Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det som er litt merkverdig med disse C925 WUene er at et GTX 480 med lik klokk som et GTX 460 bruker kun 7 sekunder mindre i TPF. 460=60 sekunder og 480=53 sekunder.

 

For meg virker det som en elendig implementering fra SF da 480 har vesentlig tyngre shaderproc kraft enn 460. Jeg tror rett og slett ikke SF er i stand til å utnytte kraften til 480 skikkelig. Derimot ser det ut som de utnytter 460 virkelig godt.

 

480 har 480SP mens 460 har kun 336SP. Det er ganske nøyaktig 30% færre fysiske CUDA kjerner og burde skalert deretter. Så her lukter det muffens i SF campen.

480 på 800/1600 med C925 gir omtrentlig 15500 PPD men burde gitt 17500 PPD utfra hva 460 yter på C925. Så her vil jeg tro SF har en del å hente ift. GTX 480 i programmeringen sin.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Theo: Hos meg er VVDC 0.9870V Så det i gpu-z 0.4.6. Vet ikke om det er det samme, kan du sjekke det ut i gpu-z?

Hvorfor bruker du forcegpu nvidia_fermi og -local.

Jeg bruker ikke consol, men systray: -gpu 1 -verbosity 9 -advmethods

Jeg syns ikke det er noen sjenerende lyd på min maskin, som jeg sitter 1 meter i fra. Tempen er 50 og 54C, viftene er 51 og 54. Auto vifte styring. Precision.

Men theo, har du prøvd med å snu vifte i front, det har jeg gjort. Da flytter du ut den varme luften.

Theo: GTX 460 er ikke samme brikke som 480 er, kanskje det har noe å si?

 

Edit: Hørte nå lyden du snakket om theo, høres ut som en bie, bare ikke så høyt. Lyden kom da begge viftene var på 50%(lastet opp en wu) Nå er de på 51 og 54%.

Det virker som det er på 50% den lyden kom?

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

- jeg slang på -forcegpu nvidia_fermi fordi 6.30 R1 klienten gir "unrecognized gpu" når jeg har 2 stk i maskinen, uten at det behøver å ha noe å si. Kun for sikkerhets skyld.

 

- Det du ser i GPU-Z "Sensors" fanen, er det mens du folder eller utenom folding? Kortet mitt varierer som sagt mellom 870mV til 1012mV.

 

- Sjenerende lyd er en individuell sak og etter hva slags lydmiljø man har rundt seg. Jeg er følsom på lyd og plages av buzzen i de fleste plasmaskjermer da den også har en ugunstig karakter i lyden.

 

- Jeg synes ikke kortene er spesielt varme per nå og jeg fokuserer heller på å holde viftene under 55%. Skulle kortene bli varmere enn 80C skal jeg vurdere tiltak.

 

- GF100 og GF104 har forskjeller men jeg tviler på at SPene er så mye mer effektive i GF104. Jeg har stilt spørsmålet på foldingforum.org og er spent på svar.

 

 

Her er forøvrig muligens forklaringen på hvorfor man tidligere av og til slet med å folde kun med de vanlige driverne til Nvidia (som også inneholdt CUDA drivere), men ikke nå lenger.

toTOW wrote:

...They changed the way the client looks for CUDA version ... it now relies on driver provided methods instead of a basic CUDA function...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kortene begynte såvidt å krype over 50% og lage lyd men kortene var ikke varmere enn 70/61C.

 

Så jeg har nå laget følgende vifteprofil for å se hvordan den fungere. (eksperimentering).

post-38451-1286980649,7514_thumb.png

Dvs. at viftene skal holde seg under 50% inntil kortet evt. går over 90C da skal viftene fyre opp til 80% for å få det ned igjen.

På under 49% er ingen av kortene hørbare og de kunne liksågodt vært avslått. Fabelaktig.

 

Nå er det den gamle CPU kjøleren i denne kassa som lager lyd *ler*.

 

EDIT:

Det er direkte uvant å ha det så stille her. Det er lenge siden jeg har hørt CPU kjøleren på den maskinen for å si det slik.

