Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det som er litt synd er at man ikke kan løsne slangene (dog noe av meningen). Kunne man gjort det hadde kabinett med slangehull bak vært perfekt til å føre radiatoren ut bak og montere den frittstående bakenfor uten å få varm luft til kjøling eller tilføre varm luft til kabinettet.

Husk at du kan fint bruke kabinettluften til kjøling av radiator selv om det ikke er like optimalt. Da tilfører man ikke mer varm luft til kabinettet.

TheoMods:

Men det man kan gjøre her er følgende. Skjær et hull med stikksag rett ovenfor i topplokket som er såvidt stort nok til å tre kjøleblokken igjennom med litt akrobatikk. Vips så har du radiatoren montert på utsiden og toppen av kabinettet. La den også stå på høykant med slangene rett ned i kabinettet og monter en stillegående vifte på hver side av radiatoren i "Push'n Pull". Monter wire-viftegriller på utsiden av viftene for litt ekstra beskyttelse uten at det hemmer luftflyten. For fastmontering og støydemping mot topplokket kan du bruke litt avskjær av tynn gummimatte og noen striper dobbeltsidig tape under radiatoren. Og sett da for guds skyld på sidedøren da kabinetter alltid får best kjøling om riktig luftflyt opprettholdes.

Hmm jeg ble litt fristet til å forsøke dette selv. På et sort Coolermaster kabinett jeg har. Når jeg tenker etter er dette også den "perfekte" mod for "Bigadv in a shoebox" med mATX HK etc.

Water in Water cooling

Bedre kjøling av radiatoren får du ikke om du ikke putter den i en bøtte med kaldt vann. Som du forøvrig kan gjøre med plastdunken din der om du hever den 30cm ved å sette noe under. Fyller den med kaldt vann og legger radiatoren flatt oppi med slangene opp og mot kabinettet (du må selvf. fjerne viften). Skjær av en liten flik i lokket til slangene så lokket kan sitte på og beskytte for vannsøl ved "sparke borti" skumping.

Om du ønsker enkel tilgang til å tappe ut vannet når det er for varmt smeller du inn en plastikk tappekran omtrent i bunn som du tetter med flytende våtromsilikon og vips så kan du tappe det ut i en bøtte og fylle på nytt med en vannkanne fra toppen.

Alternativt for å slippe å bytte vann kan du bare putte opp i frosne kjølebag elementer når vannet begynner å bli varmt for å kjøle det ned igjen.

Du bør også forsøke å ha på sidedøren her. Så skjær et U spor fra toppen eller siden som passer med av og påmontering av døren og slangene.

Sounds like fun? Remember, a little crazy is always fun ;).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg heller ville valgt å kutte slangene for så å skjøte dem utenfor kabinettet igjen i stedet for å lage hull kabinettet. Det er jo ikke verre enn 2 skjøtestykker (t-rør for etterfylling) og 4 slangeklemmer. Mulig dette forringer kvaliteten på vannet, men det finnes jo anti-algemidler for å opprettholde denne.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke anbefalt å begynne å åpne denne lukkede løsningen. Da har du nok mye rart på gang, er min mening. Å tilpasse kabinetter har jeg aldri sett på som spesielt farlig så lenge det ikke er dyre LianLi man helst vil beholde i orginal form.

Hullet man lager i toppen kan man senere i verste fall utvide til 80 eller 120mm viftehull.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det var da en merkelig setning, " Da har du nok mye rart på gang, er min mening". Har da bygget om langt mer kompliserte innretninger enn et lukket kjølesystem. Vitsen er bare å få ut luften og så få det tett igjen. Mulig at den spiralformede slangen blir litt vriden å få tett i skjøtene, men jeg tenker det går fint.

Jeg har også gjort endringer på kabinetter, sogar har jeg skåret bort deler av det for å få plass til et fjerde skjermkort, men da hadde jeg ingen andre muligheter.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Poenget -alias-, merkelig setning eller ei, er:

Når du åpner et billig lukket system så kan flere ting begynne å skje. Ikke vet du hva slags væske de benytter så du må ant. bytte hele væsken for få en unison væske, ikke vet du om andre foringer og pakninger får seg en liten knekk og ikke vet du om pumpen i systemet håndterer noe særlig forlenging, annen væskes viskositet eller taper kjølevne som resultat av modifikasjonen.

