Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lager gjerne en fiks ferdig løsning som den skissert over om det kan være nok til å få brukeren til å folde igjen. Men når det er sagt så tror jeg jammen meg at jeg skal kikke litt nærmere på det uansett. Å ha en egen foldeknapp på tastaturet som slår av skjermen og starter foldingen virker som en deilig løsning for de av oss som bare folder når vi drar på skole/universitet/jobb og slår av foldingen når vi skal bruke maskinen igjen.

 

Alt som er installert som service kan enkelt startes og stoppes ved "net start navnpåfoldeservicen" på kommandolinje eller i en batchfil.

 

Jeg har endelig fått ordnet dette for foldeprosessene mine som tidvis er stoppet opp alt for lenge siden jeg slår de av og glemmer å slå de på igjenn. Det jeg har gjort er å lage to batchfiler

 

net start Folding@home-CPU-[1]
net start Folding@home-CPU-[2]

 

net stop Folding@home-CPU-[1]
net stop Folding@home-CPU-[2]

 

Man kan slenge inn en pause i bunn for slik at vinduet ikke lukker seg med en gang og man kan se at alt virker som det skal. Jeg har gjort det og kommer til å fjerne den igjenn når jeg er trygg på at start og stop ikke feiler. I tillegg har jeg lagt til en task i scheduler slik at den starter utpå natta en gang når det helt sikkert ikke ødelegger for filmtitting e.l. Hvis jeg skulle finne på å stoppe dem tidlig på morningen og glemme å sterte de igjenn så blir det en del timer pause, men det er stort sett på kvelden når jeg skal se en film at jeg har behov for å pause. Og også da veldig skjeldent.

 

Det greie med denne er at net start ikke tuller til ting selvom servicen allerede er startet. Da bare sier den at "requested service i already runninge" eller noe i den duren. Så det å kjøre start-batchen i scheduler selvom begge servisene går er ikke noe problem.

 

Jeg har bare lagt batchfilene rett på desktopen, men det er jo ikke store jobben å lage en shortcut og tilordne en tastatur-shortcut til denne hvis man ønsker dette.

 

Hvordan man kan starte og stoppe andre ting som ikke kjører i service vet jeg ikke. Spesielt stoppinga må gjøres på en kontrollert måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meget bra Theo, førstesiden har fått et skikkelig løft!

 

Det har dog sneket seg inn en feil link for Linux "SMP clients". Den peker på Mac-klienten. Det burde vært denne:

 

http://folding.stanford.edu/English/LinSMPGuide

 

Linux SMP bigadv krever at du må erstatte Fah6. Den fila du laster ned må gjøres kjørbar. Slike som meg, som ikke er spesielt oppegående på Linux, kan ha nytte av en ekstra linje med: chmod +x fah6. Det tok meg vel et par standard SMP WU'er å finne ut hvorfor den nedlastede fila ikke ville kjøre. Forøvrig var installasjonsguiden meget bra og Linux SMP var lettere å installere enn Windows-varianten. Dessuten gir den mye høyere PPD (og noen grader varmere CPU).

Lenke til kommentar
Å ha en egen foldeknapp på tastaturet som slår av skjermen og starter foldingen virker som en deilig løsning for de av oss som bare folder når vi drar på skole/universitet/jobb og slår av foldingen når vi skal bruke maskinen igjen.

 

Det er i de fleste tilfeller en god ide, men vær klar over at dersom Windows slår av skjermen, kan enkelte GPU'er skifte modus, og PPD droppe med opptil 75%. Har sett dette på GTX260 og mistenker at det også kan forekomme på GTS2xx og øvrige GTX2xx. Det er da bedre å bruke av-knappen på skjermen og disable all skjermsparing i Windows.

Lenke til kommentar

Det var rart. Har aldri hatt problem med litt mindre mindre krevende skjermsparer, men jeg kjører det aldri lenge. Og på noen maskiner ikke i det hele tatt. Lar windows slå av skjermen så raskt som mulig, etter 5, 10 el 15 min etter behov. Ventemodus eller hvilemodus må selvfølgelig ikke aktiveres. Det er jo å be maskina ta en pause.

Lenke til kommentar

Jeg lar vanligvis Windows slå av skjermen etter 5-10 minutter og det gikk bra helt til jeg fikk GTX260. Da var det ikke lenger bare skjermen som ble slått av, men GPU'ene gikk også over til 2D modus. Etter det lot jeg skjermene stå på i Windows og brukte av-knappen på skjermen og problem løst. Skjermsparer bruker jeg aldri, så det kan tenkes at det fungerer.

Lenke til kommentar
knopflerbruce
, det løser du enkelt og greit med å pause foldingen, bruke pc og sette i gang igjen når du er borte.

