kjellms Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Lurer litt på om Linux vil være mer effektiv til Folding enn Windows?.. For halvannet til to år (om jeg ikke husker så helt feil) siden var det hett tema i denne tråden også. Kan ikke huske at Linux da hadde noen fordeler med vanlige clienter, og iallfall ikke GPU. Men med SMP skulle den være særdeles effektiv, særlig om man kjørte to clienter på Quad. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Men med SMP skulle den være særdeles effektiv, særlig om man kjørte to clienter på Quad. Takker, søkte tilbake her og fant diskusjonen hvor blant annet flg. utsagn framkom, sitat: "Ein quad-cpu yt rundt 15 % betre i Linux enn i Windows når du bruker SMP-klienten"....Sitat slutt. I tillegg ble det sagt at GPU2 osv. ikke fungerer under Linux. Hvis det siste er tilfellet så blir Linux ikke aktuell for meg da jeg har 4 eller flere GPUer i hver maskin. Endret 11. mai 2009 av -alias- Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Nå begynner det å bli mange "snille" WUer å jobbe med, så det endte med ny PPD-rekord for meg. Kun en eneste 511 PPD klient denne gangen. Lenke til kommentar
War Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hvor mange watt krever det? 50k hos meg krever ca 900W Lenke til kommentar
Tore Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hvor mange watt krever det?50k hos meg krever ca 900W Funnyfact : 900watt 24/7/365 = 7884kwh i året = ~7500kr på strømregningen pr år... Så dere bruker noen kroner på folding i året ja... Egene pcer med High-End hardware osv... All for en god sak.... Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 50k hos meg krever ca 900W Mye "gammel" maskinvare hos meg, fordelt på 3 enheter så det blir en del watt. 540 + 460 + 430 = vi snakker 1430 watt (huff ble det så mye). Skal bygges om til 2 stk. (4 x PCIe) enheter + en mindre maskin. Venter bare på en ny PSU samt noen flere deler. Håper å nå 70K PPD en gang i slutten av måneden, men det kommer an på om planen virker. Lenke til kommentar
War Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Samme her, 900W er med 4 kort pr hovedkort, det er minimum forbruk. Siden jeg har 5-6-7 hovedkort på mine forrige 3 mnd folding ble det mange tusen watt aka 12000kr pr kvartal. Jeg effektiviserer nå, beregner 1000W pr 50k PPD Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 For meg er ikke slike regnestykker aktuelle, om jeg varmer opp huset via panelovner eller PC er det samme. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 For meg er ikke slike regnestykker aktuelle, om jeg varmer opp huset via panelovner eller PC er det samme. Der er vi enige, men som gammel ingeniør så er det likevel greit å vite hvor mye strøm redskapen bruker. Jeg fører regnskap med alt av gammel vane Lenke til kommentar
Xell Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Funnyfact : 900watt 24/7/365 = 7884kwh i året = ~7500kr på strømregningen pr år... Det var et veldig drøyt overslag synes jeg. Man har tross alt ikke plassert disse PCene i egene hus som kun brukes til oppbavaring av foldemaskiner. Det er fort gjort å glemme at fastledd er noe du ville måtte ha betalt selv uten folding. Det er kun den første kW som er dyr. Alle de andre er mye billigere Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) Kom ikke inn på Folding@home og fant denne: May 18, 2009 Planned shutdown today: in progress Les mer på: http://folding.typepad.com/ Edit: Det begynner å bli rimelig varmt også nå. Har 2 maskiner inne ennå og GPUer som står utsatt til ligger på omkring 90 grader med "varme" klienter. Regner med å flytte noe ut i løpet av uken før det går skikkelig galt. Har mistet et hovedkort og 4 GB RAM som ikke tålte varmen. Måtte klokke ned alt som ennå er inne, noe som senket temperaturen med 5 - 6 grader. Venter på 2 stk. PSU før alt flyttes i et nedkjølt kabinett. Det ser forresten ut som alt er ok igjen hos Folding@home Endret 18. mai 2009 av -alias- Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Har nå 11 klienter som ikke kommer noen veg, sannsynligvis er enten workserveren(e) nede eller så er det noe annet galt. klipp fra logg: [09:47:08] + Attempting to send results [May 20 09:47:08 UTC] [09:47:10] - Couldn't send HTTP request to server [09:47:10] + Could not connect to Work Server (results) [09:47:10] (171.67.108.11:8080) [09:47:10] + Retrying using alternative port [09:47:11] - Couldn't send HTTP request to server [09:47:11] + Could not connect to Work Server (results) [09:47:11] (171.67.108.11:80) [09:47:11] - Error: Could not transmit unit 02 (completed May 20) to work server. [09:47:11] Keeping unit 02 in queue. [09:47:11] Project: 5755 (Run 4, Clone 264, Gen 217) -----tiden går----- [12:02:06] + Attempting to get work packet [12:02:06] - Connecting to assignment server [12:02:06] + No appropriate work server was available; will try again in a bit. [12:02:06] + Couldn't get work instructions. [12:02:06] - Attempt #12 to get work failed, and no other work to do. Waiting before retry. Jeg finner ingen informasjon om dette på http://folding.typepad.com/ Flere som opplever det samme? Endret 20. mai 2009 av -alias- Lenke til kommentar
