Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Smirnoff:

Har du andre maskiner du kan prøve kortet i?

Kjører nå 10 av mine på 810/1620. På windows 7 64bit vil den ikke, så der kjører jeg 800/1600.

Hva har du i den kassen, har du søkt på nettet etter svar/hjelp. La meg se, det var win xp du kjørte på den maskinen, 256xx du bruker.

PS: Jeg bruker revo uninstaller, den er meget bra.

Lenke til kommentar

Hvis GTS450 folder like bra ved 1700MHz som GTX460 gjør på 1600 så kan vel ikke Watt/PPD være ille med tanke på forskjellen i TDP for kortene.

 

GeForce GTS 450 106 source

 

GeForce GTX 460 160 or 150 source

Sånne basistall på TDP i en produktbrosjyer er vanskelig å stole på, jeg stoler mer på real-life erfaringer.

 

Sier at jeg ikke vet og fordi det også har vært noen løse rykter og skriverier om at 450 kan trekke en del strøm uten at jeg vet hvorfor. Derfor ønsker jeg egentlig å teste de selv eller lese om flere erfaringer med folding :)

 

PS!

Mine 2x460 går i en maskin med WinXP Pro 32bit og forløpig helt uten lignende problemer som noen av dere *bank i bordet*

 

EDIT:

Haff viste seg at den gamle dyrinnkjøpte raidkontrolleren enten ikke vil fungere på windows7-64bit eller i slottene i Asus X58 HKet mitt. Jeg må prøve å oppdatere bios på det i en annen maskin men vil ikke risikere å kødde til den velfungerende 2x460 maskinen nå så da blir det å bygge en ny fra deler jeg har. Men har blitt en del tid på maskindill nå, men det er en kald årstid så man skal vel ikke ha dårlig samvittighet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tror også det er noe slik som skjer :hmm: Greia er evt. å finne ut hvorfor.

 

Dere som sliter med slowdown på GPU, les denne tråden:

http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=52&t=15167

- Et tips er å logge varmen og se om den øker så mye på et gitt tidspunkt at kortene klokkes ned.

- set "Prefer maximum performance": Nvidia Control Panel\3D settings\Manage 3D settings (default setting is "Adaptive")

- Bruke MSI Afterburner til å sette en klokk du ønsker den skal passe på.

- heard that if the GPUs upload the results and both ask for a WU at the same time, sometimes, they are both assigned the same WU. In this case, you delete the extra WU.

- Sjekk om GPU klientene er konfigurert til "low" og ikke "idle" på CPU.

- Sjekk om du har en minnelekasje i systemet ved å se i task manager om den bruker mer minne enn du har.

- Kjør MemtestG80 og evt. Memtest86 på systemet.

(kjørt memtestg80 slik memtestG80 128 1000)

 

Et generelt tips som kanskje ikke så mange tenker over:

1) Enable Kernel Times in the Task Manager: Performance Tab -> View -> Show kernel Times

- The lower the red line, the more efficiently applications are running. During this "time-warp" what is the Kernel Times being displayed?

 

En annen ting dere kan teste:

Breakthrough!

(but not one of the proposed solutions above)

 

This morning I left the monitors on as a test to see if if that would keep the GPUs from throttling. When I got home, nearly 11 hours later, all the computers' GPU clients were functioning at their normal, full rates and the desktop navigation was snappy.

This is not a permanent solution, as I don't want the wasted energy from leaving my monitors on all the time, not to mention the extra wear and tear....and my power bill. But it's definitely a step in the right direction. The 11 hours is the longest span I've had since upgrading to dual 295s in which there has been no GPU throttling and system slowdowns.

 

So what does this indicate? Where does this lead? For tonight, I will turn off the monitors but reduce "CPU usage requested" in SMP client config. We'll see what that does.

Og som -alias- har sagt. Slå av alt av skjermsparere/"blank screen" samt fjern at skjermen skal slås av etter X antall minutter.

 

Forsøk disse tingene separat for å diagnostisere hva som forårsaker det.

 

Samt litt andre tilbakemeldinger på problemet (som ikke skal hindre dere i å forsøke å diagnostisere).