 

---

Jeg sto opp, pc av.

Jeg slo på og volla, login-skjerm.

Jeg logget på og.....det var alt oppe og kjørte igjen.

 

Har pcen slått seg av pga innstillingene for hvilemodus?

Isåfall har jeg 10 tommeltotter.

 

En katastrofal krasj ville jo ha resatt alt.

 

Da blir det lite folding-tid, siden jeg faktisk sitter veldig mye foran skjermen :p

 

Men en skulle jo tro at foldinga var så lavt prioritert at du kunne kjøre 100 instanser, men likevel ha full "frihet" på PCen. Det er vel det det "markedsføres" med, at den "bare kjører når det er ledig kapasitet". Og det synes jeg henger dårlig sammen med mine erfaringer, som tilsier at F@H faktisk kjemper om masse ressurser selv når jeg gjør andre ting på maskinen. Jeg har nok minne, for å si det sånn...

 

Skru av evt pause foldinga er uaktuelt, altfor lett å glemme å skru dem på igjen. Gjort det flerforldige ganger på gamingmaskina her, hvor det er et HD4870 som folder når jeg ikke spiller, og pauser det når jeg spiller. Har vel glemt å skru den tilbake over halvparten av gangene jeg har begynt å spille...

Lenke til kommentar

Hovedriggen min gikk ned i natt ved 02.30 tiden, og jeg oppdaget det ikke før kl. 11.30. Vet ikke helt hva som forårsaket stoppen. Etter resett kom bare 3 av 4 skjermkort opp i Windows og jeg måtte avinstallere drivere og legge inn på nytt før alt var oppe og gikk igjen ca. kl. 13.00. Kanskje er det noe av maskinvaren som begynner å bli sliten. Dermed ble det 10 timer uten produksjon og tap av ca. 20K poeng i dag.

Lenke til kommentar
Ang nedsatt ytelse så synes jeg at jeg merker det sev på min 24/7-PC, med 3 GPuer og en enkeltkjerne-CPU-klient (en til hver kjerne, affinity satt i taskmanager) var det klart at det ble litt knotete å gjøre masse annet, selv om all priority var satt til laveste. Sånn sett kan jeg godt se at folk ikke ønsker å folde med maks kapasitet, hvertfall.
Her var det snakk om en CPU klient og jeg foreslo å sette den til 50% da alt av bidrag er bedre enn ingenting.

 

Ei57:

Takker så mye, skal fikse at once :)

 

-alias-:

Ergelig når slikt skjer men gudskjelov var ingenting ødelagt :)

 

 

EDIT:

Når det gjelder dette med å skru ting av og på for folk som spiller mye så kan man kanskje bruke litt tid til å lage makroer ift. spillene som gjør dette for en.

 

Både logitech og en del utillities har funksjoner som lar deg stoppe og starte mye rart når du starter et spill og slutter å spille. Se på dette?

 

Kjell eller Kjetil: (husker ikke helt hehe)

Skal legge inn link til rivatuner i verktøy :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Komplett har nå 50% avslag på Seasonic S12 II SS-380GB, 380W PSU nå. Seasonic lager de beste PSUene og denne er meget kjekk for mindre foldingrigger som ikke drar kraftige skjermkort. Eks. maskiner som kun driver CPU folding.

 

295,- er et røverkjøp for denne som nok klarer en god del over 380W på maks effekt og ellers er topp kvalitet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hovedriggen min gikk ned i natt ved 02.30 tiden, og jeg oppdaget det ikke før kl. 11.30. Vet ikke helt hva som forårsaket stoppen. Etter resett kom bare 3 av 4 skjermkort opp i Windows og jeg måtte avinstallere drivere og legge inn på nytt før alt var oppe og gikk igjen ca. kl. 13.00. Kanskje er det noe av maskinvaren som begynner å bli sliten. Dermed ble det 10 timer uten produksjon og tap av ca. 20K poeng i dag.

 

Havari kan skyldes OC. Har en E8400 som lenge gikk på 3.6GHz, men som fra tid til annen gikk ned. Satte den ned til 3.5Ghz og har vel ikke opplevd at den har gått ned siden. Kjører SMP og 2xGPU 24/7 i de årstider som krever oppvarming.

 

Ser at min [email protected] nå holder på med SMP nr.500 og har holdt koken i 1,5 år. Har også et 8800 gts 512 som har foldet enda lenger. Med 23130 WU'er på samvittigheten, har jeg ennå ikke opplevd HW som har tatt skade av å folde. Alt som kan klokkes, er klokket, men ikke høyere enn at det kjører stabilt og uten å øke spenninger.

Lenke til kommentar
Havari kan skyldes OC.

Ja, det har jeg også erfart, men i dette tilfellet må det være noe annet siden ingen komponenter er OC. Utetemperaturen har steget med 4 - 5 grader, noe som også merkes i riggen. Kanskje var det noe som gikk varmt og forårsaket stoppen. Det er likevel aldri så galt at det ikke er godt for noe for etter at jeg la inn drivere til skjermkortene på nytt så gikk temperaturen på skjermkortet med høyest temperatur ned fra 102 - 104 grader til 79 grader ved samme WU. Ikke skjønner jeg hvorfor, men slik er det nå. Jeg har 2 stk. XFX 9800X2 som har ligget med temperaturer over 100 grader jamt, men nå har altså det ene kortet senket seg ned med vel 20 grader. Folding er ikke helt til å bli klok på noen ganger. :hmm:

 

For øvrig så overklokker jeg kun 8800GS kortene mine, og ingenting annet. Det ble for mye feil i foldingen så jeg ga det opp. Min erfaring er at foldingen i noen tilfeller faktisk tar knekken på komponenter. Hos meg har det gått med ett hovedkort, ett skjermkort, 4 x 1GB RAM og en PSU. Jeg er jo ikke 100% sikker på at det skyldes foldingen, men komponentene tok kvelden mens folding pågikk, riktignok i kombinasjon med OC. Kunne nok hentet ut 10 - 12K mer på OC, men som sagt, jeg ga det opp etter dette.

Lenke til kommentar

Overklokking for å tyne maksimalt ut av hardware mens man folder på gjerne CPU og et eller flere skjermkort samtidig er en nevneverdig belastning for hardware.

 

Og det er her dårlig og god hardware skiller seg ut. Men ofte kan det være en batch med dårlige kondensatorer ol. som svikter i ellers god hardware. Så man kan si at folding i noen tilfeller skiller klinten fra hveten.

 

I tillegg om man presser alt til maks via klokking er linjen mellom "liv og død" smalere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bigadv krever helst -smp 8 som minimum (not for everyone). Det er noen som kjører den greit med -SMP 7 men du skal ha meget kraftig CPU for å klare deg med -SMP 6. Det spørs om en Ci7 920@4GHz er nok til å klare seg innenfor 3-4 dager med -SMP 6.

 

Du må også laste ned drop-in binary som du ser i linken fra førsteposten. På LinuxFAH VM/distribusjonen er drop-in binary allerede på plass.

 

LinuxFAH distribusjonen gir deg også en hjelpeskjerm når den er ferdig med å boote som forklarer de fleste startalternativer . Se på skjermen ;)

 

post-38451-1260629560_thumb.png

 

Det anbefales også 5200MB i VM Ram for bigadv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Varmen kan nok spille en rolle. Jeg lufter når tempen går over 85 grader på GPU'ene i stua. Her i kjelleren ligger GPU'ene mellom 65 og 70 grader, så her er det ikke noe problem.

 

Fikk forresten et trådløst nettverkskort igår. Tenkte å flytte Linux-riggen opp i stua, men tanken på hvor mye jeg måtte klokke ned, gjorde at jeg utsatte flyttingen. Den står fortsatt på hedersplassen på gulvet i kjelleren, og der blir den nok stående sålenge bonusordningen på bigadv varer.

 

Ser ut som extremeoverclocking.com sliter litt med poengene idag. På siste oppdatering fikk jeg alene flere poeng enn hw.no tilsammen. Der er det noe som ikke stemmer helt.

Lenke til kommentar
Det anbefales også 5200MB i VM Ram for bigadv.

Da må jeg ha hele programmet for å endre ram.(låst nå)

, Ja sorry, har ikke skjerm -relegger inn for å teste guidene i 1 post.

 

Guiden sier nemlig,

Start fah6 with this command in the virtual machine:

 

./fah6 -bigadv -smp 7

 

Da burde du kanskje legge inn i 1 post at man ikke tar med -bigadv hvor man for eks skal folde på 6 cores pga man skal ha med gpu osv.

Endret av War
Lenke til kommentar

Hvordan skulle du startet om klienten uten skjerm?

 

Det med og uten bigadv står godt forklart når du booter VMen før du skriver kommando for å starte klienten? Som du ser i skjermdumpen over.

 

"To start regular folding"

og

"To start bigadv folding"

 

EDIT:

Hvis du skal forsøke å kjøre bigadv med -SMP 6 vil du ikke trenge 5200MB. Du kan dele tallet på 8 og gange med 6. Husk at det da vil ta mins 2-3 timer før FAHMON ser ETA, eller at du selv regner ut utfra første % om du rekker bonusfristen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...