-alias- Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 PSPad lagre i samme format som fila hentes inn i, dvs. den endrer ikke på formatet hvis man ikke ber om det. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 (endret) Det burde være minstekravet til en editor ja, men siden det ikke er tilfelle med alle er jeg rimelig strikt på detaljene rundt akkurat det Fint forslag! EDIT: Jeg får også bare P10101 om dagen på GPU selv med bigpackets satt til small. Forstår ikke vitsen med den innstillingen når man ikke kan styre størrelsen på WUene. Virker som de pusher veldig hardt på med disse P10101 nå. Skjermkortet mitt kom opp i 87C i natt/tidlig morgen fordi noen nyttårsbesøkende hadde lukket igjen døren til kontoret (uten tillatelse) og jeg hadde låst vifta på 50% som var greit for P10101 med døren oppe. Satt vifta til auto igjen nå. Shaderne på kortet er klokket til 1620. Auto på viften går nå på 54% for å holde kortet på maks 80C. Endret 1. januar 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Forøvrig ser det ut som vi straks passeres av XCPUs. De dytter hardt på nå Men vi holdt i det minste plassen ut året. Dog har jeg en liten overaskelse på lur til dem Tror de passerte oss i natt en gang. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 (endret) Jupp, så sene som stats er kan det være fare for det, hmm sjekke. EDIT: Jupp det gjorde de, men da klarte vi holde plassen ut 2009 og det er jeg meget fornøyd med da det var en hard kamp . Utfra poengforskjellen de allerede har (60k mer ved siste eoc-stat) og vil ha på neste oppdatering tror jeg heller ikke vi kan klare å passere dem for en kort stund igjen heller selv om vi skulle klare å oppnå høyere 24hr-prod i helgen. Disse P10101 ødelegger også en del for lag med mye GPU og lagene med bigadv. drar mer fra. Ekstremt lukrativt med LGA1156/Corei7-860 foldere om dagen. Lurer på hvor lenge den bonusen skal pågå. Endret 1. januar 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Jeg har startet opp alt jeg har å folde med og hadde det ikke vært for disse hersens 548p så hadde PPD ligget på 120 - 125K fra meg nå. I forhold til foreks. 353p så gir 548p over 1K mindre poeng pr. døgn pr. GPU. For å hindre svidde kort må jeg kjøre med vindu oppe der maskinene med 9800GX2 står. De øvrige kortene takler P10101 bedre. Ny og uønsket rekord i KWh i desember med 4043KW i strømforbruk for boligen. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 (endret) Hva koster det deg å kjøpe noen LGA1156/I7-860/6GB og kjøre bigadv i stedet for å trøkke så mye strøm gjennom alle disse GPUene? Jeg ville faktisk regnet litt på det. En 860 rigg med kun bigadv SMP gir omtrentlig 23K PPD og bruker forholdsvis lite strøm. Kunne vært interessant å se hva det kostet deg å få samme PPD som du gjør med alle GPUene om du også trekker fra spart strøm per år. P10101 har også gjort at jeg ikke har giddet å sette 8800GT kortet i en OEM maskin på jobb siden det vil bli for varmt. Endret 1. januar 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 En 860 rigg med kun bigadv SMP gir omtrentlig 23K PPD og bruker forholdsvis lite strøm. Kunne vært interessant å se hva det kostet deg å få samme PPD som du gjør med alle GPUene om du også trekker fra spart strøm per år. Hva bruker en slik 860 rigg, 150 - 200W? Hvis 200W er ca. korrekt så ville jeg kunne kjørt 15 slike med samme strømforbruk. Men investeringen ville bli betydelig, 5000 x 15 = 75000 kroner = 230000 PPD. Har bare hentet tallene ut fra hukommelsen så de stemmer nok ikke helt. Lenke til kommentar
War Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 (endret) 1MND! 4KWh i desember Jeg fikk 2500 for Oktober+November+Desember. Men nå har jeg bare foldet siden theo hjalp meg og bare med 50k PPD max. Må vinduet opp så blir det annerledes en de som slår av panelovnen for å folde. Endret 1. januar 2010 av War Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 (endret) -alias-: Meste av utstyret har du fra før, slik som PSU, HDD, Kabinett, Vifter mm. Det du trenger er HK, CPU, RAM. Et bra HK med plass til minst 2 skjermkort om ønskelig:750,- (for mATX, ingen grunn til å måtte kjøpe ATX så lenge bios og layout er ok)900,- (for ATX) En Core i7 860 CPU:2080,- (med kjøler) 6GB DDR3:350,- x 3 for grei 2GB-1333MHz Value type RAM. Totalt for et system blir dette da: 3880,- (mATX) eller 4030,- (ATX). Evt. legg noen kroner i bedre CPU kjøler hvis de du har ikke kan brukes med overgang. (med tanke på klokking, men der kan Ei57 bekrefte hva han bruker) I tillegg kan du selge noen av skjermkortene til evt. andre foldere og spare ennå litt mer penger. Men det beste er vel kanskje å montere dem i maskinenr, 1 eller 2 stk i hver, og folde på dem innimellom om du ønsker. Det går fint å folde Bigadv i VM og GPU2 utenfor og alt på XP om man ønsker. EDIT: Her er eks. en handleliste fra komplett med et godt klokkekort som tillater 2 skjermkort om ønskelig. Og man kan helt sikkert få et slikt oppsett en del billigere i andre butikker Det som er usikkerhetsfaktoren er hvor lenge Bigadv vil ha bonus, men det er nå det gjelder, og dette vil uansett være en god oppgradering av foldingrigger som kan folde ren -SMP 8 eller 7 + GPU2 om man ønsker om bonus for bigadv skulle forsvinne om 3-6 mnd. Man behøver heller ikke ta alt på en gang, men eks. 1 maskin av gangen. Så får du faktisk 20K PPD+ per maskin du oppgraderer. Endret 1. januar 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Man behøver heller ikke ta alt på en gang, men eks. 1 maskin av gangen. Så får du faktisk 20K PPD+ per maskin du oppgraderer. Får se hva som skjer framover en stund, usikkerheten med hensyn til hvor lenge Bigadv vil ha bonus er der. Det burde vært hovedkort som støttet flere stk. CPU, gjerne så mange som 4, samt 2 - 3 PCIe slots. Det hadde vært saker. En slik rigg hadde produsert over 100K alene og neppe brukt mer enn 1000W. Men jeg vil selvsagt etterhvert oppgradere / fornye maskinvaren jeg har, men noe større innkjøp i 40 - 50 tusen klassen blir det nok ikke såfremt jeg ikke skulle vinne i lotto. :!: Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 (endret) Det finnes, men da koster alt mer penger og er veldig dyrt. Man kan få kort med 2, 4 og 8 CPU sockets. Men alt til disse systemene koster mye mer penger. Det er gjerne dobbel pris for kun en CPU om ikke tredobbel osv. Jeg ville forøvrig ikke kjøpt mer enn maks 4 slike LGA1156 maskiner som koster 3800,- nå. Det ville jo gitt 84-92K PPD bare på bigadv. Ram prisene er også spådd å stige kraftig og har allerede steget noe siden jeg kjøpte mine 12GB DDR3 til 1900,- i Januar 2009. Jeg tror den vil fortsette å stige ut mot sommeren og kanskje også gjennom sommeren, det har vært historisk lave priser på RAM siste 2 år. Jeg har skuffer med DDR2 pga. det. Oppgraderer man den ene maskinen som evt. er dårligst stilt så vil det gi en del erfaring med dette også samt at man får da 20+K PPD bare i SMP. Ikke noe press dette, bare diskusjon og veining av fordeler og ulemper. Endret 1. januar 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
War Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Jeg får ikke PPD på linux-cpu-virituell lenger. 192.168.1.6\fah\ alltid? Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Ram prisene er også spådd å stige kraftig og har allerede steget noe siden jeg kjøpte mine 12GB DDR3 til 1900,- i Januar 2009. Jeg tror den vil fortsette å stige ut mot sommeren og kanskje også gjennom sommeren, det har vært historisk lave priser på RAM siste 2 år. MPX har DDR3 tripple channel til 895 kroner nå som må sies å være billig, 1790 for 12GB. http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=99934 Ser at de øvrige ligger minimum 2 - 300 over den prisen, så mulig det er en form for nyttårs tilbud, men det sto ingen ting om det. 1.65V minne er vel ok for i7 på 1366? Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) Meste av utstyret har du fra før, slik som PSU, HDD, Kabinett, Vifter mm. Det du trenger er HK, CPU, RAM. Man behøver heller ikke ta alt på en gang, men eks. 1 maskin av gangen. Så får du faktisk 20K PPD+ per maskin du oppgraderer.Prøver meg på å oppgradere hovedmaskinen min siden det er den jeg bruker mest til daglig. Valgene falt på flg. komponenter. 1. Asus P6T til kr. 1649,- fra netonnet 2. Intel Core i7 Quad 920 til 2049 fra netonnet 3. OSZ Gold XTC 6GB 1600MHz DDR3 KIT til 895 fra MPX Sum= 4706 inkl frakt. Dette burde bli en brukbar konfigurasjon. Valgte 3 x PCIe og SLI grunnet at jeg liker å kunne ha muligheten til å leke litt med flere skjermkort. Har også lagt i ordre Chieftec Super Series 850W PSU til 939 hos komplett som burde holde til et 3 x SLI oppsett. Hvis jeg velger å bruke 3 stk. 9800GX2 så burde denne riggen gi noe i nærheten av 60K PPD med Bigadv hvis jeg får utnyttet alle GPUer i Linux som jeg har forstått jeg må bruke som OS. Strømforbruket ender omkring 750W vil jeg tro. Er imidlertid usikker på hva i7 bruker av strøm, men mye over 100W trekker den vel ikke. Endret 2. januar 2010 av -alias- Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Her er eks. en handleliste fra komplett med et godt klokkekort som tillater 2 skjermkort om ønskelig. Og man kan helt sikkert få et slikt oppsett en del billigere i andre butikker Kortet i handlelisten har bare plass for 1 stk. skjermkort! Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) Ser du ønsker å gå for LGA1366 Det må man om man ønsker TriSLI. Ellers støtter LGA1156 dualSLI og har faktisk bedre ytelse ift. skjermkort/spill med integrert PCIe kontroller i CPU etc. LGA1156 har også vesentlig lavere strømforbruk og er noe modernisert ift. LGA1366. Men skal man ha de heavy workstation løsningene eller triSLI er det sistnevnte som gjelder. 1. Det minnet er helt greit "stock-minne" og de såkalte GOLD brikkene har timings spesielt for Intel plattformer. Personlig liker jeg ikke slike ram-heatsinks fordi de har en tendens til å varme opp minnebrikkene når de står så tett som på LGA1366 (ved 6 brikker), så jeg kjøpte uten så jeg får mer luftsirkulasjon mellom brikkene. Og slike med huller i kan fortere samle støv. Men ikke noe å bry seg om når man kun bruker 3 brikker som plasseres i annenhver slot, man ikke skal klokke minnet og passer på støv i rommet og kabinettet Så meget bra minne til prisen! 2. Jeg trodde også før det var slik at man hadde dual-channel og triple-channel DDR3. Men slik er det ikke, du kan bruke bruke alt som selges som 3 brikker på LGA1156. Det er hovedkortet og sokkelen som bestemmer hvor mange kanaler du får mens minnet kan brukes om hverandre. Det kalles slik fordi det selges i pakker av to eller tre som passer til anntall slotter på de respektive hovedkortene. Men man kan fint kjøre 3 brikker på LGA1156 men man får da noe dårligere syntetisk minneytelse, som har lite å si. Dvs. du kan fint kjøpe 3 "dual-channel" kit og fylle 6 slotter på LGA1366. 3. Jeg blingset på LGA1156 hovedkortet på komplett og syntes jeg så en fjær på en av de sorte slottene og skulle være rask med å lage et eksempel til deg. Men du har jo dette kortet til 11,- mer som er et annerkjent og greit kort. 4. Asus hovedkortet du har valgt ut er bra klokkekort og klokker lett en 920 D0 til 4.2GHz. Til den prisen får man riktignok ganske så mange bra alternativer på hovedkort nå som prisene har sunket kraftig på 1 år. Men hovedkort er noe man velger litt med hjertet og det tuller man ikke med . Kortet klokker bra, har alt du ønsker deg og sikkert litt til. Det er kun 2 ting du skal