Xell Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 copy-paste av 171.67.108.11 til et nettleservindu forteller meg at denne serveren er nede. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 copy-paste av 171.67.108.11 til et nettleservindu forteller meg at denne serveren er nede. Nede akkurat nå den, joda, men det har vært veldig variabelt nå siden den 18 på mange av serverene. Jeg hadde 11 klienter på standbye og nå er det kun en igjen, så ting holder på å ordne seg igjen. Mitt poeng var egentlig at de kunne vært litt rausere med info når slikt skjer. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Det kommer meget raskt info i forumet under "tilbakemelding på servere", men man må inn dit for å sjekke noe som er litt mer tungvidt enn å teste med nettleseren selv. Det jeg skulle ønske var at de alltid hadde en sentral server som informerte klientene om hvilke servere som nå midlertidig(feil) eller planlagt var kjent utilgjengelig. Det er ikke verre enn at de har en intern tjeneste som overvåker serverne og gir beskjed til den sentrale meldingsserveren(eller fler) når tjenester blir utilgjengelig. Da får man en klarere melding i klienten istedet for at man skal finne ut hvor problemet ligger mellom ditt tastatur og deres servere. EDIT: Brukervennlighet på feilmeldinger og feilsituasjoner er dog meget sjelden kost i hele bransjen. Endret 20. mai 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Xell Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 problemet er vel nær ikke-eksisterende for de som kører standard klient. Der er det stor overhead på tildelingsserverene (i alle fall stor nok). Når man er betatester må man regne med at man må tilegne seg en del informasjon på egenhånd og å ta en copy-paste til nettleser for å sjekke serverstatus tar forsvinnende kort tid. Når man har mange klienter og de fleste klienter man kjører er beta av en type (feks gpu) så vil alle disse hente arbeide fra kun en server. Så når den ene serveren er ende for en stund så må man regne med litt opphold i arbeide. Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 problemet er vel nær ikke-eksisterende for de som kører standard klient. Der er det stor overhead på tildelingsserverene (i alle fall stor nok). Når man er betatester må man regne med at man må tilegne seg en del informasjon på egenhånd og å ta en copy-paste til nettleser for å sjekke serverstatus tar forsvinnende kort tid. Når man har mange klienter og de fleste klienter man kjører er beta av en type (feks gpu) så vil alle disse hente arbeide fra kun en server. Så når den ene serveren er ende for en stund så må man regne med litt opphold i arbeide. Det var en gang kun en server for GPU, men det var før Nvidia klientens tid. Nå er det 2 for ATI og 4 for Nvidia. GPU er heller ikke beta lenger, men high performance client. Den har gått uendret siden november ifjor og har stort sett fungert knirkefritt. Unntakene er nye WU's som har blitt sluppet litt for tidlig, men det har gått seg til relativt raskt under høylytte protester på brukerforumet. PG's største problem er å unngå at en eller flere servere går ned. De har klart seg relativt godt over lang tid, men igår var 4 GPU servere nede. Det kan ha sammenheng med vedlikehold, men det kan også være dårlig lastfordeling mellom de forskjellige serverene. I fjor sommer og utover høsten var det nærmeste ukentlig at serverne ble kjørt i senk. Her er IP på GPU serverene: 171.64.65.20 171.64.65.102 (ATI) 171.64.65.103 (ATI) 171.64.65.106 171.67.108.11 171.64.122.70 Legg IP i et nettleservindu og trykk enter. Viser siden "OK", er alt OK. Alternativt viser denne linken en fullstendig serverstatus: http://fah-web.stanford.edu/serverstat.html Lenke til kommentar
Xell Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Ja sannelig er ikke GPU ute av beta gitt. Det sier jo litt om hva fokusen har vært på det siste året. SMP har de jo holdt på med mye lenger enn GPU og den er fortsatt i beta. btw; det at den ligger i high preformance-kategorien betyr jo ikke at den ikke kan være beta, SMP er jo fortsatt det De har jo holdt på å flytte ting over på ny serverpark. Nettopp fordi den hardwaren de hadde ikke helt klarte å holde tritt med utviklingen i prosjektet. Det kan jo hende at dette var et lite etterheng; at ikke alt har kommet opp helt knirkefritt. Hvis alle WU-serverene er utilgjengelig så kan de ha hatt problemer med assignment-server. Når det gjelder serverstat-siden så er det min erfaring at denne ikke alltid er helt up to date (den skjekker vel serverene med gjevne melomrom tenker jeg), og at kopiering av ip inn i en nettleser ofte kan gi feil til tross for at stat-siden sier at serveren er oppe. Det gjelder selvsagt kun når man har snublet over problemet relativt tidlig. Feks er statestikk sida nå en time gammel. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Legg IP i et nettleservindu og trykk enter. Viser siden "OK", er alt OK.Alternativt viser denne linken en fullstendig serverstatus: http://fah-web.stanford.edu/serverstat.html Det ser ut som at kun 171.64.65.20 responderer med "OK", selv om de øvrige også vises som online og i status "full" i serverstat. De øvrige responderer (jeg prøvde bare Nvidia relaterte servere) slik: Som er vanskelig å forstå betydningen av. Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Det ser ut som at kun 171.64.65.20 responderer med "OK", selv om de øvrige også vises som online og i status "full" i serverstat. Som er vanskelig å forstå betydningen av. Jeg får OK på 171.64.65.106 også, men ikke de to siste Nvidiaserverne. Jeg skal ikke prøve å forklare hvorfor, men linker til den "offisielle" Stanford versjonen dersom en har grunn til å tro at en server er i trøbbel. http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=18&t=151 En server behøver nødvendigvis ikke være nede for at vi brukere opplever problemer. Den kan være tungt belastet, sjekk CPU og NET LOAD på statussiden. Serveren kan også ha gått tom for WU's. Xell påpeker også at alt ikke er slik det ser ut til bestandig. Da er ofte brukerforumet det beste alternativ. De problemene du opplever, vil som oftest berøre mange andre, og noen sier som regel ifra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå