Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg synes de har usedvanlig mange problemer selv med 5.04 klienten...

Dette er litt rart, det er uten tvil den clienten jeg har hatt minst problemer med. Den har stort sett klart seg selv siden jeg startet med den for litt over to år siden. Og bør jeg kanskje føye til på mange maskiner.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Derfor er jeg litt skuffet over at det ser ut som det av og til oppstår problemer. Jeg ser dette spesiellt på PPD når den skulle vært mye høyere enn den blir.

 

Det kan godt være at Stanford har problemer på serverne sine og at det hovedsak er det som senker effektiviteten så mye som det gjør.

 

På PC-en så stod den ene klienten og hang i dag med korrupsjon på en workfil el, slik stod den og hang i mange timer.

Lenke til kommentar

du er ikke alene Theo, jeg å har til dels store problemer med alle klientene. Faktisk er beta utgavene mye bedre enn standardklienten. Vertfall til meg. Dette gjelder både smp og GPU klientene.

5.04 klientene sliter med å levere oppgaver og ta mot oppgaver til meg. kan få feilmld 250ganger, så restarter jeg den, og den feiler med å levere og gi meg oppgaver 4-5ganger, så er den plutslig på sporet igjen :S

 

foresten, er det noen som har prøvd smp på PS3 med YellowDog?

viss den får tak i alle 7kjernene så må jo den bli ett monster til å folde, framfor den intrigerte versjonen i PS3 operativsystemet ^^

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
du er ikke alene Theo, jeg å har til dels store problemer med alle klientene. Faktisk er beta utgavene mye bedre enn standardklienten. Vertfall til meg. Dette gjelder både smp og GPU klientene.

Når det gjelder GPU1-konsoll-clienten kan jeg ha ett svar selv om jeg ikke har kjørt alle ATI tools. Nå er jeg klar over at dere gjerne helst kjører den GPU2-clienten. Men allikevel. Av og til har man jo hardware trøbbel, mens man ofte leter etter software og nettverkstrøbbel. To stk ATI X1950XT kort har jeg kjørt en tid, i en periode var det sinnsykt mange EUE, jeg ante jo ikke hvorfor, fordi særlig der det var mange EUE hadde jeg også hatt trøbbel med tilsvarende hovedkort tidligere. Dette hovedkortet røk etterhvert også, og ett av de andre hovedkortene kunne ta over (lignende Asus), nå begynte merkelig nok det ATI x1950xt kortet som ikke hadde trøblet tidligere å trøble på samme HK! Forklaringa var antakelig at dette ble flytta opp fra en kjeller, det ble for varmt! Aner ikke hvor varmt, klarer ikke å få Speedfan å gi beskjed om det. ATI tools og Catalystpakkene har jeg skydd som pesten, etter min erfaring har kun de rene Catalyst-skjermdriverne fungert sammen med GPU-clienten. Og i dette tilfellet virker den siste Catalyst 8.3 på alle disse kortene.

 

Satte så inn det andre ATI x1950xt kortet sammen med skifte/reskifte av CPU. Trøbbelet fortsatte. Søk på Foldingforum avslørte at guruene der trodde mest på varmetrøbbel når de fikk spørsmål om slike ting. Tok så det siste ATI x1950xtx (litt bedre utgave) som aldri hadde trøblet selv i rom på 27-28 grader. Voila, etter det har det gåttt stabilt, ingen tegn til andre hardware eller software trøbbel! Så noen kort tåler altså ikke varmen de selv produserer, når støv er blåst bort er det ikke stort annet man kan gjøre enn å klokke litt ned, men det gidder jeg ikke siden det så kort tid igjen på GPU1. SMP-clientene produserer jo forresten mer hver for seg, med langt mindre strømforbruk på Quad og Dual-cores.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Uheldig du da kjellms.

men det jeg undres på er hvorfor beta utgavene(SMP og GPU) er mye mer stabil til å levere og motta oppgaver uten krøll.

For jeg har snart gitt opp klient 5.04 for denne må jeg manuelt inn og starte på nytt hele tiden for å få oppgaver levert og motta nye..

Lenke til kommentar

Det som også er ulempen med 5.04 klienten er at den står og kjører full CPU selv om den har trøbbel. Dog ikke ved alle typer problemer.

 

Men om dette ikke bedrer seg blir min folding "karriere" kortere enn jeg hadde håpet. Det gir ikke nok mening om man slår i luften.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvordan funker forøvrig 8.04 driveren med 3850 og GPU2 folding i XP?

