inne i området. Dermed er oppstår knapphet, og man kontrer ved å innføre et eget prisområde. Etter min mening er dette et resultat av langvarig slett politisk håndtverk, og resulterer i at bestemor på 70 må sitte og fryse på vinteren - for å sette det på spissen. Så selv om jeg ikke er helt enig med deg på alt har du veldig rett på en del punkter.

 

@ Simen1: Tja, hvorfor ikke en egen tråd om varmepumper og relaterte emner?

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

I spania og landene omkring bruker de ikke strøm til oppvarming slik vi gjør med bakgrunn i klimaet der, og derfor er deres forbruk bare en brøkdel av det vi trenger. Av samme grunn tåler de nok en noe høyere pris enn vi gjør også. De har også anledning til å benytte solvarme til oppvarming av vann og til småelektrisk. Det er derfor ikke naturlig å sammenligne strømpriser direkte.

Lenke til kommentar
Har du en kilde på dette? Det høres jo utrolig ut. Om kommunene eier kraftselskapene vil de jo ha inntekter til svært slunkne kommunekasser og jeg har liten tro på at de selger energien til selvkost.

Mente jeg skulle ha en link et sted, men finner den ikke nå. Jeg leste om dette i forbindelse med en undersøkelse som var gjort om hvor i Norge folk synes det var best å bo. Der ble det trukket fram 2 eller 3 kommuner hvor kraftverkene var i kommunalt eie. Hvis jeg husker riktig var kommunen(e) selvforsynt med kraft og vel så det, og solgte overskuddskraften i kraftmarkedet til markedspris. Til sine egne innbyggere tok de selvkost + et symbolsk påslag. Kommunene var små men velstående og hadde en særdeles utbygget skole, helse og eldreomsorg, men ingen industri av betydning. Jeg skal lete litt og se om jeg ikke finner artikkelen igjen.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

I spania og landene omkring bruker de ikke strøm til oppvarming slik vi gjør med bakgrunn i klimaet der, og derfor er deres forbruk bare en brøkdel av det vi trenger.

 

Foreldrene mine har bodd på Costa Blanca siden 2003, og har enebolig der. Selv om strømforbruket er en del under det de hadde i Norge (merk at de ikke hadde varmepumpe i Norge) bruker de langt over den brøkdelen du hevder. Varmepumpa går konstant på kjøling om sommeren, og fra november til mars bruker de den til oppvarming. Det kan godt være null grader på morgenkvisten om vinteren også i de strøkene, og selv om dagtemperaturen kan være relativ bekvem er den ikke det hele tiden. Husene er dessuten laget av mur og er svært kalde; de har nemlig null isolasjon.

 

De har også anledning til å benytte solvarme til oppvarming av vann og til småelektrisk.

 

Ihvertfall om sommeren. Men jeg har ikke inntrykk av at det er særlig vanlig. Har vært en del i området mellom Alicante og Torrevieja, og har fremdeles til gode å se solcellepaneler eller varmesløyfer for vann på takene. Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke finnes. Dog har jeg sett noen slike anlegg ved et besøk i de nordre deler av Italia.

 

Av samme grunn tåler de nok en noe høyere pris enn vi gjør også. Det er derfor ikke naturlig å sammenligne strømpriser direkte.

Selv om forbruket nok er en del lavere sammenlignet med Norge, må jeg nok en gang minne om lønnsnivået for den jevne spanjol. Tar man det med i regnestykket ser man at strømmen slettes ikke er så dyr i Norge - relativt.

 

Dette har ikke så veldig mye med F@H å gjøre, kanskje vi skal avslutte denne ot diskusjonen og evt. ta den på et egnet sted?

 

:)

Lenke til kommentar

Ser man på priser på leiligheter på Costa Blanca siste 5 år så ser man at det ikke er så store økonomiske forskjeller som du skal ha det til. Har selv vært en del i Alicante og Torrevieja området med eide leiligheter.

 

Disse prisene skyldes nok svært stor utbygging av boligenheter med høy andel som jeg vil tippe var beregnet på utlendinger/turister med påfølgende krakk pga finanskrisen. Link

 

Prisene har dermed falt som murstein de siste årene, og gjort det lettere for spanske førstegangskjøpere å anskaffe bolig. Det har tradisjonelt ikke vært så veldig enkelt på grunn av lønnsnivå vs prisnivået på boliger. Enda er det noen som mener at prisene fortsatt er oppblåste, og skal videre nedover.

 

Link

 

Det er jo bra, men tar man med i beregningen at arbeidsledigheten er over 20% og at landet er på randen av konkurs ser man jo at den økonomiske "varmen" boligkjøpere som er så heldig å ha jobb opplever nå kan sammenlignes med å pisse i buksa.

 

Mine foreldre har hatt noen leiligheter der nede i en del år før de flyttet for godt. Da solgte de en stor enebolig i Norge og kjøpte et hus der nede. Dette gjorde de en mange år før finanskrisen. Og jeg må si at det var ikke rare huset de fikk der nede for summen huset i Norge ble solgt for.

 

Jeg mener fremdeles at strømmen er dyr i sørlige trakter i forhold til i Norge, om man ikke ser isolert på prisen. Sist jeg sjekket lå KWh prisen på noe over ei krone hos mitt opphav.

 

Man kan jo snu litt på det og si at vi er heldige som bor i Norge? Da kan man faktisk skru av varmeovnene om vinteren og folde så filla fyker istedet.

 

:)

Lenke til kommentar

70K idag selv om jeg spiller en del.

Siden jeg skal oppgradere til 2x 580 så blir det kanskje 100K snart.

Ikke at det er noe mål for meg i seg selv, men kjekt å bidra når man først kan.

 

 

EDIT:

Ser at gpu er 106C på serverrommet.

Må være noe kjøling som er nede, må slå av en core på 295-kortene i natt.

post-64596-0-65141200-1290854994_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Klokket MSI GTS450 forsiktig til 875 1850 4050 og økte PPD for P6800 fra 8081 til 8761,5. Dermed produserer kortet bare litt over 2K under GTX460. Skal la det kjøre litt slik, og så dra det et steg videre, kanskje til 900 1900 4100. Det burde ta steget opp til 9K.

 

 

post-53451-0-97315700-1290897983_thumb.jpg

 

 

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...