Xell Skrevet 24. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2010 Nå prøver jeg å gå tilbake til 6.02 og se om det hjelper. Etter oppgradering til 6.29 har ikke en eneste A2 WU gått gjennom Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 24. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Til informasjon så er nå VMware Folding Image nå oppdatert til Linux folding client 6.29. Det føres en changeLog som kan leses her: http://www.linuxforge.net/fah/vmware-changelog.html Kjekt, så slipper man å knote og feile selv i Linux-grensesnittet. Ellers så ser jeg at klokka i VMware ligger 4 timer etter GMT+1, noe som forvirret meg så mye at jeg under bigadv nr. 2 avbrøt fordi jeg trodde VMware hadde låst seg, noe jeg i ettertid oppdaget ikke var tilfelle. Dermed har bigadv hos meg gått feilfritt og uten krasj fra start av. Det kan tilsynelatende se ut som at jeg var heldig med kombinasjonen hardware jeg valgte til folding i7-rigg med tanke på bigadv. Ser at flere nå rasler med bankkortene og vil gå til innkjøp av ny maskinvare til folding. Min maskinvare i i7-riggen produserer jevnt ca. 43K++ og de viktigste komponentene er listet opp under her for de som evt. kan være interessert. -Hovedkort, Asus P6T http://old.prisguide.no/product.php?produc...0&cat_id=10 -CPU, Intel Core i7 920 http://old.prisguide.no/product.php?produc...42&cat_id=5 -CPU kjøler, COOLERMASTER HYPER N 520, http://old.prisguide.no/product.php?produc...4&cat_id=58 -RAM 12GB totalt, 6GB OCZ Gold XTC 1600MHz DDR3 KIT http://old.prisguide.no/product.php?product_id=101889 GEIL 6GB DDR3 1600MHz CAS8 Triple Channel (vunnet på julekalender Hardware 2008) http://www.geil.com.tw/products/showSpec/id/146 -Skjermkort, 2 stk. MSI N250GTS-2D512 512MB http://old.prisguide.no/product.php?produc...8&cat_id=30 -Skjermkort, 1 stk. XFX 8800Ultra http://old.prisguide.no/product.php?produc...8&cat_id=30 -PSU, Chieftec Super Series CFT-850G-DF - strømforsyning - 850 watt https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=386813 Edit: Glemte vel å si at CPU lar seg OC til 4.2GHz bare ved å endre et eneste valg i bios/setup, BLCK til 210. Men i7 920 trekker for mye strøm under folding på denne hastigheten så jeg folder på 3.9GHz. Riggen trekker på det meste 750W fra veggen slik den står nå. Temperaturene ligger på "kjølige" 55C som høyeste både på GPU og CPU. Riggen står uten tilkoblet skjerm, men overvåkes greit via Logmein. Endret 24. januar 2010 av -alias- Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 24. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2010 Noen som har prøvd å kjøre 6 GPUer på P6T6? Lurer på å bestille noe stæsj... Har kjørt 8 på MSI K9A2 (et billigkort) i 6 måneder uten spesielle problemer, så 6 GPU på P6T6 burde gå. Eneste problemet var å få nok strøm, noe som ble løst ved å benytte 2 stk. PSU i samme rigg. Så ikke undervurder hvor mye strøm du trenger og all varmen du må lede bort. Jeg måtte gi opp 8 X GPU-riggen da disse nye WUene (548p) kom på grunn av varmen som oversteg hva kortene tålte. Jeg kjører ennå med de samme kortene, men nå fordelt med 4 GPU i hver rigg. Hvilke skjermkort hadde du tenkt å bruke? 8-serie all the way til å begynne med, vannkjølt. Mulig jeg oppgraderer til noe med høyere ppd senere, dersom det går an å få billige blokker til gtx275 f.eks. når disse kan fåes til godt under tusenlappen brukt. Har en PC power cooling 1200w på vei, den burde holde til det meste. Om den greier dra 6 gtx275 (eller hva det blir ved en eventuell oppgradering) er jeg litt mer usikker på, men disse drar vel ikke mer enn 200w pr stykk under load? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Husk at skal du kjøre 6 kort i P6T6 må det være singleslot kort. Hvis ikke må du kjøpe PCIe spacere. P6T7 klarer 4 dualslot kort. Skal du hovedsaklig kjøre mange GPUer så er et gammelt AM2+ hovedkort som jeg hadde og som -alias- kjøpte en gang etter meg det beste alternativet. Dvs. det takler 4 dualslot-kort til en pris langt under 1000,- lappen. Jeg ville kun kjøpt P6T6 eller P6T7 hvis du planlegger å kjøre bigadv i tillegg, ellers er det en alt for dyr løsning til ren GPU folding etter min mening. I tillegg er x58 et meget varmt chipsett og i tillegg har disse kortene doble NF200 (sli brikker) som blir gloheite selv uten SLI i drift. Og med så mange GPUer er det neppe hovedriggen din. For å få dette til å fungere termisk (uansett HK) ville jeg kjøpt eller bygget et rack-basert kabinett som "ligger" under drift. Jeg ville kanskje kjøpt et hovedkortbrett til 250,- og bygget noe enkelt men effektivt rundt det. Endret 24. januar 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 24. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Har en PC power cooling 1200w på vei, den burde holde til det meste. Om den greier dra 6 gtx275 (eller hva det blir ved en eventuell oppgradering) er jeg litt mer usikker på, men disse drar vel ikke mer enn 200w pr stykk under load? GTX275 har en TDP på 219Watt så 6 stk. av denne i full folding krever nok adskillig mer enn en 1200W PSU. GTX275 krever 2 kortplasser, så uten spacere får du ikke plass til seks kort. Husk at du skal ha strøm til resten også. Jeg ville heller gått for 3 stk. GTX295, men selv da vil 1200W PSU bli i minste laget hvis du samtidig skal kjøre bigadv. 1500 Watt ville gjort jobben greit. TDP-oversikt: http://www.geeks3d.com/20090618/graphics-c...r-tdp-database/ Endret 24. januar 2010 av -alias- Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2010 2 kraftige PSUer blir en selvfølge her. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 24. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) 2 kraftige PSUer blir en selvfølge her. Tror denne ville klart jobben langt på veg: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...bc:36217%3br:pg Men mest sannsynlig så har du rett hvis et tilstrekkelig antall godkjente PCIe tilkoblinger er et krav. Billigere blir det også vil jeg tro. Endret 24. januar 2010 av -alias- Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Jeg er klar over gode 1500 wattere, men jeg ser alt for mange ulemper med å forsøke å få 6x275 fungere godt med folding på en PSU. - Prisen er så høy at man nesten kan kjøpe 3 stk gode 1000-1200 wattere til samme pris. - Du vil være helt i grenseland og ant. ha mye feil og problemer - Varme og støy vil ant. bli latterlig osv. Jeg ville mye heller gått for 2stk gode 1000W. Endret 24. januar 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 24. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2010 Jeg KAN hive inn 2 pc power cooling 750w om jeg føler for det istedet, men det er godt mulig det er bedre økonomi med 4 kort i en rig, for en enkelt 750w'er har null problemer med 4 8-serie, selv overklokket. 1200w på 4 gpuer bør jo være mulig, kan vel tilogmed bruke ganske kraftige skjermkort da. Spørsmålet er vel egentlig hvordan en eventuell gamingpc vil se ut i fremtiden, de to 4870'ene jeg ahr nå burde funke greit på selv den slappeste PSUen jeg har (pc power cooling 610w), så 1200w der er jo overkill foreløpig. Nå har jeg jo 8 g92 allerede, det passer jo igrunn som hånd i hanske med 2 systemer med 4 i hver. Hvilke HK har jeg egentlig å velge mellom? 780a/790fx må vel til. Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 24. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Kortet har ikke fått noe feil FW-oppgradering på noe tidspunkt, vel? Man pleier jo å si at prosessorer gjør aldri feil, de gjør bare det de har fått beskjed om. Spørsmålet er; hvordan har kortet "blitt" et 8800GTS 512? Unnskyld, jeg la ikke merke til at du hadde svart på denne. Neimen om jeg vet, den har iallfall ikke blitt utsatt for noe FW-oppgradering. Selv om det stod 512 så var det bare 48 MB minne igjen. Den stoppet under arbeid og det var ikke noe mer å gjøre med den. Om det var en opplysning som dukket opp fra dens indre eller smittet over fra andre vet jeg ikke, men det siste er vel ikke så sannsynlig siden jeg ikke har noe 8800 GTS med 512 MB. Endret 24. januar 2010 av kjellms Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Nå har jeg jo 8 g92 allerede, det passer jo igrunn som hånd i hanske med 2 systemer med 4 i hver. Hvilke HK har jeg egentlig å velge mellom? 780a/790fx må vel til. MSI K9A2 som både -alias- og jeg har brukt er super til dette og kan parres med meget billige CPUer. Endret 24. januar 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 25. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Jeg har ennå i bruk 2 stk. MSI K9A2, bestykket med henholdsvis 4 stk. GTS250 og 2 x 8800GS + 2 x 8800GTS. Samlet gir disse ca. 42K PPD +/- 1 - 2K PPD etter hvilken WU som går. Som CPU bruker jeg AMD Phenom X4 9350e som nesten ikke bruker strøm, men gir bra PPD på SMP, og kan fint overklokkes til 2.6GHz. Dessverre så finnes begge disse kun på bruktmarkedet nå. Komplett bruker å ha demokort av MSI K9A2 for salg til 4 - 5 hundrelapper, mens brukte CPU finnes kun å få tak i privat. Er du heldig finner du begge deler som brukt for en tusenlapp. Endret 25. januar 2010 av -alias- Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2010 Jeg har ennå i bruk 2 stk. MSI K9A2, bestykket med henholdsvis 4 stk. GTS250 og 2 x 8800GS + 2 x 8800GTS. Samlet gir disse ca. 42K PPD +/- 1 - 2K PPD etter hvilken WU som går. Som CPU bruker jeg AMD Phenom X4 9350e som nesten ikke bruker strøm, men gir bra PPD på SMP, og kan fint overklokkes til 2.6GHz. Dessverre så finnes begge disse kun på bruktmarkedet nå. Komplett bruker å ha demokort av MSI K9A2 for salg til 4 - 5 hundrelapper, mens brukte CPU finnes kun å få tak i privat. Er du heldig finner du begge deler som brukt for en tusenlapp. K9A2 høres jo kurant ut. Når jeg tenker meg om har jeg jo donert et M4A79 Deluxe til en gamingpc hos fattern, kunne kanskje gått an å hive et annet hovedkort i den PCen, siden det kortet faktisk har 4 slotter. Har nok av AM2-CPUer, faktisk også en 9350e. Har en 700e også, og uansett kan man jo undervolte manuelt om ikke disse e-typene er for hånden. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) I stedet for å kjøre SMP på AMD anbefaler jeg nesten heller å kjøre x anntall av unicore klientene da AMD er vesentlig bedre enn Intel på disse. For prosjektets skyld. Endret 25. januar 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2010 I stedet for å kjøre SMP på AMD anbefaler jeg nesten heller å kjøre x anntall av unicore klientene da AMD er vesentlig bedre enn Intel på disse. For prosjektets skyld. Noe AMD kan bedre enn Intel?? Hurra hurra!! Men går det an å kjøre noe særlig unicore om jeg allerede har 4 nvidia-GPUer kjørende på en CPU? Disse tar jo litt CPU-sykler de også (om enn veldig mye mindre enn ATI sine kort). Lenke til kommentar
Xell Skrevet 25. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2010 kill -9 <prosess ID> kill -2 <prosess ID> vil jeg tro er et bedre valg. Den sender INTerrupt til fah6, samme som om den skulle kjørt i forgrunnen og en trykket ctrl+c. -9 etterlater vel alle core'ene som "døde" prosesser, i og med at fah6 da bare blir brutalt avsluttet... killall alternativet blir: killall -s2 fah6 finstall sine servicer bruker kill -15. Altså når man stopper servicen med /etsc/init.d/folding stop er responsen: Sending "End all your Work" signal (kill -15) ..... o.s.v. Da gjøre prosessen seg ferdig med det den holder på med. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) I stedet for å kjøre SMP på AMD anbefaler jeg nesten heller å kjøre x anntall av unicore klientene da AMD er vesentlig bedre enn Intel på disse. For prosjektets skyld. Noe AMD kan bedre enn Intel?? Hurra hurra!! Men går det an å kjøre noe særlig unicore om jeg allerede har 4 nvidia-GPUer kjørende på en CPU? Disse tar jo litt CPU-sykler de også (om enn veldig mye mindre enn ATI sine kort). Det vil være vesentlig bedre å kjøre 2-3 unicore klienter på en firekjerne AMD enn å kjøre SMP i tillegg som du planla. Dediker en kjerne til GPUene og kjør unicore på resten. Endret 25. januar 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 25. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2010 PG har satt igang ny bonusordning, denne gang for SMP2. De som alt har byttet til klient v6.29, har nok allerede fått disse nye WU'ene som kjører på FahCore_a3. PG oppgir PPD på 6000+ på en Q6600 @ 3.2 GHz. http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=24&t=13039 Det ligner opplegget for bigadv, men det er WU'ersom går unna på halve tiden av standard SMP. Vær oppmerksom på passkey og 10 fullførte WU'er, pluss mer enn 80% return rate. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 25. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2010 Det ligner opplegget for bigadv, men det er WU'ersom går unna på halve tiden av standard SMP. Vær oppmerksom på passkey og 10 fullførte WU'er, pluss mer enn 80% return rate. Kan man bruke samme passkey som den jeg bruker for bigadv? Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 25. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2010 Passkey er kun til for å identifisere bidragsytere og du trenger kun en. Altså blir svaret ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå