Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva i huleste er galt med prosessoren min?

 

Antakelig ikke noe, men Q6600 kjører på 1066Mhz intern bus hastighet... E8400 har 1333Mhz...

 

Generasjons skifte er vel tingen her..

 

Merker det her og.. har en [email protected] og den bruker 28hr på en SMP WPU.

 

Edit..

Liten skrivefeil i Q6600 Bus hastighet.

Endret av SvennR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva i huleste er galt med prosessoren min?

 

Antakelig ikke noe, men Q6600 kjører på 1033Mhz intern bus hastighet... E8400 har 1333Mhz...

 

Generasjons skifte er vel tingen her..

 

Om han folder på alle kjernene og kun det, skulle vel en SMP Gromacs gå unna på mye mindre enn en dag. I.o.m at min E6600 tar en slik unna på 1 dag og 6 timer.

Lenke til kommentar

Ja, det var kanskje litt mye, men jeg husker iallfall at jeg hadde kraftig reduksjon på SMPen da jeg også prøvde å kjøre GPU og SMP (har publisert tallene her tidligere i tråden). Men er det slik at du spiller mye på den maskina eller jobber med andre tunge programmer så blir det jo en del reduksjon. Hva med minnet? Minimum 2GB skikkelig minne. timingsverdier iorden? En scratchdisk som fungerer (og stor nok)??

 

Det siste jeg ville mistenke for feil var CPUen. Etter å ha kjøpt og brukt en del brukt og nytt, så får man en fornemmelse av at det sjelden er noe galt med CPUen, nesten like sjelden noe feil med RAM-minnet, men hovedkortene .... og de konfigurasjonene man ender opp med fordi man misforstår merking. Kjørte lenge to dual minnebrikker på en kanal fordi merking og manual i høyeste grad kunne misforstås. Da jeg oppdaget det ble det vesentlig bedre.

Lenke til kommentar

Må jeg gi SMP klienten 2GB minne? Har kun tildelt 512MB. 5.91 ser også stabil ut her så jeg fortsetter med den siden den er så og si lik 5.04 i kjøring med unntak av smpd.exe og mpiexec.exe.

 

Når det gjelder UserID:

[22:20:37] - User name: [email protected] (Team 59848)

[22:20:37] - User ID: 11EF6C695A92B1D3

[22:20:37] - Machine ID: 5

[22:22:06] Project: 2665 (Run 0, Clone 664, Gen 3)

 

[21:03:52] - User name: [email protected] (Team 59848)

[21:03:52] - User ID: 11EF6C695A92B1D3

[21:03:52] - Machine ID: 5

[21:35:15] Project: 2665 (Run 0, Clone 664, Gen 3)

 

 

Dette viste maskinene og fikk samme prosjekt og userid, som man ser over. Så det har nok med OS SID å gjøre el. Noen som fant ut hvilken fil det gjaldt?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ja, det var kanskje litt mye, men jeg husker iallfall at jeg hadde kraftig reduksjon på SMPen da jeg også prøvde å kjøre GPU og SMP (har publisert tallene her tidligere i tråden). Men er det slik at du spiller mye på den maskina eller jobber med andre tunge programmer så blir det jo en del reduksjon. Hva med minnet? Minimum 2GB skikkelig minne. timingsverdier iorden? En scratchdisk som fungerer (og stor nok)??

 

Det siste jeg ville mistenke for feil var CPUen. Etter å ha kjøpt og brukt en del brukt og nytt, så får man en fornemmelse av at det sjelden er noe galt med CPUen, nesten like sjelden noe feil med RAM-minnet, men hovedkortene .... og de konfigurasjonene man ender opp med fordi man misforstår merking. Kjørte lenge to dual minnebrikker på en kanal fordi merking og manual i høyeste grad kunne misforstås. Da jeg oppdaget det ble det vesentlig bedre.

