Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan jo starte opp med HK+CPU og kjøre bigadv så lenge bonusprogrammet varer. Det gir alene like mye PPD som 4xgts250 og du trenger heller ikke eget kraftverk for å drive det.

Nå er det også snart nye Nvidia-kort og det bør vel bety at dagens kort presses ned i pris over nyttår. PG holder på å utvikle GPU3. Det kan jo også endre ytelsesforholdet mellom ATI og Nvidia, slik at litt is i magen kan være lurt.

Lenke til kommentar
OK..men kan det kjøres på samme maskin som bigadv? Dvs.kan jeg kjøre bigadv og foreks. 2 gpu under Wine på en og samme maskin?

Det skal kunne gå, og du skal også kunne kjøre bigadv i VM og GPU-klienter som vanlig.

Gjorde et lite forsøk på å kjøre vanlig SMP i VM, og det var mer enn dobling i ytelsen på SMP, men katastrofe for GPU. La deretter inn er par linjer om prioritet i configfila til VMware, som fikk GPU nesten tilbake til normal, men ikke gav noe pluss i SMP, så jeg har foreløpig lagt det på is. Det blir litt lite tid for eksperimenter. Jeg benyttet VMPlayer 3.0 og det er mulig at betalversjonene vil gjøre det bedre. Det er iallefall de som kjører bigadv +GPU'er med hell. Uansett må du nok beregne noe mer ram og et par % redusert ytelse.

Lenke til kommentar

Nei, man skal på ingen måte kjøre bigadv i VM.

I en VM per dags dato av nyeste beta etc får man kun anngitt 4 kjerner, en bigadv må ha minimum 8 logiske kjerner. Bigadv skal startes med -smp 8, og å forsøke å kjøre det i en VM med kun 4 kjerner blir helt tullete og Stanford vil neppe bli særlig glad i deg for det.

De som kjører bigadv + GPU2 gjør det i Linux med Wine for GPU2. Det er ikke noe problem å få til, men det krever litt jobb.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Takk til Theo343 og ei57!

Dette høres veldig interessant ut. Jeg har 6GB Trippel Channel RAM liggende som jeg vant på hardwares julekalender i fjor, og mangler da bare HK og CPU så er jeg i gang.

Men, jeg må vente til over jul en gang grunnet havari på båten som stikker av med 6K penger til egenandelen på forsikringen. Dette er hva man kaller en uforventet utgift, og den kom særdeles ubeleilig. Vi traff noe som lå skjult under vannlinjen som gikk rett i propellen med full bråstopp på den slik at clutchplata revnet, pokker også. :cry: Det var off topic...men håper jeg blir tilgitt!

Lenke til kommentar

På samme måte som det er mulig å kjøre 4 SMP klienter på en Q6600. Det er ikke anbefalt å kjøre for tett på deadline på vanlig SMP bare for å øke PPD og med Bigadv er det et BIG-NO. Hele poenget med bigadv er at du ska utføre de så raskt som overhodet mulig eller holde deg til vanlig SMP.

EDIT:

Før jeg slakter ideen helt skal jeg gjøre en test av det. De sier at de klarer det hårfint innenfor 3 dager med en overklokket i7, så jeg skal se hvor mye avvik fra 50 timer jeg får på min overklokkede i7 (som den tok med boot Linux).

With this setup, I'm seeing about a 2-3% slowdown over a native setup on the exact same hardware.
Om dette er korrekt er det interesant, men de sier samtidig at det er meningsløst å kjøre gpu sammen med bigadv selv med dette oppsettet. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Enig med Theo her. Kjører man konsekvent over preferred deadline betyr det at noen andre får utdelt samme WU og da kjøres kanskje den WUen unødvendig dobbelt. Rekker man ikke final deadline er det jo helt bortkasta, og det kan jo f eks skje på grunn av strømbrudd eller uventa hardware trøbbel. Det beste er å ligge godt før preferred deadline så er man sikker. Noen ganger er preferred deadline og final dl det samme, da får man vurdere, overskrider man er arbeidet fullstendig bortkasta.