Sorry kan ikke svare på det, har ikke prøvd GPU2 ennå, så der er en 8.04 allerede. Håper dere finner ut av det. OK kan prøve litt til, er dere sikre på at det kun er en client som kjører pr. kjerne. Det er ikke slik at dere har satt denn til service (system kjører den) og siden der er trøbbel (dere ser ikke alle i Win Oppgavebehandling), så starter dere den for sikkerhetskyld manuelt igjen? Sorry hvis det var litt for elementært.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Vel jeg er rimelig bombesikker på at det ikke er "hardwaretrøbbel" som forårsaker folding problemene med 5.04 klientene......

 

Hvordan funker forøvrig 8.04 driveren med 3850 og GPU2 folding i XP?

folding på 3850 med 8.04 driveren går fint :)

Har testet denne + driveren som kom ut for første gang med støtte for 3850. Litt ytelses økning i forhold til eldre drivere med 8.04

Det kreves en kjerne hos cpun for å kjøre en gpu kjerne. Dette er for å mate den. Jeg har ikke noe kraftig dual core og derfor sikkert litt lav poeng skore per dag også. Ligger på 1000-1200ppd. Så den leverer ganske så mange oppgaver på 97 oh 98 poeng om dagen. Og når den bruker kort tid på hver oppgave slipper du lett unna at oppgavene blir for seint levert også :)

Jeg regner med med kraftigere cpu kunne jeg fått mere ut av gpuen også. For min ligger på 69% i bruk når jeg folder (Altså gpuens bruk)

 

så alt i ett fungerte denne rett ut av esken for min del i vertfall... meget fornøyd. Kjører også en liten folding merke nede ved klokken, slik at du kan avslutte den når du skal spille evt sove viss skjermkortet bråker mye ;P

 

Har prøvd det på xp pro 32bit og windows vista home prem 64bit. Begge to uten problemer. Vistaen ser ut til å være litt kjappere hos meg i vertfall :)

Lenke til kommentar

Hvordan får man slettet en innstallert prosess?

Jeg la inn klienten som en prosess, men fikk trykt noe feil, og nå har jeg 3 klienter.

Har stoppet den jeg ikke skal bruke, men kunne tenke meg å slette den.

 

Edit:

 

Fant ut av det :)

Endret av lockdog
Lenke til kommentar
Vel jeg er rimelig bombesikker på at det ikke er "hardwaretrøbbel" som forårsaker folding problemene med 5.04 klientene......

 

Hvordan funker forøvrig 8.04 driveren med 3850 og GPU2 folding i XP?

folding på 3850 med 8.04 driveren går fint :)

Har testet denne + driveren som kom ut for første gang med støtte for 3850. Litt ytelses økning i forhold til eldre drivere med 8.04

Det kreves en kjerne hos cpun for å kjøre en gpu kjerne. Dette er for å mate den. Jeg har ikke noe kraftig dual core og derfor sikkert litt lav poeng skore per dag også. Ligger på 1000-1200ppd. Så den leverer ganske så mange oppgaver på 97 oh 98 poeng om dagen. Og når den bruker kort tid på hver oppgave slipper du lett unna at oppgavene blir for seint levert også :)

Jeg regner med med kraftigere cpu kunne jeg fått mere ut av gpuen også. For min ligger på 69% i bruk når jeg folder (Altså gpuens bruk)

 

så alt i ett fungerte denne rett ut av esken for min del i vertfall... meget fornøyd. Kjører også en liten folding merke nede ved klokken, slik at du kan avslutte den når du skal spille evt sove viss skjermkortet bråker mye ;P

 

Har prøvd det på xp pro 32bit og windows vista home prem 64bit. Begge to uten problemer. Vistaen ser ut til å være litt kjappere hos meg i vertfall :)

Hvilken prosessor har du da? Jeg driver den med et HD3870 og en Q6600-kjerne på 3GHz. Da ligger jeg på 800-1200PPD avhengig av om jeg spiller eller ikke. Var veldig merkelig at vi skulle ha samme PPD. Forresten kjører noen SMP-klienten i 64-bits Vista?

Lenke til kommentar

Sliter enda med at min PS3 ikke får levert WU.

Får fint lastet ned WU, og jobbet seg ferdig med dem, men når de skal lastes opp stopper det.

