Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå har min nye i7 860 med Ubuntu 9.10 vært i drift vel ei uke og har levert sin første -bigadv + 21 ordinære SMP WU'er, til en "verdi" av 95.000 poeng. Det var en del som ikke fungerte optimalt i starten, bl.a. så skalerte CPU dårlig ved kjøring av to klienter eller bruk av -smp 8 flagget og CPU'en ble tidvis også for varm. Et par oppdateringer av Ubuntu har ordnet skaleringen og også bedret ytelsen. Et par besøk i BIOS har også hjulpet på varmen, slik at CPU'en nå har kjørt uten hvileskjær siden igår.

@3.15GHz bruker denne PC'en 5t30m på en standard SMP WU (ca 8400 PPD) og omtrent 62t på en -bigadv (20000+ PPD). Selv med standard WU'er er dette mer 4x ytelsen til min [email protected] og med -bigadv (bonus) er det 10x høyere PPD. Som Theo sier, et G53 eller G55 HK med en i7 8xx CPU, er optimalt for folding så lenge de kjører med bonus. For pengene en sparer ved å ikke måtte betale M$-lisens, kan en jo alltids vurdere å kjøpe vannkjøling.

Linux var egentlig veldig lett å installere, det samme var F@H klienten, det var bare å følge installasjonsguiden. Det verste var at gamle vaner (les Ctrl-c og v) ikke virket som ventet.

:thumbup:

Og gratulerer til -alias- som fortsetter å imponere.

Lenke til kommentar
-alias-

Der røyk 2.plassen min! Gratulerer til deg som raser forbi! Skulle jeg holdt følge nå så måtte jeg doblet produksjonen og så mye varme kan jeg ikke ta hånd om, selv om det nå er "vinter" har jeg 4 vinduer delvis åpne.

Takk, men jeg kan ikke holde på slik stort lenger. For det første så blir det pokker så varmt overalt og nå begynner sjefen (les fruen) å klage på støyen i underetasjen. Har bygget om litt i dag og 3 maskiner har blitt til en. Dermed daler nok PPD noe ned i de nærmeste dagene. Det som skjer er at jeg stopper de eldste kortene som også bruker uforholdsmessig mye strøm. Blir nå sittende igjen med 4 x 9800GX2, 6 x GTS250, 1 x 8800Ultra, og 1 x GTX275 + 4 x SMP. Det burde ende på noe mellom 90 - 100K PPD.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Satte 4 stk. GTS250 i en rigg og trodde det ville gå fint siden kortene tidligere med 2 i hver rigg hadde holdt fine lave temperaturer selv i varme rom. Det viste seg fort å bli veldig varmt i normal romtemperatur. Når et kort passerer 90 grader Celsius virker det som at temperaturen smitter over på sidekortene og det hele eskalerer i varme. Før jeg visste ordet av det så var 2 av kortene (de i midten) passert 109 grader innen jeg fikk stoppet dem. Trodde vel kanskje at de hadde en slags shutdown funksjon hvis tempen blir for høy, men det har de altså ikke. Alle fire kjørte 353 poengere som produserer mest varme (min erfaring). Alle skjermkortene har vifter som lar varmen bli i kabinettet. I utgangspunktet egner de seg kanskje ikke for å monteres tett i et kabinett selv om det har god gjennomlufting. Jeg kjørte med sidedøra av, men det ble likevel for varmt.

For å prøve meg fram senket jeg romtemperaturen til 18 grader, satte alle gpuvifter til 82%. I tillegg monterte jeg en 14cm vifte rett over skjermkortene som sendte varmen fra kortene rett opp fra et liggende kabinett. Det fungerte optimalt, og høyeste gpu temperatur er nå 76 grader med 353 poengere. Kortene produserer nå normalt og det ser ikke ut som de tok skade av den høye temperaturen. Men det var jo kun snakk om noen sekunder da.

Lenke til kommentar
Satte 4 stk. GTS250 i en rigg og trodde det ville gå fint siden kortene tidligere med 2 i hver rigg hadde holdt fine lave temperaturer selv i varme rom. Det viste seg fort å bli veldig varmt i normal romtemperatur. Når et kort passerer 90 grader Celsius virker det som at temperaturen smitter over på sidekortene og det hele eskalerer i varme. Før jeg visste ordet av det så var 2 av kortene (de i midten) passert 109 grader innen jeg fikk stoppet dem. Trodde vel kanskje at de hadde en slags shutdown funksjon hvis tempen blir for høy, men det har de altså ikke. Alle fire kjørte 353 poengere som produserer mest varme (min erfaring). Alle skjermkortene har vifter som lar varmen bli i kabinettet. I utgangspunktet egner de seg kanskje ikke for å monteres tett i et kabinett selv om det har god gjennomlufting. Jeg kjørte med sidedøra av, men det ble likevel for varmt.

For å prøve meg fram senket jeg romtemperaturen til 18 grader, satte alle gpuvifter til 82%. I tillegg monterte jeg en 14cm vifte rett over skjermkortene som sendte varmen fra kortene rett opp fra et liggende kabinett. Det fungerte optimalt, og høyeste gpu temperatur er nå 76 grader med 353 poengere. Kortene produserer nå normalt og det ser ikke ut som de tok skade av den høye temperaturen. Men det var jo kun snakk om noen sekunder da.

Jeg har også merket at tempen på det første 8800gt'et jeg hadde gikk opp da jeg fikk et til, og det gikk vel enda litt mer opp da jeg slang i et tredje kort. Jeg kjører uten kabinett, så omgivelsene burde ha ca samme temps egentlig. Total tempøkning er vel rundt 12-13 grader.

Lenke til kommentar
Satte 4 stk. GTS250 i en rigg og trodde det ville gå fint siden kortene tidligere med 2 i hver rigg hadde holdt fine lave temperaturer selv i varme rom. Det viste seg fort å bli veldig varmt i normal romtemperatur. Når et kort passerer 90 grader Celsius virker det som at temperaturen smitter over på sidekortene og det hele eskalerer i varme. Før jeg visste ordet av det så var 2 av kortene (de i midten) passert 109 grader innen jeg fikk stoppet dem....

Det er vel ikke noe rart at varmen hoper seg opp med flere kort. Hele kabinettet har vel begrenset evne til å transportere ut varme, og når kortene begynner å bli skikkelig varme stråler de på hverandre og varmer opp den samme lufta. Jeg har alltid vært skeptisk til å putte 4 kort, særlig dobbelGPUer, inn i samme kabinett. Nå har jeg lyst til å prøve, men har heldigvis ingen hovedkort som takler det. Har man et hovedkort som takler det, et rom som trenger så mye varme og hvor man kan tålere mye vifte støy skal det vel gå. Men i normale rom hvor man vil ha 20-25 gr Celsius må det jo bli vanskelig.

Lenke til kommentar
Nå har jeg lyst til å prøve, men har heldigvis ingen hovedkort som takler det. Har man et hovedkort som takler det, et rom som trenger så mye varme og hvor man kan tålere mye vifte støy skal det vel gå. Men i normale rom hvor man vil ha 20-25 gr Celsius må det jo bli vanskelig.

Jeg kjører en rigg med 4 stk. 9800GX2 som har gått bra siden i vår en gang. Denne står riktignok i garasjen, men i sommer var det godt over 20 grader der også og det fungerte godt. Kjører nok en rigg med 2 stk. GTS250 + en 8800Ultra inne og det går veldig fint. Her er det Ultra-kortet som blir varmest, men holder seg godt under 90 grader. Jeg ville derfor i utgangspunktet trodd at det ville gå fint med 4 stk. GTS250 i en rigg. Har tidligere opplevd at ved å prøve seg fram til best plassering ved å la kortene bytte plass i riggen kan temperaturen senkes dramatisk. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men slik er det nå hos meg. Kabinettet (stående) jeg nevner nå har tidligere rommet 4 litt eldre kort uten at det har blitt for varmt. Likevel, jeg har kontroll på den nye riggen nå etter at jeg monterte en vifte over skjermkortene for å få varmen unna. Varmeste kort nå holder max 78 grader og det er jeg veldig fornøyd med. Romtemperaturen holdes (styres) nå til 20 - 22 grader. Blir det varmere så bygges varmen opp igjen. Et hovedkort som takler dette fint er MSI K9A2 Platinium. Har 2 av disse i drift og de fungerer helt som de skal. Dessverre så er dette kortet nå ute av produksjon. Dette er jo et noe umoderne kort i dag når det er P55 og X58 som gjelder. Jeg har derfor sett på dette http://old.prisguide.no/product.php?produc...1&cat_id=10 eller http://www.digitalimpuls.no/aspx/produkt/p...aspx?plid=35189 til en ny som begynner å ta form i hodet mitt :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...