The problem, I am fairly well sure, has something to do with a signaling error between the GPU(s) and the CPU, possibly preventing the PCI-e bus from from returning full power to the GPUs when they go into a reduced power state right after checkpoint uploads or new WU downloads. During those upload/download times, the CPU is controlling everything and the GPUs are essentially idle. For some reason, they won't snap back into full power mode after those events. Well, sometimes they will sometimes they won't.

 

 

EDIT:

Det kan virke som denne, løste problemet for mange.

- Sjekk om GPU klientene er konfigurert til "low" og ikke "idle" på CPU (-configonly advanced options).

Two days now with no system slowdowns and no GPUs experiencing reduced power states.

 

Det som også nevnes fra flere er at når den ene eller begge eller alle GPUene i samme system samtidig er ferdig med arbeidet så hender det at tiden det tar å levere og få nye WUer gjør at GPUene går ned i sparemodus og ikke klarer å starte opp igjen uten å restarte PCen. Noen bruker "langouste decoupler" for å avhjelpe dette uten at jeg kan garantere at det hverken virker på windows eller hjelper noe. Men forklaringen sett i lys av det andre virker god.

 

Men forsøk uansett alt ovenfor om ikke denne med "low" løser problemet. Da skulle dere ha noe å jobbe med :thumbup:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

De aller fleste problemer av type EUE eller at GPU'en endrer modus vil jeg tro at skyldes overklokk. Rema-løsningen er å klokke ned eller øke spenningen dersom det er rom for det.

 

Jeg har registrert max 86C på ett av gtx 460-kortene mine, uten at det påvirket foldingen. Det var et engangstilfelle med døra til kontoret lukket, normalt er 78C max på 611 og midt på 60-tallet for 912/925. Jeg har hatt ett tilfelle der ene kortet endret modus, noen EUE'er og et par tilfeller der PC'en har gått ned. En liten justering av klokk eller spenning har alltid løst problemene.

 

Nå har SF spydd ut 611 siden igår kveld og @ 875 MHz / 1025 mV kan jeg ikke finne noen issues i loggene.

 

Ved driveroppdatering benytter jeg add/remove programs som ligger i XP og har aldri opplevd noe tull. PC'en har vært bestykket med diverse ATI og Nvidia-kort og siste driver installert er 258.98.

Lenke til kommentar

Jupp har vært kun 611ere her også så det har gått varmt på 480 kortet til tider hehe, oppe i 92C maks siste døgnet. Men var 78C når jeg satt meg ned. CPUen har vært på 87C som det varmeste men 81C når jeg satt meg ned.

 

EDIT:

For første gang opplevde jeg nå w3520/gtx480 som sluggish mens den folder. Tar en restart for å se om det kommer tilbake.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ellers interesant å se hvordan AMD sekskjerne som er forholdsvis billig, gjør det på BigAdv.

Denne tråden kom som bestilt da jeg saumfarte mange tråder for å finne dette.

 

Re: -bigadv Frame Times on 6 core Processors

by JCG » 15 Oct 2010, 11:24

 

Project #: 2684

Average TPF: 00:42:51

CPU/speed: AMD 1090T@ 4.3GHz

NB speed: 3.0GHz

RAM installed: 4GB

RAM type/speed/timings: DDR3/1600/9-9-9-24

OS: Ubuntu 10.04 x64

WINE version: 1.1.42

LINUX running on VM: NO

Dedicated folder: YES

Returned before preferred deadline? YES

 

 

Project #: 2685

Average TPF: 00:36:50

CPU/speed: AMD 1090T@ 4.2GHz

NB speed: 3.0GHz

RAM installed: 4GB

RAM type/speed/timings: DDR3/1600/9-9-9-24

OS: Ubuntu 10.04 x64

WINE version: 1.1.42

LINUX running on VM: NO

Dedicated folder: YES

Returned before preferred deadline? YES

 

 

Project #: 2686

Average TPF: 00:37:17

CPU/speed: AMD 1090T@ 4.1GHz

NB speed: 2.0GHz

RAM installed: 4GB

RAM type/speed/timings: DDR3/1600/9-9-9-24

OS: Ubuntu 10.04 x64

WINE version: 1.1.42

LINUX running on VM: NO

Dedicated folder: YES

Returned before preferred deadline? YES

Riktignok er det noen prosjekter jeg gjerne skulle sett tiden på som ikke er her ennå, men det kommer nok i tråden. http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=55&t=16336

I tillegg venter jeg spent på tall fra "native windows" og ikke via wine i linux.

 

En stor nyhet er også at "Bulldozer" som er AMDs nye CPU arkitektur som ventes i butikkene rett over nyttår er vurdert å kunne slå selv Intels nåværende sekskjerner ned i støvlene på folding.

 

Det smaker veldig fugl av en rimelig AMD 6-8 kjerne "Bulldozer" som vil yte bedre per kjerne enn Intel på Folding.

 

Man må ha AM3+ hovedkort for å kjøre Bulldozer. Gleder meg stort til dette kommer og vurderer seriøst å sette opp en slik sak for BigAdv.

 

Let's bulldoze som big daddies, folks :thumbup:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det har ikke noe med en evt. IGP å gjøre at man trenger AM3+, men andre egenskaper i CPUen som krever ny plattform. Derfor spør jeg hvorfor :) Bulldozer er som sagt uten IGP og Bobcat er med IGP.

 

EDIT:

Altså jeg hadde forstått "tror ikke man trenger AM3+" om det ble sagt for noen måneder siden, men siste ukene har jo nettet flommet over av artikler som sier at man trenger AM3+ likevel for Bulldozer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tidligere sa AMD offisielt at Bulldozer skulle være kompatibel med dagens AM3 hovedkort. Nå har AMD offisielt sagt at Bulldozer likevel ikke vil kunne brukes på AM3 hovedkort. Man MÅ ha nytt AM3+ hovedkort. Om det er noen trøst så kan man bruke dagens AM3-prosessorer på nye AM3+ hovedkort.

 

Grunnen til dette var at designerne kom til et dilemma. De måtte velge mellom noen ekstra ytelsegivende egenskaper og bakoverkompatibilitet. De valgte førstnevnte fordi de antar det er langt flere som har nytte av den ekstra ytelsen og egenskapene enn det er folk som har nytte av bakoverkompatibiliteten. Jeg synes det var et fornuftig og godt valg, selv om jeg selvsagt kunne ønsket å få i både pose og sekk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Du skal klare å kjøre 2 x gtx 460 på 300W og nå nærmere 30k ppd. Da er du nær 100 ppd/W.

 

En i7 på 4 GHz kan klare seg med rundt 200W og yte opptil 35k ppd. Da er du på 175 ppd/W.

 

Nå vil ppd variere noe med hvilke WU'er du får, og bigadv er pt mest variabel. Der kan du under uheldige omstendigheter få halvert ppd, tilsvarende for GPU3 er en reduksjon på skarve 25%.

Lenke til kommentar

Tidligere sa AMD offisielt at Bulldozer skulle være kompatibel med dagens AM3 hovedkort. Nå har AMD offisielt sagt at Bulldozer likevel ikke vil kunne brukes på AM3 hovedkort. Man MÅ ha nytt AM3+ hovedkort. Om det er noen trøst så kan man bruke dagens AM3-prosessorer på nye AM3+ hovedkort.

 

Grunnen til dette var at designerne kom til et dilemma. De måtte velge mellom noen ekstra ytelsegivende egenskaper og bakoverkompatibilitet. De valgte førstnevnte fordi de antar det er langt flere som har nytte av den ekstra ytelsen og egenskapene enn det er folk som har nytte av bakoverkompatibiliteten. Jeg synes det var et fornuftig og godt valg, selv om jeg selvsagt kunne ønsket å få i både pose og sekk.

Og dette var bakgrunnen for mitt utsagn, og i grunn det jeg sier uten at noen av oss viser til faktabevis i bakhånd, orket bare ikke bla opp alt jeg har lest siste ukene :) Noe googling kan man gjøre selv også.

 

Men litt skuffende at denne teksten var alt som skulle til for at "saken var oppklart", hehe neida ;)

 

Personlig er jeg glad for at man noen ganger offrer noe av bakoverkompabiliteten for å gjøre nye fremskritt. AM2-AM3 har jo en rekordlang kompabilitet uansett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Du skal klare å kjøre 2 x gtx 460 på 300W og nå nærmere 30k ppd. Da er du nær 100 ppd/W.

 

En i7 på 4 GHz kan klare seg med rundt 200W og yte opptil 35k ppd. Da er du på 175 ppd/W.