Lenke til kommentar

Nå er preferred deadline 4 dager på bigadv og en Ci7 gjør lett disse unna på under 3 dager - litt oc vil hjelpe ytterligere. Ved å kjøre GPU i tillegg, vil det ta noe lenger tid og man får redusert bonus. Her er iallefall en som kjører bigadv i VM +6 GPU godt innenfor tidsfristen:

Project #: 2682

Average time/frame: 36:40 Mins

CPU: i7 860 @ 3.7 GHz

# of CPU sockets: 1

# of cores: 4

# of fahCore_A2 processes running: 8

RAM installed: 8GB

RAM used by FAH: 4GB

OS / Linux kernel: 2.6.31.5 (in VMware)

edit - Oh yeah, I almost forgot - that's with 6 GPU clients running at a higher priority. Gotta love virtualization.

http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=55...3&start=210

Lenke til kommentar

Første test med denne VM konfigurasjonen for 8 kjerner/tråder viser at jeg får 8777PPD på en vanlig WU som jeg i native boot Linux fikk 11.000PPD på samme maskin. Det er en del mindre enn 2-3% lavere ytelse som det påstås i trådene. Jeg kjører ikke GPU2 når jeg gjør denne testen.

En annen ting er at de bruker usupportert "custom core configuration" for VMX guestfilen for å tvinge VMen til å bruke 8 CPU tråder/kjener på host maskinen. Det står stor advarsel om at dette kan føre til ustabilitet på host og guest. Både Player 3.0 og Vmware Workstation v7 støtter maks 4 kjerner. Workstation nektet plent å starte den men Player lar seg tydeligvis lure. Men ustabilitet på bigadv kan føre til en del timer bortkastet tid.

Men det fungerer nå greit nok, men SMP ytelsen blir en god del dårligere enn i native Linux. Jeg skal teste bigadv i dette oppsettet så fort jeg har tid til å la maskinen stå i 50-75 timer.

Min Ci7 kjører på 4GHz og i native linux ble bigadv levert på 50 timer(frametime på det husker jeg ikke). Etter 3 dager får man ingen bonus om jeg ikke husker feil og da er jo mye av vitsen borte. Preferred deadline or not.[rettelse] 4 dager er bonus deadline, men bonus synker godt hele veien.

Alle:

Ellers en kjekk oversikt over hva bigadv med passkey for linux/macosx gir av bonuser for tid brukt til ferdigstillelse.

002 hours = 10X

003 hours = 9.8X

004 hours = 8.49X

005 hours = 7.59X

006 hours = 6.93X

007 hours = 6.41X

008 hours = 6X

009 hours = 5.66X

010 hours = 5.37X

020 hours = 3.79X

030 hours = 3.10X

040 hours = 2.68X

050 hours = 2.4X

060 hours = 2.19X

070 hours = 2.03X

080 hours = 1.9X

090 hours = 1.79X

100 hours = 1.7X

110 hours = 1.62X

120 hours = 1.55X

130 hours = 1.49X

140 hours = 1.43X

Ei57:

Det slår meg litt merkelig at en kar sier han kjører 6 stk GPU2 klienter sammen med denne når andre sier de får stor performance hit på bigadv ved å kjøre 1 stk GPU2 klient ved siden av. Var mye diskusjon på det i de to tidligere nevnte tråder du viste til. Men selvf. her kan det være variasjoner i hardware, software osv. samt hell og uhell.

Uansett ut fra første testresultat er jeg naturlig skeptisk, men det er grunnlag for mer testing her og dette med at man kunne tvinge Player til 8 kjerner var forholdsvis ny info du ikke nevnte og hele årsaken til at bigadv i VM i det hele tatt er mulig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...