Hmm, har en helt grei 320GB til system. Skal poste litt timings og sånt fra CPU-Z når jeg kommer hjem. Men det stemmer. Jeg sendte hovedkortet mitt inn igjen etter jeg hadde skraping i lyden. Jeg fikk et nytt hovedkort og vips så hadde jeg fått MYE bedre FPS i spill. Altå fra 10-20 til 60 (satt den til å stoppe på 60 siden skjermen er på 60hz). Kjører 4GB med PC6400-minne som kjører på 810MHz i BIOS, men den viser bare 400MHz i CPU-Z slik jeg husker. Den kjørte en del under 800MHz i utgangspunktet, men det gikk opp når jeg satt opp frekvensen på prosessoren. Komplett sa at de ikke viste hvordan den leser CPU-Z, men det skulle være rett.

Lenke til kommentar

Theo: jeg vet ikke helt nom jeg vil hjelpe, så lenge du ikke folder for riktig team :(

 

Neida, tuller bare, men det hadde jo vært koselig om du ville byttet til 37651.

 

Du trenger nok ikke å tildele 2GB, men det kan hende at du få redusert ytelse på enkelte pakker dersom du begrenser så mye som 512MB. I de fleste tilfeller bruker fah adskillig minne en det som blir tildelt. Tildelingen under konfigurasjonen er bare for å gi prosessen ett øvre tak på hva den får lov til å ta. Problemet med minne er at hvis klienten først har startet på en stor pakke som krever mye ram så slipper den ikke dette minnet selvom andre prosesser trenger resurser. Derfor kan det være greit å begrense tildelt minne til FaH til noe som ikke er maks tilgjengelige minne i systemet. Hvor mye du føler får å være garantert å ha igjenn til andre ting kommer selvsagt ann på hva maskina brukes til.

Lenke til kommentar

Den detekterer hva du har og fåreslår at den skal få lov til å bruke alt. Det er greit nok hvis du har overkill på minne i forhold til resten av oppgavene til PCen. De aller fleste WUene vil bruke adskillig mindere minne en de fleste maskiner i dag er utstyrt med. Men det kan være greit å gi en liten begrensning. CPU belastning er FaH flink til å slippe når den annen prosess trenger det, men minneforbruket holder den gjennom hele WUen og dette kan faktisk få store konsekvenser for ytelsen til andre oppgaver som trenger minne. Jeg synes det er greit å aldri tillate at FaH kan bruke alt minne tilgjengelig. Å begrense minnetilgangen kan muligens redusere ytelsen på en ekstrem pakke en eller annen gang i fremtiden, men mest sannsynlig vil du ikke merke det i det hele tatt. Satte akkurat opp en maskin med 2GB minne og satte begrensingen til FaH til 1500. Dette er adskillig mer enn hva FaH trenger, men jeg er garatnert at maskinene alltid har minimum 500MB tilgjengelig til enhver tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Trur eg skal prøve SMP-klienten att snart. Er berre at eg bruker PC-en min til speling og andre ting. Er det ikkje sånn at SMP eigenleg skal vere på PC-ar som står på 24/7 og er dedikert til folding?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

For det første; hvilket brukernavn folder du med? Lettere for oss å hjelpe å finne deg hvis vi vet det.

 

Det er også greit å vite hvilken versjon du kjører, så kan vi komme med tips om hva som kan ha gått galt.

 

For å se om ting gå som det skal kan du ta en titt i logen. Den ligger i katalogen der du installerte programmet og heter FAHlog.txt. Det går helt greit å åpne denne mens programmet kjører så ikke vær redd for det. Se etter at du har linjer som ser slik ut:

 

[06:42:01] Writing local files
[06:42:02] Completed 4806 out of 25000 steps  (19)
[06:42:33] Extra SSE2 boost OK.
[06:58:11] Writing local files
[06:58:12] Completed 5000 out of 25000 steps  (20)
[07:38:18] Writing local files
[07:38:20] Completed 5500 out of 25000 steps  (22)
[08:43:41] Writing local files
[08:43:43] Completed 6000 out of 25000 steps  (24)
[09:40:31] Writing local files
[09:40:32] Completed 6500 out of 25000 steps  (26)
[10:23:39] Writing local files
[10:23:40] Completed 7000 out of 25000 steps  (28)
[11:09:20] Writing local files
[11:09:21] Completed 7500 out of 25000 steps  (30)
[11:54:56] Writing local files
[11:54:57] Completed 8000 out of 25000 steps  (32)
[12:43:13] Writing local files
[12:43:14] Completed 8500 out of 25000 steps  (34)
[13:30:24] Writing local files
[13:30:25] Completed 9000 out of 25000 steps  (36)

