ei57 Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 2 stk GTS250 gir 10000-13000 PPD for ca 1700 kr og de går det faktisk an å få kjøpt nå. En ny GTX295 koster vel fort over 3000 og kan ikke leveres før over nyttår. Da er vel neste generasjon Nvidiakort nær ved å komme i salg og om de blir kalt GTX360 og GTX380, vil begge høyst sannsynlig gi høyere PPD enn GTX295. Det blir spennende å se prisene. Noe senere kommer også en mer folkelig GTS350, som vil ligge svært nær GTX295 i ytelse. Den vil forhåpentlig ikke koste skjorta, men vil bidra til at behovet for lufting blir redusert. Et alternativ til enkeltklienter og Amber, er SMP. Færre klienter, høyere og langt mer forutsigbar PPD. Best ytelse oppnås i Linux, men vær oppmerksom på at SMP i VM kan ødelegge for GPU. Til Amber WU'enes forsvar skal sies at de er spesielt ugunstige på Intel CPU'er. Ellers er det godt å se at noen faktisk sparer strøm på folding. Det kan tenkes at også jeg reduserer forbruket noe, ved at annen elektrisk oppvarming er redusert, og kanskje har innetemperaturen også gått noe ned. HW@work trives best når det er kaldt. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Har man problemer med stabilitet er det viktig at man ikke klokker i noe særlig grad og begynner med et stabilt system og klokker seg opp litt og litt og finner et greit nivå. ei57: Var ikke klar over at Amber er best på AMD og Gromacs på Intel (siste var jeg klar over), grei info Endret 13. desember 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Ellers er det godt å se at noen faktisk sparer strøm på folding. Det kan tenkes at også jeg reduserer forbruket noe, ved at annen elektrisk oppvarming er redusert, og kanskje har innetemperaturen også gått noe ned. HW@work trives best når det er kaldt. War har altså observert at han (kanskje) sparer strøm. Kanskje han glemmer at de 2400W panelovene tilsammen ikke står på hele tida, de har vel termostater? Det er lenge siden jeg har brukt ovner inne i huset foruten en liten en på badet. Alle panelovner er fjernet for flere år siden. Jeg sparer jo ikke akkurat på strømmen når jeg folder, åpner vinduene i mildvær og bader ofte. Men kan det faktisk tenkes at effektiviteten på panelovner er dårlig i den betydning at de slipper mye strøm gjennom og gir lite varme tilbake (burde her kalles virkningsgrad). Kanskje har en PC faktisk høyere virkningsgrad på produsert varme pr. strøm? Edit: Det er faktisk -16 her nå fremdeles har jeg ett par vinduer på gløtt. Endret 13. desember 2009 av kjellms Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Jøss kjell. Hvor stor bolig har du? Men du fyrer vel litt med ved også anntar jeg? Endret 13. desember 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 Jøss kjell. Hvor stor bolig har du? Men du fyrer vel litt med ved også anntar jeg? Nei bare liten bolig, kjeller er stort sett uferdig og ellers bare lager. Naboleiligheta har varmtvannsbereder i felles kjellerlokale, jeg har en PC der, prøvde å ha flere der i høst, men det ble for varmt. frysebokser gir jo også litt varme. Har forsåvidt mer plass der, men det er uferdig og heller ikke innlagt strøm i det arealet som kunne vært brukt. Har ikke fyrt med ved på mange år. Lenke til kommentar
War Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 Panelovnene sto på hele tiden da den aldri klarte å varme opp 90kvm alene. Kan kanskje henge sammen med at de som bodde her før har malt på gummilistene i vinduene så vinduene trekker en del/ikke kan lukkes helt igjen. Vifteovnen er også satt bort, den trakk 2000W alene og ble brukt 2-3t pr dag for eks før vi fikk gjester. Jeg mener at strømforbruket har gått ned totalt sett. Jeg har ikke hat noen shutdown etter at jeg klokket cpu ned, nå var den ikke bra klokket heller, kun økt bclk med alt på auto. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Så vidt jeg vet vil all elektrisk strøm bli omgjort til termisk energi i ytterste konsekvens, og både en PC og et varmeelement burde derfor ha en termodynamisk virkningsgrad på 100%. Mens prinsippet bak et varmeelement er relativt simpel joule-oppvarming er det langt flere elementer i en PC som gjør at energien blir overført mellom flere systemer, og man vil eksempelvis måtte blande inn elektromagnetisme o.l for å kunne beskrive disse i et såpass komplisert system som en PC. Jeg har vanskeligheter med å se at å bytte ut oppvarmingen fra panelovner til en eller flere PCer skulle ha noen som helst effekt på strømregningen såfremt begge trekker like mye strøm. Endret 13. desember 2009 av fargoth Lenke til kommentar
War Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Jeg har ny måler i sikringskapet, ut å sjekke de to siste ukene. 571kr 2 uker siden 311kr forrige uke Det er ca 1500W i timen mindre gjennom hele uken Nå blir det jo også relativt hvor mye strøm man bruker, og riggen har vært nede noen timer mens jeg plundret med folding osv. Det er ikke vitenskapelig korrekt, men jeg har iallefall spart penger selv om ikke det var målet. -------------- Hva med denne løsningen? Venitl på vegg har samme temp som uteluften. Sette inn formbare alu-rør derifra og rett inn i kabinettet forran? Og ved luken før røret setter jeg på en 12v. baderomsvifte som trekker kaldluften inn? + Om panelovnene eksempelvis står rett under dårlig isolerte vinduer kan det kanskje tenkes at mye av varmen forsvant rett til kråkene? Jepp, derfor vil jeg tjene penger, men ikke nødvendigvis andre er min teori. Endret 13. desember 2009 av War Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Kan det tenkes at forskjeller i forhold til plassering kan ha noe å si? Om panelovnene eksempelvis står rett under dårlig isolerte vinduer kan det kanskje tenkes at mye av varmen forsvant rett til kråkene? En PC fungerer jo også til en viss grad som en vifteovn og dette sammen med en mer effektiv plassering kan kanskje ha hatt noe å si? Uansett betyr det vel ikke så mye fra eller til så lenge det totale strømforbruket har gått ned og du føler at temperaturen er den samme. Endret 13. desember 2009 av fargoth Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 Da er jeg oppe og kjører igjen med det som virker å folde normalt, omkring 90 - 95K PPD vil jeg tro det skal bli. Riggen i garasjen kjører nå med bare 3 stk. 9800GX2 mot 4 tidligere. Bruker bare en PSU der på 750W og håper at det vil holde. Jeg har måling der og ser at den trekker 680 - 700W fra veggen på det meste. Fordelen er at det er kaldt der, bare 3 - 5 grader varmt, så kjølingen til PSU skulle være bra. Det kommer bare såvidt lunken luft ut fra PSU under full load. Nå blir heller ikke skjermkortene varmere enn at de holder seg under 83 grader. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 virker bedre ja -alias- Det siste kortet er defunc eller skal det kjøre i noen annen maskin? Lenke til kommentar
War Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) 95K PPD! Ikke rart du runda 20mill. Jeg må nesten kjøpe er rack-skap U42-45. Burde jeg kjøpe med glassdør eller med "gitter"-dør eller uten dør i det heletatt? 900,- for en 250 512MB 1000,- 250 1GB Som komplett har på lager. (må handle der) Alle hi-endkort er utsolgt, merkelig. Endret 13. desember 2009 av War Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 Det siste kortet er defunc eller skal det kjøre i noen annen maskin? Det er det som er litt rart! Jeg testet det i en annen maskin og det fungerer tilsynelatende normalt i 3DMark06 og i andre programmer. Forsøkte å folde med det i samme maskin og det fungerer i noen minutter så faller PPD med 20 - 30% på begge kjerner så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Å bruke det til folding blir uforholdsmessig dyre Watt/PPD så det skal ikke tilbake til riggen det kom fra ihvertfall. Kan vel vanskelig reklamere på det heller siden det fungerer i andre sammenhenger. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 900,- for en 250 512MB1000,- 250 1GB Har du vunnet i lotto? Trodde du var student og måtte snu på kronene. :!: Det er ingen målbar forskjell over tid på 512MB og 1GB med hensyn til folding, så du sparer på å kjøpe 512MB kort. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Nå har jeg følgende SMP maskiner oppe og folder, dog vil mye av det bare være i helger og på helligdager. Alle er Linux SMP foldere og rundt 47.500 PPD på kun SMP er ikke så ille. Det er uten bigadv. på den ene i7 som vil gi 16K PPD ekstra. E6750en er det noe merkelig med så den ligger 1000PPD under normalt. Ellers vil jeg få opp GTX 285 + 8800GT samt litt X3220 opp en del på hastighet. Så med Bigadv (+16K) + GTX285 (+9K) + 8800GT (+5K) + [email protected] (+2K) vil jeg havne på et pent tall på omtrentlig 79.5K PPD Så War må passe seg Kjellms hehe. EDIT: Jeg har også en ekstra E8400 liggende i skuffen, så blir det et HTPC bygg så blir det 3K PPD ekstra der også. Endret 13. desember 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
War Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Har du vunnet i lotto? Trodde du var student og måtte snu på kronene. Min bedre halvpart har 34K i mnd , men jeg har notert ned kortnummeret. Endret 13. desember 2009 av War Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 34K netto utbetalt? Hva jobber hun med? Lenke til kommentar
War Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Lektor med opprykk heter det, spørr ikke meg hva det betyr. Når jeg tenker meg om så har hun bare jobbet siden august, og da blir vel årslønna halv = mindre skatt? Betyr vel mindre penger fra 1 jan. 410 trur jeg. Uansett så blir det ny hardware på meg hver 12. på kalenderen. Endret 13. desember 2009 av War Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 Vel, spørs om du ikke ryker ut døra om du misbruker kortet Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) Så med Bigadv (+16K) + GTX285 (+9K) + 8800GT (+5K) + [email protected] (+2K) vil jeg havne på et pent tall på omtrentlig 79.5K PPD Nå begynner vi å snakke teamwork her med 5, kanskje 6 foldere over 50K PPD i løpet av helga. Endret 13. desember 2009 av -alias- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå