Gå til innhold

Anbefalte innlegg

9600GSO er 8800GS i ny drakt. De var helt supre til folding men etter nye WUer ol. får de vesentlig lavere PPD. Nå er det 8800GT 512MB og oppover som gir mest for pengene. GTX 260-216 er vel egentlig det beste kortet for penga nå om dagen. Evt. et GTX 295 som består av to slike GPUer.

GTX 295 finnes vel ikke på lager ennå og er dessuten alt for dyr ennå. Jeg tenkte mer på rimelige kort som gir relativt mye for kronene. Jeg får til sammenligning 6 stk. MSI GeForce 9600GSO 384MB OC GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDCP til samme pris som ett GTX 295. 9600GSO har bedre specs enn mine 8800GTS som gir et snitt av PPD på 3.5K eller bedre. Dvs. at jeg med 6 x 9600GSO vil oppnå en PPD på omlag 21K i snitt eller bedre. Hvor mye gir ett GTX 295 i PPD sånn ca.? Jeg er dessuten ikke sikker på at selv min kraftigste CPU som er Q6600 klarer å drifte GTX 295 skikkelig, og da oppnår jeg neppe max av kortet heller.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

427167

Gainward GeForce GTX 295 1792MB PhysX
PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDCP, HDMI, Core 240x2, Graphics Plus, CUDA, 55nm
Vårt varenr.: 427167/Produsentens varenr.: 471846200-9979
Tilgjengelighet: 50-99 stk. på lager

Komplett solgte ut 120 eVGA kort på 1 time, skal si det går unna med en pris på 5k stk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6

Hei!

Har nettopp prøvd å installere folding@home på pcen min, en klient for hver prosessorkjerne (har E8400). Ene ligger i E:\Folding@home\ID1 og den andre i E:\Folding@home\ID2. Restarta pcen og sjekka oppgavebehandling, men merka at bare ID2-klienten kjørtes. Hvorfor starta ikke ID1 og?

Prosessen til ID2 heter FahCore_81.exe og prosessen til ID1 heter FahCore_78.exe. Har jeg gjort noe feil?

[...]

2. har du fått satt opp begge som service? Dette kan sjekkes ved å gå inn i servicelista (My computer > høyre klikk og velg "manage". Gå inn på Services and Applications og se etter at det ligger 2 servicer som starter på FAH@)

[...]

Ser ut som at bare ene klienten ligger som service. Hvordan kan jeg endre konfigurasjonene?

Fikk det til! Drit i denne posten.

Endret av Slettet-xZFMnIz6
Lenke til kommentar

Flott at du fikk ordnet det på egenhånd. Velkommen i gjengen (jeg regner med at du har fått på plass riktig teamnummer i konfigurasjonen) og lykke til videre. Ikke nøl med å spørre hvis det er noe mer du lurer på så skal vi gjøre vårt beste med å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
..Jeg får til sammenligning 6 stk. MSI GeForce 9600GSO 384MB OC GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDCP til samme pris som ett GTX 295. 9600GSO har bedre specs enn mine 8800GTS som gir et snitt av PPD på 3.5K eller bedre. Dvs. at jeg med 6 x 9600GSO vil oppnå en PPD på omlag 21K i snitt eller bedre. Hvor mye gir ett GTX 295 i PPD sånn ca.? Jeg er dessuten ikke sikker på at selv min kraftigste CPU som er Q6600 klarer å drifte GTX 295 skikkelig, og da oppnår jeg neppe max av kortet heller.

