Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går fint å kjøre en classic CPU sammen med GPU.

Har du 2 eller 4 kjerne CPU kan du vurdere å kjøre SMP ved siden av GPU.

Kjører GPU + SMP på den maskin jeg sitter på nå og ser at GPU-klienten belaster CPU tilnærmet 0. HW Q6700, 8800 gts 512 og XP.

 

Vet ikke hvordan CPU-bruken er for ATI, kan være lurt å sjekke først. GPU gir langt mer poeng enn CPU og også SMP. Kan være en fordel å konfigurere GPU med litt høyere prioritet under Advanced.

Lenke til kommentar
Er det et poeng å både kjøre CPU og GPU klientene samtidig, eller er GPU det samme som GPU+CPU?

Et bilde sier ofte mer enn tusen ord sies det, her er noen eksempler på hva de forskjellige klientene yter i poeng pr dag (PPD).

post-53451-1243549534_thumb.jpg

Den øverste klienten kjøres på Intel Xeon 2.4GHz. Nummer 2 på Intel Celeron X2 1.5GHz, og 3 på en Intel Pentium Dual Core 2.x GHz. Som du ser så gir ikke klassiske CPU-klienter mye poeng, men alle monner drar likevel.

 

Som du videre vil se så yter GPUer ganske mye mer enn CPU/SMP, men SMP er verdt å ta med seg fordi GPU-klienter ikke krever mye av CPU. Her er en del GPU og SMP-klienter med forskjellige WUs.

post-53451-1243550617_thumb.jpg

Jeg gir CPU 90 - 95% til SMP. Resten holder godt til å serve GPU-klientene med det de trenger av cpu-kraft. Avgitt PPD på hele foldeparken (3 maskiner + noen lånte CPU via nettet) varierer fra 55K til 75K. Snittet ligger vel omkring 65K. Variasjonene i PPD skyldes hvilke WU som man får å jobbe med. I tillegg kommer feilkilder i nettet og serverpark hos Folding@home som ofte er betydelige.

 

Likevel...det er veldig givende å få ting til å fungere og vite at det også bidrar til å støtte en god sak, og samtidig vil det jo alltid oppstå en form for konkurranse mellom foldere i teamet som også er en form for gulrot som gjør at man holder på.

 

For å få ting til å fungere må man ofte gå voldsomt til verks. Nylig (i går faktisk) slo jeg sammen 2 maskiner til en ved å sette 4 stk. 9800GX2 i ett kabinett. Dette er ikke helt rett fram hvis man vil benytte et standard kabinett. Jeg valgte å benytte 2 PSUer i stedet for en, mest for å sikre at avgitt strøm til skjermkortene er stabil og holder god kvalitet. En slik rigg drar ca. 800 - 1000W fra veggen. En PSU har heller ikke nok tilkoblinger for 4 stk. 9800GX2 som krever 1 6p og en 8p PCIe strømtilførsel hver. Kabinettet måtte tilpasses (les tilskjæres) for å få plass til 4 doble skjermkort. Derfor valgte jeg en billig jalla sak fra Netshop til 295 kroner som jeg med god samvittighet gikk løs på med flex og kutteskive. Jobben var gjort på noen minutter og resultatet ble slik:

post-53451-1243552438_thumb.jpg

Den nye er den som ligger øverst på første bilde. De 2 nederste bildene viser innhold og PSU nr. 2.

Jeg sparte ca. 120W/time ved å slå sammen 2 maskiner til en, men mistet en SMP-klient med en CPU mindre.

Lenke til kommentar
Supert det

Jeg har et hovedkort dette: http://www.ps.no/artdtl.aspx?i=138104 med 3 PCIe-16x spor liggende som skal inn i en maskin som står for tur til oppgradering. Leter litt etter 3 brukte (billige) 9800GX2 som vil gi + 30K PPD. Da begynner det å smake fugl og vi nærmer oss 100K pr. døgn. Men oppgraderingen blir neppe gjennomført før ut på høsten en gang. Båtsesongen begynner nå og da blir det mer uteliv framover.

Lenke til kommentar

Hvorfor sendes resultater midt i en WU? Er dette normalt eller har noe gått galt siden dette skjer? Bildet viser 3 sendinger av resultater midt i (gule) WUer. Har også fått kontroll med temperaturene så det ser ut som at foldingen kan gå for fullt ut over sommeren.

 

post-53451-1243798417_thumb.jpg

 

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Det er ikke unormalt at resultater sendes midt i en WU. Sjekk loggen på en av SMP'ene dine, så vil du se at klienten prøver å sende inn med 6 timers intervaller enten du har usendte resultater eller ikke. Erfaringsmessig så går spesielt GPU-serverne ned fra tid til annen og det går heller ikke å sende inn. Da er det greit at innsending skjer litt utenom skjema, før alle er ferdige med enda en WU.

 

Dersom du restarter klienten, vil den alltid prøve å sende ferdige WU'er, men det blir slitsomt å passe på i lengden.

 

Ser at GPU'ene dine ligger rundt 80 grader med 5911, hvordan er de da på 511 poengerne?

Lenke til kommentar
Ser at GPU'ene dine ligger rundt 80 grader med 5911, hvordan er de da på 511 poengerne?

Takk for utfyllende svar på mine spørsmål.

 

511 prosjektene var utrolig varme da jeg hadde maskinene inne lå vel på omkring 95 hvis 511 havnet på GPU0 som alltid var varmere enn resten av kjernene. Sikkert noe fordi maskinene da sto oppreist og varme stiger.

 

Etter at jeg flyttet sakene ut av huset og lar maskinene ligge så går det bedre, 511 ligger nå på 90 grader eller rett under hvis de havner på GPU0 som fremdeles er varmest. Havner de på andre kjerner så holder de seg under 85 - 86 grader. Kortene er overklokkede, med unntak av 2 kort som ikke lenger tåler det så bra. Nylig hadde jeg 12 stk. 511 poengere gående samtidig, dvs. at samtlige GPUer i 2 maskiner kjørte 511 poengere. Men selv da lå alt under 86 grader med unntak av GPU0 på begge maskiner. Temperaturen varierer litt med utetemperaturen, naturlig nok.

Lenke til kommentar

Du behøver ikke være bekymret for forsøk på insending av resultater midt i en pakke så lenge logen viser at den båbegynte pakken ikke avsluttes og sendes. Som du er av loggen så sjekker den om du har noen pakker liggende i køen som ikke er sendt inn. Det er også derfor man kan ha intil 10 pakker i kø.

Lenke til kommentar
Takk for utfyllende svar på mine spørsmål.

 

Bare hyggelig å kunne bidra med noe.

 

Synes du har liten temperaturforskjell mellom 5911 og 511 poeng WU'ene. Her ligger 5911 rundt 60 og 511 rundt 80, med konstant viftehastighet.

 

Ellers har Corsair lansert 2 nye PSU'er, HX750 og HX850, som har 90% virkningsgrad. Det blir noen watt i året og litt mindre unødig varme.

Lenke til kommentar
Synes du har liten temperaturforskjell mellom 5911 og 511 poeng WU'ene. Her ligger 5911 rundt 60 og 511 rundt 80, med konstant viftehastighet.

Har satt alle vifter på auto igjen etter at jeg flyttet sakene ut av huset. Tilnærmet utetemperatur der de står så det er nok årsaken til at forskjellen er liten. Ellers så bruker jeg 2 stk Chieftec 750 i den største serveren, denne https://prisguiden.no/product.php?produc...0&cat_id=36

Bruker faktisk bare denne typen PSU siden de er rimelige og har kablene som trengs til mange skjermkort. Skal forsøke å sette viftehastigheten konstant høy og se hvor langt ned temperaturene synker. Jeg bor i nord og det er bare 4 - 5 grader ute nå.

Lenke til kommentar
Har satt alle vifter på auto igjen etter at jeg flyttet sakene ut av huset. Ellers så bruker jeg 2 stk Chieftec 750 i den største serveren.

 

Auto forklarer saken.

 

Billig er relativt. Forskjellen på 85% og 90% virkningsgrad er 460kWh i året dersom PC'en ex. PSU trekker konstant 800W. En HX750 koster kr. 1178 hos Amentio. Skal en drive i denne bransjen noen år, så vil nok Corsair PSU'en lønne seg over tid. Har ikke sett data på Chieftec på 230V, men ved full load og 115V, ligger virkningsgraden rett over 80%. Det ser gjerne noe bedre ut på 230V.

 

Her er en oversikt over 80plus sertifiserte PSU'er.

http://www.80plus.com

Lenke til kommentar
Billig er relativt. Forskjellen på 85% og 90% virkningsgrad er 460kWh i året dersom PC'en ex. PSU trekker konstant 800W. Her er en oversikt over 80plus sertifiserte PSU'er.

Sjekket, men mine PSU`s er ikke 80plus godkjent. Effektiviteten ligger mellom 80 - 82% et sted så forskjellen blir nok stor til de med best effektivitet. PSU1 som er belastet mest med maskin inkl. 2 stk GX2 drar 550 W, og resten (de 2 siste GX2) ligger på PSU2 som da får 450W hvis alt er på full last. Er som du skjønner ganske ny på folding og leste vel for lite før jeg begynte med dette. Likevel, jeg får neppe råd til å kjøre slik i flere år for egen kostnad, hvis jeg ikke får en sponsor da. Jobber litt med akkurat det.

 

Når det gjelder temperaturene så sjekket jeg viftene som sto på auto, men gikk på 100% samtlige så det var varmt der. Snudde riggen litt slik at den ikke varmer opp seg selv og da sank temperaturene ganske betydelig.

 

post-53451-1243896475_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...