Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjermkortet har da ingen ting å si på folding. Jeg skal prøve på noe liknende, med AMD-noe 1,3GHz. Har forresten 256mb ram fra den maskinen du kan få hvis maskinene støtter samme type RAM. Nå må jeg bare skaffe en stitsj, luringen jeg var solgte den til en 50-lapp siden jeg ikke hadde bruk for den der og da. Men nå trenger jeg den for å plassere serveren, den på 1.3GHz og folde-maskinen på et eget rom. Jeg er også tom for porter på ruteren, så det er bare serveren som jobber nå.

Lenke til kommentar

Jeg tror ramen holder. Får heller bruke litt swap istedet ettersom harddisken ikke kommer til og jobbe mer enn linja rekker. Men jeg har klarer ikke frakte maskinen til leiligheten nå, der jeg har fysisk tilgang og åpne porter.. Får heller bare vente med prosjektet.

Lenke til kommentar

Det er klart det "holder" til folding. Så lenge man har tenkt å ha maskina stående på kan den like gjerne folde. Det har da ikke noe å si om den ikke gir tusenvis av ppd.

Jeg har akkurat oppgradert fah på den pcen jeg sitter på nå. Det er min "surfe og lese epsot"-pc, en Athlon XP 3200+ klokket til 2300MHz. Den føste pakka den jobber på nå ligger ann til ca 200PPD. Og det er 200PPD mer en hvis den bare hadde stått der og gjort ingenting. og jeg kommer ikke til å slutte og folde på den selvom det (helt sikkert) synker etterhvert som om PPD snittet er over flere forskjellige pakker. De siste ukene har maskina vært litt ustabil pga et råttent skjermkort som har medført at jeg har måtte bruke svenskeknappen mye så ytelsen på fah var nede i 60PPD før jeg la inn den nye klienten i dag, men jeg slår ikke av foldinga så lenge maskina klarer å levere pakkene innenfor fristen. Noe som skjeldent er et problem på standardpakker.

Lenke til kommentar

Vel, det er 200PPD på føste pakka så får vi se hva det blir etter hvert som det tikker flere pakker inn. Kan selvsagt være at den første pakka ligger helt i toppen av statestikken. Men det er som sagt med den siste (linux) klienten så det kan hende den har blitt litt bedre. Har ligget på 120 - 180 tot jeg tidligere. Men den har faktisk alltid ytt overraskende bra bortsett fra nå i det siste.

Jeg rota fram et gammelt Matrox Millenium 200G Dualhead og etter det har den gått i over et døgn uten å fryse opp, så det lover bra. Før jeg bytta gikk det fra 0,5-2 timer mellom hver reboot. Noe som fører til en del slettede pakker og dårlig statestikk.

Men for å komme med litt flere argumenter for filding på gamle maskiner; de fleste "vanlige" pakker (altså ikke smp/gpu/beta-ting) har ganske lange leveringsfrist. Den overnevnte pakken har en "preffered" tid på 21 dager. Så hvis jeg lar maskina stå på én time hver dag vil jeg fortsatt rekke freisten med god margin. En ting som er verdt å merke seg er at minne hastigheten har ganske mye å si, så på eldere maskiner kan få betraketlig bedring i ytelse ved å klokke litt.

Lenke til kommentar

Jeg har et AGP-kort du kan få hvis du trenger det. Derfor jeg spurte. Det er et gammelt 9800SE eller noe, med en annen kjøler.

Redigert:

Interresant det med minnet. Serveren kjører med 1x512mb PC3200-minne. I en annen (kontor)PC er det 2,5GB med restminne fra den gamle PC-en min. Det er en XP-maskin som ikke spilles på, så minnet vil aldri brukes skikkelig. Kan jeg da få en real PPD-oppgradering med å legge til ytterligere 512 MB i serveren i dual channel? Jeg bruker bare 250mb ca så jeg har ikke sett mye vits i å legge til mer minne.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar
Jeg har et AGP-kort du kan få hvis du trenger det. Derfor jeg spurte. Det er et gammelt 9800SE eller noe, med en annen kjøler.

Redigert:

Interresant det med minnet. Serveren kjører med 1x512mb PC3200-minne. I en annen (kontor)PC er det 2,5GB med restminne fra den gamle PC-en min. Det er en XP-maskin som ikke spilles på, så minnet vil aldri brukes skikkelig. Kan jeg da få en real PPD-oppgradering med å legge til ytterligere 512 MB i serveren i dual channel? Jeg bruker bare 250mb ca så jeg har ikke sett mye vits i å legge til mer minne.

Det er ikke så mye mengden minne som man tjener på men hastigheten. (er vel i alle fall ikke noe vist i å la være å kjøre dual channal hvis du har muligheten) Jeg har opplevd at man tjener mer på maksimal FSB enn maksimal CPU frekvens på eldere maskiner. Rett og slett fordi det er les og skriv av mellomlagringer som ser ut til å være flaskehalsen. Og på gamle maskiner kan man kjapt få 30% ytelsesøkning selv med luftkjøling. Selvsagt er dette fortsatt langt unna ekstrem ytelse, men hvis man allikevel har en "surfe-PC" som står på hele tiden; klokk den, men følg med i begynnelsen så du vet at den kjører fah stabilt, og la den stå å folde. Det er på slike maskiner man kan folde uten å merke noe konsevenser for normal bruk.

Lenke til kommentar

joda, selvsagt går klokkefrekvensen opp, men på en cpu uten låst multiplier så kan man i enkelte tilfeller klare å få høyere klokkefrekvens ved å kombinere optimal fsb og multiplier. Da kan man tape fah ytelse. Blir litt rotete forklart. Se for deg at du klokker og prøver å finne ut optimal fsb/multiplier kombinasjon; dersom du kommer til de punkt der du finner ut at dersom du setter ned fsb litt kan du øke multiplieren og få enda høyere klokke så vil du mest sannsynelig tape i fah ytelse. Så skvis fsb så høyt du kan, men ikke reduser den til fordel for totalfrekvens. Har for såvidt samme erfaring i forhold til fah ytelse på nyere maskiner også, men det er på gamle maskiner man virkelig kan se utslag på ytelse ved liten insats på klokking.

Lenke til kommentar

Får vel komme innom for å si at jeg bidrar litt, jeg også :cool:

Folder under navnet HP&H

Folder nå (for hw.no-laget) med en amd X2 5000 når den kjører Linux 64-bit, og kjører da selvfølgelig smp. Hittil mest kun a1 kjerne, da jeg slet med at a2 ikke ville fortsette fra checkpoint etter å ha blitt (forsøkt) stoppa med Ctrl+C (blir endel booting inn i Windows for litt spilling :p ). Men funderer litt på å prøve (å få) en a2 igjen for å sjekke om det er blitt forbedring...

Får vel 1760 per a1 WU (hvis jeg ikke tar helt feil), men siden den bruker mer enn 24 timer/WU så blir det vel ikke allverdens høy PPD. Men det bryr jeg meg strengt tatt heller ikke så mye om :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...