Trodde da du forstod dette. Jeg ville ikke modifisert et lukket vannkjølingssystem som Corsair H50. Men det betyr ikke at andre ikke skal få lov å leke seg med det. Jeg sier bare at jeg ikke ville gjort det.

Billige lukkede vannkjølingssystemer er ofte "skjøre" og meget følsomme for endringer. Man skal være glad for at man ikke har problemer med dem i utgangspunktet og da ville jeg ikke begynt å modifisere dem i særlig grad annet enn vifter på radiatoren som jeg nevnte eller alternativ kjøling til radiatoren.

Minste motstands vei her virker for meg å være hull i toppen av kabinettet (som ikke ser ut til å være noen dyre greier) eller en vannkjøling av radiatoren.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Noen som har noen gode løsninger for rom-temp når sommeren kommer?

Jeg tenker på en AC 3-6k klassen som jeg setter på rommet med lukkeded dører/vinduer.

Det kan ikke være beholder som tar opp vannet, må være slange til sluk.

Kan evt også kjøpe en 12v baderomsvifte som jeg monterer i ventilen på rommet som blåser luft inn eller ut etter hva som lønner seg.

Stikker ikke på andre siden av verden med vinduene oppe.

Og ingen kort kan folde når det er 35-40C inne.

Da snakker man 1-2KW til, men det er vel verdt det uansett, da jeg utenom ferien skal sitte i denne badstua.

Endret av War
Lenke til kommentar

43% økning fra GTS 250 til GTX 260? Det må være økningen i minnebåndbredde og mengden minne som slår ut såpass. GTX 275 som har samme båndbredde og mengde RAM ligger på ca. 9500 i snitt, dvs. 32% over ditt GTX 260.

Min. Time / Frame : 00:00:40 - 9 720,0 PPD

Avg. Time / Frame : 00:00:42 - 9 257,1 PPD

Name: AmdX2_6400+_GTX275 Path: U:\Documents and Settings\Administrator\Application Data\Folding@home-gpu\ Number of Frames Observed: 300

GTS 250 på i7 klarer seg bra med 5847 PPD, økningen i % til din GTX 260 blir omlag 23. Dette er et MSI-kort som er klokket noe høyere enn foreks. Asus sin utgave som jeg har flere av. MSI-kortene mine yter betydelig bedre enn Asus sine.

MSI

-----

Name: INTi7920_GPU2_MSI_GTS250

Path: S:\Documents and Settings\Administrator\Application Data\Folding@home-gpu2\

Number of Frames Observed: 300

Min. Time / Frame : 00:01:06 - 5 890,9 PPD

Avg. Time / Frame : 00:01:07 - 5 803,0 PPD

Asus

------

Name: AmdX4_9950_GPU2_ASUSGTS250_1024MB

Path: Z:\Users\Vidar Eriksen\AppData\Roaming\Folding@home-gpu3\

Number of Frames Observed: 300

Min. Time / Frame : 00:01:09 - 5 634,8 PPD

Avg. Time / Frame : 00:01:09 - 5 634,8 PPD

Jeg trodde en stund at kortet med 1024MB gjorde at PPD lå høyere enn de med 512, men dette er ikke tilfelle. De veksler litt med å ha høyest PPD så jeg finner at det har ingen betydning innen samme type kort.

Googlet litt på GTX 480 som nå er i salg og med hensyn til folding så er det en revolusjon hvis dette stemmer med virkeligheten, klipp:

"Folding@Home is the first benchmark we’ve seen that really showcases the compute potential for Fermi. Unlike everything else which has the GTX 480 running twice as fast as the GTX 285, the GTX 480 is a fewtimes faster than the GTX 285 when it comes to folding. Here a GTX 480 would get roughly 3.5x as much work done per day as a GTX 285."

Hentet her:

http://www.anandtech.com/show/2977/nvidia-s-geforce-gtx-480-and-gtx-470-6-months-late-was-it-worth-the-wait-/6

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Ytelse i Fah koker i hovedsak ned til antall shaderer og hvor høyt de er klokket..

Dette Gigabyte GTX 260 har 216 sp klokket 648/1404/999, klokkinga er jo noe lavere enn de eldre XFX GTS 250 som var klokket 738/1836/1100, som nå gir 5717PPD på samme serie prosjekter. Men de var vel klokket omtrent maks fra XFX, en av disse måtte jeg nå klokke litt ned for at det ikke skulle skjære seg. Den jeg tok ut var nyere type og lavere klokket (glemte å notere det), men den kunne faktisk da det var kjøligere også klokkes til de samme verdiene. Så i forhold til mine "gamle" XFX GTS250 er det bare ca 26 % økt PPD på det 260 kortet, men det er ok, betalte jo ikke stort mer for det, vel 1300 kr., men ventet lenge på det etter at jeg bestilte allerede i februar tror jeg. Og om dette GTX 260 lar seg klokke kommer jeg ikke til å teste nå når sommervarmen har slått til.

Lenke til kommentar
Ytelse i Fah koker i hovedsak ned til antall shaderer og hvor høyt de er klokket. Det er også litt å hente fra G92 til G200, som kanskje kan tilskrives forbedringer i arkitekturen.
Når du sier det så husker jeg å ha fått den informasjonen tidligere, men jeg sliter litt med korttidsminnet i perioder. GTX 480 har 480 shadere mens GTX 285 har halvparten og de har omtrent samme hastighet, GTX 480 noe høyere. Dette burde tilsi 2-gangen i forholdet GTX 480 til GTX 285, litt mer for den økte hastigheten. Men 3.5 ganger raskere med hensyn til folding er skremmende mye. Hvor mange PPD gjør en GTX 285, 11 - 12K? Vil da GTX 480 produsere ca. 40K PPD, eller har jeg misforstått noe her.

2 rigger med bigadv + 2 stk. GTX 480 i hver vil jo da produsere ca. 200K PPD! Totalt strømforbruk vil ligge på 1500 - 1700 watt. Skal jeg produsere noe lignende med den maskinvaren jeg har tilgjengelig i dag vil det gå med opp mot 4KW.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Jeg startet opp folding i går, trykket på

GPU2 og Beta klienter
link i 1 posten.

Trudde det var gpu jeg, så ser jeg at det er 2 cpu-cores den folder på.

Feil link eller er jeg på jordet?

Hva er koden for cpu igjen for å folde på rett core?

Gpu er -gpu0 -gpu1 osv, har cpu tilsvarende?

Endret av War
Lenke til kommentar

Den linken går til en side som lister både GPU og SMP2 klientene. Umulig for oss å vite hvem du har lastet ned og installert.

Du kan ikke tvinge SMP til å gå på bestemte kjerner på CPU, men du kan velge et antall kjerner mindere enn det du har fysisk i prosessoren og dermed alltid ha ledig kjerne®. Generelt ser jeg ikke noen grunn til dette da CPU-klienten er flinke til å gi slipp på resurser når andre programmer trenger de.

Vær oppmerksom på at GPU klienten også bruker CPU-resurser.

edit: siste kommentar er sånt som skjer når men ikke ser på hvem det er som poster spørsmålet. Regner med at du vet det, war, men jeg lar det stå for fremtidig referanse ;)

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Det hadde sikkert holdt med 1600/cl8, men når 1866/cl7 var billigere enn 1600/cl9 var valget lett.

Jeg fant et "PC3-12800 6 GB 1600 Mhz 9-9-9-28 1.5V Triple Channel Kit" til 980 kroner og har bestillt 2 sett. Det jeg ikke så før etterpå var at volt er 1.5 for disse brikkene, men det er vel kanskje ingen bakdel siden i7 ikke skal ha mer enn max 1.65V?

Lenke til kommentar

Ja, det tror, mener jeg også, takk! Har akkurat kjørt igang i7-rigg nr. 2 igjen, etter å ha endret OS fra Windows7 til gode gamle XP Pro 64, og det ser ut som at bigadv oppfører seg som min første i7-rigg. Jeg bygget også om cpu-kjøler til samme som ved rigg i7-1 og da fungerer ting som ventet. Vil tro at når nytt minne leveres her vil PPD for bigadv øke til omkring 23K i snitt som det var tidligere. Ved å bruke XP 64 slipper man også å gjøre noe for å få alle GPU-utganger aktive, XP 64 ordner dette selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...