Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har funnet fram til 3 forslag til P55 hovedkort, men hvilket skal jeg velge til min nye rigg?

1. http://old.prisguide.no/product.php?produc...5&cat_id=10

2. http://old.prisguide.no/product.php?produc...0&cat_id=10

3. http://old.prisguide.no/product.php?produc...1&cat_id=10

Et kriterium jeg hadde var min. 3 stk. PCIe x16, samt muligheten for Quad SLI. Såvidt jeg har lest meg til oppfyller samtlige av disse dette. Planen er å bruke i7 860 og 3 eller 4 stk. GTX275 (avhengig av HK) og så få dette til å virke under Linux. Men jeg er i tvil om hvilke av disse jeg skal velge!

Theo343

Hva gir forresten en i7 860 av PPD i Windows?

Lenke til kommentar
"Har funnet fram til 3 forslag til P55 hovedkort, men hvilket skal jeg velge til min nye rigg?

1. http://old.prisguide.no/product.php?produc...5&cat_id=10

2. http://old.prisguide.no/product.php?produc...0&cat_id=10

3. http://old.prisguide.no/product.php?produc...1&cat_id=10

."

Ja, hva vil du vi skal si? Siden det er nye kort fins det vel ikke så mange erfaringer og langstidstester er tross alt viktigere enn de kjappe. Siden det er en Gigabyte mot to Asus ville jeg sagt ta Gigabyten med en gang (fordi min erfaring er at Gigabyte er mest driftsikkert over lang tid)! Men nei, du skal jo folde på den, så da bør vel antall PCI-e 16 spor telle mest, så lenge layouten tillater 4 dobbelslot GPUer. Og Asus kan vel ikke kalle alternativet Supercomputer uten grunn, de må vel ha lagt inn gode marginer for strøm nok til alle slotene. Dessuten vil jeg gjerne ekskludere Gigabyte denne gangen fordi de har vært så bakstreversk å legge inn en floppykontakt (jeg har ellers kun sett 33 el 31 pins ikke 34 som det står her??)! Synd at de tuller slik så mye bra de ellers gjør. Bruker man mye KVM-svitsjer er heller ikke USB-mus/tastatur (Gb) noen spesiell fordel. Egentlig synes jeg denne Gigabyten har unødvendig mange kontakter og hva er vitsen med Dualbios når den aldri ryker?

Så da står det mellom de to Asusene og det vel ikke noe tvil om at DeLuxen har best layout og den har en praktisk knapp for bios reset (men er den så lett å finne uten å ta ut den nedre GPUen)? Videre har den alle de store kontaktene i høyre kant der de bør være. Men den har altså bare plass til 3 GPUer, kanskje perfekt hvis man skal folde på ett dobbelkort og to enkle?

Men jeg ville nok valgt Asus P55WS supercomputer. Den virker fornuftig, har utelatt unødvendige kontakter/grensesnitt. Egentlig teller ikke antall SATA, USB og FW i det hele tatt for en slik foldemaskin, men her er allikevel nok av det meste om du vil kombinere den med en eller flere workstationoppgaver. Komponentene ser lave og nøkterne ut og det skal gå greit å montere de fleste grafikkort. Men kvaliteten over tid og hvor mye utstyr den tåler gjenstår å se. Og skulle den ha en svakhet kan du nesten være sikker på at den ryker før garantien går ut. Så da så? :w00t:

Lenke til kommentar

Takk, synes du svarte folkelig og forståelig og jeg er enig i ditt valg. Hvis du ser nøye etter så har faktisk P7P55 WS Supercomputer 5 x PCIe x16 slotter, link: http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=n0goz6KAhlPOk1kF så da velger jeg det hvis det ikke dukker opp noe bedre før året er omme. Tenkte å gjøre innkjøpet tidlig neste år. Det eneste jeg kanskje synes mangler er Trippel Channel Memory.

Lenke til kommentar
..."Hvis du ser nøye etter så har faktisk P7P55 WS Supercomputer 5 x PCIe x16 slotter....så da velger jeg det hvis det ikke dukker opp noe bedre før året er omme.. Det eneste jeg kanskje synes mangler er Trippel Channel Memory."

Joda, er klar over det med de 5 PCI-e x 16 slotene, men i praksis er det plass til 4 dobbeslot-GPUer. Da 1366sokkel utgaven P6T6 Revolution kom (den har tre minnekanaler) lekte jeg litt med tanken om en slik med 6 enkle GPU-kort, feks 8800GS. men slo det fort fra meg. Det blir jo som å putte en ovn på 600W i kassa. Like etter kom jo også Asus P67T WS Supercomputer hvor man kan få inn 7 enkle kort eller 4 dobbelslotkort (siste er jo litt avhengig av kabinettet). Men da bør man vel ha en varmesentral i huset med kaldlufttilførsel og forøvrig et varmesystem med fordeling av varmluft. Eller en slik kan stå i nedre etasje hvor varmlufta kan stige til større arealer i neste etasje.

De to Asus 1366-hovedkortene m X58 blir jo til en helt annen pris og da får du jo tre minnekanaler om du synes det er nødvendig. Jeg mener jo forøvrig at Theo kjøpte Asus P6T6 WS Revolution, det er kanskje den han kjører sine bigadv på(?).

Asus P6T6 WS Revolution og Asus P6T7 WS Supercomputer (for de som ikke er obs på dem ennå). SLI vet jeg ingenting om, men hvis det er viktig antar jeg at du kan kjøre SLI på inntil 6 GPUer her siden det står 3-way på noen. Hvem vil slikt? Noen som simulerer krig over et panorama med tre svære skjermer?

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
alias:

Jeg tror Ei57 vil kunne svare best på Ci7 860 spørsmålet. Han kjører en slik :)

Den gir ca 8600 PPD @3.56GHz uten turbo med Ubuntu. Har ikke testet i Windows og kommer sannsynlig ikke til å installere Windows heller, men en må nok dele på minst to eller tre for å få ytelsen der.

Akkurat nå er det bare en GPU-klient som kjører. Det var strømbrudd halv fem i morges og det varte til ti. Så en drøy time oppe, før strømmen gikk igjen. Nå er den tilbake igjen og jeg kontanterer at 83% av en bigadv har gått i vasken. Stor takk til Skagerak nett for vel begrunnede bonuser til sine ansatte og høye utbytter til sine eiere (diverse kommuner i området), men hva med vedlikehold av nettet. Idag er det lørdag 28. november, ute er det vindstille og såvidt noen plussgrader. Når nettet går ned når folk sover og belastningen er liten, ser det dårlig ut med tanke på vinteren. Det er heller ikke første gangen at det skjer, men kanskje tredje eller fjerde gangen iår. Det er heller ikke nytt av året, men det var engang da nettet var oppe stort sett bestandig. Det var imidlertid før prisen på nettleie og senere strømmen gikk i været. Det er nesten så jeg ønsker at all kraftkrevende industri legges ned og oljeprisen faller til $20 fatet, og ny teknologi kan gjøre folk flest uavhengig av arrogante halvstatlige monopolister.

Lenke til kommentar

Fysj ja, vet akkurat hvordan det er. Postet vel om det litt tidligere her, strømmen kutter i hytt og pine p.g.a råttent strømnett. På torsdag kjørte de forsåvidt i gang en ny trafostasjon, så jeg håper pokker meg at det hjelper. Om ikke så kjører jeg ned "in person" og gir dem en overhøvling som ikke likner grisen, hehe.

Lenke til kommentar
Men da bør man vel ha en varmesentral i huset med kaldlufttilførsel og forøvrig et varmesystem med fordeling av varmluft. Eller en slik kan stå i nedre etasje hvor varmlufta kan stige til større arealer i neste etasje.

Trippel Channel Memory er vel noe raskere, men forsvarer ikke kostnaden opp til X58 så det blir nok Asus P67T WS Supercomputer på meg for oppgradring av folderiggen. Ellers så husker du kanskje jeg fortalte om riggen med 4 x 9800GX2. Den bruker mellom 650 - 1100W avhengig av hvilke WUer som kjører. Ved 1100W blir det så mye varme at den kan ikke stå inne så jeg har den i garasjen. Ergelig å sløse bort så mye varme, men så har jeg alltid varm bil da, så litt nytte får jeg nå av den. Asus P67T WS Supercomputer støtter begge deler, både Quad SLI og Crossfire så der er det mange muligheter hvis man trenger gpu-kraft til lek og moro. Jeg leker litt med flysimulator så vi får se om dette sparker fra med 2 x 9800GX2 i Quad SLI. I dag kjøres flysimulatoren på en AMD 6400 som blir litt pinglete.

Lenke til kommentar

-alias-

Har selv aldri vurdert å kjøre 2 eller flere kort i samme maskin. Grunnen er varmen + andre problemer.

Har heller ikke vurdert å kjøre på cpuene mine. Er vel derfor mine kjører så bra. Har ikke problemer med maskinene mine, men jeg har en ustabil ruter (dlink- dir655) Sjekket tempen på den ene maskinen nå, den er 65C Fan 70%, Mem 1242, Shader 1620, Gpu 648, tempen i rommet er 24.5C. Må si det er meget bra.

PS: Er GTX 285.

Så jeg skjønner deg ikke hvorfor du vil bruke så mye penger på en maskin? Hvorfor ikke sett opp 4 maskiner? Ja vet det blir dyrere med 4 komplette maskiner, men garantert mindre problemer.

PS -alias- skal bli artig å lese hva du gjør?

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
"Trippel Channel Memory er vel noe raskere, men forsvarer ikke kostnaden opp til X58 så det blir nok Asus P67T WS Supercomputer på meg for oppgradring av folderiggen."...." Asus P67T WS Supercomputer støtter begge ..."

Da tror vi du mener Asus P7P55 WS Supercomputer, det tredje alternativet du startet med. Begge de to andre P6T6 WS Rev og P6T7 WS Superc har jo 3 minnekanaler og er forholdsvis dyre.

Lenke til kommentar
"Trippel Channel Memory er vel noe raskere, men forsvarer ikke kostnaden opp til X58 så det blir nok Asus P67T WS Supercomputer på meg for oppgradring av folderiggen."...." Asus P67T WS Supercomputer støtter begge ..."

Da tror vi du mener Asus P7P55 WS Supercomputer, det tredje alternativet du startet med. Begge de to andre P6T6 WS Rev og P6T7 WS Superc har jo 3 minnekanaler og er forholdsvis dyre.

Nei nå skjønner jeg ikke hva du mener! Ingen av mine alternativer støtter 3 kanals minne for å si det på norsk, kun dobbel minne arkitektur. Faktisk så støtter ikke noen hovedkort basert på 1156 3 minnekanaler ennå, så jeg skjønner faktisk ikke helt hva du skriver her?

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
-alias- Har selv aldri vurdert å kjøre 2 eller flere kort i samme maskin. Grunnen er varmen + andre problemer.

Har heller ikke vurdert å kjøre på cpuene mine. Er vel derfor mine kjører så bra. Så jeg skjønner deg ikke hvorfor du vil bruke så mye penger på en maskin? Hvorfor ikke sett opp 4 maskiner? Ja vet det blir dyrere med 4 komplette maskiner, men garantert mindre problemer. PS -alias- skal bli artig å lese hva du gjør?

Det er vel ikke snakk om så mye penger! Totalt vil oppgraderingen utgjøre ca. 5K kroner. Og...jeg skjønner ikke hvorfor man vegrer seg for å kjøre flere GPU i samme maskin. Det blir for det første rimeligere i innkjøp, og for det andre rimeligere i drift med hensyn til strøm, etc. Jeg kjører 3 folding-rigger inne som varmer opp hele huset (3 etasjer). Den største av disse kjører 4 stk. GTS250 som gir ca. 25K PPD i snitt inkludert SMP på CPU som er Intel Amd X4 9950. Dette går jo helt av seg selv uten at jeg trenger å gjøre annet enn å sjekke at maskinene faktisk er oppe og online. Det hele passer seg selv faktisk, uten at jeg trenger å gjøre noe som helst, eller har jeg misforstått noe vesentlig her? I dag produserer vi to tilnærmet det samme med hensyn til PPD. Jeg bruker 4 maskiner som krever 1900W i snitt, 3 rigger inne og en i garasjen som jeg tidligere har nevnt. Hvor mange Watt forbruker ditt system, og på hvor mange maskiner? Det blir kanskje mer støy med mine valg siden flere GPUer i samme maskin støyer mer.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Hvis man passer på å holde ting rent for støv og skit så er flere GPUer i samme maskin det beste alternativet. Det krever litt mer ettersyn og vedlikehold men strømmessig er det best å kjøre 2-4 kort i samme maskin. Varmemessig får man det også til om man tar visse hensyn i innkjøp, utførelse og kjøring.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvis man passer på å holde ting rent for støv og skit så er flere GPUer i samme maskin det beste alternativet. Det krever litt mer ettersyn og vedlikehold men strømmessig er det best å kjøre 2-4 kort i samme maskin. Varmemessig får man det også til om man tar visse hensyn i innkjøp, utførelse og kjøring.

Ja renhold er viktig for å holde varmen i sjakk. Tre ganger i året må maskinene som står på 24/7 blåses rene. Jobben tar bare 5 minutter pr. maskin så det blir ikke mye nedetid. Jeg tar ganske enkelt hele maskinen ut i garasjen og blåser den ren med trykkluft. Temperaturene akkurat nå på riggene som står inne ser slik ut:

post-53451-1259507518_thumb.jpg

Naturlig nok har maskinene som har flest kort høyest temperatur på GPUer.

Lenke til kommentar

Alias:

Har 8 maskiner. Pcene med dual core(6)=1358W på 6 st 787 Poeng WU. Pcene med quad(2) core bruker mest strøm, ca 200-500w. Denne med gtx 295 + Q6700 bruker mest strøm, vet ikke hvor mye har ikke måler på de to siste pcnene. Men skal ut med Quad cpuene og inn med dual core. Blir vel 3st E8600, da vil strøm forbruket gå ned litt.

Jeg kjører ikke SMP på cpuene mine. Så sparer 300-500w der vil jeg tro?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...