Prøvde å skru av brannmur i router uten hell. Noen andre som har opplevd det samme og funnet en løsning?

Lenke til kommentar

Theo Vikingz m flere

 

Om dere kjører Q6600 og Ati 3850 el 3870 med GPU2 til maks ca 1200 PPD og 3 stk 5.04 clienter til maks 400 ppd hver så får dere maks 2400 PPD med mye høyere strømforbruk og antakelig slitasje på grafikkortet, enn om dere bare kjører en SMP til mellom 2500 og 2600 PPD på den samme maskina. Bare som et hint.

 

Åja ser det nå det var Fruktkake. Men min tanke er altså at da må det være bedre å bruke ATIen sammen med en sprek dualcore eller en supersprek enkeltkjerne, og la Quad-corene kjøre SMP. Kommer vel litt an på hva man ellers skal bruke PCene til. Spill går vel stort sett bedre på dual-core.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Kommer nok ikke til å kjøre GPU klient, mer for nysjerrighetens skyld, men bra tips kjellms :)

 

Eller synd at SMP ikke går på en god dualcore lenger med tidsfrister for jeg har lyst til å bytte fra 5.04 til SMP på samtlige maskiner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kommer nok ikke til å kjøre GPU klient, mer for nysjerrighetens skyld, men bra tips kjellms :)

 

Eller synd at SMP ikke går på en god dualcore lenger med tidsfrister for jeg har lyst til å bytte fra 5.04 til SMP på samtlige maskiner.

Jeg skjønner ikke helt det der. Jeg kjører jo SMP på to dualcoreopteroner (nevnt tidligere) og en Pentium D945. Den ene Opteronen tror jeg ikke har tapt SMP-prosjekter i det hele tatt og til og med klart seg over strømbrudd. En D830 funka også bra til hovedkortet begynte å fuske, når den da ikke tok sine merkelig pauser (kobla ut uten åpenbar grunn, og verst var den i kalde rom).

 

Hadde en del nettverkstrøbbel en stund og noe softwaretrøbbel (XP Pro muligens HD). De gangene jeg har mista prosjekter skyldes det som regel nettverket (brudd fører til at clienten ikke kan fortsette og må startes igjen) eller at jeg selv har tulla med software. På en Quad var det en dårlig nettverkskontakt som ga mange pauser. Jeg fjerna etterhvert innstillinga om å kjøre som service i config (anbefales jo ikke heller av FAH), clienten startes manuelt og står i windows 24/7.

 

Start og stopp av clienten er også følsom, beste er å fjerne nettverkskabelen, så lukke clienten når Win Oppgavebehandling viser at den har stoppet. Lukke den direkte kan føre til sletting. Image kan også tas rett før tvilsomme operasjoner.

 

Noe dere kan se i http://folding.stanford.edu/English/FAQ-SMP er om innstillinger i routeren, en del routere synes å lage rot hvis man bruker DHCP. Jeg bruker kun manuelt satte IPer og MacID internt i mitt nettverk. Siden jeg bruker Opera har jeg heller aldri krysset av for IE-innstillinger og heller ikke proxy. Om det siste kan bety noe aner jeg ikke.

 

Som tidligere nevnt måtte jeg fjerne Norman fra en maskin. Mange programmer kan blande seg inn å stoppe programmene. Reg-cleanere, ryddeprogrammer, diverse AV, Spyware og Spybot programmer kan ha et ord med i laget når ting begynmner å fuske. Personlig har jeg bra erfaringer med TweakNow regcleaner, Ad-aware, Spybot search & destroy, Norton IS og AV, AVG free og AVG spyware. Norton systemworks funker også bra.

 

Noe jeg opplevde en gang var at en 504 kjørte fra en eller annen nedlastingsmappe eller tempfil. Mappene i directory var sletta. Allikevel kjørte progarmmet fra hemmelig sted. En annen gang startet programmet etter at jeg hadde rydda og gitt bort en maskin. Hvis man har slike hemmelige clienter i tillegg til de som normalt skal kjøre blir det rot. En annen gang opplevde jeg at en client tydeligvis ikke kjente igjen sin egen mappe, men henta arbeid, programmer og opplysninger i nabomapper. I slike tilfelle er det bare å rydde og lage helt ny struktur, ikke prøve å ta vare på gamle komponenter.

 

Dette var mye, men kanskje dere får noen ideer av det.