 

Har underklokket og undervoltet quaden i 2x460 kassa for å holde CPUen kjøligere inntil den byttes. En X3220 som er som er satt til 1.86GHz og 1.1650vcore. Må se å få plukka ut en del unødvendig hardware i denne foldingkassa, den har også 8GB minne og trenger maks 2.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Theo: På fan speed control periode har jeg satt til 25000. Da sparer du litt av prosessor kraften?

 

Edit fra min post lenger oppe:

Hørte nå lyden du snakket om theo, høres ut som en bie, bare ikke så høyt. Lyden kom da begge viftene var på 50%(lastet opp en wu) Nå er de på 51 og 54%.

Det virker som det er på 50% den lyden kom?

 

Så ville bare si at hold dem over 50%, hva med viften i fronten? Snudd den?

Jeg fant også ut at å blåse på kortene ikke senket tempen, så jeg fjernet viften+grillen.

Nå suger viften i font inn luft der, det fant jeg ut var best.

Om du holder hånden over kortene, så vil du kjenne at det kommer luft ut fra kantene også, ikke bare foran og bak.

PS: Jeg har snudd alle viftene i front på alle mine maskiner. Nå kommer den varme luften ut foran.

Viftene bak suger luft inn.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Er tydeligvis noe krøll med GTX460-kortet plutselig. Kom hjem i dag og det har stått og tygd en WU, men med lusne ~900PDD siden i morges etter jeg reiste på jobb. Så det samme i går kveld, men trodde det bare var en tilfeldig feil.

 

Jaja, trøbbel tårnet så snart... Må vel undersøke hva det er som surrer det til.

Lenke til kommentar

Kjetil:

Jeg bruker ikke CPUen på maskinen til noe så 2 sekunder er greit. Vil du spare CPU skal du i tillegg dobbeltklikke på viftegrafen ;)

Ellers er lyden der hos meg fra 49-50% og hele veien opp til 100% den blir vesentlig sterkere fra 68%.

 

Men mine kort er nå dønn stille etter det jeg har gjort og tempen er fin (68/60C 47%). Virkelig godt og stille på kontoret nå.

 

NB!

Jeg har gjort en større opprydning i kassa til GTX480/W3520(SMP2) så den produserer ikke så mye akkurat nå. Montert inn 7 disker (1.5 og 2TB disker) og ting som jeg har latt ligge altfor lenge. Skal også ha inn en Raid adapter osv. (for lite porter på HK med mine 4 stk SSD der).

 

Men 2xGTX460 kassa står å koser seg som aldri før.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg fikk et veldig godt svar på hvorfor GTX 460 yter så bra ift. GTX 480 på de små prosjektene som gir 925 og 912 poeng.

Re: Why the poor performance of GTX480 vs GTX460?

by ihaque » 13 Oct 2010, 18:03

 

I haven't actually done any analysis into this question, so I can't say for sure, but it's important to know that there's a lot more different between the GTX 480 and GTX 460 than just 480 vs 336 shaders.

 

The internal organization of the GTX 480 (GF100) is actually as 15 cores, each containing 2 16-wide computational units ("CUDA cores" are a marketing name - they are not real cores, as they don't compute independently). The GTX 460 (GF104) has 7 cores, each with 3 16-wide units (48 CUDA cores). GF104 also has twice the number of special-function units (to evaluate exponentials, trigonometric functions, etc.). Perhaps the most relevant change, though, is that GF104 is able to use more of its execution hardware at the same time (e.g., both the shaders and special function units), because it is superscalar - it can run more than one instruction at the same time from each thread (http://www.anandtech.com/show/3809/nvid ... 200-king/2).

 

My suspicion (and again, I haven't done the testing to test these guesses) is that there are a few things behind GTX 460 being more efficient than expected:

 

Fewer SMs may make it easier to load-balance the GPU

More special function hardware may increase throughput in a few parts of the code

Superscalar execution provides an efficiency boost in per-shader terms.

At GF104 var forbedret ift. GF100 var jeg klar over, men i så stor grad som dette, wow.