 

Nå vil ppd variere noe med hvilke WU'er du får, og bigadv er pt mest variabel. Der kan du under uheldige omstendigheter få halvert ppd, tilsvarende for GPU3 er en reduksjon på skarve 25%.

Det "uheldige" med BigAdv er at du må investere i en full maskin for hver eneste klient som skal folde (med unntak av rådyre flersokler). Et par andre ting som er sagt av kjernepersoner på foldingforum.org nå i det siste er at den beste utnyttelsen av 4C/8T plattformer er å kjøre GPU2/3 i tillegg da de utnytter HT kapasitet SMP ikke gjør særlig nytte av. Dette har å gjøre med hvilke kall og funksjoner de forskjellige klientene utnytter.

 

Så den beste kombinasjonen for en 4C/8T CPU, er med SMP av noe slag + GPU2/3. Da får man rimelig mye PPD per hele maskin og det vinner på ppd/pris men ikke ppd/watt. Riktognok er fermi folding mer CPU krevende men det skal fint la seg gjøre å balansere ut.

 

En siste ting man nå har begynt å snakke om i forumet er at HT "kjerner" (med cpu kjørende på hele 4GHz) muligens snart ikke lenger er godt nok for BigAdv og at man snart må se seg om etter flere fysiske kjerner for denne foldingen. Derfor ville jeg ventet litt med å planlegge flere slike kjøp til bla. Bulldozer var på banen. Om det er noen trøst får man også bra bonus på vanlig SMP2 folding og det kan lettere kombineres med GPU.

 

Intel Hexacore (970, 980) vil yte godt nok en litt lengre periode, men har en inngangspris på 7000,- per CPU og dermed lite aktuelt for de fleste av oss. Dagens AMD Hexacore yter ikke noe bedre enn Intels 4C/8T og dermed ingen redning nå. Bulldozer derimot utfra hvilke funksjoner den får som f@h kan utnytte vil snu bordet.

 

Så når det gjelder ren ROI må man se helheten.

 

EDIT:

Men som sagt, det PPD jagerne i forumet mener er ikke alltid det beste for alle. Selv skal jeg montere en så mager og strømbesparende CPU som mulig (utfra hva jeg har i skuffene) i min kasse med 2x460.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kanskje nok av det nå, men jeg liker at jeg har omtrent stabil 56k PPD om dagen med bare 3 GPUer og en "vanlig" SMP2. Synes det er mye PPD for pengene egentlig. Kanskje jeg forsøker å kjøre en BigAdv igjen snart, men vil ha all HW modifikasjoner ferdig først så den kan kjøre i fred per WU.

post-38451-1287187495,5218_thumb.png

 

Denne PPDen er mens jeg sitter å bruker W3520/GTX480 maskinen som min daglige maskin og surfer og diller på den hele tiden. Riktignok har det vært litt mye spilling siste uken, men kan ikke ha dårlig samvittighet for det.

 

EDIT:

Fant forresten ut at jeg etter bios oppgraderingen av HKet hadde latt meg stole på auto verdien på QPI frekvensen og at den kjørte mye høyere enn den trengte. 3600 vs 2400 som jeg kjørte før oppdateringen. Satte den ned nå og fikk vcore ennå et hakk ned og f@h loadtempen er da "mye" bedre og ligger nå på 77-78 etter en stund fremfor maks 81-86 som den har vært oppe i før (på samme WU). Men idletempen sank mye.

 

 

EDIT2:

Laget har også en veldig flott økende tendens i både PPD og aktive brukere. Siste måneden har vi økt med rundt 10 aktive foldere :)

Denne top20prod lista vår begynner å bli veldig stram nå, må snart ha 10k PPD for å komme inn der hehe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Si meg, er det krevende pakker som sendes fra Stanford nå eller? Jeg klokka begge grafikkortene mine og begge CPUene, og opplever at ppd har gått ned fra rundt 13.000 til rundt 11.000, og slik har det vært i en hel uke nå. (Bruker de vanlige systray- klientene).

Begge kortene er nVidia- kort, og klientversjonen viser 6,30r2 Build May 20th 2010.

Skulle jo tro at når man klokker opp begge kortene så skulle ppd øke, og ikke gå ned?

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...