huske på: - Asus er fryktelig trege på bioser! Jeg har smertelig erfart det med mitt P6T6 hvor jeg har måttet ty til lekkede betabioser i 8 mnd. Men kortet er "gammelt" så det burde gå greit og det meste skulle vært løst og på plass. På bakgrunn av dette kjøper jeg nå kun "gamle" Asus kort som har 1 år på rumpa. - Og dette som er fra en review i mars 2009. The only real problem I had was that the cooling on the chipset was a little suspect and was extremely hot to the touch when pushing the clock speeds on the processor and memory. A quick fix is to have a fan blowing cool air over the heatsink to reduce the operating temperatures. Once that was done, I had no stability problems when pushing the limits on this board. 5. Intel Core i7 920 D0 har en TDP på 95W. Skal den klokkes opp mot 4GHz så kan den trekke oppimot 250+W på full load mens en LGA1156 og en i7 860@4GHz ikke går høyere enn 156W (toms hardware guide). Det er dog lenge siden jeg har sjekket disse tallene. 6. Du må ikke bruke Linux som boot/hoved OS for å kjøre bigadv. Jeg har nå testet VMWare Player 3.0 med virtuell Linux i Windows og kjører bigadv så det suser og fullstendig stabilt. Jeg hadde noen problemer med ustabilitet hvis jeg kjørte GPU2 samtidig, men det var pga. den nye WHQL driveren til Nvidia og når jeg byttet til driveren i Cuda Zone ble det 100% stabilt så langt. Bigadv + GPU2 kan man kjøre i Windows XP, Vista eller 7 som jeg gjør. No problemos. Endret 2. januar 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Alias, jeg ville vurdert en HX850 PSU fremfor Chieftec'en. Den koster litt mer, men avgir mindre varme og sparer deg for 3-400 kWh i året. Du vil over tid spare inn de ekstra kronene den koster mer i innkjøp. Jeg ville også vurdert å kjøpe i7 920 fra IT24. De selger D0 for 1970 uten vifte og tar 29 for vifta. Frakt er kun kr. 30. Det kan sikkert lønne seg å kjøpe en annen vifte enn stock også. Jeg er slett ikke sikker på at stock-vifta vil klare -bigadv. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) Enig med Ei57 at man bør kjøpe en bedre kjøler. For bigadv må du nok opp på 2.8-3GHz for å få bonus. En 920 D0 må man nesten også kjøre på minimum 3.8GHz som den gjør bare ved å blåse på den. Når det gjelder kjølere er Thermalright Ultra120 (79,- + 1200 rpm vifter + LGA1366 kit 30,-) en god kjøler. Vil man ha noe av det bedre som virkelig kjøler en slik så er Noctua NH-U12P SE1366 eller Thermalright ULTRA120 Extreme Rev.C veldig bra men også full pris. Men her kan du finne helt greie 3.part kjølere til en midt i mellom pris. Jeg er også enig i å velge Corsair fremfor Cheiftec på PSU. Jeg kjører kun Corsair og Mist og har en 2-3 stk av hver. Endret 2. januar 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) 01.01.10 102,975 38Første gang jeg har levert over 100K på en dag. Og det på første dagen i 2010 hehe, morro. Og det ser jaggu ut som vi klarte å passere XCPUs igjen og ta tilbake plassen vår Det spørs hvor lenge vi holder den, men uansett en artig nyttårsfeiring De har jo en kar som alene produserer 360.000 PPD. Endret 2. januar 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Cryztek Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Personlig liker jeg ikke slike ram-heatsinks fordi de har en tendens til å varme opp minnebrikkene når de står så tett som på LGA1366 (ved 6 brikker), så jeg kjøpte uten så jeg får mer luftsirkulasjon mellom brikkene. Og slike med huller i kan fortere samle støv. Dette har jeg ingen problem med, bruker seks 2gb viper med ganske høye heatsinks. De ligger på litt over romtemp og da kjører de på 1600mhz Kabinettet har tre aktive vifter utenom cpu,gpu,hk og psu men blir det varmt har jeg fire 120mm som blåser kraftig i sidedøra men de er ikke til normalt bruk da de bråker en del Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå