Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åssen skjermkort kan du ha sendt inn uten å ha fått et bedre kort i retur? For 4000 får du jo hva som helst, nesten - garantert noe bedre enn du sendte inn.

Sendte inn et XFX 9800GX2 så jeg ville vært kjempefornøyd med foreks. et GTX295. Problemet er at for å kunne gi erstatningskort så må det være fra samme fabrikat, noe omtrent ingen har på lager i dag, derfor kom det kronasje i stedet uten mer om og men. Egentlig synes jeg det var det beste for da er man fri til å kjøpe det man ønsker.

Lenke til kommentar

De skal slippes imorgen i USA og på lørdag i Europa. Så skal de dukke opp i butikkene i begynnelsen av april. Først ut er GTX 470/480. Tester skal etter sigende komme imorgen også. Det blir jo spennende å se ytelsen og etterhvert prisen på disse kortene.

Lenke til kommentar

Takker, men hvorfor opererer prisguiden.no med en 3-serie da hvis det er 4nn som er korrekt betegnelse? Ja, det blir spennende å se priser på disse kortene. De bør jo ikke ligge noe høyere enn de nye kortene fra ATI. Men hovedproblemet er jo at svært få nettbutikker overhode har skjermkort i øvre prisklasse på lager.

Ellers så har jeg måtte stenge ned 3 maskiner på grunn av stigende dagtemperaturer, og vil derfor neppe produsere over 60K PPD før til neste vinter.

Lenke til kommentar

Til info har jeg i vinterkulden bestemt meg for å brette litt igjen. Det er jo ingenting mot storkara her, men jeg har nå fått samlet sammen ca  125 000 poeng for team 37651 siden jul, og snuser fra tid til annen på "Top 20 Producers" for Hardware.no.

Bidrar med Q6700@stock (SMP) og GTX260@stock, ca 20 timer/døgn. Har tenkt å brette til våren setter inn og temperaturene øker, og målet er top50 på teamet, top10k globalt, og 1 000 000 poeng innen den tid.

Jeg har nå nådd to av tre mål, med totalt 1 015 390 poeng og 9 991.-plass globalt. Målet om å nå top50 på 37651 Hardware.no har vist seg å være litt mer utfordrende, men med litt flaks når jeg dette også før nasjonaldagen...

Lenke til kommentar

Ellers så har jeg måtte stenge ned 3 maskiner på grunn av stigende dagtemperaturer, og vil derfor neppe produsere over 60K PPD før til neste vinter.

Reduser %-loaden pr core. la de gå kun på natta. Det er mange alternativer til å slutte helt.

Hva er greia med at jeg ikke kan kjøre VMplayer pga jeg har 8 cores?

Kjekt å fått opp cpu igjen da jeg drar på ferie.

Du nevnte i en bisetning at du gjorde en oppgradering, men ikke hva du gjordte. Var det VMplayer du oppgraderte? I så fall til hvilken versjon? eller var det noe annet du gjorde? Det er mulig at en oppgradering av VMplayer ikke er hyperthreaden i bios lenger og dermed ikke ser mer enn 4 kjerner. Jeg bruker ikke VM til folding så det er begrenset hva jeg kan hjelpe deg med, men ingen kan komme med annet enn tipping uten å vite hva du har oppgradert og til hvilken versjon.

edit: tråd om oppgradering til 3.0.1-buildettellerannet Ser ut til at VMware har fjernet en uoffisiell støtte for mer enn 4 kjerner. Hvis du kan få tak i instalasjon for Player 3.0.0 så vil det funke igjenn. Også kan du slå av instilling for at den skal sjekke etter oppgraderinger, så slipper du at du oppgraderer fordi "den maser".

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Det står litt om ytelsen til GTX 480 i denne ferske artikkelen. Det vil bli litt av utfordring å holde dette beistet kjølig på sommerstid, da det ligger på 92 grader celsius under folding i motsetning til 75 for GTX 285.

As far as expected points per day go, I will quote Nvidia "a GTX280 does about 7700 points per day (PPD), so the PPD for the GTX480 would be based on the speed up. So, if the GTX 480 is doing 70% better, then it would get 1.7 x 7700 = 13,090 PPD."
Lenke til kommentar

Leste akkurat dette og ytelsen er ganske imponerende, men som foldingkort blir det hinsides for varmt. Da satser jeg heller på en ny i7 920 rigg og kjører bigadv + 2 kanskje 3 stk. GTS 250. Det gir 45K PPD og mer PPD pr. watt til en rimeligere kostnad enn denne ovnen. Må kanskje legge til at jeg har skjermkortene fra før.

Lenke til kommentar

Ser at Komplett har begynt å selge disse, med priser rett under 3000 for GTX 470 og 4200 for GTX 480. De kommer dog ikke på lager før i mai.

Ytelsen ser ut til å bli noe lavere enn antatt tidligere. Dette er nok et resultat av høyere effektforbruk og dertil lavere klokkefrekvenser for å bøte på varmeproblemet. Som artikkelen Fargoth linker til viser, så trekker PC'en med GTX 480 mer enn 100 watt mer enn tilsvarende PC med GTX 285 og ytelsen er bare 60-70% bedre.

Det er også verdt å merke seg at kortene ikke kan brukes til folding før GPU3 kommer. Det skal etter sigende være nært forestående.

Lenke til kommentar

9800GX2 tåler også 105 grader og mer faktisk, men noen hovedkort og ting omkring skjermkortene tåler ikke denne temperaturen like bra over lang tid. Plastlåsene til minnebrikkene blir sprø som flatbrød etter noe tid i et slikt miljø. Jeg har et Foxconn Mars som sto med 2 stk. 9800GX2 i 16 - 17 måneder hvoretter maskinen døde og sluttet å fungere. Da jeg skulle løsne låsene til minnebrikkene knakk flere av dem. Jeg trodde det var minnebrikkene som var blitt defekte, men i ettertid forsto jeg at det var hovedkortet som sviktet. I dag fungerer kortet kun med en minnebrikke. Setter jeg i 2 brikker så får jeg vedvarende korte bip som vel betyr at det har oppstått et problem med minnet. 3 Brikker gir samme feil, men kortet starter faktisk med 4 brikker, men ender opp i blåskjerm etter kort tid. Jeg har testet minnebrikkene i et annet kort og de fungerer som de skal. Mitt poeng her er at for høy temperatur i kassa (forårsaket av skjermkortene) faktisk kan føre til havari i folding-riggen selv om skjermkortene tåler det godt. Jeg tror ikke temperaturen vil være et problem for spillere, men til folding ja, spesielt med 2 eller flere skjermkort i samme kasse. Derfor vil jeg ikke komme til å bruke mer enn ett slikt kort i samme kasse til folding. Dette forteller vel kanskje mer om en svakhet ved hovedkortet enn skjermkortet, men konklusjonen må vel bli at ekstrem høy temperatur på en eller flere komponenter kan gi seg uventede utslag. Jeg har reklamert til forhandler på hovedkortet og avventer et endelig svar derfra. Må kanskje legge til at jeg ikke har hatt lignende problemer med hovedkort av andre merker. Totalt har jeg hatt 6 maskiner i drift med folding.

Kanskje har ei57 en statistikk på hvordan GTX 480 ligger an i forhold til PPD/Watt?

Jeg kan jo til slutt legge til at foldingen har tatt knekken på 3 stk. 9800GX2 hos meg, men dette har blitt dekket av garanti via forhandler uten spørsmål. Jeg har totalt til nå hatt 6 slike kort, men har nå funnet ut at de ikke tåler folding over lang tid. Det gjenstår som ennå å se om hovedkortet vil bli erstattet.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Jeg har aldri forsøkt å regne PPD/W, det blir litt meningsløst med de store forskjellene i PPD/WU og det faktum at også effektforbruket varierer relativt mye mellom de forskjellige WU'ene.

Tar en derimot kun hensyn til antall shadere, shaderclock og TPD, skal et GTX 480 bruke kun 57% av effekten som et GTS 250 vil bruke for å gjøre samme jobb. Det er nesten 30% bedre enn regjerende mester GTX 295. I tillegg ser det ut til at kort med flere shadere gir forholdsvis bedre ytelse på større WU'er. Mine GTX 260 yter 40-55% bedre enn GTS 250 regnet i PPD.

Hvor GTX 480 tilslutt lander, gjenstår å se. De to testene linket på denne siden, spriker fra 1,7 til 3.5 ganger ytelsen til GTX 285. Stemmer sistnevnte, er det mer enn shader og shaderklokk som spiller inn, de gir bare dobbelt ytelse.

Lenke til kommentar

Til GPGPU vil det uansett være helt rått. Alt som sies om kortet tyder på det.

At det får mye ris for "dårlig ytelse i spill" er også delvis fordi Fermi arkitekturen ikke utnyttes spesielt godt i dagens shaderintensive spill. Det eneste som gjør dette nogenlunde godt er "Just Cause 2".

Dette vil endre seg fort fremover ettersom GPU også vil ta over mer av geometrien i spill som i dag ligger på CPU (forsinkende ledd i dette). Tesselation ytelsen til GTX480 er også 3-4 ganger bedre enn HD5870.

Ergo, det er altfor tidlig å si noe om hva GTX480 egentlig er god for i spill.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...