 

PS Ett talleksempel. D945 bruker nå 41,4 timer på 2653 som er et typisk SMP-prosjekt. Dette tilsvare 1020 PPD noe den altså bruker 1,73 døgn på. Preferred er 3 døgn og final deadline 4 døgn. Det er vel god margin. Pausen fra Finished unit med stopp og opplasting, nedlasting og start (til completed 0%) var akkurat før dette prosjektet 5 min 48 sek, det er vel ikke så ille.

 

8.05; Nå ligger den an til 1080 PPD på prosjekt 2653

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Ser ikke helt for meg at jeg skal jogge rundt og fjerne nettverkskabelen på en del maskiner som er avhengig av den. Nettverket fungerer ellers ypperlig på disse maskinene så det er ikke årsaken.

 

De kjører ikke som service hos meg, kun fra mappene de er lagt i(fah1, fah2 osv) og står 24/7 i helgene og kveld til morgen på hverdagene.

 

Men jeg skal teste SMP klienten for å se hvordan den oppfører seg på en grei dualcore.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nei, det er jo stort sett ikke nødvendig (å fjerne nettverkskablene, men jogging er sunt :!: ).

Men har man en maskin man er nødt til å stoppe, boksen er lettilgjengelig fysisk og der er en stor SMP delvis ferdigkjørt, så har altså noen funnet ut at det er en brukbar måte å stoppe clienten på.

 

Den stopper altså ved alle nettverksbrudd og starter altså ikke så lett av seg selv. Å stoppe den ved å slå av maskina går ofte bra, hvis den ikke allerede har har mange slike brudd. Det verste synes å være å lukke clienten. Dette er vel noe det jobbes med i de nye betaversjonene.

 

PS Det er vel derfor programmet fremdeles er på beta-stadiet, grunnleggende funskjoner i forhold til OS og støtteprogrammer er på langt nær ferdigutvikla. Men i noen av innleggene jeg har lest mener jeg at det skinner igjennom at det er dette som er det nye framtidsretta verktøyet i proteinfolding. Siden multicorebokser blir mer vanlige etterhvert.

 

Personlig synes jeg nesten det er litt rart at jeg for mindre enn ett halvt år siden syntes Pentiumer m HT(@3,2GHz og over) fremdeles var supermaskiner. Og går man ca 2 år tilbake var PIII fremdeles bra til det meste (de kan fremdeles gjøre noe, men å la dem folde er å kaste bort energi). Ja, ja den evolusjonen.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Theo Vikingz m flere

 

Om dere kjører Q6600 og Ati 3850 el 3870 med GPU2 til maks ca 1200 PPD og 3 stk 5.04 clienter til maks 400 ppd hver så får dere maks 2400 PPD med mye høyere strømforbruk og antakelig slitasje på grafikkortet, enn om dere bare kjører en SMP til mellom 2500 og 2600 PPD på den samme maskina. Bare som et hint.

 

Åja ser det nå det var Fruktkake. Men min tanke er altså at da må det være bedre å bruke ATIen sammen med en sprek dualcore eller en supersprek enkeltkjerne, og la Quad-corene kjøre SMP. Kommer vel litt an på hva man ellers skal bruke PCene til. Spill går vel stort sett bedre på dual-core.

Ligger på på 3200PPD med tre 5.04 og GPU2, men jeg er vel litt heldig med WU på 5.04.

 

51799930va9.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg tviler desuten på at du sliter noe særlig på kortet som man vil merke. Ja, du vil få høye temperaturer men transistorene varer veldig lenge. Du vil ha skiftet ut kortet lenge før det dør.

Lenke til kommentar
"Ligger på på 3200PPD med tre 5.04 og GPU2, men jeg er vel litt heldig med WU på 5.04"

 

Jeg tviler desuten på at du sliter noe særlig på kortet som man vil merke. Ja, du vil få høye temperaturer men transistorene varer veldig lenge. Du vil ha skiftet ut kortet lenge før det dør.

 

Ja, kan godt være om slitasjen, men varmt blir det (i tillegg til sommersola mener jeg). Om vinteren erstatter det bare en panelovn.

 

Ellers ligner det jo litt på at man med den gamle GPU 1 kunne gå på inntil 700 PPD og når man da fikk 504 prosjekter som ga 400 PPD ble det jo bra, men så kom det 504 prosjekter som ikke ga så mange poeng.

Nevnte du klokkinga?

 

Og er det de nye 5.04 prosjektene (små) med 1,5 i bonus?

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...