 

Det betyr at beregninger er i gang. Tallet i () jobber seg oppover fra 0 og når det når 100 så ferdigstilles pakken (Hver jobb kalles WorkUnit) og sendes inn og programmet henter en ny som den begynner å jobbe på.

 

Hvis du synes det er vanskelig å finne ut av logen så posten den gjerne her (putt den i skjul-tags), så kan du få hjelp.

 

Dette vinner vi sikkert ut av i fellesskap. Velkommen i folde-gruppa og lykke til videre.

 

edit: Logen viser også hvilken bruker den folder for i starten av hver pakke;

 

Launch directory: C:\folding
Service: C:\folding\FAH504-Console.exe
Arguments: -svcstart 

Launched as a service.
Entered C:\folding to do work.

[06:40:49] - Ask before connecting: No
[06:40:49] - User name: Xell (Team 37651)
[06:40:49] - User ID: 5FECEE9D761429B2
[06:40:49] - Machine ID: 1

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Takk for nyttig info. Burde kanskje gitt litt mer info ja. Brukernavnet jeg skrev er samme som her: trygveaa. Versjon er 5.04 console.

 

Ser i loggen at den folder med Anonumous og team 0. Trodde jeg skrev inn brukernavn og team, men noe har tydligvis gått galt. Prøver å sette opp på nytt og ser om det går nå.

 

Dere burde skrive team nr litt tydligere i første post.

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar

Du behøver ikke å sette ting opp på nytt. brukernavn og teamnummer hentes fra client.cfg fila som er en ren tekstfil. Bare avslutt programmet (stopp prosessen om du kjører som service eller trykk ctrl+c i komandovinduet om du kjører manuelt), åpne client.cfg og editer den til riktig brukernavn og teamnummer, save og start programmet på nytt.

Lenke til kommentar
Hmm, har en helt grei 320GB til system. Skal poste litt timings og sånt fra CPU-Z når jeg kommer hjem. Men det stemmer. Jeg sendte hovedkortet mitt inn igje....Jeg fikk et nytt hovedkort og vips så hadde jeg fått MYE bedre FPS i spill. Altå fra 10-20 til 60 (satt den til å stoppe på 60 siden skjermen er på 60hz). Kjører 4GB med PC6400-minne som kjører på 810MHz i BIOS.....

Ja ikke vet jeg, det lyder jo bra, men kanskje var det feil på det hovedkortet. Jeg måtte også vrake et hovedkort da farta gikk kraftig ned. Finner ingen andre feil på minne CPU osv. Faktisk folder nå den D830en på etX38 hk opptil 945 PPD etter de målingene jeg har gjort i det siste. Det er jo heller ikke slik at det skal så veldig mye minne til FAH, men da har man iallfall nok til de fleste ting om man har 2-4 GB ram. Det er forøvrig CPUen som betyr mest for hastigheta når alt er iorden.

Lenke til kommentar

du må ikke editere client.cfg med wordpad, da blir den feil. bruk notepad.

 

Xell:

Hehe jeg skal over til hardware.no teamet så snart jeg er nr1 på gamer.no.. ikke mange dagene igjen nå.

 

Ser ut som SMP klientene med samme prosjekt løste seg når jeg satt den ene til et høyere machineid(basert på samme image for windows). Selv om fahmon viser feil og at de kjører samme prosjekt så viser fahlog.txt at de nå kjører forskjellige prosjekter. UserID er fortsatt lik, men det er som sagt pga. noe i OS'et(gi beskjed om dere finner tipset på det)

 

Har også gitt de 896MB og håper det er nok.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...