Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

Akkurat installert Mac utgaven, og ser til min "forskrekkelse" at det ikke er noen form for grafisk visning for å vise fremgang, hva er letteste måte å skjekke framdrift på foldinga?

 

Dersom du ikke har noe form for grafisk visning, kan du alltid kunne se på log-fila. Den ligger i mappa der exe-fila ligger og heter noe så spennende som Fahlog.txt. Det kan også hende at du får opp et ikon nederst til venstre på skjermen - beveg musa over og du vil se noe som "GPU - F@H: Working (2300/10000)", som beyr at du har gjort unna 23% av jobben. Det fnnes også 3rd party view'ere, som f.eks. fahmon. Det går an å gjøre et søk eller se om den er linket til i noen av postene på linken under. Selv bruker jeg ikonet eller loggen. Noen klienter kjører også i DOS-vindu og da kommer loggen opp der. Vet ikke om det er noe tilsvarende i Mac.

 

http://foldingforum.org/viewforum.php?f=14...d097359c49f3222

Lenke til kommentar

Det finnes forskjellige monitorer. FaHMon er populær. Foldingforumet har en fin oversikt over 3de-parts verktøy.

 

Hvis man ikke er ute etter noe fancy grafiske greier(som stjeler resurser) så liker jeg personlig qd-tools. da trenger du bare qdinfo.dat og qd.exe for å få statestikk for de 10 siste pakkene der programmet kjøres fra. Dette verktøyet er anbefalt dersom man vil være med på betatesting og skal gi tilbakemeldinger til FaHteamet.

Lenke til kommentar
Velkommen til de nye :)

Klapper for den, velkommen til alle nye foldere.

 

Hadde en strømløs natt i går med et strømbrudd som var varslet, noe jeg etterpå så i avisa. Alt trynet skikkelig, og jeg antar at da strømmen kom tilbake så skjedde det i flere omganger. Fikk blåst et hovedkort, men hadde et i reserve så det gikk rimelig bra likevel. Er ihvertfall opp og kjører igjen med alt som virker.

 

Anyway...det ser ut som jeg passerer deg i natt Theo343 så du bør nok fyre i gang noe nå :thumbup:

 

Edit: Jeg tuller bare, du har bidratt veldig og gjør det ennå ved å svare på alt man oppdager og lurer på etterhvert som man folder videre.

Lenke til kommentar

Det må være noe galt med oppdateringen hos Folding@home ut fra stat som legges ut hos http://folding.extremeoverclocking.com/use...t=37651&p=1 Stat der viser at jeg ikke klarer å passere 50K PPD. FahMon lokalt (som bildet viser) har de siste 3 dagene vist at jeg ligger godt over 60K konstant.

 

 

post-53451-1245491296_thumb.jpg

 

 

Hos Folding@home finner jeg dette fra noen dager tilbake http://folding.typepad.com/news/2009/06/gp...ver-issues.html men vet ikke om det kan relateres til det jeg tror.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Det kan nok hende at du har noen WU'er som ikke er kreditert p.g.a. serverkrasjen. Har de klart å redde innholdet på disken, vil disse bli kreditert i ettertid, men det kan nok ta noen dager.

Ja det kan være en forklaring omkring datoen for serverkrasjet, men hva med i dag. Krasjet fant vel sted omkring den 16 juni. Skal gi det noen dager, men noe er galt med oppdateringen på serverne, det mener jeg bestemt.

Lenke til kommentar

blir alle WUene dine fullført? Sjekk loggen(e) din(e) og se om det er noen wuer som feiler og dermed ikke blir kreditert fult ut. FaHMon viser vel bare snitt på aktive WUer, mens statestikken på nettet viser snitt på faktiske leverte den siste uken. Jeg ser på dinuser summary at du har gått veldig mye opp og ned i det siste. Da kan det være fort gjort å se på FaHMon på en topp som er godt over utesnittet. Men denne voldsomme opp-og-ned trenden kan også skyldes problemer med å fullføre alle pakkene, som også vil gi et lavere faktsik snitt enn det FaHMon viser.

Lenke til kommentar

Har sjekket det og alle loggene og de er er uten avbrudd en uke tilbake, så langt som jeg sjekket. user summary sjekket jeg også på flere, og de fleste ser ut til å ha denne jojo-effekten. I perioder var det stort sett bare 1888p WUer og det gir PPD opp og nedturer. De siste 4 dagene har det stort sett gått ned. Jeg har installeret et program som tar bilde av FahMon for alle maskiner hver time, og det viser at jeg etter den 16 (hvor det var et strømbrudd her) har ligget over 62K PPD og helt opp mot 70K PPD hele tiden. Tidligere så har det jo også vært stabilt og det har vært sammenlignbarhet mellom FahMon og stat på nettet. En viss forskjell blir det jo relatert til stopp og start av WUer, med forskjellen skal ikke være 10 - 15K konstant. Tidligere lå denne forskjellen på omkring 4 - 5K PPD. Likevel, jeg regner med at forklaringen kanskje dukker opp etterhvert. Hvis vi ser på stat for hele hardwareteamet så har det vært et brått fall i produksjonen de siste 2 dagene.

Lenke til kommentar

At dagsproduksjon varierer kan også ha sammenheng med hvilken WU-mix du kjører. Noen dager tilbake var det 511 poengs WU'er til serveren knelte, så overtok 1888 poengere til førstnevnte kom opp igjen. Og slik gikk dagene.

 

Et GTS250 med shaderclock på 1890MHz, yter omtrent PPD som følger:

 

511 - 4100 ppd

384, 768 - 5600 ppd

1888 - 5600 ppd, her varierer rundetidene så mye at målinger basert på 1-3 frames ikke gir noen mening.

353 - 6500 ppd

 

I tallene ligger start/stop, men ikke sending/mottak av WU, som under normale omstendigheter tar ca. 20 sekunder. Hele start/stopp/sending/mottak går unna på 35 sekunder og selv med 20 klienter skal det ikke utgjøre mer enn maks 500 PPD.

 

Jojo-effekten skyldes nok hovedsaklig WU-miksen og for ditt vedkommende, kan det fort variere med opptil 20k PPD.

Lenke til kommentar
511 - 4100 ppd

384, 768 - 5600 ppd

1888 - 5600 ppd, her varierer rundetidene så mye at målinger basert på 1-3 frames ikke gir noen mening.

353 - 6500 ppd

Vær også obs på at høyt sving i PPD kan være første tegn på sviktende GPU. Hvis et kort gir vesentlig lavere snittproduksjon enn tilsvarende kort kan det være grunnlag for reklamasjon. Man trenger heller ikke får meldnga nans detected.. osv, kortet kan allikevel ha feil og også fullføre prosjekter selv om det går på redusert fart. Ikke spør meg om hvorfor.

Lenke til kommentar
Et GTS250 med shaderclock på 1890MHz, yter omtrent PPD som følger:

 

511 - 4100 ppd

384, 768 - 5600 ppd

1888 - 5600 ppd, her varierer rundetidene så mye at målinger basert på 1-3 frames ikke gir noen mening.

353 - 6500 ppd

 

Jojo-effekten skyldes nok hovedsaklig WU-miksen og for ditt vedkommende, kan det fort variere med opptil 20k PPD.

Da yter mitt GTS250 (uklokket) bra med 5576 med shaderclock på 1736 MHz. Jeg husker ikke hva det produserte OC til 1885 MHz på shaderclock, men tenker det var omkring 6K. Skal følge med når andre typer WU kommer. Joda jeg er klar over at det varierer mye etter hvilken WU-mix som går. Mitt poeng var likevel at siden jeg logget FahMon hver time og leste av mellom 62K og 69K, som regel omkring 65K PPD i flere døgn, men kun ble belønnet med omkring 50K i stat hos Folding@home, så mente jeg at differansen ble for stor og jeg trodde derfor at noe forsvant på vegen. Nå ser jeg at stat kryper opp igjen til over 70K PPD så kanskje det har normalisert seg.

Lenke til kommentar
Vær også obs på at høyt sving i PPD kan være første tegn på sviktende GPU.

 

På 59xx serien er varierende rundetider regelen. For alle andre Nvidia GPU WU'er er det ingen variasjon. Legger ved et lite utklipp fra loggen som viser at innenfor 3 frames, skiller det 35 sekunder. Da har jeg bare sett gjennom halvparten av første 5911 jeg fant.

 

[09:32:46] Completed 45%

[09:37:54] Completed 46% - 5.08

[09:42:47] Completed 47%

[09:47:20] Completed 48% - 4.33

 

Ellers er det min erfaring at NaNs og de fleste andre meldinger som gir EUE, er et resultat av for optimistisk klokking. Og det kan like gjerne være klokking av CPU eller RAM som er synderen. Fikk noen EUE's på det GTS250-kortet med shader på 2014, men er litt usikker på årsaken. Mest sannsynlig var det klokket litt høyt, men på den annen side lå +12V nærmere +11V enn +12V. Egentlig litt skuffende at en HX850 ikke klarer å levere mer stabil +12V til 2 G92-baserte grafikkort og en Q6700@3GHz.

Lenke til kommentar
Vær også obs på at høyt sving i PPD kan være første tegn på sviktende GPU.

Innen 9800GX2 som jeg har flest av ser jeg ikke variasjon av betydning, ca. 200p fra innen samme WU-serie, men med forskjellige nummer som 5759 og 5760, noe som vel er normalt. Jeg kjører stort sett uten OC, men unntak av 2 stk 9800GS som tåler full guffe uten at temperaturen går opp.

Lenke til kommentar
Da yter mitt GTS250 (uklokket) bra med 5576 med shaderclock på 1736 MHz.

 

Det spørs helt hvilket WU, mest sannsynlig et 353 poengs. Der har jeg fra 6387 til 6539 PPD, der høyeste score er med shader på 2014 og laveste 1890 (eller kanskje ennå lavere). Ta mine tall og del på min shader, gang deretter med din shader, og du ligger omtrent på samme nivå.

Lenke til kommentar

Driver å setter opp GPU folding på en av mine PCer, 8800 GTS 512 kort og får denne feilmeldinga:

 

"At present your GPU is not supported or you need a current driver.

 

You may wish to consider running our standard client, which you can download at folding.stanford.edu."

 

Funker ikke kortet til Folding? Kjører nyeste drivere og Windows 7 B7100.

 

Vil det være bedre å GPU folde med det kortet eller fortsette med 3 standard klienter? (tre-kjerne CPU)

 

Hvordan fungerer det å kjøre GPU og CPU folding på samme PC? Tenkte å ta i bruk "vanlige" pcen min, har kjørt litt GPU folding på den, men har også 4 CPU kjerner som ikke blir brukt mens jeg er på jobb.

 

Er det en måte å få schedulering på folding? Feks at den skrur seg på mens jeg er på jobb, og av igjen rett før jeg kommer hjem?

 

Edit: Fins det noen form for temperaturstyring?

Endret av World Of Warcraft
Lenke til kommentar
Det spørs helt hvilket WU, mest sannsynlig et 353 poengs. Der har jeg fra 6387 til 6539 PPD, der høyeste score er med shader på 2014 og laveste 1890 (eller kanskje ennå lavere). Ta mine tall og del på min shader, gang deretter med din shader, og du ligger omtrent på samme nivå.

Mitt eksempel var med 768p WU, men som etter din tabell ga lik PPD så det blir vel riktig og likt dine kort.

Lenke til kommentar
Driver å setter opp GPU folding på en av mine PCer, 8800 GTS 512 kort og får denne feilmeldinga:

 

"At present your GPU is not supported or you need a current driver.

 

You may wish to consider running our standard client, which you can download at folding.stanford.edu."

 

Funker ikke kortet til Folding? Kjører nyeste drivere og Windows 7 B7100.

 

Vil det være bedre å GPU folde med det kortet eller fortsette med 3 standard klienter? (tre-kjerne CPU)

 

Hvordan fungerer det å kjøre GPU og CPU folding på samme PC? Tenkte å ta i bruk "vanlige" pcen min, har kjørt litt GPU folding på den, men har også 4 CPU kjerner som ikke blir brukt mens jeg er på jobb.

 

 

Edit: Fins det noen form for temperaturstyring?

 

Jeg burde vel ikke svare for jeg har ikke prøvde Windows 7. Kjører kun XP. Men allikevel du er kanskje på tynn is, men det som funker i Vista bør vel også funke i Win7. HVis du blar litt tilbake her finner du kanskje noen som nevner Win7.

 

Den første er litt rar og jeg har opplevd at samme 8800GTS 512 kommer tilbake til en maskin (der den har vært før med samme driver f.eks 182.50) og får den tøvete feilmesldinga, prøv å installere på nytt med en av de siste drivere. Det virker som de nå virker på de fleste kort. Utvid windows skrivebordet, selv om det ofte ikke er nødvendig (iflg. meldinger her).

 

GPU-folding med NVidia kort er nå det mest lønnsomme utfra strømforbruk pr. PPD. Se særlig side 406 her.

Du kan kjøre med flere clienter bare de får hver sin maskin id. SMP vil være mest lønnsomt, men drar mye strøm iflg Lura i forhold til GPUfolding.

 

Temperaturstyring av GPU kan du f.eks gjøre med Riva Tuner.

Lenke til kommentar
Driver å setter opp GPU folding på en av mine PCer, 8800 GTS 512 kort og får denne feilmeldinga: "At present your GPU is not supported or you need a current driver. Vil det være bedre å GPU folde med det kortet eller fortsette med 3 standard klienter? (tre-kjerne CPU). Hvordan fungerer det å kjøre GPU og CPU folding på samme PC? Tenkte å ta i bruk "vanlige" pcen min, har kjørt litt GPU folding på den, men har også 4 CPU kjerner som ikke blir brukt mens jeg er på jobb. Er det en måte å få schedulering på folding? Feks at den skrur seg på mens jeg er på jobb, og av igjen rett før jeg kommer hjem? Edit: Fins det noen form for temperaturstyring?

 

8800 GTS 512 kort skal fungere helt topp. Avhenger av OS du bruker, og har du flere enn det ene kortet i gang? Windows 7 kjenner/kan jeg ikke. OS kan innvirke på hva/hvordan man setter ting i gang. Temperatur avhenger av romtemperatur og viftehastighet. Du kan sette viftehastighet manuelt med Rivatuner. Normalt styres denne automatisk. Jeg husker ikke helt, men mener det skal være mulig å sette en max temperatur på GPU med programvare. Kommer tilbake til dette. Schedulering generelt kan vel settes i Windows eget "Planlagte oppgaver" for start. Stopp kan du vel gjør manuelt når du vil bruke maskinen. Ellers så gir foldingen fra seg ressurser når du bruker maskinen til noe annet så foldingen kan egentlig gå konstant uten at du merker så mye til den.

 

3-kjerne CPU? Da snakker vi AMD som ikke er veldig egnet for CPU-folding. GPU gir flere ganger mer effekt i folding enn generell CPU-folding, uansett CPU. 4-kjerner CPU er egnet for SMP-folding som er det nest beste etter GPU, men bruker generelt mer strøm sammenlignet med GPU. GPU-folding går likevel helt optimalt på AMD-baserte maskiner. Nvidia GPU er beste egnet.

 

Edit: Med hensyn til temperaturstyring så er det som kjellms sier at Rivatuner kan styre dette. Max og min temperatur kan settes i Rivatuner fant jeg fram til nå. Jeg visste jeg hadde lest det et sted, men husket ikke hvor så der lærte jeg noe nytt kjellms. Satte nå max temperatur på alle GPUer til 85 Celcius og det ser ut til å fungere fint. Hadde 2 som lå på 86 - 87 som senket seg til 85 straks. Jeg vet ikke hvordan det skjer, men antar at mest sannsynlig så senkes kanskje ytelsen i kombinasjon med at viftehastigheten økes. Noen som vet sikkert?

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...