Ingen grunn til å tro at Q6600 ikke skulle klare å forsyne de nye kortene, eller spesielt GTX295. Jeg er litt enig i synspunktet om at 9600GSO (el tidligere 8800GS) har bedre specs enn mange 8800GTS. Tviler forresten på at du klarer å få et snitt på 3,5k på noen av disse uten å sortere prosjekter. Men du må også tenke på at du har flere vifter (i forhold til hvor mange slike man putter inni en rigg) som spyr varmlufta tilbake inni kabinettet med de enkleste kortene. I praksis betyr det mer støy, større hastighet på viftene inni GPUene pluss flere sterkere vifter som skal dra lufta ut av kabinettet. Etter en tid begynner man å merke støyen. Har man egne rom til riggene gjør det jo ikke noe, men hvis man vil ha dem i normale rom er det gode fordeler med de som blåser ut lufta fra GPUen direkte. Og den totale energibruken til et x2 kort går ned sammenliknet med flere enkle kort i samme rigg. Jeg har nå 2 PCer med 2x 8800GS og kunne ikke satt noe mer inni dem pga støyen, isåfall må jeg flytte dem ned i kjelleren. Noe annet er også at man må ha bedre PSUer for å forsyne mange enkeltkort. Det tar også mer plass og gir mer kabelrot å installere flere enkeltkort enn tilsvarende x2 kort. Mange, Theo Brg osv har jo tidligere vært inne på hvor ideelt 9800 GX2 er til folding. Det samme kan man lett tenke om GTX295 uten å vite hva den havner på i PPD, skal tippe 14-15k?

Wheelman

Det forundrer meg ikke det du skriver om vannkjøling. Det er ikke så lett å få til i praksis. Ville vært lett hvis man kunne sende slangen til en annet rom (noen gjør det faktisk) med kaldt vann og kjøler. Men i praksis står både vannreservoaret og radiatoren i det samme varme rommet som resten av PCen. Jeg har slitt med vannkjøling på et par maskiner i noen år nå. Skal ikke mye utetthet til før systemet tar inn luft og væsken fordamper. Pumpa kan ta inn luft ved lav vannstand, eller luft kan stige i systemet når det ikke kjører. Stoffene som settes til med kjølevæsken reagerer med hverandre og gir bunnfall. Bunnfallet bremser sirkulasjon, kanskje også pumpa. Uventede lekkasjer kan gi store skader hvis man ikke passer på. Slanger av plast morkner utrolig fort. Og så er det ikke lydløst allikevel når man må kjøre vifte på radiatoren. I tillegg må man jo også allikevel ha god luftgjennonstrømming i kabinettet pga av minne, harddisker og sydbro. Altså flere vifter i sum! I et rom på 25 gr. er det lettere å få CPU-en nedi 40-50 gr på full jobb med de nye luftkjølerne enn med vannkjøling, særlig til samme pris, da har ikke vannkjøling sjanse. Jeg har nå stoppet den siste maskina med vannkjøling, i natt ble jeg vekket av sirener, CPUen var for varm! Antakelig må jeg plukke systemet fra hverandre, grundig rens og tetting av alle skjøter pluss luftejobben. Vet ikke om jeg gidder. Den store skrekken er jo også at pumpemotorene stopper og sikkerheta ikke kobler ut tidsnok. Når vannet og vannblokka (med vann og mye metall) først er blitt varmt og sirkulasjonen stopper så forblir det varmt en god stund og det lar seg ikke kjøle ned med litt blåsing. Konklusjonen min er at heat-pipe teknologien er både sikrere, billigere og enklere.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Heh, jeg monterte et vannkjølt 8800 GTX i serveren i går (har ikke stock-kjøler, så.. da ble det vann :p) - til min store fortvilelse idler kortet på hele 70 grader, og load på 98. Jeg jobber fortsatt med å finne feilen, men jeg regner med å få det opp og gå så fort som mulig :wee:

Næhei.. er ikke det du beskriver litt varmt? Det er jo like før det koker ved vanlig trykk.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Det samme kan man lett tenke om GTX295 uten å vite hva den havner på i PPD, skal tippe 14-15k?

Det synes jeg ikke var mye, men ser at noen er i gang med å handle disse nå så da får vi vel vite det. Uansett, de er for dyre for meg. Hovedkortet jeg tenkte å sette 4 stk 9600GSO kort i (støy er ingen hindring) har 4 x PCI-E x16 men 2 av dem ser jeg står så nærme hverandre at det ikke blir plass til det fjerde kortet. Jeg har 2 stk. Club3D HD3870X2 1GBGDDR3 PCIe 2.0 som disse: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...px?plid=100815# brukt på hånden for 3 høvdinger, noe jeg synes er litt i meste laget når de koster ny 4K. Vil disse være et bedre alternativ enn 9600GSO? Har ikke sett mye skriving om kombinasjonen ATI og Folding.

Jeg har forresten vannkjøling på Q6600 (OC til 3.6GHz) som drifter et 8800Ultra. Jeg kjører 100% belastning på alle fire cores og det samme på GPU, hvor samlet PPD ofte ligger på over 8K, men snittet er betydelig lavere, ca. 6K. GPU gir brorparten, og har vært oppe i 6.3K. Kjører til sammen 5 klienter, GPU, SMP, 2xCPU consol og CPU Systray. GPU temperatur ligger på 75 - 82, og CPU cores omkring 60 grader Celsius. GPU er luftkjølt og romtemperatur ligger på ca. 17 - 20 grader. Har eksperimentert en del med denne maskinen før jeg kom fram til denne kombinasjonen.

Lenke til kommentar

Ja, det blir jo spennende aa se hvordan det blir med GTX 295.

Som mange ganger nevnt her i traaden. ATI 3870 er ingen konkurranse for nVidia, jeg har neppe noen gang vaert over 2200 PPD paa min 3870 og det kan virke fra mange innlegg som om det er problemer med aa kjoere to clienter paa ATI x2 kort. Selv om det er mye minne paa de du nevner ville jeg absolutt ikke valgt dem. Jeg kikket paa farta i FahMon "last frame", 4066,4295,4420,4357 og 3028 vistes det naa paa 8800GS kortene mine. Saa velg nVidia uansett.

Det jeg argumenterte for var bare antall enheter, varme og stoey i PCene. Mitt ATI/kort gir ogsaa mye mer varme og altsaa mindre poeng. Skulle jeg velge flere rimelige kort ville jeg velge 9600GSO som du antyder.

Men du nevner jo et av de grunnleggende problemene med at du har fire sloter i en PC, men to av dem sitter saa tett at det er uansvarlig aa plassere to grafikkkort saa tett. Jeg har noe lignene paa ett HK, den tredje sloten lar seg ikke bruke. Det er jo derfor Theo bl andre har argumentert for 9800 GX2 kortene. Da kan man altsaa i praksis kjoere 4 GPUer paa to sloter.

8800 Ultra/kortet som du nevner er jo suverent, men bruker vel noe stroem. Vaer obs paa at de boer ha samme antall shadere naar du putter dem i samme rigg.

Tok meg forresten bryet med aa rense opp den nevnte vannkjoelinga. Naa kjoerer Q6600 rimelig fint med to GPUer og en SMP til 9800 PPD, men dette er jo ikke mye imot da den var paa topp med 11/12k. Og mitt poeng er 70>80 gr paa CPU er for mye. Naboriggen er luftkjoelt og gaar paa 40>50 grader og produserer det samme.

PS Om noen lurer paa mine arkaiske skrivemaater her, saa skyldes det at jeg mistet hovednettet i natt og kjoerer paa en reserveloesning uten norske skrifttegn.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Jeg kikket paa farta i FahMon "last frame", 4066,4295,4420,4357 og 3028 vistes det naa paa 8800GS kortene mine. Saa velg nVidia uansett. Det er jo derfor Theo bl andre har argumentert for 9800 GX2 kortene. Da kan man altsaa i praksis kjoere 4 GPUer paa to sloter. 8800 Ultra/kortet som du nevner er jo suverent, men bruker vel noe stroem.

Det synes jeg er imponerende at 8800GS produserer så bra. 4295 og 4420 er et tall jeg kjenner igjen fra mine 8800GTS. Må jo være enig at 2 x 9800GX2 må være smart i en rigg, men det koster for mye for meg. Jeg velger nok bort ATI og satser på 9600GSO hvis jeg går for innkjøp av flere kort. Ultra kortet er helt rått og i kombinasjon med Q6000 får jeg nesten 17K i 3DMark06 uten OC av GPU. Men som du sier, det bruker enormt med strøm. Kombinasjonen over varierer forbruket til 390 - 410W under folding.

Lenke til kommentar

Jeg sitter på dette atm

Rigg 1

3,0 dualcore

Møkka skjermkort

Her er det vel best å la begge cpukjernene få hver sin folding.

Rigg 2

6700QE

9800GX2

Hva burde jeg kjøre på her?

Rigg 3

940 @ 3,8

2x GTX 295 Quad-Sli

Lenke til kommentar
.., 4066,4295,4420,4357 og 3028 vistes det naa paa 8800GS kortene mine. ...

Det synes jeg er imponerende at 8800GS produserer så bra. 4295 og 4420 er et tall jeg kjenner igjen fra mine 8800GTS.

Husk at det var et tilfeldig tidspunkt med last frame only. den som viste rundt 3000 er den som vanligvis har ligget hoeyest, noen faa ganger over 6000. Saa det var nok tilfeldigvis veldig godt betalte prosjekter paa ett lett frame paa de fire foerstnevnte. Vil tippe at dagens snitt ligger mer rundt de 3k.

Lenke til kommentar
Jeg sitter på dette atm

Rigg 1

3,0 dualcore

Møkka skjermkort

Her er det vel best å la begge cpukjernene få hver sin folding.

Rigg 2

6700QE

9800GX2

Rigg 3

940 @ 3,8

2x GTX 295 Quad-Sli

Dette vil neppe Theo la vaere aa svare paa, men jeg kan jo proeve>

Rigg1> 1 SMP

Rigg2> 2 GPU/clienter og 1 SMP (el kanskje 2 SMPer)

Rigg3> 4 GPU/clienter uten SLI , 1 SMP (el kanskje 2 SMP) i tillegg.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Heh, jeg monterte et vannkjølt 8800 GTX i serveren i går (har ikke stock-kjøler, så.. da ble det vann :p) - til min store fortvilelse idler kortet på hele 70 grader, og load på 98. Jeg jobber fortsatt med å finne feilen, men jeg regner med å få det opp og gå så fort som mulig :wee:

Næhei.. er ikke det du beskriver litt varmt? Det er jo like før det koker ved vanlig trykk.

Jo, jeg tror det er en del av problemet. :p
Lenke til kommentar

Jeg har kuttet ut foldingen.

Det kommer av at jeg er lei av at instillinger plutselig endres etter reboot, og at GPU-folding lager krøll når man skal spille eller se på film med UVD.

Har testet både på XP og Win 7, så jeg venter noen mnd før jeg gjør et nytt forsøk.

Kanskje på tide at utviklerene fokuserer litt mer på stabilitet en på alt annet?

Feks hjelper det lite at de tuner F@H til å folde 5% raskere når de får et frafall på 20% pga. ustabilitet. Nummerene er hentet ut fra løse luften, så det kan godt hende jeg bommer, men det er feelingen jeg sitter igjen med.

Jeg stiller gjerne maskinvare og strøm til rådighet, men jeg gidder ikke å følge med som en hauk for å påse at alt fungerer som det skal.

Lenke til kommentar

Synd, men beta er beta. Men nå har de jo tunet den siste Fah_core 11 mot mindre fart og større stabilitet.

Jeg kjenner ikke helt igjen problemene. Men så spiller jeg heller ikke. Og siden jeg kjører 24/7 synes jeg ikke reeboot er mye problem, isåfall ikke GPU og folding, men heller et Windows problem når det må skje. Jeg synes heller ikke det er noe vanskelig å starte tunge programmer selv på de eldste maskinene mens folding går.

Men velkommen tilbake når du får lyst igjen..

Lenke til kommentar

Som kjellms sier; beta er beta. Både GPU og SMP er beta og vil oppleve ustabiliteter på enkelte maskiner. Hele poenget med beta er jo da at brukeren raporterer tilbake observerte feil. Dersom man ikke ønsker å følge opp en betaversjon med den ekstra jobben det innebærer, så finnes det en standard CPU-klient som er ganske så stabil. Opplever man ustabiliteter med standardklienten er det et tegn på at maskinen ikke er helt stabil selvom det virker slik i andre programmer. FaH er faktisk et fint program til å teste nær 100% stabilitet i maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...