Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fermi før gtx 460 har vært både dyrt og varmt. Gtx 460 ser ut til å få pris/ytelse (uttrykt som shadere * shader_clk) ned på gts 250 nivå, samtidig som effektforbruket er nede på et mer akseptabelt nivå. Tester viser at disse kortene ligger langt under forgjengerne når det kommer til temperatur under load. Effektforbruk for likt utført arbeid kan se ut til å ligger marginalt (5-10%) under gtx480 og rundt 25-28%/10-15% under gtx 465/470.

Ellers sorterer GPU3 fortsatt under beta i forumet. Ytelsen for gtx 480 ser ut til å være 10 ppd per MHz shader_clk, som for standardkort @stock betyr 14k ppd. Uten vannkjøling vil jeg tro at oc-potensialet er svært begrenset. Ser at en del oppgir fra 16-19k ppd, men de har alle EVGA hc = vann.

Gtx 460 ser ut til å være en lobotomert GF104, der 48 shadere er disablet. Med bedre kontroll på produksjonsprosessen, vil disse kunne aktiveres og vi kan som Theo sier få en gtx 475, med 384 shadere. Om de klokkes til 1450 MHz, vil chippen yte noe bedre enn gtx 470 med 15% mindre effektforbruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har 2 seks GB 3-kanals minnesett (1600Mhz) fra Supertalent hvor DRam Bus Voltage er 1.5V default. Jeg kjører med 1800MHz (2 x 900) men glemte å sette DRam Bus Voltage manuelt på siste sett som ble tatt i bruk. Auto i bios satte Voltage til 1.9V som er skremmende langt over 1.66V max som en i7-920 kan ha hvis jeg har forstått dette riktig. Jeg oppdaget heldigvis blunderen etter 14 - 15 timer og satte manuelt DRam Bus Voltage til 1.56GHz som ser ut til å gi stabilt system. Prøvde først med 1.5, 1.52 og 1.54 som ga ustabilt system over tid før jeg havnet på en 1.56V som nå har kjørt stabilt i flere dager.

Spørsmålet er, kan de timene med 1.9V ha skadet CPU?

Alt ser og kjører tilsynelatende normalt nå, noe det forøvrig også gjorde med 1.9V. I tilfelle en slik skade kan ha skjedd, hvilke utslag kan dette gi?

På andre systemer med 1.65V minne trenger jeg ikke øke volten selv om minnet overklokkes til så mye som (2 x 925) 1850GHz. Disse er satt manuelt til 1.64V i bios som gir stabile maskiner hos meg.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

1.9v er endel da, om levetiden ble nedsatt såpass mye at det vil ha noen praktisk betydning tviler jeg riktignok endel på.

Håpløst at kortet overvolter såpass langt over spesifikasjonen, om det ender med RMA så har du god samvittighet i mine øyne hvertfall. Hvis du skal være ansvarlig for sånt bør du ha bedt om at kortet skal sette sånne "syke" verdier, i dette tilfellet har det gjort det på egen hånd.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se om bigadv dukker opp på denne.

Her er kanskje svaret på hvorfor bigadv ikke nådde ut til den gemene hop i det siste. PG har sannsynligvis gjort endel interntester, for å forsikre seg om stabilitet eller noe i den retning.

http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=460688

Ser på forumet at enkelte melder at de igjen får bigadv, pluss at 2684 har fått selskap av 2685. Det kan bety at bigadv igjen kan dukke opp nord for polarsirkelen (og andre steder utenfor Stanford).

Lenke til kommentar

Fantastisk PPD ja. Min rigg står inne og holder meg varm på kontoret og kjører med 3.7GHz + 2 GPU. Kan ikke kjøre høyere med luftkjøling. PPD i øyeblikket er 38K samlet for denne, og ny rekord på en og samme rigg her i huset. Den trekker i øyeblikket 480Watt fra veggen.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Hvis du skal være ansvarlig for sånt bør du ha bedt om at kortet skal sette sånne "syke" verdier, i dette tilfellet har det gjort det på egen hånd.

Tror nok overklokking av CPU med 25% diskvalifiserer RMA, men uansett burde ikke bios la slikt passere. Men bra at det gikk bra, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Nå fant jeg ut hvorfor jeg har 10k PPD i +- hele tiden.

En rigg med 2x 250 kjører i 2-3 dager så fryser musa, kobbler til annen mus men ingen utslag.

Hovedkortet gir ikke strøm/ pcen fryser.

Og da folder den ikke.

Nå kan jeg ikke fikse det før jeg drar på ferie, synd den ikke vil folde 24/7 da.

Lenke til kommentar

Hvis du skal være ansvarlig for sånt bør du ha bedt om at kortet skal sette sånne "syke" verdier, i dette tilfellet har det gjort det på egen hånd.

Tror nok overklokking av CPU med 25% diskvalifiserer RMA, men uansett burde ikke bios la slikt passere. Men bra at det gikk bra, for å si det sånn.

Man bør uansett være forsiktig når en gjør endringer i BIOS. En bør tydeligvis unngå å la spenninger stå på auto. En bør også sjekke spenninger dersom en trykker på XMP-profiler. På mitt Asus P6T deluxe V2 ble rammen gitt en spenning på nærmere 3V, noe som vel kunne knekt HK, CPU og ram, om det hadde fått passere.

Var innom Amentio igår og det endte med bestilling av 2 stk Gigabyte gtx 460 768 MB oc og en Corsair AX750 PSU for erstatning for 2 stk gtx 260 og en HX850. Det bør gi både økt ppd og noe lavere effektforbruk. Fant også en billig G210 GPU som skal erstatte en HD3870 i en bigadv rigg.

Lenke til kommentar

Skummelt er det når slikt skjer, men det burde vært slik at BIOS oppfattet stock verdier fra komponentene, og at man så kunne justere manuelt. Det BIOS gjør er jo å sette verdier som er hinsides det komponentene trenger. Da kan man jo lure på hensikten med valget "Auto". Nå har jeg fire identiske hovedkort, noe som gjør det straks lettere når det første er justert. Likevel glemte jeg meg av i en travel situasjon og lot det mest kritiske valget stå på auto. Man burde kanskje melde fra til Asus at slik kan man ikke ha det.

Det blir spennende å se når du får de nye sakene i gang!

Lenke til kommentar

Da begynner det å lukte fulg.

Nå er det uvisst når nye GPU'er kommer i hus, men får håpe de blir sendt 23/7. PSU'en er ikke ventet inn før midten av august, men den trenger jeg ikke før det uansett. Kan jo kjøre GPU'ene på 37651, så ser du lett hva de er god for.

Lenke til kommentar

Det blir spennende, skal følge med. Jeg hadde tidligere 5 stk. 9800GX2 i folding, men har solgt / fått erstattet 3 av dem så de 2 som er igjen ligger bare her og samler støv. Mulig jeg setter dem i arbeid igjen siden de egentlig er ganske effektive med hensyn til Watt/PPD, men jeg venter på 2 nye kabinetter fra Datakjeden som de ikke klarer å sende meg enda de har 17 stk. på fjernlager et sted. Resten av hardwaren til en ny rigg har jeg liggende.

For øvrig så fikk jeg nå en 2684 igjen for en 2685 så PPD senker med 10K igjen. Tenker vi er et sted mellom 130 og 140K om 2 - 3 dager, og grafen peker oppover.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Blir spennende å se Ei57. Kanskje jeg blir bitt av GPU folding basillen igjen. Hvordan ligger GTX 285 ann i PPD?

Regner med å få 9.5k ppd stock. Kan shaderne klokkes til 1600, vil det øke til 11k+.

Tipper GTX285 @stock gir 9k+ ppd med GPU2. GPU3 har jeg verken testet eller lest mye om, kun konstatert at ppd går ned.

Akkurat nå folder jeg på sparebluss, med kun 2 GPU (gtx260 - 8.5k stk) og en smp. Sistnevnte gav 17k siste døgn, men kan variere en del. Den blir slått av hvis det blir varmere - kanskje alt idag. Ser at GPU'ene ligger på 85C. Utover det lar jeg foldingen gå sin gang uten å legge mer innsats i det. Gjorde akkurat et unntak nå og sjekket ene GPU-loggen og så at Standford ikke er mottakelig for ferdige WU'er, men det går seg nok til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...