Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Theo343: det merkes på responsiviteten om jeg så kjører folding bare på en kjerne. Og jeg folder ikke i linux siden det er meget upraktisk å reboote for å kunne spille.

Du trenger ikke reboot for å folde på Linux, du kan kjøre Linux i en VM og folde der. Men hva slags responsivitet har du problemer med? Jeg har bruk datamaskiner siden starten av 80 tallet og synes jeg er en god bedømmer av responsivitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ting reagerer ganske enkelt ikke like kjapt med mye prosessorbruk i bakgrunnen, selv om prosessene er nedprioritert. Det er små marginer det er snakk om, men det er nok til at jeg merker det.

Å folde i en vm er enda værre, siden lasten av emulert folding oppfører seg annerledes mtp. schedulingen. Jeg kjørte lenge en filserver i et vm, men gikk vekk fra det på grunn av dette.

gpu-folding merkes mer enn cpu-folding, men begge deler er merkbart om man er fin på det.

Lenke til kommentar
Pac-man, link meg klienten og fortell hvordan du satt den opp på 4 kjerner.

Jeg får bare 50% på en kjerne, en klient til så blir en kjerne 100% osv.

Vil gjerne ha en pr core.

...

1, last ned denne klienten.

2, Lag en mappe du, som du igjen lager fire undermapper i (Dette er ikke nødvendig, men gjør det lettere å holde orden.

(Se bildet jeg la ved)

3: Legg innholdet av den .zip filen du lastet ned i hver av de fire undermappene du har lagd

4: Kjør gjennom installeren, og sett de rette instillingene.

Husk å ha forskjellig Machine ID på hver.

..

Etter dette skal alt være oppe å gå.

Husk at skal en ha F@H til å kjøre som en service må du starte installeren som administrator.

Dette fungerer ihvertfall for meg..

War og Pac-Man

Dette er helt legitim metode, som jeg har nevnt tidligere hvorfor gjøre det vanskelig. Det er jo slik de fleste av oss setter opp flere clienter enten det er vanlige på flere kjerner eller for GPU. Men jeg tror dere snakker litt forbi hverandre. War er opptatt av sitt problem med å sette opp 2 x GTX295 med tilsammen 4 GPUer, hans problem synes å være knyttet til enten GPU/hovedkort hardware (prioriteringsproblem?) eller at han gjør noe annerledes ved installasjonen, slik at de forskjellige clientene roter delsvis i de samme mappene. Jeg har også foreslått en slik forenklet installasjon for deg/ham tidligere.

Lenke til kommentar

Jeg vil ha en kjappest mulig maskin til normal bruk. Derfor har jeg en relativt kjapp maskin med mye minne og ssd. Kunne jeg foldet uten å merke det så hadde jeg selvsagt gjort det.

Jeg har prøvd mye av vm-løsninger på flere platformer; vmware, hyper-v og kvm. CPU-lasten fra virtualisering er mer komplisert enn cpu-lasten fra et enkelt program når det skal behandles av scheduleren.

Windows har en helt elendig scheduler, og det merkes om man har prøvd bedret. Det blir ikke responsivt under last selv om lasten er helt nedprioritert. Sammenligner man linux med en preemtiv normal kjerne beregnet på skrivebordsbruk så taper windows grovt, spesielt i tilfeller med både io-last og cpu-last.

Lenke til kommentar

Jann - Ove: Hvilken var de siste versjonene og utgavene du testet fra vmware? Kan du vise en video med klienten på si 50% last hvor du presenterer et tilfelle hvor systemet er laggete eller mindre responsivt på en merkbar måte? Altså dette vil man jo gjerne få se tydelig så det ikke blir spekulasjoner og påstander.

Det hjelper ikke om man ikke liker "cpu ressurs scheduleren" til windows (man må for guds skyld ikke blande det med task scheduler), om man ikke kan vise dette? Om ikke annet så det ikke blir stående som fordommer.

Jeg foreslår 2 videoer hvor du viser en med problemet og at du har konfigurert klienten og til 50% og en uten at klienten kjører. Dette er du oppegående nok til å ordne raskt vil jeg tro.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er snakk om marginale forskjeller. Det vises ikke på opptak, siden man på et opptak ikke sitter der og trykker fysisk. Det er ikke snakk om microsekund, men mange nok milisekund til at jeg oppfatter det.

CPU-scheduleren til windows er elendig, den kollapser under last. Det er fakta. Skal man ha 100% responsivitet 100% av tiden så må man ligge nært 0% i cpubruk. Se bare på enhver aktivitet som krever realtime-respons av windowskjernen, man må da ha overdimensjonert cpu for å klare det.

Jeg *er* hårsår, og det er fritt fram å velge hva man kjører på sin egen pc.

Det er dere som drar saken ut i det uendelige og påstår at dere ikke merker at folding kjører hos *dere* Greit; men *jeg* merker når det kjører, og jeg godtar ingenting som gjør maskinen mindre responsiv.

Linux er fantastisk på det meste, men totalt ubrukelig på gaming i 2560x1600 og/eller med skikkelig ratt. Å bruke 20-40s ekstra på en reboot hver gang jeg vil spille er uaktuelt.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Vi påstår ikke det du mener vi påstår, gjør vi vel?

Ikke enig i det Jann - Ove og for meg blir det litt fundamentalistisk å mene noe slikt da brorparten av FPS Gamere spiller på nettopp windows og vi vet hvor kresne disse er på responsivitet i samme klasse som du nevner.

Inntil du kan vise at maskinen er merkbart mindre responsiv med foldingklienten på 50% blir dette for meg et grunnløst standpunkt og det ville vært mer voksent å bare si "jeg vil ikke folde", uten denne slags påstander påklistret. Jeg synes derimot ikke du er hårsår da det må være noe med presedens for å være det. På full last er jeg helt enig i at det kan forekomme ting man merker på CPU folding, på 50%, nei. GPU folding er mer merkbart ja og har lenge vært en issue som ikke ennå er fullstendig fikset.

Jeg vil også tro at du merker latencyen på linja så godt at det er et mareritt for deg å være på internett?

Ellers er det jo slik at nettopp Linux får en del kritikk for dårlig responsivitet og snappy feel i sine skrivebordsmiljøer. BFS Scheduleren er et tiltak som vitner om dette osv. Jeg skjønner også at du heller ikke har testet noen banebrytende siste versjoner av VM miljøer.

Men nok om det, det er helt akseptabelt at du ikke ønsker å folde :) Den andre diskusjonen får man evt. lage en helt annen tråd om.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

FPS-spill er en høyst relevant sammenligning som viser en idealsituasjon når det kommer til responsivitet under last. Når trådene som står for lasten har høy prioritet og tar seg av IO-input på rett måte er det selvfølgelig 100% responsivt.

Scheduleren skiller selvfølgelig mellom drivere og andre programmer, så for å ta et enkelt eksempel, et entrådet fps-spill som kjører med vsync påskrudd og på en cpu som er for kjapp for spillet: Spillet tar da for seg inndata mellom hver rendrede frame, og har tid til å prossesere det. Idealsituasjonen fra man rører på datamusen er da 0-8ms + 0-16.7ms + 0.2-50ms, hhv. usb-inputlag, prosseseringsvinduet mellom hver frame, og skjermens responstid.

På mer kompliserte, moderne spill så er essensen det sammen, men samtidig så er inputprosseseringen prioritert i de spillene som krever responsivitet.

På linux så må kjernen være satt opp rett, og harddisken må være kjapp nok for at det skal være responsivt. Før måtte man over på f.eks ck-patchsetet for å få det som krevdes for perfekt responsivitet, mens nå holder det med en korrekt konfigurert mainline-kjerne.

Ja, latencyen på internett er til tider uholdbar. Min linje er så godt jeg kan få det, fiber + god svitsj; men den gjennomsnittlige server på nett er treg. Bla. har jeg måtte blokkere gallup sin statistikkserver på grunn av treg respons.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Du gir deg ikke, bruker hersketeknikker for å prøve å få meg til å gi meg, og spiller tilogmed på moral. Jaggu flott.

Leste du ikke engang forklaringen ovenfor? Å behandle input i en tråd med et programm som selv står for majoriteten av cpulasten er helt forskjellig fra å behandle input mens et annet programm står for mye lavprioritets cpulast.

Nå er det snart på tide at denne diskusjonen splittes ut; eller at en mod går inn og setter en strek. Jeg gir meg faen ikke når du oppfører deg på denne måten.

Lenke til kommentar

Slå på folding når du forlater pcen, ikke noe auto-oppstart.

Det tar 3 sek. Klikke på 1-2-3-4-5 snarveger.

Og slik kan den stå til du kommer hjem, da trykker du på 1-2-3-4-5 xèr og lukker programmene.

Du merker ikke treg pc og det tar 5-6 sek maks og du kan folde på 100%

Problemet løst.

Lenke til kommentar

Når det ikke er enkelt automatiserbart så orker jeg ikke. Jeg forlater pc-en fysisk uten å gjøre noe, og forventer å maks skru på skjermen før den er klar til bruk når jeg kommer tilbake. Hadde det vært enkelt automatiserbart å skru av skjermen på windows hadde jeg gjort det med software for å slippe å fumle etter skjermbryteren også.

Btw, når det gjelder windows' scheduler og folding; Under performance options/processor scheduling så kan man velge mellom programs og background services. Sistnevnte kan gi en marginal ytelsesøkning i folding på bekostning av responsivitet, når man kjører folding som service. (Rett overfor sidevekslingsfil-innstillingene for de med norsk windows.)

Lenke til kommentar
Fremdeles skal scheduleren passe inn 50% prossessortid til foldingen. Det merkes.

Dette er ikke rimelig, de fleste clientene trekker seg helt tilbake når maskina brukes til mye annet. Man setter ikke av 50% prosessortid, når man bruker prioritetsinnstillinger når man konfigurerer foldinga. Det eneste som virkelig gjør maskinen lite responsive er full folding på GPUene. Men ellers er dette jo en diskusjon som ikke hører hjemme her siden de fleste aksepterer at maskina faktisk gjør noe for folding FAH her og helst mest mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...