Men 480 fungerer så langt best på de største prosjektene.

The 611 point project has 582 atoms, the 925's have 247, and the 912's have 264

 

Men uansett er dette ennå en bekreftelse på hvor godt kjøp GTX 460 768MB er ift. folding. De som klarer å holde lommeboken i ro nå har god disiplin *se ertende på -alias-* (neida).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Til dere som opplever lav PPD på GPU foldingen etter en stund. Det virker som fellesnevneren er Windows 7. Dere har selvf. trippelsjekket at alt av strømprofiler er justert riktig? Det høres litt ut som en slik felle. Men det kan jo også være en bug ift. dette.

 

Har nå hørt om en del som har hatt lignende problem og funnet årsaken i strømsparings profilene til Windows 7.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tror ikke det er OS, Kjetil opplevde det med Win7, jeg med XP. Har heller ikke ikke endret noe strømprofil siden jeg byttet fra det andre 9600GT-kortet. :hmm:

 

Rensket også ut de gamle driverene med Driversweeper. Så det er kanskje noe annet som ligger under. Akkurat nå folder kortet fortsatt med full guffe, så håper det ikke skjer igjen.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Hadde likevel tenkt å bytte til Win7 på alle PC'ne her etterhvert, må bare få fingeren ut og faktisk gjort det. XP-installasjonen på maskinen vi snakker om er over 2 år gammel nå, og selv om det sjelden blir installert noe nytt på den (fungerer som HTPC, så film/video-titting er det det går i på den, ved siden av F@H), så er det på tide uansett.

Lenke til kommentar

Ok theo så lenge du er fornøyd er jeg det også. hehe.

 

Men jeg sa jo det, at det er forskjell mellom gtx 460 og 480. Faktisk så lurte jeg også på å kjøpe noen 480 kort, men av informasjonen jeg fant på nettet, så var det ikke verd ca 7-8000kr. Derfor 9 x 460 til 13000.

Har også sett at i enkelte tilfeller, er 2x460 evga SC kort raskere i spill.

 

Nei theo var ikke derfor jeg skrev det, men får å spare strøm. Så bare prøv å sette den til 25000 eller høyere?

Hadde den selv på 5000, vifte var mer hørbare da. Nå merker jeg ingenting.

Lenke til kommentar

Kjetil:

Skal teste tipset :) Det kan jo være at vifta forstyrres unødvendig mye og skaper lyd da også. Jeg satt den ned fra 5000 til 2000 på siste justeringen men da har den vært helt stille fordi den aldri går opp til 50% under 80C.

 

2x460-1GB er nok en killer i de fleste spill. Men jeg gikk fra 2xHD5870-1GB som slår det meste til 1x480-1536MB for å kunne folde samtidig som jeg har god ytelse i 2560x1440 med høy AA osv. Jeg betalte 2500,- for det og 2x460-1GB (lavere minne) hadde kostet en del mer.

 

2x460-768MB er nok også en gavepakke til de aller fleste gamere der ute.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er mye som skjer når en folder. Ene 460'n min gikk på halv fart for noen dager siden. En kikk i loggen antydet at en 611 poenger hadde forårsaket en EUE (årsaken var nok oc) med det resultat at GPU'en kjørte på redusert fart etterpå. Mulig den hadde skiftet modus. Uansett måtte PC'en restartes.

 

De gamle gtx 260 kortene hadde også noen raptuser, slik at de gikk på redusert fart. Det skjedde gjerne ved nettsurfing og lot seg kurere ved å stenge nettleser og epost-klient. Når det skjedde, ble alltid skjermbildet refreshed, og HWmonitor avslørte at tempen falt.

Lenke til kommentar
jeg har ett slikt problem, ene skjermkortet mitt ender etter en liten stund på halv ppd,og når WUèn er ferdig så får jeg det problemet med det andre skjermkortet. Ingenting hjelper ser det ut som .

 

For ordens skyld, har du husket å slå av skjermblankeren i Windows? Hos meg så forstyrret den foldingen når den slo inn, så jeg har slått den av på samtlige maskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...